piktograafi vilahtaa..(uusi oire 16.1.09) öljyvalo palaa!
piktograafi vilahtaa..(uusi oire 16.1.09) öljyvalo palaa!
tällainen oire esiintyy kaistanvaihdossa oikealle vilkulla näytettäessä lyhyesti. samoin kun vilkun laittaa päälle, niin ennen kuin se kytkeytyy, niin syttyy piktografi hetkeksi ja siinä palaa takavalojen merkit ainoastaan samalla. auto on siis 9000 turbo 1987 ja dcc kai on tässä eli se laajennettu tieturi, jos sillä on merkitystä.
parkkiasennossa piktografi näyttää normaalit valomerkit ja ovia avattaessa oven kuvat ja öljynpainemerkin ennen starttausta jne.
sitten syttyi vielä kojelautaan hetkeksi teksti: 'check engine oil level'. no tsekkasin ja edelleen syttyi. öljyä oli puoliväliin min ja max-merkkien välissä. mitään en lisännyt. teksti syttyi edelleen ja taas pysähdyin tsekkaamaan tankkauksen jälkeen. sama juttu. öljyä oli riittävästi. auto oli mahdollisimman suorassa ja tasamaalla. edelleen teksti syttyi. no ajelin 24 h asemalle ja sitten kun olin yli 5 min parkissa renkaiden ilmanpaineiden lisäyksen ajan ja lähdin ajamaan, niin öljytsekkaus-teksti oli häipynyt.
kysymys kuuluu, että pitäisikö kiireesti tehdä jotakin? vai onko tuollaiset ilmoittelut öljyistä ja piktograafin vilahdukset vain jotain huippuhienon tonnarin yleisiä ominaisuuksia, joista ei kovin isoa lukua kannata ottaa?
on muuten hieno ominaisuus kun peilit saa kirkkaiksi sumussakin sähkölämmityksellä. senkin hokasin eilen.
niin ja öljy ja genuine-suodatin on motonetistä hankittuna, pitäisi ihan lähipäivinä vaihtaa. samoin käyttää kosla jälkileimalla.
parkkiasennossa piktografi näyttää normaalit valomerkit ja ovia avattaessa oven kuvat ja öljynpainemerkin ennen starttausta jne.
sitten syttyi vielä kojelautaan hetkeksi teksti: 'check engine oil level'. no tsekkasin ja edelleen syttyi. öljyä oli puoliväliin min ja max-merkkien välissä. mitään en lisännyt. teksti syttyi edelleen ja taas pysähdyin tsekkaamaan tankkauksen jälkeen. sama juttu. öljyä oli riittävästi. auto oli mahdollisimman suorassa ja tasamaalla. edelleen teksti syttyi. no ajelin 24 h asemalle ja sitten kun olin yli 5 min parkissa renkaiden ilmanpaineiden lisäyksen ajan ja lähdin ajamaan, niin öljytsekkaus-teksti oli häipynyt.
kysymys kuuluu, että pitäisikö kiireesti tehdä jotakin? vai onko tuollaiset ilmoittelut öljyistä ja piktograafin vilahdukset vain jotain huippuhienon tonnarin yleisiä ominaisuuksia, joista ei kovin isoa lukua kannata ottaa?
on muuten hieno ominaisuus kun peilit saa kirkkaiksi sumussakin sähkölämmityksellä. senkin hokasin eilen.
niin ja öljy ja genuine-suodatin on motonetistä hankittuna, pitäisi ihan lähipäivinä vaihtaa. samoin käyttää kosla jälkileimalla.
Viimeksi muokannut rotisko, Pe Tammi 16, 2009 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: piktograafi vilahtaa oikealle vilkulla näyttäessä
Piktogrammmi lienee valittaa oiken puoleisen vilkun valosta, jos kerran oikealle vilkutettaessa esiintyy. Voipi olla kosketushäiriö, jos ei pala/vilku tasaisesti vilkutuksen tahtiin.
Öljyn merkkivalon palaminen lyhyen pysähdyksen jälkeen on monelle tuttu juttu. Voisi sanoa jopa tyyppiviaksi. eroon pääsee monasti esim. pitämällä öljyt maxissa, tai anturin vaihtamalla(?). Itellä auttanut juurikin öljyn pitäminen maxissa.
-J-
Öljyn merkkivalon palaminen lyhyen pysähdyksen jälkeen on monelle tuttu juttu. Voisi sanoa jopa tyyppiviaksi. eroon pääsee monasti esim. pitämällä öljyt maxissa, tai anturin vaihtamalla(?). Itellä auttanut juurikin öljyn pitäminen maxissa.
-J-
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: piktograafi vilahtaa oikealle vilkulla näyttäessä
kiitoksia asiantuntijoille/-jalle kommenteista/-tista
juu ei pala eikä vilku vilkutuksen tahtiin, vilkahtaa vain vajaan sekunnin vilkkuvipua oikeaan siirrettäessä. kun vilkku vilkkuu mittaritaulussa normaalisti niin piktogrammi on pimeänä.
öljyihin palannen sitten kun ne saan vaihdettua ja tarkoitus olisi pitää pinta melko lailla lähellä maksimimerkkiä.
juu ei pala eikä vilku vilkutuksen tahtiin, vilkahtaa vain vajaan sekunnin vilkkuvipua oikeaan siirrettäessä. kun vilkku vilkkuu mittaritaulussa normaalisti niin piktogrammi on pimeänä.
öljyihin palannen sitten kun ne saan vaihdettua ja tarkoitus olisi pitää pinta melko lailla lähellä maksimimerkkiä.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: piktograafi vilahtaa oikealle vilkulla näyttäessä
Ei tuo nyt kovin iso homma ole vaikka sen anturin puhdistaisi ( samallahan sen kunto tulisi todettua )öljyihin palannen sitten kun ne saan vaihdettua ja tarkoitus olisi pitää pinta melko lailla lähellä maksimimerkkiä.
Ei ikinä ole ollut ongelmia öljynpinnan varoitusvalojen SAABin ollessa kyseessä.
Muiden merkkien kanssa sitäkin enemmän...
Luulisin että oikealla puolella etu tai taka vilkun polttimossa huono kosketus ( vastusta ) siksi kestää tuon sekunnin että saa kontaktin.juu ei pala eikä vilku vilkutuksen tahtiin, vilkahtaa vain vajaan sekunnin vilkkuvipua oikeaan siirrettäessä. kun vilkku vilkkuu mittaritaulussa normaalisti niin piktogrammi on pimeänä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: piktograafi vilahtaa oikealle vilkulla näyttäessä
no tietämättömänä ja pönttönä seuraa jatkokysymys, että missä tämä öljynpinnan anturi sijaitsee ja miten siihen pääsisi käsiksi helpoiten? ellei se edellytä runsaampaa kuin esim. n. varttitunnin harrastelijapurkamista, niin voisinhan sitä yrittää tehdä. käyttöauto on kuitenkin joka päivä ajossa ja sen mukaan yritettävä luovia.9000CD23T kirjoitti:Ei tuo nyt kovin iso homma ole vaikka sen anturin puhdistaisi ( samallahan sen kunto tulisi todettua )öljyihin palannen sitten kun ne saan vaihdettua ja tarkoitus olisi pitää pinta melko lailla lähellä maksimimerkkiä.
Ei ikinä ole ollut ongelmia öljynpinnan varoitusvalojen SAABin ollessa kyseessä.
Muiden merkkien kanssa sitäkin enemmän...
Luulisin että oikealla puolella etu tai taka vilkun polttimossa huono kosketus ( vastusta ) siksi kestää tuon sekunnin että saa kontaktin.juu ei pala eikä vilku vilkutuksen tahtiin, vilkahtaa vain vajaan sekunnin vilkkuvipua oikeaan siirrettäessä. kun vilkku vilkkuu mittaritaulussa normaalisti niin piktogrammi on pimeänä.
kiitos tiedoista, vilkkuja voin ainakin vilkaista, rapsutella ja suihkutella aseöljyä kantoihin josko se kontakti paranisi.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: piktograafi vilahtaa oikealle vilkulla näyttäessä
Tämän näköinen kapistus ( löytyy moottorin etupuolelta, öljypohjasta )
Kolmella ruuvilla kiinni.
( kannattaa tarkastaa öljynvaihdon yhteydessä )
Kolmella ruuvilla kiinni.
( kannattaa tarkastaa öljynvaihdon yhteydessä )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: piktograafi vilahtaa oikealle vilkulla näyttäessä
Kyseessä on 87-tonnari. Öljypinnan anturi on B202-moottorissa öljypohjassa apukuskin puolella, matkustamonpuoleisella reunalla, eli ei keulan puolella. Kutakuinkin öljynsuodattimen alapuolella.
Anturi on herkkä sytyttämään OIL LEVEL -valon jos pinnankorkeus ei ole ylärajalla. Valo on suunniteltu syttyvän silloin kun käynnistyksessä pinnankorkeus on tikun asteikon puolivälissä ja voidaan lisätä puoli litraa öljyä. Pidä siis öljyntaso ylärajalla. Anturi voi myös toimia väärin ja vaatia yli ylätason, silloin on helpointa irrottaa anturinjohto tai vaihtaa tilalle paremmin toimiva anturi. Liitinkontaktin rapsuttelu ei muuta valon syttymishetkeä, kontakti on jo riittävän hyvä, kun valo kerran syttyy sinulla.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=30629#p30629
Piktogrammi ei valvo vilkkupolttimoita. Valonvalvontarele seuraa takavalopolttimoiden kuluttamaa virtaa. Jos toisen puolen polttimon läpi kulkee enemmän virtaa, sytytetään kojetaulun piktogrammissa takavaloja osoittavat symbolit. Jos vilkkua sytyttäessä herjaa takavaloista, k.o. puolen takavalon valaisimen maadoitus on huono.
Varmista että kaikki takavalojen polttimot ovat ehjät uudet samanlaiset, polttimoihin tulevat koskettimet valaisimessa puhtaat ja että maadoitukset ovat kunnossa. Noihin on tehty tämän oireen takia useita eri korjauksia, eikä silti kai oireet ihan täysin poistu. Mm. muutettu oikeanpuolen takavalon maadoituspiste lähemmäs valaisinta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 73#p241673
Anturi on herkkä sytyttämään OIL LEVEL -valon jos pinnankorkeus ei ole ylärajalla. Valo on suunniteltu syttyvän silloin kun käynnistyksessä pinnankorkeus on tikun asteikon puolivälissä ja voidaan lisätä puoli litraa öljyä. Pidä siis öljyntaso ylärajalla. Anturi voi myös toimia väärin ja vaatia yli ylätason, silloin on helpointa irrottaa anturinjohto tai vaihtaa tilalle paremmin toimiva anturi. Liitinkontaktin rapsuttelu ei muuta valon syttymishetkeä, kontakti on jo riittävän hyvä, kun valo kerran syttyy sinulla.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=30629#p30629
Piktogrammi ei valvo vilkkupolttimoita. Valonvalvontarele seuraa takavalopolttimoiden kuluttamaa virtaa. Jos toisen puolen polttimon läpi kulkee enemmän virtaa, sytytetään kojetaulun piktogrammissa takavaloja osoittavat symbolit. Jos vilkkua sytyttäessä herjaa takavaloista, k.o. puolen takavalon valaisimen maadoitus on huono.
Varmista että kaikki takavalojen polttimot ovat ehjät uudet samanlaiset, polttimoihin tulevat koskettimet valaisimessa puhtaat ja että maadoitukset ovat kunnossa. Noihin on tehty tämän oireen takia useita eri korjauksia, eikä silti kai oireet ihan täysin poistu. Mm. muutettu oikeanpuolen takavalon maadoituspiste lähemmäs valaisinta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 73#p241673
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: piktograafi vilahtaa oikealle vilkulla näyttäessä
ok. kiitos jus myös asiaatuntevista kommenteistasi. jollei nuo maadoitus, ym. tsekkaukset auta tuohon piktogrammin nopeaan vilkahdukseen, niin voin kyllä asian kanssa elää, kunhan tiedän, ja nyt siis tiedän, että mistä johtuu ja sen ettei ole mistään kovin kummoisesta tai fataalista tapahtumasta kyse.
kyselen näin tyhmiä tai sanotaanko alkeellisia kysymyksiä varmaan senkin vuoksi, että tonnari on mulla nyt vasta kolmatta päivää ja muuten suht. tuntematon suuruus eli en ole ollut aiemmin tekemisissä.
eiku mukavia kilometrejä saabisteille ja tonnarimiehille.
kyselen näin tyhmiä tai sanotaanko alkeellisia kysymyksiä varmaan senkin vuoksi, että tonnari on mulla nyt vasta kolmatta päivää ja muuten suht. tuntematon suuruus eli en ole ollut aiemmin tekemisissä.
eiku mukavia kilometrejä saabisteille ja tonnarimiehille.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: piktograafi vilahtaa oikealle vilkulla näyttäessä
Mikähän mulla on tuossa tonnarissa kun laittaa vilkun päälle niin samalla väläyttää anti lock valoa? Maadoitus pisteet putsattu vika oli poissa pari viikkoa. Pari kuukautta sitten vaihdoin jännitteen säätäjän ja silloinkin noin viikon toimi oikein. Ja kun pitkät laittaa päälle kiihdyttäessä auto nykäisee. Tämä vika on aikalailla poistunut maadoituspisteiden puhdistamisen jälkeen, kerran tai kaksi tehnyt muuten melkein aina. Eli mistäpäin tätä ongelmaa kannattaisi lähtä purkamaan? Vilkun viiksen öljysin crc:llä ei vaikutusta.
Re: piktograafi vilahtaa oikealle vilkulla näyttäessä
Mulla sama kun laittaa vasemman vilkun päälle kiihdytettäessä . Ollut jo monta vuotta... I Can Live With That...Mik4 kirjoitti:... Ja kun pitkät laittaa päälle kiihdyttäessä auto nykäisee. Tämä vika on aikalailla poistunut maadoituspisteiden puhdistamisen jälkeen, kerran tai kaksi tehnyt muuten melkein aina. Eli mistäpäin tätä ongelmaa kannattaisi lähtä purkamaan? Vilkun viiksen öljysin crc:llä ei vaikutusta.
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
9-5 Aerowagon -03.
Re: piktograafi vilahtaa oikealle vilkulla näyttäessä
nyt ilmeni seuraavanlainen uusi oire, häiriö tai vika:
kiihdytin ensin ympyrässä aika lujaa vasempaan, sitten poistuin suht lujaa oikeaan (en ajanut ylinopeutta, mutta mutkanopeus oli kohtalaisen kova) sitten valoista lähtiessä polkasin kolmosella tinnin tiskiin, niin syttyi piktogrammi tai -grafi ja siellä öljykannunkuva punaisella. noh, ajelin varovasti seuraavaan sopivaan pysähdyspaikkaan ja tutkailin öljynmäärää, oli puolivälissä. lisäsin vähän yli ylärajan. auto seisoi ainakin 10 min. sitten laitoin käyntiin, niin kohta taas syttyi piktogrammi ja öljyvalo. valo välkähti sammuksiin välillä vain kaasua annettaessa, mutta syttyi taas tyhjäkäynnillä ja paloi koko ajan normaalilla matkavauhdilla ajaessa. siis piktogrammi ja öljyvalo jäivät palamaan.
sammutin auton vielä kotipihalla ja n. 5 min päästä käyntiin, öljyvalo palaa edelleen. öljyä ei valu eikä vuoda normaalia enempää silmämääräisesti mistään. käynnissä ei ole kuulunut eikä tuntunut mitään erikoista. öljyä on vähän yli ylärajan.
menikö öljykello kiihdytyksessä? voiko olla jossakin tietyssä paikassa kontaktihäiriö? voiko öljynpaineet olla alhaiset kun valo palaa? onko vaarallista koneelle ajaa nyt? olisiko öljypumppu voinut haukata ilmaa tai saada kipeetä?
pitäisi tehdä justiinsa ensi viikolla pitkä reissu ja harmi jos tuollainen tyssää.
kiihdytin ensin ympyrässä aika lujaa vasempaan, sitten poistuin suht lujaa oikeaan (en ajanut ylinopeutta, mutta mutkanopeus oli kohtalaisen kova) sitten valoista lähtiessä polkasin kolmosella tinnin tiskiin, niin syttyi piktogrammi tai -grafi ja siellä öljykannunkuva punaisella. noh, ajelin varovasti seuraavaan sopivaan pysähdyspaikkaan ja tutkailin öljynmäärää, oli puolivälissä. lisäsin vähän yli ylärajan. auto seisoi ainakin 10 min. sitten laitoin käyntiin, niin kohta taas syttyi piktogrammi ja öljyvalo. valo välkähti sammuksiin välillä vain kaasua annettaessa, mutta syttyi taas tyhjäkäynnillä ja paloi koko ajan normaalilla matkavauhdilla ajaessa. siis piktogrammi ja öljyvalo jäivät palamaan.
sammutin auton vielä kotipihalla ja n. 5 min päästä käyntiin, öljyvalo palaa edelleen. öljyä ei valu eikä vuoda normaalia enempää silmämääräisesti mistään. käynnissä ei ole kuulunut eikä tuntunut mitään erikoista. öljyä on vähän yli ylärajan.
menikö öljykello kiihdytyksessä? voiko olla jossakin tietyssä paikassa kontaktihäiriö? voiko öljynpaineet olla alhaiset kun valo palaa? onko vaarallista koneelle ajaa nyt? olisiko öljypumppu voinut haukata ilmaa tai saada kipeetä?
pitäisi tehdä justiinsa ensi viikolla pitkä reissu ja harmi jos tuollainen tyssää.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: piktograafi vilahtaa..(uusi oire 16.1.09) öljyvalo palaa!
Taitaa olla öljynpaineanturissa vika. Jos sieltä olisi oikeasti paineet pois ja ajoit ja kierrättelit konetta noin paljon kuin kuvailit, sulla olis nyt kone paskana ja se lonkottaisi tyhjäkäynnillä oikein kunnolla.
Huomioksi kaikille: jos öljynpainevalo syttyy, kone seis ja ÄLKÄÄ AJAKO ennenkuin vika on selvitetty. Hinaamalla auto tallille tai huoltoon tai mihinkä nyt viettekään.
Toivotaan anturivikaa, vaan eipä nuo B202-koneet juuri mitään maksa tänäpäivänä jos sieltä nyt sattui jotain hajoamaan. Toki huono tilanne, jos autolla tarttis reissuun lähteä.
Huomioksi kaikille: jos öljynpainevalo syttyy, kone seis ja ÄLKÄÄ AJAKO ennenkuin vika on selvitetty. Hinaamalla auto tallille tai huoltoon tai mihinkä nyt viettekään.
Toivotaan anturivikaa, vaan eipä nuo B202-koneet juuri mitään maksa tänäpäivänä jos sieltä nyt sattui jotain hajoamaan. Toki huono tilanne, jos autolla tarttis reissuun lähteä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: piktograafi vilahtaa..(uusi oire 16.1.09) öljyvalo palaa!
missä kohti se öljynpaineanturi sijaitsee? jos sitä pystyisi tutkimaan tai edes vähän kopauttamaan ja alkaisi taas toimimaan.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Re: piktograafi vilahtaa..(uusi oire 16.1.09) öljyvalo palaa!
Taisi se tonnarissakin olla öljynsuodattimen jalassa, yksi latta-abikolla varustettu johto vie signaalin kojelautaan. Vähän hankalassa paikkaa, mutta yläkautta pääsee kyllä käsiksi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: piktograafi vilahtaa..(uusi oire 16.1.09) öljyvalo palaa!
yritin yläkautta lampun kanssa tiirailla latta-abikoa öljynsuodattimen jalasta ja ympäriltä, ei havaintoa. paikka on muutenkin niin öljyinen ja paskanen, ettei välttämättä erotu vaikka siellä jotain pientä olisikin. pitänee koittaa näyttää jollekin osaavammalle josko löytäisi jottai.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.