Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Yritin katsella aiheesta haulla, mutta tuntuu että omaan tonnariin on iskenyt harvinaisempi vika.
Homma lähti eilen liikkeelle siten että laatikko vaihtoi kerran tosi hitaasti kolmoselta neloselle ja sen jälkeen toimi normaalisti jäljellä olleen muutaman kilometrin matkan.
Tänään kun kävin muutaman kymmenen kilometrin lenkin, laatikko lakkasi portaittain käyttämästä kokonaan suurempia vaihteita. Enää vain ykkönen ja pakki pelaa, nekin ottaa kiinni vasta jossain lähempänä 4000 kierrosta.
Onko kellään aiheeseen tuntumaa että mistä suunnasta vikaa voisi alkaa etsimään?
Homma lähti eilen liikkeelle siten että laatikko vaihtoi kerran tosi hitaasti kolmoselta neloselle ja sen jälkeen toimi normaalisti jäljellä olleen muutaman kilometrin matkan.
Tänään kun kävin muutaman kymmenen kilometrin lenkin, laatikko lakkasi portaittain käyttämästä kokonaan suurempia vaihteita. Enää vain ykkönen ja pakki pelaa, nekin ottaa kiinni vasta jossain lähempänä 4000 kierrosta.
Onko kellään aiheeseen tuntumaa että mistä suunnasta vikaa voisi alkaa etsimään?
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
vaihda öljyt ja suodatin.
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Ei ainakaan n. 3,3 litran öljymäärän ja suodattimen vaihdolla tullut juuri muutoksia asiaan. Kokonaistilavuushan on huomattavasti suurempi.
Usemmiten lähtee liikkeelle niin eteen kuin taakse normaali kierrosluvulla, mutta satunnaisesti vasta korkeammilla.
Laatikko on pelannut tähän asti täysin moitteetta ja vaihdot olleet pehmeitä.
Usemmiten lähtee liikkeelle niin eteen kuin taakse normaali kierrosluvulla, mutta satunnaisesti vasta korkeammilla.
Laatikko on pelannut tähän asti täysin moitteetta ja vaihdot olleet pehmeitä.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Keskipakosäätimen tiivisteet?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 12#p524512
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 12#p524512
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Törmiäsin kuvitettuun ohjeeseen keskipakosäätimen tiivisteenvaihdosta:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 0&t=228516
Kuvat tosin vähän epäloogisessa järjestyksessä, ei mainita lämmittämisestä laakerikehän irrottamisessa, sen sijaan käytetään ulosvedintä jne.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 0&t=228516
Kuvat tosin vähän epäloogisessa järjestyksessä, ei mainita lämmittämisestä laakerikehän irrottamisessa, sen sijaan käytetään ulosvedintä jne.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Tuolla on muutama sivu vianetsintäkaavioita erilaisille oireille Tonnarin ZF- laatikossa: http://townsendimports.com/Web/transmis ... oflow1.htm
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Töiden kanssa vielä sen verta kiirusta että en ole ehtinyt edes laatikon päätä avata. Keskipakosäätimen o-renkaita kävin sitikan likkeestä yhtenä aamuna pikaisesti kyselemässä, mutta myyjä ei suostunut niitä edes tilaamaan kun oli varma ettei vika ole siellä. Antoi kyllä ilmaiseksi päätykopan tiivisteen mukaan ja käski katsoa ehjiä renkaita... No senpä näkee kun ehtii remonttihommiin.
Kiitos vain kaikesta informaatiosta!
Kiitos vain kaikesta informaatiosta!
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Omituisia tuomareita varaosamyyjinä sielläpäinanttipa kirjoitti:..myyjä ei suostunut niitä edes tilaamaan kun oli varma ettei vika ole siellä.

Kyllä ne tiivisteet kannattaa samalla vaivalla vaihtaa jos kerran keskipakosäätäjän irrottaa tarkastusta varten, ovat ne tiivisteet melko varmasti jo kovettuneet ja pian katkeilemassa. Tuossa myös jonkinmoista ohjetta piirroskuvineen: http://townsendimports.com/Web/transmis ... sealsb.htm
http://townsendimports.com/Web/transmis ... s_docs.htm
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7772
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Kiirusten jälkeen vasta tänään oli aikaa olla auton kimpussa.
Keskipakosäädin siis irroitettu, mutta o-renkaat olivat ehjät. Ehkä kuluneet koska ovat ikään kuin väljät, eli ylälaidasta uppoaa uraan niin syvälle että runko-osa on korkeamalla. Alareunastaan roikkuvat niin paljon että rungon ja o-renkaan välistä näkyy ilma. Onko tämä ok? Sitikkamyyjälle jo osaa näytin ja sanoi että vika ei ole säätimessä kuten kertoi jo aiemmin.
Otin samoilla tulilla matolaatikon irti ja tarkistin että kick-down mekanismi ainakin pelaa kunnolla, tai ei ole ainakaan tarttunut päälle.
Hyviä neuvoja kaipaillaan...
Mistä niitä uudehkoja edullisia laatikoita saikaan...?
Keskipakosäädin siis irroitettu, mutta o-renkaat olivat ehjät. Ehkä kuluneet koska ovat ikään kuin väljät, eli ylälaidasta uppoaa uraan niin syvälle että runko-osa on korkeamalla. Alareunastaan roikkuvat niin paljon että rungon ja o-renkaan välistä näkyy ilma. Onko tämä ok? Sitikkamyyjälle jo osaa näytin ja sanoi että vika ei ole säätimessä kuten kertoi jo aiemmin.
Otin samoilla tulilla matolaatikon irti ja tarkistin että kick-down mekanismi ainakin pelaa kunnolla, tai ei ole ainakaan tarttunut päälle.
Hyviä neuvoja kaipaillaan...
Mistä niitä uudehkoja edullisia laatikoita saikaan...?
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Homma etenee...
Purin matolaatikon siinä toivossa että o-rengas nro 26.882 olisi rikki - ei ollut, mutta jousi nro 26.884 oli poikki! Voisikohan alkaa hyppimään riemusta että vika löytyi... ;c)
Kokeillaan ainakin, ja onhan mukavampaa että jotain konkreettistakin löytyy.
Aika paljon koneistosta on tummaa öljyjäännettä vaikka öljyt sisänsä kirkkaat.
Kun laatikko on sekä päästä että päältä auki, niin samalla varmaan kannattaisi uusia tiettyjä kulutusosia, kuten ne keskipakosäätimen ja turbon paineputken o-renkaat. Mitä muuta suosittelette?
Löytyykö tuota matolaatikon räjäytyskuvaa mistään paremmalla tarkkuudella. Osat on tietysti vielä hyvässä järjestyksessä, mutta ei tiedä milloin leviää kynsiin ja silloin olisi hyvä olla kunnon ohje...
Mistä noita osia kannattaa hankkia?
t. Antti
Purin matolaatikon siinä toivossa että o-rengas nro 26.882 olisi rikki - ei ollut, mutta jousi nro 26.884 oli poikki! Voisikohan alkaa hyppimään riemusta että vika löytyi... ;c)
Kokeillaan ainakin, ja onhan mukavampaa että jotain konkreettistakin löytyy.
Aika paljon koneistosta on tummaa öljyjäännettä vaikka öljyt sisänsä kirkkaat.
Kun laatikko on sekä päästä että päältä auki, niin samalla varmaan kannattaisi uusia tiettyjä kulutusosia, kuten ne keskipakosäätimen ja turbon paineputken o-renkaat. Mitä muuta suosittelette?
Löytyykö tuota matolaatikon räjäytyskuvaa mistään paremmalla tarkkuudella. Osat on tietysti vielä hyvässä järjestyksessä, mutta ei tiedä milloin leviää kynsiin ja silloin olisi hyvä olla kunnon ohje...
Mistä noita osia kannattaa hankkia?
t. Antti
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Auttaako tuolla olevat linkit:anttipa kirjoitti:Löytyykö tuota matolaatikon räjäytyskuvaa mistään paremmalla tarkkuudella.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 95#p472095
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Kyllä auttaa. Suuret kiitokset!
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Sain Powermaticilta purkulaatikosta jousen katkenneen tilalle ja laatikko kasassa, mutta ei tullut ihan kuntoon. Vaihtamiset pelaa muuten, mutta vaihtokohdat muuttuivat huomattavasti ylöspäin ja laatikko vekslaa kolmosen ja nelosen välillä 80-100 vauhdissa... Nelostakin yrittää siis vasta 80 km/h vauhdissa kun ennen jo hieman yli 60 km/h:ssa.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7772
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaattiongelma (vain pakki ja ykkönen pelaa)
Mittasitko vaihtojousen mitat jus:n jousitaulukon mukaan...?
Taulukossa on määritetty mm...jousen mitta kuormittamattomana.
Näin...
Jousen numero 26.884
Osaluettelossa se on 884 = 0301 323 101
Jousitaulukossa se on 0301 323 101
Ja mitat. ( tämä mitta on erityisen tärkeä )
Jousen ollessa pöydällä sen pituus on 39mm ( jos ei ole niin jousta voi venyttää )
Langan vahvuus 1.10mm
( keskihalkaisija ) 8.25mm.
Mitta kuormitettuna 22mm.
Mitta pesässä 33.41 mm ( ei kuormitusta )
Ja vielä tuosta vaihtamisesta....eikös tuo n.80km/h ole aivan normaalia..?
Taulukossa on määritetty mm...jousen mitta kuormittamattomana.
Näin...
Jousen numero 26.884
Osaluettelossa se on 884 = 0301 323 101
Jousitaulukossa se on 0301 323 101
Ja mitat. ( tämä mitta on erityisen tärkeä )
Jousen ollessa pöydällä sen pituus on 39mm ( jos ei ole niin jousta voi venyttää )
Langan vahvuus 1.10mm
( keskihalkaisija ) 8.25mm.
Mitta kuormitettuna 22mm.
Mitta pesässä 33.41 mm ( ei kuormitusta )
Ja vielä tuosta vaihtamisesta....eikös tuo n.80km/h ole aivan normaalia..?
Sama juttu täälläkin tuo 4:lta 3:lle vaihtaminen kaupunkiajossa.
ja sama toisin päin, ( vaihtaa n. 73-80 km/h vauhdissa.
Eihän kaupungissa saa noin lujaa ajaa, mutta joskus alamäessä tuppaa
menemään yli.
Joten kyllä käytän 3 vaihdetta kaupunkiajossa.
Mukavampi ajella noita 50 -60km/h nopeuksia.
Viimeksi muokannut 9000CD23T, To Marras 13, 2008 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#