Takajarrun säätö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kaivaja
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 07:47
Paikkakunta: orivesi

Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

Takajarru remppa menossa(9000 vm.95)Kaikki suju ok mutta....Vasen puoli se 4mm kuusiokolo ei toimi.Löysäsin sen ennen satulan irrotusta palat paikalleen.Kaikki mahtu eli sylinteri siis liikkui.Kun piti säätää paloja lähemmäs niin pyöriii ikään kuin tyhjää.Se vähä niin kuin ottas huulille mutta ei säädy.Voiko se ruuvi tulla pois kierteeltä vai onko sieltä mennty jengat? :roll:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

kaivaja kirjoitti:Takajarru remppa menossa(9000 vm.95)Kaikki suju ok mutta....Vasen puoli se 4mm kuusiokolo ei toimi.Löysäsin sen ennen satulan irrotusta palat paikalleen.Kaikki mahtu eli sylinteri siis liikkui.Kun piti säätää paloja lähemmäs niin pyöriii ikään kuin tyhjää.Se vähä niin kuin ottas huulille mutta ei säädy.Voiko se ruuvi tulla pois kierteeltä vai onko sieltä mennty jengat? :roll:
Minulla on pudonnut tuo säätöruuvi maahan, käsijarrun säädön yhteydessä.

Tutkin tuota EPC:n kuvaa ja siinä näkyy, että tuo säätöruuvi ( pitkä hammasratas, noin kuvainnollisesti ) on pesässään kahden ohjausprikan avulla.
Kun lukkopultin poistaa, luulisi tapin irtoavan, kun ruuvaa säätöruuvia ihan ulos ja vetää koko "paskaa" ulospäin.
Tuohon ulosvetoon käy pitkä koukkulanka, koska säätöruuvi on ontto.

korjatkoon viisaammat. :idea:

jk. näpäytä tuota säätöruuvia varovasti sisäänpäin, jospa nyt ottaisi kiinni. :roll:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
kaivaja
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 07:47
Paikkakunta: orivesi

Re: Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

No nyt sain sen vetämään...se kiertyy vain sillai nykimällä ei jengaannu tasasesti kuin toinen puoli.Olisko siellä "hammasrattaassa"vikaa...Sain kyllä säädettyä jarrut kohilleen,kolmannessa napsussa ei jaksa enää napoja pyörittää.No koeajo viel tekemättä.Niin puristin isoilla ämmänleuoilla mäntää sisään ja samalla kiersim ruuvia niin alkoi vetämään.Alfamerin kirjassa käsketään säätöä ruuvaamaan ulos niin paljo kuin tulee....Voisko se jotenkin päästä tuleen yli.Viisaampien vastauksia kans odotellaan...???
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja pevi »

Säätöruuvissa on urat sivulla, jotka vaikuttavat käsijarruvivustoon. On mahdollista, että olet aukiruuvatessa rikkonut jonkin niistä urista kun mäntä on ollut jo täysin pohjassa. Tällöin rikkoutuneen uran kohdalla säätö lyö tyhjää. Säätöruuvin saa ulos, kun kaivaa ensiksi ulos ohuen lukitusrenkaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
kaivaja
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 07:47
Paikkakunta: orivesi

Re: Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

Siis se lukkorengas on siellä samassa reijässä,eipä tullut niin tarkasti katsottua.Saako sellaista säätöruuvia ostaa mistään erikseen vai pitääkö hakea purkaamosta satula ja toivoa että siinä on ehjä?Haittaako tuo vika jarrun toimintaa eli voiko se estää männän liikkumisen kun palat kuluu?On tämä mainio palsta kun asiaan kuin asiaan löytyy apu.KIITOKSET!!! :D
Oze
"Turbo"
Viestit: 286
Liittynyt: Ti Heinä 08, 2008 13:49
Paikkakunta: Jyväskylän korpilahti

Re: Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Oze »

pyörittää sitä mäntää niin saa kehittyä käksän kovemmalle... siis jos kuusiomutikka lakkaa toimimasta.
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos palat ovat ajettu loppuun, eli mäntä tullut jo reilusti ulos sylinteristä ja hapantunut satulasta "näkyvältä" osuudeltaan eli suojakumin alta, niin kyllä sitä mäntää saa vivuta tai painaa jollakin sopivalla konstilla samalla kun ruuvaa, ettei siitä 4mm kuusioruuvista kierrettäessä korkkaa koko säätömekanismi.

Toinen konsti millä mekanismin saa hajalle on, jos ei hoksaa lopettaa kiertämistä ajoissa.

Nämä nyt vain omia kantapäähän sattuneita havaintoja ajalta jolloin en edes tiennyt koko Foorumin olemassaolosta.. :oops:
kaivaja
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 07:47
Paikkakunta: orivesi

Re: Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

Tänään kävin konttorilla esittelemässä tonnaria.Tykkäsivät niin kovasti että haluavat nähdä kuukauden sisällä uudestaan.... :( Etujarrut ero 0%Takajarrut ero 0% käsijarru 6% mutta mutta,oikea etujarruletkussa muka kankaat näkyy..Kyllä minä niitä ennen katsastusta vilkasin mutta olis kai tarvinnut vähän väännellä.No rempat vain jatkuu,,, :roll:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

kaivaja kirjoitti:Tänään kävin konttorilla esittelemässä tonnaria.Tykkäsivät niin kovasti että haluavat nähdä kuukauden sisällä uudestaan.... :( Etujarrut ero 0%Takajarrut ero 0% käsijarru 6% mutta mutta,oikea etujarruletkussa muka kankaat näkyy..Kyllä minä niitä ennen katsastusta vilkasin mutta olis kai tarvinnut vähän väännellä.No rempat vain jatkuu,,, :roll:
Näin kävi Firgesilläkin. Vaihdoin letkun ja tutkin poistettua letkua = aikamoinen selvänänäkijä on tuon tuomion tehnyt.
Vien sen letkunpätkän vielä tarkempaan tutkimukseen, tuntuu "mutu"-tuomiolta. :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mites takajarruissa jos on satula pöydällä niin kannattaa tuo mäntä ottaa ulos? Vuoroin ruuvata säätöä ja vuoroin hakata mäntää ulos vai mikä siinä on oikea taktiikka?
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja hatami »

Ruuvaa mäntä niin pitkälle kun tulee ja nykäiset pihdeillä pois sen sitten. Lähtee myös paineilmallakin mäntä pois.
timotn
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 20:36
Paikkakunta: Oulu

Re: Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja timotn »

Paineilman kans kannattaa olla varovainen, lähtee meinaan mäntä melko vilkkaasti kun pistää reilusti painetta... Makiat vekit saa kämmeneen kun ottaa männän vastaan.
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2653
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

timotn kirjoitti:Paineilman kans kannattaa olla varovainen, lähtee meinaan mäntä melko vilkkaasti kun pistää reilusti painetta... Makiat vekit saa kämmeneen kun ottaa männän vastaan.
Kyllä näin on :!: Voipi kuulua hetken päästä että O-Ou, kuis tässä ny näin pääs käymään :D
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Takajarrun säätö

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Jees kiitoksia vain ohjeista, lähti ihan pyörittällä ulos kun vähän houkutteli. Sama sisäänpäin kun ruuvasi niin autto painamalla samaan aikaan niin veti hyvin.

Purettu, putsattu ja kasattu uusilla osilla ja rupesi takajarrukin näyttää 1.8kN ja leima irtosi 8)
Vastaa Viestiin