hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
Terve vaan kaikille.
Ostin tossa ekan saabini(9000 CDE 2,3t manuaali -91) ja siinä on laatikkovika. Luultavammin laakerit menossa(pitää jurruttavaa ääntä jos ei oo vetoo). Uus loota ois tiedossa, mutta sitä pitäs vahvistaa jotenki kun tossa mun laitteessa on potkua lähemmäs 300hv:ta(tai ainakin 250+). Eli kyselenkin mitä kannattais/pitäis tehdä. Ite kun en voimansiirron päälle juurikaan mitään ymmärrä. Siis miten laatikon saa vahvistettua muuten ku vaihtamalla kaikki rojut sisältä kestävämpiin.
Kiitokset jo etukäteen.
Ostin tossa ekan saabini(9000 CDE 2,3t manuaali -91) ja siinä on laatikkovika. Luultavammin laakerit menossa(pitää jurruttavaa ääntä jos ei oo vetoo). Uus loota ois tiedossa, mutta sitä pitäs vahvistaa jotenki kun tossa mun laitteessa on potkua lähemmäs 300hv:ta(tai ainakin 250+). Eli kyselenkin mitä kannattais/pitäis tehdä. Ite kun en voimansiirron päälle juurikaan mitään ymmärrä. Siis miten laatikon saa vahvistettua muuten ku vaihtamalla kaikki rojut sisältä kestävämpiin.
Kiitokset jo etukäteen.
Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
Eipä sitä käytännössä juuri saa vahvistettua, pari kikkaa voidaan kyllä tehdä, mutta varsinaisesta "vahvistamisesta" ei voida puhua. Tämä tarkoittaa käytännössä lootaan kaikki uudet laakerit ja ainakin teräsholkkia kokoonpuristuvan holkin tilalle. Jos potkua on riittävästi, niin Quaifen lukko voisi olla myös hyvä valinta. Kokeilin tuossa pikaisesti etsi-toimintoa ja tämmöinen tuli vastaan.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
Kiitos tästä. Tämä valotti asiaa jo aika hyvin.
G-mies kirjoitti:Eipä sitä käytännössä juuri saa vahvistettua, pari kikkaa voidaan kyllä tehdä, mutta varsinaisesta "vahvistamisesta" ei voida puhua. Tämä tarkoittaa käytännössä lootaan kaikki uudet laakerit ja ainakin teräsholkkia kokoonpuristuvan holkin tilalle. Jos potkua on riittävästi, niin Quaifen lukko voisi olla myös hyvä valinta. Kokeilin tuossa pikaisesti etsi-toimintoa ja tämmöinen tuli vastaan.
Matti
Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
Itselläni on ollut ajatuksena hitsata vahvasta (5-15mm) alumiinista henkselit laatikon kuoren päälle tarkemmin perän ympärille! Se sieltä ensimmäisenä ulos kuitenkin kurkkaa...
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
Hyvä idea!, pistin itse just minigrip pussin stereon ympärille että tekniikkasavu pysyy sisällä. Ajattelin lyödä hitsausmuuntajasta 3000V sisään että kuuluis bassot paremmin.Pakoputki kirjoitti:Itselläni on ollut ajatuksena hitsata vahvasta (5-15mm) alumiinista henkselit laatikon kuoren päälle tarkemmin perän ympärille! Se sieltä ensimmäisenä ulos kuitenkin kurkkaa...
-
Janne #2769 stcf #40
Janne #2769 stcf #40
Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
Jep, juuri tuo auttaa siihen ettei ne tasauspyörästön pikkuhampit siellä lootan sisällä hitsaudu kiinniPakoputki kirjoitti:Itselläni on ollut ajatuksena hitsata vahvasta (5-15mm) alumiinista henkselit laatikon kuoren päälle tarkemmin perän ympärille! Se sieltä ensimmäisenä ulos kuitenkin kurkkaa...

628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
Valitettavasti noi parannussarjat sekä tasauspyörästöt käyvät ainoastaan lyhytlohkolaatikkoihin eikä noihin vanhempiin.Jope kirjoitti:http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... h=5_49_164
Laatikkon kuoren vahvistaminen hitsaamalla siihen alua kiinni tuskin tuo mitään hyötyä, se mitä auttaa on laatikkon avaaminen ja kunnon läpikäynti. Laakerit korvataan uusilla sekä kuluneet osat tuoreilla, kyl noi pitkälootatkin kestävät ihan hyvin. Sitten kokoonpanon aikana säädät kaikki välit oikeaksi ja tarkistat ettei laatikossa ole glappia

Öljynvaihto vuoden välein sen jälkeen sekä maalaisjärjen käyttö auton ajettaessa niin ei ongelmia enää.
250 tkm ajetun purkaamosta ostetun laatikon kiinnittäminen viritettyyn autoon ei ole järkevää, laatikko kannattaa ilman muuta kunnostaa ennen asennusta.
9-5 -00, Aero
Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
vanhempaan lootaan saa yhtälailla lukkoja kuin uudempiinkin..ainakin quaifelta. Ja huhuja olen jostain maailman ääristä kuullut että pitkälootakin voi kestää kohtuullisen määrän tehoa ja momenttia vaikka väärinkäytettynäkin 

628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
Ken-1 kirjoitti:Valitettavasti noi parannussarjat sekä tasauspyörästöt käyvät ainoastaan lyhytlohkolaatikkoihin eikä noihin vanhempiin.Jope kirjoitti:http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... h=5_49_164
Laatikkon kuoren vahvistaminen hitsaamalla siihen alua kiinni tuskin tuo mitään hyötyä, se mitä auttaa on laatikkon avaaminen ja kunnon läpikäynti. Laakerit korvataan uusilla sekä kuluneet osat tuoreilla, kyl noi pitkälootatkin kestävät ihan hyvin. Sitten kokoonpanon aikana säädät kaikki välit oikeaksi ja tarkistat ettei laatikossa ole glappia
Öljynvaihto vuoden välein sen jälkeen sekä maalaisjärjen käyttö auton ajettaessa niin ei ongelmia enää.
250 tkm ajetun purkaamosta ostetun laatikon kiinnittäminen viritettyyn autoon ei ole järkevää, laatikko kannattaa ilman muuta kunnostaa ennen asennusta.
Kiitos vastauksesta.
Onko tietoo missähän hinnoissa pyöritään jos uusii esim. laakerit? Ja mitähän tuo quaifen lukko mahtaa maksaa?
Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
Lukko on tonnin, laakereista ei havaintoa.
Pelkkää lukkoa ei kannata laittaa kunnostamatta muuta lootaa, koska koko hökötys pitää ottaa osiksi joka tapauksessa.
Pelkkää lukkoa ei kannata laittaa kunnostamatta muuta lootaa, koska koko hökötys pitää ottaa osiksi joka tapauksessa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
Mahdoitkohan sä nyt ajatella ihan loppuun asti ennenkuin päästit mörön suustasi?Hane_81 kirjoitti:Jep, juuri tuo auttaa siihen ettei ne tasauspyörästön pikkuhampit siellä lootan sisällä hitsaudu kiinni
Sanoin että ITSELLÄNI ON ollut ajatus...En missään väittänyt, että ajatukseni sopisi tämän topicin kaverin autoon.
Jos pienellä garretilla lähtee isolohkoa polkemaan niin varmasti sudittamalla saa leipomaan mikävaan perän tai askin.
Kun ahtimen vaihtaa 2x isompaan häviää ihmeellisesti piikki kiihdytyksestä ja voimaa alkaakin tulemaan vähän suuremmin siellä 100km/h nopeuksien jälkeen. Tässä nopeudessa ei ole enää vitunkaan hyötyä sinun pikkuhamppeja suojelevasta lukollisesta perästä.
Vinkki sulle: Ennen luulit olevasi oikeassa, nyt tiedät olleesi väärässä.
Mitä tässä kohtaa kuuluu lukea?
Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
Kyllä se iso hyrrä saa lakun laulamaan yhtä lailla pienissä nopeuksissa mitä kukkopillikin ja lisäksi se tuppaa jatkumaan vielä aika paljon suuremmissakin vauhdeissa.Pakoputki kirjoitti:Mahdoitkohan sä nyt ajatella ihan loppuun asti ennenkuin päästit mörön suustasi?Hane_81 kirjoitti:Jep, juuri tuo auttaa siihen ettei ne tasauspyörästön pikkuhampit siellä lootan sisällä hitsaudu kiinni
Sanoin että ITSELLÄNI ON ollut ajatus...En missään väittänyt, että ajatukseni sopisi tämän topicin kaverin autoon.
Jos pienellä garretilla lähtee isolohkoa polkemaan niin varmasti sudittamalla saa leipomaan mikävaan perän tai askin.
Kun ahtimen vaihtaa 2x isompaan häviää ihmeellisesti piikki kiihdytyksestä ja voimaa alkaakin tulemaan vähän suuremmin siellä 100km/h nopeuksien jälkeen. Tässä nopeudessa ei ole enää vitunkaan hyötyä sinun pikkuhamppeja suojelevasta lukollisesta perästä.
Vinkki sulle: Ennen luulit olevasi oikeassa, nyt tiedät olleesi väärässä.
Foxbody turbo
Re: hieman piristetyn 2,3 t laatikon vahvistaminen
kyllä ajattelin loppuun asti. Ja tuo kommenttini ei koskenut topikin kaverin lootaa vaan sinun. Sinne on aika turhaa hitsailla mitään vahvikkeita perän kohille siinä toivossa että se sillä alkaisi kestämään. Kun ne hampit siellä hirttää kii nii varmasti porsii..ja ne "vahvistukset" ei siihen auta.Pakoputki kirjoitti:Hane_81 kirjoitti:Jep, juuri tuo auttaa siihen ettei ne tasauspyörästön pikkuhampit siellä lootan sisällä hitsaudu kiinniSanoin että ITSELLÄNI ON ollut ajatus...En missään väittänyt, että ajatukseni sopisi tämän topicin kaverin autoon.Pakoputki kirjoitti: Mahdoitkohan sä nyt ajatella ihan loppuun asti ennenkuin päästit mörön suustasi?
Selvästikkin asiantuntija ainesta. Eihän se lukkoperä siellä ole suojelemassa niitä pikkuhampeja...vaan ne korvataan sillä lukolla. Ja se saapin laatikon ehkäpä heikoin kohta on näin korjattu. Voi suditella niissä pienissä nopeuksissa sekä yli 100km/h vauhdeissa jos siltä tuntuu ja ei tarvi pelätä että sylkis peränrattaita lootan kylestä pihalle....ai nii, voihan sinne hitsata vähä vahvistushenkseleitä.Pakoputki kirjoitti: Jos pienellä garretilla lähtee isolohkoa polkemaan niin varmasti sudittamalla saa leipomaan mikävaan perän tai askin.
Kun ahtimen vaihtaa 2x isompaan häviää ihmeellisesti piikki kiihdytyksestä ja voimaa alkaakin tulemaan vähän suuremmin siellä 100km/h nopeuksien jälkeen. Tässä nopeudessa ei ole enää vitunkaan hyötyä sinun pikkuhamppeja suojelevasta lukollisesta perästä.
Kiitoksia vinkistä, ehkä joskus pääsen tasollesi. Tosin nythän on suomessakin taantuma että kaikki on mahdollistaPakoputki kirjoitti: Vinkki sulle: Ennen luulit olevasi oikeassa, nyt tiedät olleesi väärässä.

628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!