Jussi kirjoitti:Yleensä bensapumpun jälkeen on painelinjassa vastaventtiili, tod.näk myös Tonnarissa. Jos tuo vastaventtiili vuotaa niin autoa joutuu sahaamaan normaalia pidempään ennenkuin se saa polttoainetta.
Löytyy tonnarissa bensapumpun kannesta, joka taas löytyy kun ottaa takaloosterin pohjaverhoilulevyn irti. Venttiiliä en ole itse testaillut, mutta vasta pari viikkoa sitten bensapumpun vaihtaneena kuvittelisin, että näin onnistuu:
1: Bensapumpun sulake irti (nro 24) ja sitten starttausta kunnes ei enää varmasti hörähdä käymään hetkeksikään (paineet pois linjasta).
2: Pohjalevy takaloosterista irti. Kaksi torx-kantaista ruuvia, löytyy joko vararengaskotelon kannen alta (CC-kori) tai sitten heti vararengakotelon kannen jälkeen paksin takaosassa on levyssä reiät, joista kannat näkyy (CS-kori).
3: Verhoilulevyn alta paljastuva peltinen kansi auki (kaksi 6-kolo "ruuvia").
4: Muovinen pölysuoja pois kannen päältä, jonka jälkeen venttiilit (painepuoli ja paluupuoli) näkyy pumpun kannessa.
5: Venttiili irtoaa kannesta VAROVASTI mutta voimalla SUORAAN ylöspäin vetämällä esim. nokkapihdeillä, se on kiinni kannessa vain O-renkailla. Tämä muovinen venttiili hajoaa sitten todella helposti, joten kaikenlainen riuhtominen ja vääntely kannattaa unohtaa...nimimerkillä yhden rikkonut
6: Jos omaat esim. öljynvaihtoon tarkoitetun imu/pumppaus härvelin (esim. piilteemasta saa n. 10€), liitä se venttiiliin bensapumpun puoleiseen päähän sopivalla letkunpätkällä ja koita imeä. Ei saa päästää ilmaa läpi ainakaan huomattavissa määrin! Bensaputken irti saaminen venttiilistä on vähintäänkin v:mäistä ja vielä kettumaisempaa on saada se takaisin paikalleen, sen verran kovaa muovia tuo putki on. Siispä on suositeltavaa, että on jonkinlainen imuvehje käytössä. Toki voi sitä yrittää imeä ihan perinteisellä oraalimetodilla, mutta tuskin se letkusta suuhun tuleva bensa nyt niin hyvälle maistuu...