Tasapainoakselien ketju irroitettu ensi käyttökokemukset

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cst
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Pakko minun(kin) on kantaa oma lusikka soppaan, vaikken ole ajanut tomaatilla kuin pienen osan kaikista kilometreistäni (tomaatteja kun ei ole ollut kuin 3).
1: Tomaatin 4 (ja turbiinin lukitus) EIVÄT vastaa manuaalin 5:sta
2: Minä olen senverran kokematon kuski tomaatin kanssa, että minulla tulee kick-down joka kerta painaessani lämän (lähes) pohjaan.
3: Ainakin minun tomaattitontussa esim 80 nopeudessa on suuremmat koneen kierrokset kuin manuaalissa 5:lla
4: Sama juttu myös tomaatin 3:lla on suuremmat kierrokset kuin manuaalin 3:lla.
5: En ole vielä joutunut SAABin kanssa vaihtamaan 80 nopeudesta 3:lle ohittaessani rekkaa, korkeintaan vaihdan 4:lle, yleensä en koske keppiin lainkaan.

Mentiinhän TAAS kauas alkuperäisestä aiheesta, joka muuten oli TASAPAINOAKSELIEN ketjun poisto.
1. En ymmärrä miten tuo turbiinin lukitus vaikuttaa tähän ketjuasiaan, kun puhui että tontun keppi 5 ja tomaatti 4:llä on samat välitykset, ainakin 97-98 malleissa (tämä on käytännön tieto).
2.Minulla ei tule, vaan pohjassa tuntuu selvä pykälä jonka "yli" painetaan, niin aktivoituu kickdown, jos painetaan pykälään asti painamatta pykälää tulee täyskaasu asento ilman pakko vaihteen pudotusta pienimmälle vaihteelle tilanteesta riippuen.
3.Tottakai on, vertasin kepin kolmosta ja tomaatin kolmosta edellisessä.
4.Ei ole, käytännön kokemus tämäkin 97-98.
5.Minä olen, ylämäki ohituksessa lyhyellä ohituskaista pätkällä rekkaa ohittaessa (vanhalla tontullani 175hv 280nm vm.89). :roll:

ps. en yritä olla näsäviisas vaan jakaa omaa tietouttani ja kokemusta. :P
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
MarkusJ
"Turbo"

Lisää suolaa

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Oli joskus tapana keskustella jenkkipalstalla. Sinne kirjoitteli ahkerasti jenkkeihin muuttanut ruotsalaismekaanikko, joka pitää ruotsalaisiin erikoistunutta pajaa. Hänen kertoman mukaan on uudemmissa 900 ja 9-3 malleissa ollut paljon ongelmia ketjun kanssa varsinkin 2,3 litraisessa.
Ne alkuaikojen ongelmat ysitonnisissa juontivat juurensa siis karkaisemattomista rattaista. Näissä uudemmissa ongelmat taas johtuvat kuulemma muovisista ketjunohjureista jotka kuluvat nopeasti tai vaurioituvat lämmöstä, (aiemmin alumiinivalua, jossa muovinen liukupinta).

Noita akilleenkantapäitä on saabissa valitettavasti enemmän kun kaks.

Sitä vaan saabisti ihmettelee, kun toisen ruotsalaisen maineikas B230 toimii vallan mainiosti ilman tasapainoakseleita, 8 venttiilillä ilman hydraulisia venttiilinnostimia (ei tarvitse säätää ennen 300tkm), ilman DI-kasettia, karkeasti samalla bensankulutuksella!
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mimmi kirjoitti:Turbiinin lukitus pudottaa koneen kierroksia, joten se vastaa suurempaa vaihdetta.
Siellä EI OLE mitään pykälää, vaan kick down menee vaijerilla päälle.
Kannattaisi varmaan lukea ajatuksella edellinen viestini "Minä olen senverran kokematon kuski tomaatin kanssa, että minulla tulee kick-down joka kerta painaessani lämän (lähes) pohjaan." Tietääkseni EN puhunut mitään "puolella kaasulla" kiihdyttämisestä.
En tiedä -97:n tomaatista, mutta vanhemmassa (-92) on eri välitykset kuin manuaalissa.

En minäkään yritä teilata muita, mutta väärän tiedon pyrin oikaisemaan, oli kirjoittaja kuka tahansa. Itse pyrin tarkistamaan kaikki väittämäni, mutta otan kyllä oikaisut vastaan mielelläni.
Vaijerissa tuntuu vastus, huomaat sen hyvin kun konehuoneesta käännät kaasuvipua ( läpät selälleen ) niin kyllä siellä on "pykälä" läppä ikäänkuin loksahtaa "pykälän" yli.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/kickdown
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
winorloose
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Nyt kun ongelmia tuntuu olevan sekä rattaissa että ohjureissa, voisiko joku ystävällisesti hieman valistaa näistä Saabin eri konetyypeistä? Eli mitäköhän eri konetyyppejä vuosimallien -95...-98 tonnareissa on käytössä ja missä niistä on tasapainoakselit ja missä ei? :D Kyllä se tieto täältä varmaan haulla löytyisikin, mutta kun on niin pirun laiska.

Ja voikohan tämän vanhan ohjurityypin vaihtaa uuden tilalle (sopiiko)? Onkohan Saab tehnyt varaosana myytäviin ohjureihin jotain muutoksia, vai onko niissä tämä sama ongelma tallella?
Viimeksi muokannut winorloose, To Heinä 22, 2004 13:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9000cst
"Hölösuu"

Mimmi kirjoitti:Turbiinin lukitus pudottaa koneen kierroksia, joten se vastaa suurempaa vaihdetta.
Siellä EI OLE mitään pykälää, vaan kick down menee vaijerilla päälle.
Kannattaisi varmaan lukea ajatuksella edellinen viestini "Minä olen senverran kokematon kuski tomaatin kanssa, että minulla tulee kick-down joka kerta painaessani lämän (lähes) pohjaan." Tietääkseni EN puhunut mitään "puolella kaasulla" kiihdyttämisestä.
En tiedä -97:n tomaatista, mutta vanhemmassa (-92) on eri välitykset kuin manuaalissa.

En minäkään yritä teilata muita, mutta väärän tiedon pyrin oikaisemaan, oli kirjoittaja kuka tahansa. Itse pyrin tarkistamaan kaikki väittämäni, mutta otan kyllä oikaisut vastaan mielelläni.
Edelleen minulla on kickdown toiminto "pykälän" takana, eli trionic käsittää kaksi asentoa, tavallaan -> "Täysikaasu" ja "kickdown+täysikaasu". Sitä varten se pykälä on että sillä pudotetaan vaihteet niin alas kuin kierrokset sallii ja kaasuläpän tunnistus tunnistaa sit tämänkin että onko täys kaasu päällä vai mikä, koska uudemmissa eli trionic 5:ssa kaasuläppäanturi kertoo kokoajan missä asennossa läppä on, vanhemmissa se kertoi kiinni, auki ja täysikaasu.

Juu ei itselläkään ole tarkoitus väärää tietoa levittää vaan "omia luuloja" jotka muut korjaa jos osottautuu vääräksi. Tässä asiassa "luulen" tietäväni koska olen kärsinyt tomaatin rikkoutumisen purkua myöten.
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

winorloose kirjoitti:Nyt kun ongelmia tuntuu olevan sekä rattaissa että ohjureissa, voisiko joku ystävällisesti hieman valistaa näistä Saabin eri konetyypeistä? Eli mitäköhän eri konetyyppejä vuosimallien -95...-98 tonnareissa on käytössä ja missä niistä on tasapainoakselit ja missä ei? :D Kyllä se tieto täältä varmaan haulla löytyisikin, mutta kun on niin pirun laiska.

Ja voikohan tämän vanhan ohjurityypin vaihtaa uuden tilalle (sopiiko)? Vai onkohan Saab tehnyt varaosana myytäviin ohjureihin jotain muutoksia, vai onko niissä tämä sama ongelma tallella?
Infoo pukkaa...
http://www.saabnet.com/tsn/models/
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
winorloose
"Tuplakaasari"

9000CD23T kirjoitti: Infoo pukkaa...
http://www.saabnet.com/tsn/models/
Tack, täytyy hieman tutustua.
MarkusJ
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

winorloose kirjoitti:Nyt kun ongelmia tuntuu olevan sekä rattaissa että ohjureissa, voisiko joku ystävällisesti hieman valistaa näistä Saabin eri konetyypeistä? Eli mitäköhän eri konetyyppejä vuosimallien -95...-98 tonnareissa on käytössä ja missä niistä on tasapainoakselit ja missä ei? :D Kyllä se tieto täältä varmaan haulla löytyisikin, mutta kun on niin pirun laiska.

Ja voikohan tämän vanhan ohjurityypin vaihtaa uuden tilalle (sopiiko)? Onkohan Saab tehnyt varaosana myytäviin ohjureihin jotain muutoksia, vai onko niissä tämä sama ongelma tallella?
Molemmissa koneissa B204 ja B 234 on tasapainoakselit, sen kertoo tuo viimeinen nelonen = 2 nokka-akselia + 2 tasapainoakselia.

Vanhemmat ja uudemmat ohjurit ovat keskenään vaihtokelpoisia, Saabin varaosatiskiltä löytyy tosin vaan uudempaa muovista.
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mertmi kirjoitti:Tässä ollaan tosiaan sellaisen asian jäljillä, jota kannattaa miettiä tarkkaan. Ihan sama hommahan on minkä tahansa laitteen tuotannossa, että kustannukset pyritään pitämään alhaisena, mutta laadusta liiemmin tinkimättä. Niillä tasapainoakseleilla täytyy olla selkeä funktio, ei ne siellä turhaan pyöri. En jaksa uskoa, että niiden ainoa tarkoitus on vähentää melua. Rasittuuhan moottorin kannattimetkin voimakkaammin tärisevästä moottorista...
Kyllä niillä tasapainoakseleilla siellä todellakin on funktio, ei niitä sinne olen huvin vuoksi laitettu. Autoteollisuudessa ei tehdä yhtikäs mitään ilman että sille on teknisetperusteet ja se on kustannusten kannalta järkevää, sen verran kovat ovat kustannuspaineet. Monesti teknisen toteutuksen laatu jopa jää kustannustehokkuuden jalkoihin.

Tasapainoakselit ovat koneessa syömässä niin sanottuja toisenkertaluvun massavoimia (tästä tulee myös niiden pyörimisnopeus). Ensimmäisen kertaluvun massavoimia taas tapetaan pääasiassa moottorin kiinnitysten joustimilla. Ensimmäinen kertaluku on amplitudiltaan suurempi ja siten se on yleensä juuri se värinä jonka aistimme koneen värinänä. Kun tasapainoakselit poistetaan ei ensimmäisen kertaluvun värähtelyihin vaikuteta millään tavalla, mutta toisen kertaluvun värähtelyiden vastakkaisamplitudiset värähtelyt poistetaan jolloin koneen tuottamat toisen kertaluvun massavoimat siirtyvät kuormittamaan joustimia.

Hyvät esimerkit ensimmäisen ja toisen kertaluvun massavoimien aistittavuuden erosta on juuri tämä auton moottorien tasapainoakselijuttu - aistittavat värinät eivät juuri lisäänny, mutta verratkaapa esim. uudehkoa Briggs&Strattonin yksisylinteristä, jossa on kampiakselin nopeudella pyörivä vastapainokoneisto, vanhempaan vastapainokoneistottomaan paikallismoottoriin - eroa on kuin yöllä ja päivällä.

Sitä on vaikea sanoa kuinka dramaattinen merkitys joustimien kestoiälle on uudet niihin kohdistuvat rasitukset. Koneen hydraulisten joustimien lämpötilaa mittaamalla voisi saada asiasta selkoa, mittaus ennen ja jälkeen tasapainoakselien poiston. Mitään kovin draamaattista tuskin tapahtuu, hyvinhän Tonnarit sietävät polyuretaanipusliakin koneen kannakkeissa vaikka polyuretaanin vaimennus ja jousto ovat selkeästi originaali kumia heikompia.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
ek6149
"Turbo"

Re: Tasapainoakselien ketju irroitettu ensi käyttökokemukset

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

pevi kirjoitti:Nyt sitten otettiin irti tasapainoakselien ketju vm 95 Aerosta, jolla ajettu 167000 km.

Ketju ja pyörät olivat tarkastelun perusteella erinomaisessa kunnossa. :(
Mulle jäi selvittämättä, miksi sä otit sen ketjun pois jos se kunnossa oli ?? Mikä sai sut sen pois ottamaan ???
9000 CD 2,3 turbo autom. -90
Mä teetin jakopään remontin ja vaihdettiin kaikki uutta, ketjut ja rattaat ja kone kiinni.ajettu 265000 km.

Samalla vaihdettiin kampiakselin stefa, joka jo hiukan vuosikin ja moniuraremmin vaihdon yhteydessä näköjään vaihtamatta jätetyt kaksi kiristyspyörää.

Työ oli raakaa purkamista ahtaissa paikoissa, mutta ei siinä mitäään erityistä ollut ( tekijän kertomaa...). Homma tehtiin öljypohjaa raottamalla. Kannattaa varata käyttöön T40 torx, sellainen porakoneen ns. pitch pää koska yksi öljypohjan ruuveistä on niin lähellä oikean pyörän akselia, ettei sinne saa muuta mahtumaan. Vääntimeksi pith:lle käy varttituuman lenkkiavain tms.

Jakopäästä irroitettiin ainoastaan ketju, muut romppeet jätettiin paikoilleen. Asennuksen ajaksi kiristemin mäntä ja ketjuohjain liimattiin pikaliimalla yhteen jottei ketjuohjain päässyt haittaamaan kotelon takaisin laittamista.
Tiivistämiseen käytettiin saabin omaa anaerobista liimaa 9321795. Sillä on etuna, ettei se kuivu kuin ilmattomassa tilassa, jolloin joutuessaan asennuksessa öljykanvaan ei se aiheuta tukkeumaa.

Ensivaikutelma oli, että tyhjäkäynnillä hienoinen värinä lisääntyi mm. kojetaulusta löytyi pari uutta resonanssia. Lisäksi käyntiääni muuttui hieman raaemmaksi, ehkä jopa positiivisessa mielessä.
Kaikenkaikkiaan haitat on melko merkityksettömiä. Suorituskykykään ei vaikuttanut lisääntyvän, vaikka ylimääräisiä kitkajuttuja irroiteltiin.

Saas nähdä ilmeneekö muita lieveilmiöitä tms myöhemmin...
mikan
"Hölösuu"

Re: Kestosta

Viesti Kirjoittaja mikan »

9000cst kirjoitti:Toivon että omat ketjut ei ala kalkattaan ennen ensi kesää jotta saan purettua ne pois PCS:ssä ennen mitään ongelmia.
Mitä ketjun poisto mahtaa maksaa vaikkapa tuolla PCS:ssä, kysyy nimimerkki B234 ja 342 tkm ketjulla takana? :)

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
9000cst
"Hölösuu"

mikan kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Toivon että omat ketjut ei ala kalkattaan ennen ensi kesää jotta saan purettua ne pois PCS:ssä ennen mitään ongelmia.
Mitä ketjun poisto mahtaa maksaa vaikkapa tuolla PCS:ssä, kysyy nimimerkki B234 ja 342 tkm ketjulla takana? :)

t. Mika
Noin 900-1000? siihen kuuluu myös kannen kuntoon laitto ja venttiilien kunnostus + stefat ja mitä kaikkea pikku osaa.
Saab 9-5 Aero Man. -04
winorloose
"Tuplakaasari"

9000cst kirjoitti:
mikan kirjoitti:

t. Mika
Noin 900-1000? siihen kuuluu myös kannen kuntoon laitto ja venttiilien kunnostus + stefat ja mitä kaikkea pikku osaa.
Paljonkohan tulee lisää, jos asennuttaakin uudet "heebelit" ja ajaa niillä taas toiset 342tkm?
9000cst
"Hölösuu"

winorloose kirjoitti:
Paljonkohan tulee lisää, jos asennuttaakin uudet "heebelit" ja ajaa niillä taas toiset 342tkm?
Tähän osaa vain PCS vastata.
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin