hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
TeeÄn
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 24, 2008 13:13
Paikkakunta: Tampere

hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja TeeÄn »

Terve vaan kaikille.

Ostin tossa ekan saabini(9000 CDE 2,3t manuaali -91) ja siinä on laatikkovika. Luultavammin laakerit menossa(pitää jurruttavaa ääntä jos ei oo vetoo). Uus loota ois tiedossa, mutta sitä pitäs vahvistaa jotenki kun tossa mun laitteessa on potkua lähemmäs 300hv:ta(tai ainakin 250+). Eli kyselenkin mitä kannattais/pitäis tehdä. Ite kun en voimansiirron päälle juurikaan mitään ymmärrä. Siis miten laatikon saa vahvistettua muuten ku vaihtamalla kaikki rojut sisältä kestävämpiin.
Kiitokset jo etukäteen.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Eipä sitä käytännössä juuri saa vahvistettua, pari kikkaa voidaan kyllä tehdä, mutta varsinaisesta "vahvistamisesta" ei voida puhua. Tämä tarkoittaa käytännössä lootaan kaikki uudet laakerit ja ainakin teräsholkkia kokoonpuristuvan holkin tilalle. Jos potkua on riittävästi, niin Quaifen lukko voisi olla myös hyvä valinta. Kokeilin tuossa pikaisesti etsi-toimintoa ja tämmöinen tuli vastaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
TeeÄn
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 24, 2008 13:13
Paikkakunta: Tampere

Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja TeeÄn »

Kiitos tästä. Tämä valotti asiaa jo aika hyvin.
G-mies kirjoitti:Eipä sitä käytännössä juuri saa vahvistettua, pari kikkaa voidaan kyllä tehdä, mutta varsinaisesta "vahvistamisesta" ei voida puhua. Tämä tarkoittaa käytännössä lootaan kaikki uudet laakerit ja ainakin teräsholkkia kokoonpuristuvan holkin tilalle. Jos potkua on riittävästi, niin Quaifen lukko voisi olla myös hyvä valinta. Kokeilin tuossa pikaisesti etsi-toimintoa ja tämmöinen tuli vastaan.

Matti
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Itselläni on ollut ajatuksena hitsata vahvasta (5-15mm) alumiinista henkselit laatikon kuoren päälle tarkemmin perän ympärille! Se sieltä ensimmäisenä ulos kuitenkin kurkkaa...
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Pakoputki kirjoitti:Itselläni on ollut ajatuksena hitsata vahvasta (5-15mm) alumiinista henkselit laatikon kuoren päälle tarkemmin perän ympärille! Se sieltä ensimmäisenä ulos kuitenkin kurkkaa...
Hyvä idea!, pistin itse just minigrip pussin stereon ympärille että tekniikkasavu pysyy sisällä. Ajattelin lyödä hitsausmuuntajasta 3000V sisään että kuuluis bassot paremmin.
-
Janne #2769 stcf #40
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Pakoputki kirjoitti:Itselläni on ollut ajatuksena hitsata vahvasta (5-15mm) alumiinista henkselit laatikon kuoren päälle tarkemmin perän ympärille! Se sieltä ensimmäisenä ulos kuitenkin kurkkaa...
Jep, juuri tuo auttaa siihen ettei ne tasauspyörästön pikkuhampit siellä lootan sisällä hitsaudu kiinni :roll:
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Valitettavasti noi parannussarjat sekä tasauspyörästöt käyvät ainoastaan lyhytlohkolaatikkoihin eikä noihin vanhempiin.

Laatikkon kuoren vahvistaminen hitsaamalla siihen alua kiinni tuskin tuo mitään hyötyä, se mitä auttaa on laatikkon avaaminen ja kunnon läpikäynti. Laakerit korvataan uusilla sekä kuluneet osat tuoreilla, kyl noi pitkälootatkin kestävät ihan hyvin. Sitten kokoonpanon aikana säädät kaikki välit oikeaksi ja tarkistat ettei laatikossa ole glappia :)

Öljynvaihto vuoden välein sen jälkeen sekä maalaisjärjen käyttö auton ajettaessa niin ei ongelmia enää.

250 tkm ajetun purkaamosta ostetun laatikon kiinnittäminen viritettyyn autoon ei ole järkevää, laatikko kannattaa ilman muuta kunnostaa ennen asennusta.
9-5 -00, Aero
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

vanhempaan lootaan saa yhtälailla lukkoja kuin uudempiinkin..ainakin quaifelta. Ja huhuja olen jostain maailman ääristä kuullut että pitkälootakin voi kestää kohtuullisen määrän tehoa ja momenttia vaikka väärinkäytettynäkin :mrgreen:
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
TeeÄn
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Marras 24, 2008 13:13
Paikkakunta: Tampere

Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja TeeÄn »

Ken-1 kirjoitti:
Valitettavasti noi parannussarjat sekä tasauspyörästöt käyvät ainoastaan lyhytlohkolaatikkoihin eikä noihin vanhempiin.

Laatikkon kuoren vahvistaminen hitsaamalla siihen alua kiinni tuskin tuo mitään hyötyä, se mitä auttaa on laatikkon avaaminen ja kunnon läpikäynti. Laakerit korvataan uusilla sekä kuluneet osat tuoreilla, kyl noi pitkälootatkin kestävät ihan hyvin. Sitten kokoonpanon aikana säädät kaikki välit oikeaksi ja tarkistat ettei laatikossa ole glappia :)

Öljynvaihto vuoden välein sen jälkeen sekä maalaisjärjen käyttö auton ajettaessa niin ei ongelmia enää.

250 tkm ajetun purkaamosta ostetun laatikon kiinnittäminen viritettyyn autoon ei ole järkevää, laatikko kannattaa ilman muuta kunnostaa ennen asennusta.

Kiitos vastauksesta.

Onko tietoo missähän hinnoissa pyöritään jos uusii esim. laakerit? Ja mitähän tuo quaifen lukko mahtaa maksaa?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja Jope »

Lukko on tonnin, laakereista ei havaintoa.

Pelkkää lukkoa ei kannata laittaa kunnostamatta muuta lootaa, koska koko hökötys pitää ottaa osiksi joka tapauksessa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Pakoputki
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 20:30
Paikkakunta: Turku

Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja Pakoputki »

Hane_81 kirjoitti:Jep, juuri tuo auttaa siihen ettei ne tasauspyörästön pikkuhampit siellä lootan sisällä hitsaudu kiinni :roll:
Mahdoitkohan sä nyt ajatella ihan loppuun asti ennenkuin päästit mörön suustasi?

Sanoin että ITSELLÄNI ON ollut ajatus...En missään väittänyt, että ajatukseni sopisi tämän topicin kaverin autoon.

Jos pienellä garretilla lähtee isolohkoa polkemaan niin varmasti sudittamalla saa leipomaan mikävaan perän tai askin.

Kun ahtimen vaihtaa 2x isompaan häviää ihmeellisesti piikki kiihdytyksestä ja voimaa alkaakin tulemaan vähän suuremmin siellä 100km/h nopeuksien jälkeen. Tässä nopeudessa ei ole enää vitunkaan hyötyä sinun pikkuhamppeja suojelevasta lukollisesta perästä.

Vinkki sulle: Ennen luulit olevasi oikeassa, nyt tiedät olleesi väärässä.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja Japso »

Pakoputki kirjoitti:
Hane_81 kirjoitti:Jep, juuri tuo auttaa siihen ettei ne tasauspyörästön pikkuhampit siellä lootan sisällä hitsaudu kiinni :roll:
Mahdoitkohan sä nyt ajatella ihan loppuun asti ennenkuin päästit mörön suustasi?

Sanoin että ITSELLÄNI ON ollut ajatus...En missään väittänyt, että ajatukseni sopisi tämän topicin kaverin autoon.

Jos pienellä garretilla lähtee isolohkoa polkemaan niin varmasti sudittamalla saa leipomaan mikävaan perän tai askin.

Kun ahtimen vaihtaa 2x isompaan häviää ihmeellisesti piikki kiihdytyksestä ja voimaa alkaakin tulemaan vähän suuremmin siellä 100km/h nopeuksien jälkeen. Tässä nopeudessa ei ole enää vitunkaan hyötyä sinun pikkuhamppeja suojelevasta lukollisesta perästä.

Vinkki sulle: Ennen luulit olevasi oikeassa, nyt tiedät olleesi väärässä.
Kyllä se iso hyrrä saa lakun laulamaan yhtä lailla pienissä nopeuksissa mitä kukkopillikin ja lisäksi se tuppaa jatkumaan vielä aika paljon suuremmissakin vauhdeissa.
Foxbody turbo
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Pakoputki kirjoitti:
Hane_81 kirjoitti:Jep, juuri tuo auttaa siihen ettei ne tasauspyörästön pikkuhampit siellä lootan sisällä hitsaudu kiinni :roll:
Pakoputki kirjoitti: Mahdoitkohan sä nyt ajatella ihan loppuun asti ennenkuin päästit mörön suustasi?
Sanoin että ITSELLÄNI ON ollut ajatus...En missään väittänyt, että ajatukseni sopisi tämän topicin kaverin autoon.
kyllä ajattelin loppuun asti. Ja tuo kommenttini ei koskenut topikin kaverin lootaa vaan sinun. Sinne on aika turhaa hitsailla mitään vahvikkeita perän kohille siinä toivossa että se sillä alkaisi kestämään. Kun ne hampit siellä hirttää kii nii varmasti porsii..ja ne "vahvistukset" ei siihen auta.
Pakoputki kirjoitti: Jos pienellä garretilla lähtee isolohkoa polkemaan niin varmasti sudittamalla saa leipomaan mikävaan perän tai askin.

Kun ahtimen vaihtaa 2x isompaan häviää ihmeellisesti piikki kiihdytyksestä ja voimaa alkaakin tulemaan vähän suuremmin siellä 100km/h nopeuksien jälkeen. Tässä nopeudessa ei ole enää vitunkaan hyötyä sinun pikkuhamppeja suojelevasta lukollisesta perästä.
Selvästikkin asiantuntija ainesta. Eihän se lukkoperä siellä ole suojelemassa niitä pikkuhampeja...vaan ne korvataan sillä lukolla. Ja se saapin laatikon ehkäpä heikoin kohta on näin korjattu. Voi suditella niissä pienissä nopeuksissa sekä yli 100km/h vauhdeissa jos siltä tuntuu ja ei tarvi pelätä että sylkis peränrattaita lootan kylestä pihalle....ai nii, voihan sinne hitsata vähä vahvistushenkseleitä.
Pakoputki kirjoitti: Vinkki sulle: Ennen luulit olevasi oikeassa, nyt tiedät olleesi väärässä.
Kiitoksia vinkistä, ehkä joskus pääsen tasollesi. Tosin nythän on suomessakin taantuma että kaikki on mahdollista ;)
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Vastaa Viestiin