Seisonta tappo vaihteiston

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seisontota tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja benderi »

kävin alkukesästä torekilla vaihattamassa jarrupalat ja levyt niin luulis, että oisivat tarkistaneet samalla nestetason. Ajaessa on kuulunu etuoikealta semmonen uliseva rahina, joka muistaakseni loppu kytkintä painaessa.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Pasistentti
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: La Kesä 17, 2006 19:38
Paikkakunta: Skavaböle

Re: Seisonta tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja Pasistentti »

Mulla Volvoissa jämähti levy akselille talviseisokin jälkeen. Käyttelin ekaks motin ja akun lämpimäks talven jälkeen ja sitten raaka startti pykälä päällä jarrupoljin pohjassa ilman kytkintä: paukahduksen irtos levy akselilta että painelevystä! Seuraavana keväänä piti jo ajaa startin jälkeen jarrua vasten ennenku irtos. Mutta, todennäkösest tuo työsyl. jysähtäny tuosta Saapin tapau....
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: Seisonta tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja rotisko »

jos kori on vielä suht ehjä, vähäruosteinen, suorapeltinen ja muu tekniikka suht iskussaan, niin kyllä siitä melkein kytkimen laitolla voisi kannattaa tehdä ajoauto talven yli hyvinkin. näin autoa näkemättä tietysti vaikea sanoa. mulla on suunnilleen saman hintaluokan saabbi eli 'toimintatonnin' auto ja jonkun jutun laittamisen hintaraja kulkee melkolailla samoissa, jos jotakin sellaista ilmenisi. kytkin tuossa omassanikin hieman ravistelee etenkin kylmänä, mutta lämmettyään kunnolla, alkaa toimia jokseenkin jouhevasti.

on se tonnari niin hieno auto ajaa, että tällaisenaan sellaisen haluaa pitää mahdollisimman pitkään 'elossa' ja toiminnassa.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: Seisonta tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja JuAn »

Omasta tonnarista irrottelin eilen kytkimen, oli tosiaan jumittunu vauhtipyörälle, ykkösellä liikkeelle startin voimin ja ajelu suoralla tielle, kytkin pohjaan ja kaasua... Jossain 4000 rpm:ssa irtos paukahtaen ja alko toimii normaalisti... Auto tosin oli seissyt alku kesästä asti edellisellä omistajalla, laturin rikkoutumisen takia...

Mut jos se poljin jää pohjaan edes välillä, ni vaikuttais pääsylinterin vialta... Omassa edellisessä tontussa poljin jäi pohjaan kun pääsylinteri hajos... vaikka polkimen nosti ylös, ni se valu pohjaan omia aikojaan... Et voi olla ehkä vähä molempia oireita.... :?
900 GL 3D -83
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seisonta tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja benderi »

joo mieki tänään päivällä löin auton tulille ja aloin polkemaan kytkintä. Siitä se tuntu pikkuhiljaa virkoavan ja kas kummaa vaihteet alko meneen paikoilleen. Huomenna pitää mennä poistaan auto seisonnasta ja kattoa miten auto toimii ajossa.

Jotaki häikkää siellä työ- tai pääsylinterissä joka tapauksessa on, sen verta kevyesti kytkin menee pohjaan ja se, että välillä jääki sinne. Ja kun sieltä keulasta kuuluu mahdollisesti painelaakerin rallatus.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: Seisonta tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Laita 5 sisään jos saat...Jarrupohjaan ilman kytkintä ja starttaat. Startissa pitäis olla sen verrat potkua et napsauttaa levyn irti vauhtiksesta.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2837
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Seisonta tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ite oon vastaavanlaisissa tapauksissa (jotka kaikki tapahtunut _uuden_ kytkimen asennuksen jälkeen) startannu kakkonen silmässä, kytkin pohjassa ja napsahtanu irti.

haluaisin hieman lisätietoa, että miten on mahollista kytkimen jämähtää kiinni, kun se on vaihdettu n. tunti sitten ja laitettu rasvaa paikkoihin, joihin sitä kuuluu laittaa ;).
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: Seisonta tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Oot unohtanut painelaakerin kokonaan :mrgreen: :mrgreen:
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8114
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Seisonta tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja mestari »

Koska kytkinremontin hinnat ovat suomalaisissa korjaamoissa sen toimintatonnin luokkaa já vanhan auton korjaus aina liikaa niin olisiko halvempaa ajella tallinnaan remontinkorjuuseen, jättäisi auton korjaamoon , vetäisisi siinä odotelllessa kovat kännit ja ajelisi seuraavana aamuna mahdollisessa krapulassa takaisin kotiin.
tietysti mukaan voisi ottaa tosiaan kuskin.
onko kukaan tietoinen hintatasosta sielläpäin?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seisonta tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja benderi »

käväsin ajelemassa nyt tuolla lenkin ja tuntu pelaavan ihan hyvin. Ainaki samalla lailla kuin ennen seisontaa. Tarkotus ois ajaa auto nyt viikonloppuna kotipuoleen Tornioon, missä jätän ammattikoululle korjattavaksi. Täällä eivät olleet oikein halukkaita ottaan noin töiseviä hommia vastaan.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
JuAn
Matalapaineturbo
Viestit: 167
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 13:17
Paikkakunta: Rautjärvi

Re: Seisonta tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja JuAn »

benderi kirjoitti: Täällä eivät olleet oikein halukkaita ottaan noin töiseviä hommia vastaan.
Tarjosin satkua paikalliseen ammattikouluun korjattavaks, ku öljyvalo palo... Lehtori totes, ettei ota sitä sinne korjattavaks, koska siinä autossahan voi olla jotain vikaa... Missä niitä vikoja korjaavia korjaajia koulutetaan? :wink:
900 GL 3D -83
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seisonta tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja benderi »

joo ihmetyttää kyllä itteäki tuo asenne, että on vaikea työ jne. Siinähän sitä parhaiten oppii kun pähkäilee. kyllähän tekniikka on vanhaa, mutta hyvähän se on nähä, että asiat voidaan tehdä useammalla eri tavalla.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
benderi
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Elo 11, 2007 13:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Seisonta tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja benderi »

nyt on työsylinteri vaihettuna ja samalla muutkin kytkin hilppeet sieltä. Nyt toimii hyvin ja kaikki aikasemmat vaivat on poissa. Pakkia pitää nyt laittaa voimalla sisään, mutta menee kuitenki ilman mitään sorvausääniä, kyseessä lienee enemmänki ominaisuus.
Saab 9000 CD vm-90 2.3i
Suzuki GSX-R 1000 vm-11
Jonttu-v
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: La Elo 02, 2008 15:35
Paikkakunta: Noormarkku

RE: Seisonta tappo vaihteiston

Viesti Kirjoittaja Jonttu-v »

Noni nyt o oikei....
Saab 9000 2.3i CD v.1990
Saab 9-5 2.0t automaatti -99 Wagon
Vastaa Viestiin