Jakoketjun laahaimen vaihto: VALMIS/RATKAISTU

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Jakoketjun laahaimen vaihto: VALMIS/RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Kaverin isolohko satku (2.1 16V OG900 -91). Ei saanut millään katsastukseen päästöjä kohdalleen. Vaihdettiin lambdaa ja TK moottoria kun vikavaloakin poltteli mutta kohilleen ei mennyt.

Kaveri rupesi epäilemään että kannessa joku vena falskaa ja on lähettämässä kantte koneistamoon. Purku vaiheessa olin jeesaamassa, m.m ettei ne 2 piilopulttia jakopäässä jää kiinni ja kansi mene romuksi...

Kantta irrotellessa huomattiin että jakoketju oli vituillaan. kun kampura YKK:ssa niin pakonokka oli hampaan verran pielessä. Rattaiden välillä oli liian vähänn ketjulenkkejä.
Ketjunkiristin oli rikki. Siitä muovisesta kiristimesta puuttui kunnon pala yläpäästä, kiristäjä oli ulkona 12,5mm :roll: tosin siitä en tiedä kun oli se muovilaahain rikki.


Kone on ajossa toiminut ihan hyvin. Ei ole kalissut eikä mitään muita hälyääniä ole ollut. Ei vain menny päästöt leimasta.

Paljonkohan siitä kiristimestä johtuvaa muovipaskaa on öljypohjassa? Ja mistä uusia ja saako kiinni purkamatta päätykoppaa?

EDIT: Topic
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Ti Helmi 24, 2009 18:49. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kiristimen laahaimen vaihdossa tarvitsee kone nostaa pois paikaltaan ja jakopään kotelo irroittaa.

muovi muru tulee normaalissa öljyn vaihdossa suurimmaksi osaksi pois ettei siitä tarvitse huolta kantaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Minäs vuonna oli noi hydrauliset kiristimet?
Jospa siinä olisi käynyt niin että hydraulinen kiristin epätoiminut ja ketju päässyt väpättämään hakkaam laahaimen rikki.

Huollossa vaihdettu jousikuormitteinen ketjun kiristin, ja samalla jako menny pieleen. Oisko mahollista?
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikös ne ollut ihan 16v alku ajoilla?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

mikkoimp kirjoitti:eikös ne ollut ihan 16v alku ajoilla?
On hydraulinen ja räikkätyyppisesti lukittuva alkujaankin, ja tähän on pakko lisätä taas varoituksen sana tarvikekiristimistä, esim. Scantech.

Saabin alkuperäinen kiristin on todella laadukas ja käytännössä kulumaton teräsaihioista koneistettuine osineen ml. varsinaisen kiristystangon hammastus, kun taas Scantechin "piraatti" osoittautui kelvottomasti tehdyksi halpoine valuteräsratkaisuineen ja sen myötä jo valmiiksi enemmän tai vähemmän pyöreähköine hammastuksineen.

Taisi olla sanomista lukitusvivun vipusuhteessakin, sillä kiristin laukesi moottorissa ja oli onni että oli edes uusi ja tiukka jakopäänketju, muuten olisi voinut ehkä jopa jako hyppiä löysiään.

Jos asennatte "Scantech" jakopään korjaussarjoja joissa on mukana kiristin, niin kokeilkaa ainakin ensin vaikka vetämällä kiristystalla ulos ja lyömällä sitä vaikka kämmenellä tai pöytää vasten, kiristin ei saa pettää missään tapauksessa. Viallinen petti jälkikäteen kokeiltuna jo kämmenpohjaan lyötäessä.

Vaikka se lyöminen rajulta testiltä tuntuisikin niin kamalampaa voi olla se että kiristin pettää koneessa ja ajossa jolloin jakoketju pääsee todella hakkaamaan paikkoja, silloin voi olla juurikin tuloksena rikkoutuneita laahaimia tai hyppineitä jakoja, ja omassa tapauksessa rikkoutunut hydraulikuppi.

Kaikelta tältähän välttyy kaikkein varmimmin pitämällä moottorissa sen Saab- kiristimen mikä siinä oli jo tehtaalta tullessaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mutta eikös ihan alu-aikoina ollut tuota pelkkää hydraulista? tai ainakin niitä jossain vaiheessa takuuseen paljon vaihdettiin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Itse kiristinmokkula on ehjä, ja räikkälukittuva jousikuormitteinen. Jakopäästä on se muovinen "puolikuu" poikki yläpäästä, siis se joka painaa sitä ketjua kireelle, laahain? heti sen jälkeen mihin kiristimen jalka tulee.

Mistä näkee että imusarja on ja kansi on varmasti B212 koneeseen?? Pieni epäilys että kansi ja imuarja olisi perus B202:sesta. Lohkossa on kyllä merkintä 2.1l.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kannessa on merkintä b212 ja imusarjassa on numerosarja 8858219 jos rojut 2.1 litraisesta.
2.0 imusarjan numero on 7587553

Ja kyllä niistä muovinpalasista kannattaa hankkiutua eroon.Pahaa jälkeä ne koneeseen tekee,mullekin on käynyt noin kun yhden satkuni edellinen omistaja teki konerempan muttei viitsinyt vaihtaa kiristintä.
Meneepi oljykanavat tukkoon jos sattuu oikean kokoisia murusia olemaan..
Siitä moottorista jäi vain muisto,suoraan pistin kusarille muitten romujen joukkoon..
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

tomaatti kirjoitti:Kannessa on merkintä b212 ja imusarjassa on numerosarja 8858219 jos rojut 2.1 litraisesta.
2.0 imusarjan numero on 7587553

Ja kyllä niistä muovinpalasista kannattaa hankkiutua eroon.Pahaa jälkeä ne koneeseen tekee,mullekin on käynyt noin kun yhden satkuni edellinen omistaja teki konerempan muttei viitsinyt vaihtaa kiristintä.
Meneepi oljykanavat tukkoon jos sattuu oikean kokoisia murusia olemaan..
Siitä moottorista jäi vain muisto,suoraan pistin kusarille muitten romujen joukkoon..
Kiitos, noilla numeroilla saadaan katsottua rojut. Rupesi kytemään ajatus että tää one on joksus korjattu "ranettamalla"-> Ketju hypänny, jako menny, kansi vaihdettu 2 litraseen..jnejne..


Mutta mutta...
Jos haluaa tuon rempan nyt tehä ns. oikeaopiisesti niin pitiäisi nostaa kone keulalta.

Tällöin saadaan päätykoppa irti ja laahain vaihdettua. Samalla saa koneen koneen irti askista ja öljypohjan putsaus.
Öljypohjassahan on sihti sen öljynimujalanmikälie pohjassa. Eli riittääkä vain ottamalla öljypumpu auki ja katsomalla onko siellä rojua, jos ei niin kaikki OK.
Vai onko suosiolla avattava kone ihan atomeiksi??
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tomaatti kirjoitti:Kannessa on merkintä b212 ja imusarjassa on numerosarja 8858219 jos rojut 2.1 litraisesta.
2.0 imusarjan numero on 7587553
omissa ei ole ollut tuota b212, ainoastaan b202 on ollut siellä tulipellin puoleisessa kannen päädyssä, 2.1 ei ole lukenut mitään...
jos imusarjan otat irti niin 2.1 on 42mm leveä ja 2.0 on 38mm kapea imurööri...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

mikkoimp kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Kannessa on merkintä b212 ja imusarjassa on numerosarja 8858219 jos rojut 2.1 litraisesta.
2.0 imusarjan numero on 7587553
omissa ei ole ollut tuota b212, ainoastaan b202 on ollut siellä tulipellin puoleisessa kannen päädyssä, 2.1 ei ole lukenut mitään...
jos imusarjan otat irti niin 2.1 on 42mm leveä ja 2.0 on 38mm kapea imurööri...
Voit olla oikeassa.Ei ole tullut katseltua noita pääty numeroita.
Onhan niissä kyllä melkoinen ero kanavissa.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kansiremppaa, ketjunkiristin rikki, päästöarvot vituillaan.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Imusarjan osalta ero näkyy myös päällepäin. Helpointi parkkeerata viereen auto joka on varmasti 2,0 tai 2,1 rojuilla ja verrata. Sitten kun noita on tarpeeksi monta nähnyt niin ei tarvitse enää vertailukappaletta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Kansiremppaa, ketjunkiristin rikki, päästöarvot vituillaan.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Nonniin...
Kansi lähtee ensviikolla GT-motorsille tarkastettavaksi, mahdollisesti plaanataan ja tehään seetit uusiksi.

Mitä koneeseen tulee niin se jää sellasenaan. Eli laahainta ei lähetä vaihtaa koska ei saada konetta nostettua ja projektitila täytyy saada takaisin omaansa käyttöön (uto palasina kaverin kuistilla :lol: )

Katsotaan josko päästöt saisi vihdoin kohdilleen, VARSINKIN kun laitetaan koneessa jakoheitto kondikseen.


PS: Missäspäin foorumia oli linkki kuvaan josta selvisi nokkien ajotusmerkt ja ketjulenkkien määrä rattaiden välissä??
Saisi kaverille ns."apinapaperin" että varmasti menee oikein.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kansiremppaa, ketjunkiristin rikki, päästöarvot vituillaan.

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eikö muka OG-Satkusta saa jakopäänkoppaa pois koneen ollessa paikallaan mutta kansi irti, eikö kampiakselin hihnapyörä mahdu tulemaan pois rintapellin vuoksi vai mikä syynä?

Jos ja kun siellä on laahain kiristimeltä asti poikki, niin kansiremonttikin tulee olemaan turhalla hiellä tehty sillä katkinaiselta laahaimelta kulkiessaan ketju lähtee nokkapyörille varsin jyrkässä kulmassa laahaimen reunalta ja syö itsensä hätpikaa laahaimen alumiinirunkoon saakka ja niin edespäin, eikä ajoituksiakaan oikein saa kohdilleen.
jakaraik
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Kansiremppaa, ketjunkiristin rikki, päästöarvot vituillaan.

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Minuteman kirjoitti:Eikö muka OG-Satkusta saa jakopäänkoppaa pois koneen ollessa paikallaan mutta kansi irti, eikö kampiakselin hihnapyörä mahdu tulemaan pois rintapellin vuoksi vai mikä syynä?
hihnapyörä mahtuu tuleen hienosti, eiköhän se koko koppa sieltä motti paikallaan lähde, vähän on vaan ahdasta :wink:
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
Vastaa Viestiin