
Toinen tapaus on 86-87-vuoden 8-valve k-jet turbo, jossa seuraavat ongelmat:
- Esim. 3. vaihteella kaasu pohjaan painettaessa ahdot nousevat hyvin laiskasti, nousevat Auto gaugen mittarin mukaan aika lailla tasan 1.0 bar saakka ja tippuvat heti tuonne 0.4-0.5 hujakoille, jossa pysyvät vaihteen vaihtoon asti. Autolla on ajettu reilut 300tkm. Voiko tämä johtua kuluneesta turbosta vai onko tässä joku painevahti pelissä? Kone tuntuu muutenkin tukkoiselta ja keräää kierroksiakin hieman vaivalloisen oloisesti, varsinkin seisonnan jälkeen.
- Auton kytkin on toiminut moitteetta kunnes hiljattain siinä alkoi tuntua ihmeellisiä merkkejä. Kun autolla ajaa "maantiellä", eikä kytkintä joudu käyttämään kuin harvakseltaan, niin kaikki pelaa kivasti. Kun autolla taas ajaa ruuhkassa ja joutuu runkkaamaan kytkintä edes takaisin, niin se alkaa pikkuhiljaa irrottamaan syvemmällä ja syvemmällä ja toimii hyvin äkkipikaisesti. Autolla on vaikea lähteä nykimättä liikeelle ja kytkin tuntuu tavallaan kuluneelta. Kytkin nostettaessa polkimen yläpäässä tuntuu löysää, joka katoaa kun autolla ajaa hetken polkimeen koskematta
Itselläni tuli mieleen joku vuotava tiiviste tai mahdollisesti pullistuva letku, mutta onko näissä jotain tyyppivikoja josta tämä voisi johtua?
- Kolmas vika on lämppärin puhallin, joka toimii ainoastaan täydellä puhallusteholla. Pitääkö koko paska vaihtaa vai voiko säätimessä olla vikaa? Samaan kategoriaan menee sähkölasien toimimattomuus. Kannattaisiko vikaa etsiä johdoista vai onko kytkimillä ollut tapana aiheuttaa näitä? Lasit pelaavat joskus, jonka vuoksi niitä ei uskalla käyttää.
Sitten toiseen autoon, joka on 16-venttiilinen varmaankin viimeisiä og-ysisatkuja ja jostain 90-luvun puolenvälin tienoilta.
- Lämppäri puskee vain lämmintä ilmaa, joka on aika ikävää näin kuumalla kelillä. Veli oli kuullut puhuttavan jostain venttiilistä, joka vaikuttaa tähän, mutta miten homma käytännössä menee?
Monet vioista ovat ihan selvitettävissä kyselemättäkin, mutta apu olisi silti tarpeen. Omissakin autoissa riittää laittamista ja nämäkin pitäisi saada joskus kuntoon. Kiitokset jo etukäteen.