Ja mua kun alkoi viimeksi melkein hirvittää, kun huomasin pitäneeni samoja tulppia reilut 20tkm . Ikinä ennen ei ole noin pitkään tullut ajettua samoilla tulpilla... Kai ne paljon pidempäänkin pelaisi, mutta kyllä mulla on piintynyt tapa vaihtaa ne siinä 10-15tkm välein ja näin mennään jatkossakin.
Kaikki huollot olen Saabbeihin tehnyt/teettänyt ajallaan,mutta jostain syystä tuo tulppien vaihto toiseen unohtui...Reippaat 90tkm ajelin platinoilla ..Viime viikolla sitten vaihdoin uudet platinat.Vanhat oli vielä voimissaan,eroa ei huomaa mistään,vaikka on uudet tulpat.Oliskohan niin,että tulppa-suositus on kuitenkin mitoitettu alakanttiin?
Jaahas kirjoitti:Kaikki huollot olen Saabbeihin tehnyt/teettänyt ajallaan,mutta jostain syystä tuo tulppien vaihto toiseen unohtui...Reippaat 90tkm ajelin platinoilla ..Viime viikolla sitten vaihdoin uudet platinat.Vanhat oli vielä voimissaan,eroa ei huomaa mistään,vaikka on uudet tulpat.Oliskohan niin,että tulppa-suositus on kuitenkin mitoitettu alakanttiin?
Käsittääkseni tulpat hiipuvat sisältäpäin, eikä välttämättä ulkoa päin huomaa mitään. Menettävät ilmeisesti pikkuhiljaa lämpöarvoansa, jos niillä ajelee ylipitkästi.
Edellisessä autossani (Mazda) oli platinoilla suositusvaihtoväli 90tkm. Tavalliset muistaakseni 30tkm. Kun ostin saabini niin autossa oli 60tkm ajetut platinat ja toimi ihan hyvin. Ehkä jopa paremmin kuin uusilla BCPR7ES-11:lla. Platinoita käyttävät kuulemani mukaan kilpa-autoissa paremman kipinän ja keston takia. Toisissa autoissa toimii toiset tulpat paremmin kuin toisissa. Omaani on ilmoitettu huoltokirjassa tulppien vaihtoväliksi 60tkm. Autooni käyttöohjekirja suosittelee platinoita PFR7H-10 hinta aika suolaiset 16€kpl. Jos tuota huoltokirjaa lukee niin ei tuossa missään sanota etteikö vaihtoväli olisi sama myös tavallisilla tulpilla, jos olisi matalampi viritteinen malli. Aika pitkä vaihtoväli tavalliselle tulpalle tuo 60tkm.
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
kummis kirjoitti:Autooni käyttöohjekirja suosittelee platinoita PFR7H-10 hinta aika suolaiset 16€kpl. Jos tuota huoltokirjaa lukee niin ei tuossa missään sanota etteikö vaihtoväli olisi sama myös tavallisilla tulpilla, jos olisi matalampi viritteinen malli. Aika pitkä vaihtoväli tavalliselle tulpalle tuo 60tkm.
Lukutapoja on tietysti monia, mutta en kyllä lukisi ohjekirjaa kuten piru Raamattua.
Jos suositustulppa on platina niin vaihtoväli koskee myös platinaa, ei tavallista.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Hmm, jos autoa käyttää merkkihuollossa niin vaihtanevat WISin ohjeiden mukaan tulpat joka kolmannessa huollossa? Siis 60tkm välein, ja tavalliset NGK:t.
En kuitenkaan niele väitettä, jonka mukaan tulpat jotenkin muuten vanhenisivat kuin kärjistä kulumalla. Nyt nuo tulpat ovat mulla (huoltojen mukaan) olleet paikallaan 40tkm ja kärkiväli tasan 1,1mm edelleen. Jos kärkiväli ei 60tkm aikana merkittävästi kasva, niin miksi niitä pitäisi huvin vuoksi vaihtaa?
Edellinen auto oli nirso tulppien suhteen, mutta kyllä silläkin yli 50tkm sai yksillä tulpilla ajella. Tulppien vaihtaminen monta kertaa vuodessa (esim. 10tkm välein) menee jo överiksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2