Automaatti ja Maptun

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Fossiili
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 07:08
Paikkakunta: Vantaa

Automaatti ja Maptun

Viesti Kirjoittaja Fossiili »

No niin, Mazda6 vaihtui 9-5 Wagon 2.3T automaatiksi ja ensi tuntumalla kaikki muu parani paitsi ohjaustuntuma ja mutkiin "taipuminen".
Nyt onkin alkanut jo tehonpuute vaivaamaan :D ja kiinnostuksen kohteena on täällä varsin pajon asiakkaita saanut Maptun.
Mitenkäs on automaattisaapastelijat, tuoko lisäpollet ja vääntö käytännön kiihdytyksiin (valoista 0-60 km/h) mitään iloa? Automaatti tuntuu vaihtavan melko helposti alaspäin kaasua painettaessa. Lisämietteitä tuo myös uuden auton (mahdollinen) takuun raukeaminen. Maptunilta kyllä vakuutettiin lootan kestävän 400 Nm vääntöä :?: .
Kiitokset ylläpitäjille mainioista sivuista ja kirjoittajille arvokkaasta informaatista.

"Fossiili"
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaatti ja Maptun

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Fossiili kirjoitti:Mitenkäs on automaattisaapastelijat, tuoko lisäpollet ja vääntö käytännön kiihdytyksiin (valoista 0-60 km/h) mitään iloa?
"Fossiili"
kyllähän se maptunilla terästettynä poistuu paikalta ihan liujjaasti. Varmasti nopeempiakin on mutta Kimin sanoin "ihan ok". :D

Ehkä se suurin ilo kuitenkin on siinä kun könnää seittemääkymppiä rekan perässä ja lähtee ohittaa, neula on itä-koilisessa suhteellisen nopeesti nilkan oikasun jälkeen.. :lol:
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Kiinni vaan ja kovaa ajoo mulla on maptun steg3 :lol:
9-3.1972
Scarabee
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 13:14
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Automaatti ja Maptun

Viesti Kirjoittaja Scarabee »

Fossiili kirjoitti: Nyt onkin alkanut jo tehonpuute vaivaamaan :D ja kiinnostuksen kohteena on täällä varsin pajon asiakkaita saanut Maptun.
Mitenkäs on automaattisaapastelijat, tuoko lisäpollet ja vääntö käytännön kiihdytyksiin (valoista 0-60 km/h) mitään iloa?
"Fossiili"
Terve,
huhtikuusta on vedätelty ja kokemukset ovat olleet varsin positiivisia!
Laitatin maptunin boxin suomen maptunin tallilla, jossa samalla tsekattiin Techillä vikakoodit ja tomskun reaktiot uutuuteen. Kaikki meni hienosti ilman huomauttamisia. Ainoastaan kotimatkalla täytyi hillitä innostusta, kun T7:aa opettaessa meinasi lipsua- siis renkaat :wink:

Vaihtoautomatiikka herkistelee S- modella toisinaan mielestäni liiaksikin vaihtamalla herkästi alaspäin. Väännön lisäys on automaatissa huomaamattomampaa, verrattuna manuaaliin. Käytännössä rajuimman tehon lisäyksen huomaa vasta suurilla, eli moottoritienopeuksilla, josta kiihdyttäminen vaihteen lukko päällä tuntuu oikeasti. Lukko tosin aukeaa reilummin kaasua annettaessa...ennen kickdownia.

Kulutus pieneni hieman tasaisella cruisailulla, malttamattomuus kostautuu kuitenkin nopeasti varikkokäyntien muodossa :D
#1891
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Automaatti ja Maptun

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Scarabee kirjoitti:
Fossiili kirjoitti: Nyt onkin alkanut jo tehonpuute vaivaamaan :D ja kiinnostuksen kohteena on täällä varsin pajon asiakkaita saanut Maptun.
Mitenkäs on automaattisaapastelijat, tuoko lisäpollet ja vääntö käytännön kiihdytyksiin (valoista 0-60 km/h) mitään iloa?
"Fossiili"
Terve,
huhtikuusta on vedätelty ja kokemukset ovat olleet varsin positiivisia!
Laitatin maptunin boxin suomen maptunin tallilla, jossa samalla tsekattiin Techillä vikakoodit ja tomskun reaktiot uutuuteen. Kaikki meni hienosti ilman huomauttamisia. Ainoastaan kotimatkalla täytyi hillitä innostusta, kun T7:aa opettaessa meinasi lipsua- siis renkaat :wink:

Vaihtoautomatiikka herkistelee S- modella toisinaan mielestäni liiaksikin vaihtamalla herkästi alaspäin. Väännön lisäys on automaatissa huomaamattomampaa, verrattuna manuaaliin. Käytännössä rajuimman tehon lisäyksen huomaa vasta suurilla, eli moottoritienopeuksilla, josta kiihdyttäminen vaihteen lukko päällä tuntuu oikeasti. Lukko tosin aukeaa reilummin kaasua annettaessa...ennen kickdownia.

Kulutus pieneni hieman tasaisella cruisailulla, malttamattomuus kostautuu kuitenkin nopeasti varikkokäyntien muodossa :D
0-100 menee noin 1,5-2s nopeammin. Ja kuten kerroit todellisen tehonlisäyksen huomaa kun lähtee motarilla tekemään ohituksia vaikka 120km/h nopeuksista. 1:llä sutii ei kakkosella enään, paitsi vesikeli on sitten jo jäätä. renkaat 215/55/16
9-3.1972
Vastaa Viestiin