
Takajarrun säätö
Takajarrun säätö
Takajarru remppa menossa(9000 vm.95)Kaikki suju ok mutta....Vasen puoli se 4mm kuusiokolo ei toimi.Löysäsin sen ennen satulan irrotusta palat paikalleen.Kaikki mahtu eli sylinteri siis liikkui.Kun piti säätää paloja lähemmäs niin pyöriii ikään kuin tyhjää.Se vähä niin kuin ottas huulille mutta ei säädy.Voiko se ruuvi tulla pois kierteeltä vai onko sieltä mennty jengat? 

-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Takajarrun säätö
Minulla on pudonnut tuo säätöruuvi maahan, käsijarrun säädön yhteydessä.kaivaja kirjoitti:Takajarru remppa menossa(9000 vm.95)Kaikki suju ok mutta....Vasen puoli se 4mm kuusiokolo ei toimi.Löysäsin sen ennen satulan irrotusta palat paikalleen.Kaikki mahtu eli sylinteri siis liikkui.Kun piti säätää paloja lähemmäs niin pyöriii ikään kuin tyhjää.Se vähä niin kuin ottas huulille mutta ei säädy.Voiko se ruuvi tulla pois kierteeltä vai onko sieltä mennty jengat?
Tutkin tuota EPC:n kuvaa ja siinä näkyy, että tuo säätöruuvi ( pitkä hammasratas, noin kuvainnollisesti ) on pesässään kahden ohjausprikan avulla.
Kun lukkopultin poistaa, luulisi tapin irtoavan, kun ruuvaa säätöruuvia ihan ulos ja vetää koko "paskaa" ulospäin.
Tuohon ulosvetoon käy pitkä koukkulanka, koska säätöruuvi on ontto.
korjatkoon viisaammat.

jk. näpäytä tuota säätöruuvia varovasti sisäänpäin, jospa nyt ottaisi kiinni.

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Takajarrun säätö
No nyt sain sen vetämään...se kiertyy vain sillai nykimällä ei jengaannu tasasesti kuin toinen puoli.Olisko siellä "hammasrattaassa"vikaa...Sain kyllä säädettyä jarrut kohilleen,kolmannessa napsussa ei jaksa enää napoja pyörittää.No koeajo viel tekemättä.Niin puristin isoilla ämmänleuoilla mäntää sisään ja samalla kiersim ruuvia niin alkoi vetämään.Alfamerin kirjassa käsketään säätöä ruuvaamaan ulos niin paljo kuin tulee....Voisko se jotenkin päästä tuleen yli.Viisaampien vastauksia kans odotellaan...???
Re: Takajarrun säätö
Säätöruuvissa on urat sivulla, jotka vaikuttavat käsijarruvivustoon. On mahdollista, että olet aukiruuvatessa rikkonut jonkin niistä urista kun mäntä on ollut jo täysin pohjassa. Tällöin rikkoutuneen uran kohdalla säätö lyö tyhjää. Säätöruuvin saa ulos, kun kaivaa ensiksi ulos ohuen lukitusrenkaan.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Takajarrun säätö
Siis se lukkorengas on siellä samassa reijässä,eipä tullut niin tarkasti katsottua.Saako sellaista säätöruuvia ostaa mistään erikseen vai pitääkö hakea purkaamosta satula ja toivoa että siinä on ehjä?Haittaako tuo vika jarrun toimintaa eli voiko se estää männän liikkumisen kun palat kuluu?On tämä mainio palsta kun asiaan kuin asiaan löytyy apu.KIITOKSET!!! 

Re: Takajarrun säätö
pyörittää sitä mäntää niin saa kehittyä käksän kovemmalle... siis jos kuusiomutikka lakkaa toimimasta.
Nissan Pathfinder 2.5 dci se
Re: Takajarrun säätö
Jos palat ovat ajettu loppuun, eli mäntä tullut jo reilusti ulos sylinteristä ja hapantunut satulasta "näkyvältä" osuudeltaan eli suojakumin alta, niin kyllä sitä mäntää saa vivuta tai painaa jollakin sopivalla konstilla samalla kun ruuvaa, ettei siitä 4mm kuusioruuvista kierrettäessä korkkaa koko säätömekanismi.
Toinen konsti millä mekanismin saa hajalle on, jos ei hoksaa lopettaa kiertämistä ajoissa.
Nämä nyt vain omia kantapäähän sattuneita havaintoja ajalta jolloin en edes tiennyt koko Foorumin olemassaolosta..
Toinen konsti millä mekanismin saa hajalle on, jos ei hoksaa lopettaa kiertämistä ajoissa.
Nämä nyt vain omia kantapäähän sattuneita havaintoja ajalta jolloin en edes tiennyt koko Foorumin olemassaolosta..

Re: Takajarrun säätö
Tänään kävin konttorilla esittelemässä tonnaria.Tykkäsivät niin kovasti että haluavat nähdä kuukauden sisällä uudestaan....
Etujarrut ero 0%Takajarrut ero 0% käsijarru 6% mutta mutta,oikea etujarruletkussa muka kankaat näkyy..Kyllä minä niitä ennen katsastusta vilkasin mutta olis kai tarvinnut vähän väännellä.No rempat vain jatkuu,,, 


-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Takajarrun säätö
Näin kävi Firgesilläkin. Vaihdoin letkun ja tutkin poistettua letkua = aikamoinen selvänänäkijä on tuon tuomion tehnyt.kaivaja kirjoitti:Tänään kävin konttorilla esittelemässä tonnaria.Tykkäsivät niin kovasti että haluavat nähdä kuukauden sisällä uudestaan....Etujarrut ero 0%Takajarrut ero 0% käsijarru 6% mutta mutta,oikea etujarruletkussa muka kankaat näkyy..Kyllä minä niitä ennen katsastusta vilkasin mutta olis kai tarvinnut vähän väännellä.No rempat vain jatkuu,,,
Vien sen letkunpätkän vielä tarkempaan tutkimukseen, tuntuu "mutu"-tuomiolta.

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Takajarrun säätö
Mites takajarruissa jos on satula pöydällä niin kannattaa tuo mäntä ottaa ulos? Vuoroin ruuvata säätöä ja vuoroin hakata mäntää ulos vai mikä siinä on oikea taktiikka?
Re: Takajarrun säätö
Ruuvaa mäntä niin pitkälle kun tulee ja nykäiset pihdeillä pois sen sitten. Lähtee myös paineilmallakin mäntä pois.
Re: Takajarrun säätö
Paineilman kans kannattaa olla varovainen, lähtee meinaan mäntä melko vilkkaasti kun pistää reilusti painetta... Makiat vekit saa kämmeneen kun ottaa männän vastaan.
95, 96, Saabo, 97, 99, 900, 9000, 9-3, 9-5
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2653
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Takajarrun säätö
Kyllä näin ontimotn kirjoitti:Paineilman kans kannattaa olla varovainen, lähtee meinaan mäntä melko vilkkaasti kun pistää reilusti painetta... Makiat vekit saa kämmeneen kun ottaa männän vastaan.


Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Re: Takajarrun säätö
Jees kiitoksia vain ohjeista, lähti ihan pyörittällä ulos kun vähän houkutteli. Sama sisäänpäin kun ruuvasi niin autto painamalla samaan aikaan niin veti hyvin.
Purettu, putsattu ja kasattu uusilla osilla ja rupesi takajarrukin näyttää 1.8kN ja leima irtosi
Purettu, putsattu ja kasattu uusilla osilla ja rupesi takajarrukin näyttää 1.8kN ja leima irtosi
