Automaattinen kytkinvaijeri

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Automaattinen kytkinvaijeri

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko kukaan vaihtanut ng-satkuun sen tilalle kunnollista käsisäätöistä vaijeria? Jos on, niin minkämerkkinen sinne sopii parhaiten?

Eikä mitään jeesustelua mistään hydraulikytkimestä, kuluneesta kytkimestä tms :D

Kyseessä faijan -94 200tkm ajettu ng900 turbo, johon tehty jossain 150tkm:n kieppeillä täysi lootaremppa, ja samalla uusittu vaihteensiirto 9-3 -malliseksi, laakeroitu loota, vaihdettu melkein kaikki rattaat, siirtimet, synkat, koko kytkinpaketti painelaakereineen, jne.

Ja vanha vaijeri oli ihan yhtä huono kuten uusikin, paitsi että räksahti poikki, uuden vaihtoivat taasen merkkihuollossa, ja väittivät että se "oppii oikean asentonsa" :D No nyt mennyt kohta 5tkm ja oppiminen on ollut olematonta, koskahan se oppisi oikean asentonsa kunnolla??
Loota toimii hienosti, kuten kytkinkin, kunhan saisi polkimella säädeltyä kytkintä asiallisesti.. onko ideoita, mielestäni viisainta olisi rakentaa siihen kunnollinen manuaalisäätöinen vaijeri, ja heipata Saabin orkkisvaijeri niin kauas kuin jaksaa heittää?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Automaattinen kytkinvaijeri

Viesti Kirjoittaja cc »

Minulla on toiminut Motonetista ostettu italialainen ihan hienosti.
Laitoin alkuvuodesta 2005 kun alkuperäinen katkesi. Aluperäisen vaijerin lokasuojaan kiinnitetty tukirauta piti ruuvata irti, oli just säätömutterin kohdalla. Nyt vaijerilla ajettu useampi kymppitonni ja tuntuma on ihan yhtä hyvä kuin tuossa tonnarissa. Ennen paikallelaitoa uitin vaijeriin silikoniöljyä oikein kunnolla (vaijerissa muovipinnote). Säätelin myös polkimen korkeuden lähemmäs jarrupoljinta. Alunperin kytkinpoljin oli reilusti jarrupoljinta korkeammalla. Asennuksen jälkeen piti tehdä pariin kertaan pituussäätö että sai ihan kohdalleen, mutta nyt pariin vuoteen ei ole tarvinut koskea.

Ja kun en luota kestävyyteen on samanlainen takakontissa varalla - tuonhan vaihtaa tien päällä kun sen on kerran tehnyt tallissa :)
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Automaattinen kytkinvaijeri

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mun entisessä oli ihan paikallisesta tarvikeliikkeestä merkin mukaan haettu manuaalivaijeri ja hiton hyvin toimi ja mitat oli kohdallaan. Mulla ei myöskään automaattisäätöinen pitänyt kuin pari polkaisua.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Automaattinen kytkinvaijeri

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Säätö vissiin tulee sinne kytkinkopan päähän? Täytyypä raportoida faijalle, että käskee vaihdattaa merkkihuollossa kunnollisen, ja toimivan tarvikeosan uuden ja huonon alkuperäisosan tilalle.
Autoon vaihdettiin samassa yhteydessä alatukivarsi, alkuperäisosa kesti lähes vuoden, varmaan kannattaisi tässäkin tapauksessa varmuuden vuoksi ottaa juuri vaihdettu alkuperäisosa pois, ja ostaa kunnollinen tarvikeosa tilalle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Automaattinen kytkinvaijeri

Viesti Kirjoittaja cc »

Moton vaijerissa kiristin on keskellä kuorta. Paikallaan ollessa tulee juuri abs-pumpun takapuolelle. Kiristin on nailonia mutta tuntuu kestävän.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Automaattinen kytkinvaijeri

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

cc kirjoitti:Moton vaijerissa kiristin on keskellä kuorta. Paikallaan ollessa tulee juuri abs-pumpun takapuolelle. Kiristin on nailonia mutta tuntuu kestävän.
Ok, kiitos neuvoista. Auto on lähes 400km:n päässä, niin en pääse sitä vaihtamaan, vaan ukko käyttäköön merkkiliikkeessä sen vaihdattamassa. Jo vanhalla vaijerillakin säätö oli päin honkia, eli polkimen liikerata oli liian lyhyt, ja poljin piti runnoa ihan lattiaan, jotta sai takkuamatta vaihteet päälle. Uudella vielä huonmpi, eli moottori pitää sammuttaa pakkia laitettaessa, ettei rusahda, ja muutkin vaihteet takkuavat.
Loota tosiaan on rempattu, ja kytkin aika uusi vielä, vaijerivika tuo on 100% varmuudella.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Automaattinen kytkinvaijeri

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:alkuperäisosa kesti lähes vuoden, varmaan kannattaisi tässäkin tapauksessa varmuuden vuoksi ottaa juuri vaihdettu alkuperäisosa pois, ja ostaa kunnollinen tarvikeosa tilalle?
Syy ei ole vaijerissa vaan kytkimessä, sinne uutta osaa niin rupee vaijeri kestämään.
Siellä on uusi asetelma, levy ja painelaakeri, kaikki alkuperäisosia, ja merkkihuollossa asennettuja.

(OT: eikös Saabin varaosalla ole 2 vuoden takuu, pitääpä neuvoa faijaa reklamoimaan vuodentakaisesta alatukivarsiremontista, alle vuosi ja jotain 12-13tkm myöhemmin oli alatukivarsi ihan loppu alapallonivelestä, eikä ole kuulemma monttuihinkaan ajanut vauhdilla tms.)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Automaattinen kytkinvaijeri

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti: Ymmärsin että ovat olleet jo jonkun aikaa mutta nämä tarvike vaijerit ei ole ainakaan kestäviä eivätkä edes saman mittaisia uutena. Jollei vaijeria vaihdettu samalla kuin kytkin kuluttaa kulahtanut kytkin hetkessä uuden vaijerin.
Kytkinremontin yhteydessä ei vaihdettu uutta vaijeria, vaan vasta sen jälkeen (kun vanha katkesi). Uusi ja vanha toimivat ihan samoin, eli poljin liian alhaalla, niin vanhalla kytkimellä, kuin uudellakin.

WIS:in mukaan kytkinpolkimen konsolin säätöruuvi määrää polkimen neutraaliasennon, eikä sitä saa muuttaa, koska vaikuttaa vaijerin automaattisäätöön. Eli juuri tuota sitten kait pitäisi säätää, koska polkimen netraaliasento on väärin?
Tai sitten huollossa ei ole painettu automaattisäätöä täysin kasaan, eli kohti rintapeltiä, jolloin automaattisäätö ei toimi, tai sen säätövara ei riitä?
Tai sitten uusi vaijeri on jostain syystä rikkinäinen.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Loka 22, 2008 09:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9407
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Automaattinen kytkinvaijeri

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti: Takuu 2v, tarvikevaijerilla saa tosiaan säätö mahdollisuuden mutta muuten en suosittele. On kyllä toi kytkin sellainen etten surkeampaa ole tavannut.
Faija käy näyttämässä autoa huollossa, josko saisivat painettua sen automaattisäätimen pohjaan, tms. Luulisi sen pelaavan, jossei automaattisäätimessä ole jotain valmistusvirhettä, ettei pidä tms.

Heikkolaatuinen tarvikevaijerikaan ei kuulosta oikein hyvältä, jos katkeaa kesken matkanteon.

Poljintuntuma on vaijerikytkimellä tosi huono verrattuna hydrauliseen, oli ilo ajaa tontulla tuon vaijerikytkimillisen jälkeen. Mutta jos saisi sen liikeradan edes normaaliksi, niin kait silläkin jotenkuten ajelee.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Automaattinen kytkinvaijeri

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mun entisessä on viggenin kytkin ja ajettu manuaalitarvikevaijerilla 35tkm sen paikalleen laiton jälkeen ja toimii edelleen todella hyvin. Samaa tarvikevaijeria sai myös merkkihuollosta, tosin hinta oli kovempi joten ei kannata tarviketavaroita aina morkata.
Automaattivaijeri on hyvä jos toimii kuten pitää, mä en vain jaksanut enää käydä nykimässä säätöä takaisin 5-6 polkaisun jälkeen upouudella automaattivaijerilla konehuoneen puolelta.
Kukin tekee miten parhaaksi näkee.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin