1. En ymmärrä miten tuo turbiinin lukitus vaikuttaa tähän ketjuasiaan, kun puhui että tontun keppi 5 ja tomaatti 4:llä on samat välitykset, ainakin 97-98 malleissa (tämä on käytännön tieto).Mimmi kirjoitti:Pakko minun(kin) on kantaa oma lusikka soppaan, vaikken ole ajanut tomaatilla kuin pienen osan kaikista kilometreistäni (tomaatteja kun ei ole ollut kuin 3).
1: Tomaatin 4 (ja turbiinin lukitus) EIVÄT vastaa manuaalin 5:sta
2: Minä olen senverran kokematon kuski tomaatin kanssa, että minulla tulee kick-down joka kerta painaessani lämän (lähes) pohjaan.
3: Ainakin minun tomaattitontussa esim 80 nopeudessa on suuremmat koneen kierrokset kuin manuaalissa 5:lla
4: Sama juttu myös tomaatin 3:lla on suuremmat kierrokset kuin manuaalin 3:lla.
5: En ole vielä joutunut SAABin kanssa vaihtamaan 80 nopeudesta 3:lle ohittaessani rekkaa, korkeintaan vaihdan 4:lle, yleensä en koske keppiin lainkaan.
Mentiinhän TAAS kauas alkuperäisestä aiheesta, joka muuten oli TASAPAINOAKSELIEN ketjun poisto.
2.Minulla ei tule, vaan pohjassa tuntuu selvä pykälä jonka "yli" painetaan, niin aktivoituu kickdown, jos painetaan pykälään asti painamatta pykälää tulee täyskaasu asento ilman pakko vaihteen pudotusta pienimmälle vaihteelle tilanteesta riippuen.
3.Tottakai on, vertasin kepin kolmosta ja tomaatin kolmosta edellisessä.
4.Ei ole, käytännön kokemus tämäkin 97-98.
5.Minä olen, ylämäki ohituksessa lyhyellä ohituskaista pätkällä rekkaa ohittaessa (vanhalla tontullani 175hv 280nm vm.89).

ps. en yritä olla näsäviisas vaan jakaa omaa tietouttani ja kokemusta.