9-3:n renkaiden ilmanpaineet

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
pertti666
"Viggen"

9-3:n renkaiden ilmanpaineet

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

tyhmä kysymys 215/45/17 renkaiden omaaville:

paljonko olette pitäneet ilmanpaineita ko kokoisissa kumeissa :?: : ohjekirja suosittaa 2.4 bar, mutta rengasliike oli tökännyt sisään 2.7 eteen ja 2.8 bar taakse..kuulemma matalan ilmatilan takia pitää olla painetta tän kokoisissa kumeissa reilummin.ymmärrän, mutta laskettuani tohon 2.4 bariin muuttui auto kyllä mukavammaksi ajaa, mutta..no mielipiteitä, kiits
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kannatan rengasliikkeen paineita. Kovempi paine säästää vannetta. Itse laittaisin samat paineet eteen ja taakse. Riippuu tietenkin millä kuormilla ajelee.

Jos haluaa mukavuutta, niin vannekokoa pienemmäksi...ja kumia enemmän vanteen päälle...
Speedou
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Itse ainakin testaan mikä tuntuu parhaalta, sillähän se selviää. On myöskin rengaskohtainen asia.

Mutta Continentalin SportContact 2 renkaissa olen pitänyt joka nurkassa 2.6 tavallisessa ajossa.
STCF #3
pertti666
"Viggen"

tevisu kirjoitti: Jos haluaa mukavuutta, niin vannekokoa pienemmäksi...ja kumia enemmän vanteen päälle...
Hitosti parempi toi on ajaa nyt kun on konisport ja 17" renkaat kuin mitä viime kesänä 16" vakiovanteet & renkaat ja vakioalusta...oli sitten paineita tai ei :P siis renkaissa...juu täytynee vaan kokeilla nyt pidemmän päälle..kolleegalle oli saman kokoisiin renkaisiin audissa suositeltu peräti 2.9 bar paineita..tosiaan vaan ihmetytti toi ohjekirjan pieni bar-määrä
Viimeksi muokannut pertti666, Ke Huhti 07, 2004 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
tevisu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ajettavuus varmasti on miljoona kertaa parempi tuolla sinun setilläsi, mutta ainahan se "pehmeys" mielletään mukavuudeksi, jostain kumman syystä. Onhan se tosi, että resonointi lisääntyy alustan kovuuden myötä, mutta sittenhän voi laittaa poppia kovemmalle tai ottaa äänekkään anopin kyytiin...
Itse olen sitä mieltä, että ei ole kovin "mukavaa", että auto tuntuu kaatuvan mutkassa kun siinä on liian löysä alusta.
Ei ollut tarkoitus moittia valintaasi :wink:
pertti666
"Viggen"

tevisu kirjoitti:Ajettavuus varmasti on miljoona kertaa parempi tuolla sinun setilläsi, mutta ainahan se "pehmeys" mielletään mukavuudeksi, jostain kumman syystä. Onhan se tosi, että resonointi lisääntyy alustan kovuuden myötä, mutta sittenhän voi laittaa poppia kovemmalle tai ottaa äänekkään anopin kyytiin...
Itse olen sitä mieltä, että ei ole kovin "mukavaa", että auto tuntuu kaatuvan mutkassa kun siinä on liian löysä alusta.
Ei ollut tarkoitus moittia valintaasi :wink:
Tulee mieleen kaverini Citroën (huomaa oikein väkäset ton een päällä :P ) Visa, kaverin omasta mielestä oikein mukava auto.kerran ajoin, en kahta kertaa :P
9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
9-3Tid
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Mimmi kirjoitti:Minä suosittelen myöskin rengasliikkeen paineita. Itsellä tontussa (siis viime kesänä kun on vielä kitkatkatkat alla) 225/45-17 ja paineina 2,8 joka nurkassa.
Kitkarenkaat eivät toimi kunnolla ohjekirjan mukaisilla paineilla. Tuo 2.8bar on kitkoihin passeli. Kesäkiesseissä riittää pienempikin paine.
HMK
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja HMK »

Itsellä on vastaavissa Conti Sportcont. 2 renkaissa tällä hetkellä edessä 2.5 ja takana 2.3 vai oliko ne nyt toisinpäin. Joka tapauksessa noin ohjekirjan mukaan. Ohjekirjassahan ilmanpaineet menee suunniteltavan ajonopeuden ja kuorman mukaan. Pitää kokeilla eri paineita ja ainakin lisätä hieman. Nyt ajo on mukavaa, mutta pientä epämääräisyyttä ja vetelyä on liikaa. Se tosin voi johtua ihan rengasmallistakin.

Suurempi onglema on se, että huoltoasemien mittarit näyttää mitä sattuu. Ei tarvitse käydä kuin kahdessa eri paikassa niin ilmanpaineet on ihan eri :twisted:

H
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Turbojubilee
"Ruisku"

Renkaiden ilmanpaineet

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Kokeilin itse uutta rengas/vannepakettiani eri paineilla. Vanteenihan ovat 17"X8" ja renkaat Nokian NRVi 225/45 R17. Ensin kokeilin joka nurkassa 2,8 baria (omalla uudehkolla mittarilla mitattu), tuntui aika kovalta terävissä koloissa. Sitten kokeilin 2,3 baria joka nurkkaan...melkein yhtä kova kuin 2,8:lla barillakin 8O Lopuksi lisäsin hieman paineita, eli ne ovat nyt 2,5 baria joka nurkassa...riittää varmaan ainakin yhden henkilön kuormalla.
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
Turbojubilee
"Ruisku"

Renkaiden ilmanpaineista vielä

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Soitin tänään Nokian rengastehtaalle ja kysyin oikeista paineista NOKIAN NRVi 225/45 R17 renkaille. Sanoivat että yleensä ihmiset ajelee liian pienillä paineilla matalaprofiilirenkailla 8O Varsinkin etupäähän suosittivat suurempia paineita kuin takapäähän. Tämä siksi koska
eturenkaat kuluvat helposti keskeltä enemmän liian pienillä paineilla. Suosittivat sen takia paineiksi omiin renkaisiini ja Saab 9-3 seen eteen 2,8 bar ja taakse vähintään 2,6 baria. Täytynee itsekin muuttaa paineet samoiksi ! Sanoivat että jos ajelee alle 2,6 baarin paineilla niin renkaat ovat pian vaihtokunnossa 8O
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
Speedou
"Hölösuu"
Viesti:

Tuosta mittareiden heitosta...tämän takia säädetään aina samassa paikkaa samalla mittarilla, kun oikeita setuppeja haetaan. Itse säädän ilmat, käyn ajaa vakio mutkapätkän ja tulen takas testaamaan seuraavat säädöt.
STCF #3
Cassu
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Cassu »

vähän offtopic mut silti et mun edellisessä autossa oli kyseistä kokoa olevat renkaat, siis 215/45, 17"....ite pidin 2,5 bar...kaveri heitti nyt kun osti sen niin suoraan 3bar....ja kerto et joku sen kaverilla oli ollu jopa 4 bar....vähän ihmettelin....kai ne renkaat kestää tollasenkin paineen...
Kyseinen rengas oli Marangoni Zeta.....
"Itsensä täydellinen tunteminen on kuolemista"
Saab 9-3 2.0 SE matalapaineturbo -99
potkuhousu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Olent itse käyttänyt radalla 3-3,5bar paineta ja ne on kyllä todella kovat ajaa. Renkaina on Conti SportContact 225 45/17" W. Normi ajossa 2,6 on ollut oikeen hyvä paine renkaatkin kuluu tasaisesti.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Speedou
"Hölösuu"
Viesti:

Tuo pitkälle päälle kolme on aika posketonta, koska renkaan lämmetessä paineet vain nousee, eli tuosta voi laskea lähemmäks 4 barin paineita! 8O

Itse olen käyttänyt radalla 2.8-3. Joka on sinänsä vieläkin paljon, mutta tuntuu paremmalta, vaikka pito saattaakin olla huonompi.
STCF #3
testing1
"Aero"

Lisää paineista

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Kuten huomaatte haulla löytyi jotain paineista, mutta kysmyksessä olisi vuosimallin 2001 9-3 Aero ja kesärenkaat Pirelli 215/45 ZR17 (lopussa tais olla jotain 89Y tai W).
Olen jo jonkin aikaa kummastellut kun ohjaus hiukka vetelee ja ei oikein pitoakaan ole, sutii jotenkin liian helposti. Noh iltasella tuossa päätin katsoa mitkä renkaat edellinen omistaja on laittanut alle kun liki uudet näyttäis olevan, sitten huomasin, että toinen eturengas melkein vanteella ja olen ajanut näin ties kuinka kauan :x . Sitten lähimmälle huolttikselle ja painetta renkaassa vain 1bar!, muissa n. 1,9-2,0 bar. Nyt laitoin kaikkiin 2,3bar, onkos tietoa mitä noissa Pirellin kumeissa vois edes suurinpiirtein laittaa. Itseä hirvittää ainakin tuollaiset yli 2,5bar paineet.
Vastaa Viestiin