Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

vilaho kirjoitti:
Frostwind kirjoitti:
....

Sitten ihmetystä noista jousista..

http://i236.photobucket.com/albums/ff29 ... ujousi.jpg
Etujouset, uusi ja vanha

http://i236.photobucket.com/albums/ff29 ... ajousi.jpg
Takajouset, uusi ja vanha

Ihmetyttää tuo takajousien pituus... Sarjanhan pitäisi olla 25mm (turboa) madaltava.

http://i236.photobucket.com/albums/ff29 ... o/Kuva.jpg
Ainakin auto asettui hyvään tasapainoon...
Vertailun vuoksi viimekeväältä vakiot kaasarimallin jouset vs. -35mm Lesjöt. Lesjöt olivat oranssinpunaiset, maalasin ne mattamustalla, etteivät loistaisi pyöränkoteloista. Maali on jopa pysynyt niissä ainakin toistaiseksi. Laitoin kuvat linkkeinä, koska foorumi ei jostain syystä salli yli 600 pikseliä leveitä kuvia :roll:

Etujousi
http://img381.imageshack.us/img381/2636/kuva254dh5.jpg

Takajousi
http://img236.imageshack.us/img236/232/kuva256ll5.jpg

Satku laski noilla parisen senttiä (sekä edestä, että takaa) tunkinkorvakkeista mitattuna. Ajettavuus on aivan toiselta planeetalta, nyt mutkaan on ilo ajaa. Noiden kavereiksi laitoin eteen Boge Turbot ja taakse Sachs Advantaget.
Omaan makuuni riittävän hyvä alusta tuli noilla palikoilla 8)
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ennen; turbon vakiojouset, tonnarin peltivanteet ja talvirenkaat alla.

Kuva

Jälkeen; Lesjön madallusjouset, tonnarin Sunburstit ja satkuun sopivat talvirenkaat alla.

Kuva

p.s. Jos tuntuu, että Motonetista ei saa sitä mitä haluaa niin äänestä jaloilla ja hae jouset sieltä mistä saat varmasti mitä haluat.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

onkohan kellään tietoa löytyskö tota lesjöjen todistusta mistään :?:
Maanantaina rekisteröintikatsastus ja mistään kätköistä en löytänyt sitä...jäiköhän vanhan auton papereiden joukkoon.. :?: Täytyy kai alkaa maalaan niitä sitten viikonloppuna jos muu ei auta.... :x
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Kipe_9000 kirjoitti:onkohan kellään tietoa löytyskö tota lesjöjen todistusta mistään :?:
Maanantaina rekisteröintikatsastus ja mistään kätköistä en löytänyt sitä...jäiköhän vanhan auton papereiden joukkoon.. :?: Täytyy kai alkaa maalaan niitä sitten viikonloppuna jos muu ei auta.... :x
Siis hetkinen.. Eihän vanhoissa autoissa mitään todistusta tarvitse?

Olisiko ollut 97-> eteenpäin tarvitaan Tüv -hyväksyntä jousilta.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Hieman päivitystä vanhaan aiheeseen...

Sain lopultakin tilattua ja asennettua Bilsteinin Sportit ja voin sanoa, että kannatti! :D Työmatkakin tasoittui puolella, kun ei joka töyssy ei tuplaannu huojuntana ja toisaalta pikkutöyssyt heilauttavat autoa vähemmän.

Verrokkina tosin oli vanhat vuotaneet Sachs Advantaget, jotka oli jo parhaat päivänsä nähneet. Eivät tosin mielestäni olleet uutenakaan näin hyvät (oli tosin hintakin eri luokkaa...) Lisäksi taka-akselilla oli jousien sisällä ilmapussit, jotka noilla Lesjön jousilla kantoivat koko ajan. Niiden poiston jälkeen alkoi takapäästäkin löytyä joustoa... Kuormaa ei varmaan voi enää lastata autoa täyteen, mutta kaikkea ei voi saada...

Voin siis suositella noita iskareita Lesjön madallusjousien pariksi. Ovat hintansa arvoiset :!:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Oberleutnant
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 17:24
Paikkakunta: Kinkomaa

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Oberleutnant »

Hyvää päivää kanssa saabisteille!

Josko osaisitte puupäätä jelpata jot kärsiikö ostaa motonetistä tällainen satsi tuohon satkuun?

65-20430 Etujousen alalautanen Saab 13.90 2
18-3057 Iskarin kumi Ø16/30-25-30x36mm 2.02 2
18-1519 Pulttisarja SAAB takaiskareihn 4.20
34-3023 Etukaasu Saab 900 33.00 2
67-5679 Etujousi Saab-Turbo 33.00 2
85-4025 Sachs-takakaasu Saab 36.50 2
67-5065 Vahv takajousi Saab 99--900 24.90 2

Tosiaan, tuo -88 Turbo kun alkaa kaipailemaan eloa alustaan, ei tosin sporttista :D olen metsäkoneen kuljettajana tottunut siihen, että tuntoa täytyy kuitenkin olla perseessä kun päästää menemään kuin kaista pää nuita pikku lilliputti teitä myöden :)
Viimeksi muokannut Oberleutnant, La Syys 27, 2008 00:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 Turbo vm.-88 (myyty) Saab 9-5 vm.-99 (myyty) Saab 9-5 Wagon vm.-08
Maukkari
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Syys 08, 2008 09:56
Paikkakunta: Ivalo

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Maukkari »

Vähän samoja kyssäreitä, eli oma satku on metsästys/kalastuskäytössä ja ajosta 80 % metsäautoteillä kautta ajokelvottomilla teillä.. :D Takana molemmat iskarit päästäneet nesteet läpi, vasen yläjousi poikki ylimmäisestä kierteestä. Eli mikä olisi järkevin (lue halvin) iskari/jousi valinta korkeimman maavaran saamiseksi.
900 c -88, 337 tkm
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tuli sitten käytyä paikallisessa varaosaliikkeessä maanantaina tiedustelemassa nimenomaan noita Gas-A-Justeja. Sanoivat, että taakse löytyy hyllystä ja tilaavat keskusvarastosta liikkeeseen, jossa olisivat seuraavana päivänä.

Kävin sitten seuraavana päivänä "hakemassa" noita iskareita, mutta kun myyjä nosti hyllylle Excel-G:t totesin heti, etten mä näitä oo pyytänyt. Myyjä alkoi sitten selaamaan konetta ja katseli listoja ja hetken päästä totesi, ettei maahantuoja tuo enää etuiskareita. (KG4532)
Nyt en sitten oikein tiedä mitkä tuonne pistäisi. Pitääkö vain maksaa kuukauden palkka ja tilata Bilsteinit vai paalata satku? :wink:
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Oberleutnant
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ma Maalis 19, 2007 17:24
Paikkakunta: Kinkomaa

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Oberleutnant »

juu, itse ostin Boge Turbo iskarit niin eteen kuin taaksekkin Jyväskylän varaosahallista, sekä eteen ja taakse uudet jouset. Iskarit on jo vaihdettu, mutta jouset laitan vasta kun on enemmän aikaa. koko paketin hinnaks tuli 375€ :)
Saab 900 Turbo vm.-88 (myyty) Saab 9-5 vm.-99 (myyty) Saab 9-5 Wagon vm.-08
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

JuHem kirjoitti:
Verrokkina tosin oli vanhat vuotaneet Sachs Advantaget, jotka oli jo parhaat päivänsä nähneet. Eivät tosin mielestäni olleet uutenakaan näin hyvät (oli tosin hintakin eri luokkaa...) Lisäksi taka-akselilla oli jousien sisällä ilmapussit, jotka noilla Lesjön jousilla kantoivat koko ajan. Niiden poiston jälkeen alkoi takapäästäkin löytyä joustoa... Kuormaa ei varmaan voi enää lastata autoa täyteen, mutta kaikkea ei voi saada...
Siis hetkinen, eikös niiden pussien tarkoitus ole nimenomaan se, että niihin ilmaa lisäämällä/vähentämällä voi säätää takapään jousitusta tarpeen mukaan? Kai niistä nyt olisi voinut vaan laskea ilmaa pois, jos ei normaaliajossa tarvitse niitä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Motonetin jousivalikoimassa sekoilua (OG900)

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Mertmi kirjoitti:
JuHem kirjoitti:
Verrokkina tosin oli vanhat vuotaneet Sachs Advantaget, jotka oli jo parhaat päivänsä nähneet. Eivät tosin mielestäni olleet uutenakaan näin hyvät (oli tosin hintakin eri luokkaa...) Lisäksi taka-akselilla oli jousien sisällä ilmapussit, jotka noilla Lesjön jousilla kantoivat koko ajan. Niiden poiston jälkeen alkoi takapäästäkin löytyä joustoa... Kuormaa ei varmaan voi enää lastata autoa täyteen, mutta kaikkea ei voi saada...
Siis hetkinen, eikös niiden pussien tarkoitus ole nimenomaan se, että niihin ilmaa lisäämällä/vähentämällä voi säätää takapään jousitusta tarpeen mukaan? Kai niistä nyt olisi voinut vaan laskea ilmaa pois, jos ei normaaliajossa tarvitse niitä?
Kuten tuossa jo kirjoitin niin ne kantoivat kokoajan. Yhtään en ollut niihin ilmaa laittanut. Lesjön jousi on niin lyhyt, että ilmapussi oli tyhjänäkin tukevasti puristunut jousen sisälle. Tuo ilmapussihan ei ole mikään ilmapallon ohut, vaan paksua kumia, joka jo yksinään toimii vaimentimena, etenkin jos se jo valmiiksi puristuu vähän kasaan auton ollessa pyörillään. Alkuperäiset jouset ovat varmaan sen verran pidemmät, että ei ole heti ns. "jousi pohjassa" tai tässä tapauksessa kumi. Toivottavasti tuli tarpeeksi sekavasti selostettua ettei vain kukaan ymmärrä mitä tarkoitan :lol:

En kertaakaan edes kokeillut laittaa ilmaa pusseihin. Nyt ilman pusseja perää joustaa sopivasti. Pari kertaa on raskaalla lastilla takakaariin raapaissut (mitä ei siis pussien kanssa tapahtunut koskaan), mutta sen kestää koska alusta toimii muuten paljon paremmin.

Ajattelin laittaa pussit tuohon projektiin yhdessä uusien orkkis jousien kanssa. Katsotaan miten siinä käy...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Vastaa Viestiin