Miten se menikään?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Miten se menikään?

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Tympäännyin rakkaan -88 OG-900:n kuntoon laittamiseen rosmojen jäljiltä.On ollut koko ajan emännän -75 Dartti tai siskonsa menopeli käytettävissä kun on liikkeelle pitänyt päästä.Tai sitten mamman työsuhdepeli Ford F-150 4WD Lariat.
Nyt tuli kuitenkin pihalle -91 900i 16v Sedan,mistä ajattelin nakertaa talviauton.Kilvetönhän tuo pahalainen on,mutta ajattelin,että tekniikaltaan ehjä on helpompi viedä leimalle,kuin tehdä kansiremppaa ja vaihteensiirtäjäremonttia tuohon katsastettuun.Siinäkin on leimaa jäljellä vain marraskuun loppuun.

Kysymys olikin se ,miten saa virtalukon ehjänä irti?Vanhassa on ainakin sen verran toimiva ettei katsastusviranomainen hypi silmille,uudemmassa ei kapistusta ole ollenkaan.Vanhasta otan talteen kenties myöskin kaasuiskarit ja vetokoukun.Pakoputkenkin pitäis käydä katin jälkeen ristiin.Niillä ja pienellä Migin käytöllä pitäisi saada uusin kilpiin.Olin jotenkin ymmärtäväni,että -91 16v ei välttämättä tarvitsisi kattia,mutta se selvinnee rekisteriotteesta kunhan sen saan.
Joutilaaksi jää sitten kellarista löytyvät ei-väljät Zenith-Strombergit imusarjoineen,vaihteensiirtäjä-palikat ja B-201 yläpään tiivistesarja.Ja tietysti myös 11/2008 asti leimattu 230000 ajettu 2-ovinen musta ysisatku. Kone- ja vaihteensiirtäjävammaisena.Pikkuosia saa halvalla noutamalla Järvenpäästä ennen lumien tuloa.Sitten on pakko tuupata sulattoon,että säilyy sopu isännöitsijään ja naapureihin :?

Minut tavoittaa parhaiten 6-22 puhelimella tai sitten yv tai sähköposti peter.teirikari@elisanet.fi
040-7053048,ihmisten aikaan.

Suurin huolihan on tuo virtalukon ehjänä irroittaminen.Käsittääkseni kuskin penkin irroittaminen ja porakoneen käyttö eivät ole välttämättömiä,kunhan käytössä on soveliaat työkalut,ja aika hyvin minulta niitä löytyy.

P.s. Olisin lykännyt muutaman kuvan molemmista mukaan,mutta enpä tiedä kuinka se käytännössä tapahtuisi :? Voisko joku valaista?

Hauskaa yön jatkoja toivottaa Pelle!(Jäsen 3247)
Pelle
9000CS 2.0t -97
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Miten se menikään?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kuva pitää laittaa ensin näkyviin jollekin muulle nettisivustolle, (esim. freewebs tai imageshack) ja sitten linkittää tänne vaikka noin:
Kuva (painamalla Lainaa-painiketta tämän viestin alta näet miten).

Viestinkirjoituskentän yläpalkissa olevaa Img-painiketta voi käyttää apuna.

Jos -91 mallin Saab on uutena myyty ja ensirekisteröity Saab-verkoston kautta manner-Suomessa, se on vähäpäästöinen, kuten oli jo mallivuosi 1990:kin kokonaisuudessaan, mutta rekisteriotteestahan sen näkee kuten totesitkin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten se menikään?

Viesti Kirjoittaja jus »

Pelle kirjoitti:Käsittääkseni kuskin penkin irroittaminen ja porakoneen käyttö eivät ole välttämättömiä
Kuskin penkin irrottamalla saa huomattavasti paremmat työsketelytilat, auttaa paljon jos olet ensimmäistä kertaa lukkoa irrottamassa.

Porakoneelle ei ole tarvetta. Peitetulppa porataan tai lyödään pois vain jos lukko halutaan poistaessa rikkoa avaimen puuttuessa.

Virtalukkoa ja vaihdekeppiä kannattelevassa alumiinikonsolissa on alapuolella reikä, jonka kautta saa taivutetulla rautalangalla painettua lukkosylinterin lukituskielekkeen alas minkä jälkeen lukon saa vedettyä pois.
http://saabpics.com:3000/gallery2/d/449 ... emoval.jpg

Konsolin kiinnitykset lattiasta pitää avata, sopivan kolmisakaraisen hylsyn saa tehtyä vaikka 10 mm hylsystä työstämällä.

http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album133/

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 24#p558024
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Miten se menikään?

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Lisätään sen verran, että kun otat sitä virtalukonpatruunaa irti, pitää lukko olla avaimella käännettynä ensimäiseen asentoon. Sitten vasta lukkotapin saa painettua sisään ja patruunan saa vedettyä ulos pesästä.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: Miten se menikään?

Viesti Kirjoittaja neville »

..vai olisikohan ensimmäisen ja toisen asennon,eli L ja P puoliväliin käännettynä.Väärinkäsityksen välttämiseksi: L -asennossa avain lähtee pois lukosta.
Viimeksi muokannut neville, Ma Loka 20, 2008 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten se menikään?

Viesti Kirjoittaja jus »

... avaimen suunta kohtisuoraan lukitustapin kohtaa vasten. Painaa lukitusta kevyesti samalla kun kääntää avainta nolla-asennosta eteenpäin. Kun ollaan oikealla kohdalla, lukitustappi menee sisään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin