Kiitos kommenteista. Kiinnostusta Subaruunkin tuntuu täällä löytyvän?!
Kilometrejä on tällähetkellä kertynyt 1000:n verran, joten sisäänajo on edelleen meneillään. En viitsi kovin suoranaiseen vertailuun täällä Saab foorumilla lähteä, provoilijaksi minut leimaisitte kuitenkin. Jotain mun ajatuksista kuitenkin kertonee se, että valitsin uudehkon TTiD:n sijasta tän Subarun.
Jotain pientä jos kommentois, niin esimerkiksi juuri mainittu ergonomia saattaa yllättää. Tokihan se oudolta tuntuu jos vuosien Saabilla ajon jälkeen hyppää Legacyyn. Varmasti on kaikki hieman oudoilla paikoilla taikka sijoiteltu.
Mutta ei sillä tarvitse kovinkaan monta tuntia ajaa, niin alkaa huomata että jotain asioita ois voitu Saabissakin tehdä toisin.
Juuri ergonomiasta esimerkkinä. Ratti säätyy tällaiselle 180cm pitkälle persjalalle huomattavasti luontevampaan asentoon. Polkimet sijoittuu ihan kuten Saabissa sillä erolla, että vasemmalle on kunnollinen deadpedal jossa jalka lepää ja johon tukien voi ajoasentoa korjailla. Vaihdekeppi sijaitsee lähempänä rattia, eli ylempänä. Kaikenkaikkiaan tiiviimpi ja jotenkin "ralliautomaisempi" ajo asento.
Mutta toki, tästä onkin hyvin lyhyt tie juupas-eipäs hommiin joten tuo nyt on vain minun fiiliksiä. Toisilla voi olla eri mielipide.
Saab oli huomattavasti mukavampi monin tavoin. Miellyttävän rauhallinen ja täynnä pieniä oivalluksia joista kilpailijoilla ei vielä ole hajuakaan...
Audio (ES-2 150w) oli about valovuoden parempi kuin tämä Kenwoodin valmiste.
Tehoa ja ääntä kyllä tulee, mutta se laatu.. hmph. Ajotieturit sun muut on about 15 vuotta Saabissa edellä.
Karmittomat ikkunat on pelkkää koreilua, mutta ei niistä mitään haittaakaan ole. Kevyet on käyttää ja näyttävät komeilta.
Mutta uusi boxer diesel on yksinkertaisesti loistava kone. Täysin erilainen kuin mikään aiemmin ajamani diesel moottori. Värinätön (bensatkin värisee enemmän) ja ajossa lähes äänetön vain alle 1500rpm vedätyksellä paljastuu öljypolttimeksi. Taas 1800-> kierroksilla kuulostaa lähes bensabokserilta - eli hienolta. Auto on hiljaisempi kuin diesel 9-3. Tämä jos mikä oli mulle yllätys.
Maasto-ominaisuuksia on tullut tällä omalla vasta aika varovasti kokeiltua, mutta täysin se on minut jo vakuuttanut. Sellainen paikka (mutainen pellonpohjaan tehty metsäautotie) johon tämän kesän jäljiltä ei 9-3:lla
uskaltanut yrittää, meni tosi helposti. Hieman kelluva ajotuntuma ainoastaan kertoo, että renkaat upposi mutaan heti reilusti. Ei mitään heikkoa.
Lyhyesti, Outback on huomattavasti "työkonemaisempi" verrattuna 9-3:n. Ajettavuudeltaan, jos vertaa 20cm maavaraisiin kunnon nelivetoihin niin eipä taida moni auto tulla lähimainkaan. Vielä kun otetaan huomioon pieni kulutus (ekoakesta voipi tarkistaa todellisen) ja hyvät menohalut - hinta huomioiden, sanoisin että loistava paketti. Toistaiseksi hetkeäkään en ole katunut. Päinvastoin olen onnitellut itseäni rohkeudesta lähteä tähän
RistoM, Webasto on. Telestartilla. Ei tosin vakiona.
Ilmastoinnissa on ns. hotgas toiminto sekä lämmitysvastus, joten oli weba tai ei niin lämmintä alkaa tulla ennenkuin koneenlämpömittari ehtii värähtää.
Jos teitä kiinnostaa, niin voi raportoida lisää kunhan aikaa kuluu ja kilsoja kertyy. Toistaiseksi ensiviehätyksen pauloissa taitaa olla aika yksisilmäistä ajatuksenjuoksua... Tosi paljon tästä ois silti jo nyt kerrottavaa.
TS; 9-4X ei ollut mulle koskaan vaihtoehto. 9-3 TTiD XWD + 5cm maavaraa ois voinut tulla kyseeseen, riippuen hinnoittelusta.
Kauneus on katsojan silmässä, mutta ei tuota hävetä tarvitse. Luonnossa näyttää sopusuhtaisemmalta kuin kuvissa.
Vihreys on tämän päivän sana
Clarksonin mielipide Outbackistä. Toisaalta dieselistä jätkä sanoi että "it´s crap"...