Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja Tero »

Hello

9000 2.3T -92 DI/APC

On jo pidempään miettinyt tätä porsimista että mistähän mahtaa olla kyse, kun ainakin kone on päässyt kylmettymään niin hetken aikaa kone röpöttää ja pätkii kun antaa kierroksia... Ja jos nostaa kierroksia vaikka nopeasti 3000rpm ja antaa laskeutua niin kone sammuu... Lämmittyään ei enää pätki eikä sammuile, mutta edelleen tyhjäkäynnissä kuuluu satunnaista pätkimistä.

Autoon tehtiin viime syksyllä kansiremontti, jonka jälkeen itseasiassa ko. asia alkoi ilmenemään. Nesteet kyllä ovat nyt puhtaat, toistaiseksi :roll: Mutta sitäkin ennen tyhjäkäynti pätki samallalailla.

Seuraavat asiat käyty läpi:

DI-kasetti ok
Tulpat ok
Immu ok
Lämpöanturi ok
Bensansuodatin ok

Lambda anturi on ihan finaalissa(vaihto tulossa), mutta ei kai sillä ole mitään tekemistä tälläisen asian kanssa?

Ideoita?
Saab 9-5 Aero -00
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

No mites se kampiakselin asentoanturi? Vanhassa tonnarissa oli vakavia tyhjäkäyntiongelmia etenkin kylmällä ja kostealla (myös käynnistysongelmia), jotka tuon vaihdolla korjaantuivat.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja Tero »

Joo olen tuotakin miettinyt kyllä... Vois laittaa vaihtolistalla. Kummallisen pitkään muuten startaakin tuo pommi aina, joskus joku ihmetteli sitä, taitaa olla ominaista? :P
Saab 9-5 Aero -00
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Juu sen anturin voisit ostaa kyl. Ja muista kun starttia vaihdetaan että puhdistetaan samalla se tyhjäkäyntimotti(tuo pätkiminen ei kyllä siitä johdu mutta silti)....
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja jus »

Minun autossani kansirempan jäljiltä jako hampaan verran pielessä aiheutti sammahtelua kun kaasun päästi nopeasti. Autossani on automaattivaihteisto.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja Tero »

Kävin nyt vähän kyselemässä tuota kampiakselin asentoanturia 4 eripaikasta. Pcs:ltä, motonetistä, ad:sta ja marmorilta...

Pcs:llä sano hinnaks 360e :? marmorissa sano että 295e ja ad:ssa ei myyjä edes löytänyt kokoanturia vaikka kuinka yritti. motonetissä tuntu löytyvän vain uudempiin tonnareihin eli -92 tuo ei varmaa sit käy.. ->

2.3 108/125/147kW 94--98 Bosch YKK-anturi/KAMPIaks. . . . . 10-9108 149.90

Saako tuota tarvikkeena jostain vähän halvempana, vai joutuuko kostumaan 300e verran, että saan uuden anturin?
Saab 9-5 Aero -00
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Tarkasta myös ruiskun johtosarjan akvaarioon menevä pyöreä liitin.
Edellisessä tonarissa (2,3TBO-91)joitain pinnejä hapettunut,aiheutti vastaavat kylmäkäynti ongelmat!! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tero kirjoitti:Kävin nyt vähän kyselemässä tuota kampiakselin asentoanturia 4 eripaikasta. Pcs:ltä, motonetistä, ad:sta ja marmorilta...

Pcs:llä sano hinnaks 360e :? marmorissa sano että 295e ja ad:ssa ei myyjä edes löytänyt kokoanturia vaikka kuinka yritti. motonetissä tuntu löytyvän vain uudempiin tonnareihin eli -92 tuo ei varmaa sit käy.. ->

2.3 108/125/147kW 94--98 Bosch YKK-anturi/KAMPIaks. . . . . 10-9108 149.90

Saako tuota tarvikkeena jostain vähän halvempana, vai joutuuko kostumaan 300e verran, että saan uuden anturin?
Näjemmä on aika tehokkaasti poistunut valikoimasta Speedpartsilta yms. tuo vanhempi malli, eli purkaamolle mars. Tuohon käy kaikkien DI-sytkällä varustettujen tonnareiden asentoanturi, JOS anturi on kampiakselin hihnapyörän takana. Käytännössä siis vm. 1988-1992, joissa DI sytkä ja LH-ruisku, eli ennen Trionic-aikaa olevat yksilöt.
Liitin & piuhan reititys hiukan vaihtelee, mutta anturi on sama. Omaan ex-tonttuun (-92 2.3T DI/APC:lla) tilasin purkaamolta osan, taisi olla 1989 turbotonnarista.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja Tero »

Jep jep.. tattis. Pystyykös sitä anturia testaamaan millään tai toteamaan onko se ihan pelikunnossa. En tiedä onko siinä sitä jotain häikkää, mut lienee mahdollista...

Ei vittis kyl uutta ostaa 360 euron hintaan, jos siinä ei ookaan vikaa :)
Vois kyl kysellä tosiaan noilta purkaamoilta jos löytys vaikka. Harmillista etteivät enää myy vanhempiin tarvikkeena ilmeisesti. :|
Saab 9-5 Aero -00
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja Tero »

Eipähän tuo asia korjaantunut vieläkään kun vaihdettiin ykk-anturi.. Nyt mietityttää tosiaan onko jako pielessä vai voisikohan kansia porsia jälleen, täytyy rueta tarkkailemaan jäähdytinnesteen pinnan tasoa ja puhtautta.
Saab 9-5 Aero -00
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Tero kirjoitti:Eipähän tuo asia korjaantunut vieläkään kun vaihdettiin ykk-anturi.. Nyt mietityttää tosiaan onko jako pielessä vai voisikohan kansia porsia jälleen, täytyy rueta tarkkailemaan jäähdytinnesteen pinnan tasoa ja puhtautta.
Olisiko suuttimien tiivisteissä mahdollista ongelmaa tai suuttimissa päässyt liat liikkeelle kansiremontin yhteydessä? Onko alipaineletkut varmasti oikein ja mikään niistä ei ole "lutussa", mm bensanpaineen "säätimelle" menevä letku?

Oletko Immua kokeillut toisesta autosta vai mistä immun OK tieto on peräisin?

Bensanpaineet on ilmeisesti mitattu?

Oliko Lambdaa testattu toisella?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja Tero »

Suuttimista ei ole sen kummepaa tietoa, en ole irroitellut kertaakaan.. Alipaineletkut ovat mielestäni oikein..

Eikös se immu sytytä check enginenkin jos siinä on vikaa?? Lähinnä langat kahtonu, että ehjät ja putsannut ne siihen tarkotetulla aineella.

Bensapaineita ei ole mitattu... Lambda on nyt uusi motonetin.. Edellinen oli bosch.
Saab 9-5 Aero -00
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Eikös se immu sytytä check enginenkin jos siinä on vikaa?? Lähinnä langat kahtonu, että ehjät ja putsannut ne siihen tarkotetulla aineella.
Ei välttämättä
Bensapaineita ei ole mitattu...
Sen voisi tehdä, maksaa se mittari joku 15€ paineteholla.

Kummallisinta tässä on kuitenkin että tuo ongelma tulee vain jonkun pari minuuttia kylmällä koneella eikä milloinkaan muuten.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7772
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Onko polttoainen kulutus lisääntynyt kansirempan jälkeen..?
Tuli vaan mieleeni että vuotavat suuttimet voivat myös aiheuttaa moisia ongelmia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Tonnarissa ongelmia kylmällä koneella

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onko polttoainen kulutus lisääntynyt kansirempan jälkeen..?
Tuli vaan mieleeni että vuotavat suuttimet voivat myös aiheuttaa moisia ongelmia.
Tuo auto on vienyt aina aika helv*tisti bensaa mitä minä tiedän :D
Vastaa Viestiin