Ongelmia parin ysisatkun kanssa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Ongelmia parin ysisatkun kanssa

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Eli molemmilla velipojilla on ysisataset ja molempien kanssa on ihme kyllä ongelmia :)

Toinen tapaus on 86-87-vuoden 8-valve k-jet turbo, jossa seuraavat ongelmat:

- Esim. 3. vaihteella kaasu pohjaan painettaessa ahdot nousevat hyvin laiskasti, nousevat Auto gaugen mittarin mukaan aika lailla tasan 1.0 bar saakka ja tippuvat heti tuonne 0.4-0.5 hujakoille, jossa pysyvät vaihteen vaihtoon asti. Autolla on ajettu reilut 300tkm. Voiko tämä johtua kuluneesta turbosta vai onko tässä joku painevahti pelissä? Kone tuntuu muutenkin tukkoiselta ja keräää kierroksiakin hieman vaivalloisen oloisesti, varsinkin seisonnan jälkeen.

- Auton kytkin on toiminut moitteetta kunnes hiljattain siinä alkoi tuntua ihmeellisiä merkkejä. Kun autolla ajaa "maantiellä", eikä kytkintä joudu käyttämään kuin harvakseltaan, niin kaikki pelaa kivasti. Kun autolla taas ajaa ruuhkassa ja joutuu runkkaamaan kytkintä edes takaisin, niin se alkaa pikkuhiljaa irrottamaan syvemmällä ja syvemmällä ja toimii hyvin äkkipikaisesti. Autolla on vaikea lähteä nykimättä liikeelle ja kytkin tuntuu tavallaan kuluneelta. Kytkin nostettaessa polkimen yläpäässä tuntuu löysää, joka katoaa kun autolla ajaa hetken polkimeen koskematta

Itselläni tuli mieleen joku vuotava tiiviste tai mahdollisesti pullistuva letku, mutta onko näissä jotain tyyppivikoja josta tämä voisi johtua?

- Kolmas vika on lämppärin puhallin, joka toimii ainoastaan täydellä puhallusteholla. Pitääkö koko paska vaihtaa vai voiko säätimessä olla vikaa? Samaan kategoriaan menee sähkölasien toimimattomuus. Kannattaisiko vikaa etsiä johdoista vai onko kytkimillä ollut tapana aiheuttaa näitä? Lasit pelaavat joskus, jonka vuoksi niitä ei uskalla käyttää.

Sitten toiseen autoon, joka on 16-venttiilinen varmaankin viimeisiä og-ysisatkuja ja jostain 90-luvun puolenvälin tienoilta.

- Lämppäri puskee vain lämmintä ilmaa, joka on aika ikävää näin kuumalla kelillä. Veli oli kuullut puhuttavan jostain venttiilistä, joka vaikuttaa tähän, mutta miten homma käytännössä menee?

Monet vioista ovat ihan selvitettävissä kyselemättäkin, mutta apu olisi silti tarpeen. Omissakin autoissa riittää laittamista ja nämäkin pitäisi saada joskus kuntoon. Kiitokset jo etukäteen.
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Ongelmia parin ysisatkun kanssa

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Sitten toiseen autoon, joka on 16-venttiilinen varmaankin viimeisiä og-ysisatkuja ja jostain 90-luvun puolenvälin tienoilta.

- Lämppäri puskee vain lämmintä ilmaa, joka on aika ikävää näin kuumalla kelillä. Veli oli kuullut puhuttavan jostain venttiilistä, joka vaikuttaa tähän, mutta miten homma käytännössä menee?
No OG satkut viimeiset tuli vuonna 93 ja kabrioletit vielä 94, elikkä vähän ennen 90-luvun puolivälia :wink:Mutta asiaan. ilmeisesti lämpöhanan tanko on tullut irti joko nupin puolelta tai hanan puolelta. Pääset tarkistamaan, jos otat radion pois. Sieltä lämmönsäätönupin takaa menee pikku kardaani kahdella nivelella. Voi joskus hyppiä pois tai mennä rikki.

Sen toisen satkun kytkinongelmaan en ota kantaa-voi olla tiivisteet, tai letkun sisäpuolelta kumit irronneet. Ota se tarkistusluukku(muovinen, noin 4*5 cm) kytkinkopasta irti ja tarkistaa, kuinka kulunut kytkin on ja miten laakeri liiikkuu, kun toinen painaa poljinta. Vähän huonompi näkyvyys turbomalleissa, kun on letkuja edessä...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ongelmia parin ysisatkun kanssa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T8 satkuun kommentteja: Ahtopaineiden käyttäytyminen johtuu todennäköisesti APC modauksesta, normaali max. ahto on ~0,7 bar tienoilla. 1 bar on aikalailla maksimi mitä modaamaton k-jetti kestää ja kovemmilla kierroksilla luultavasti vetää niin laihalle että alkaa nakuttaa ja APC tiputtaa paineet pois. K-Jetin seoksien rikastamiseen ahdoilla en ota tässä kantaa, haulla voi löytyä aiheesta tietoa.
Mahdollista on myöskin että APC ottaa häiriötä jostain kuten puolan/tulpanjohdoista, myös tulpat kannattaa uusia 10tkm välein..

Kytkimen osalta kuulostaa pääsylinterivaivoilta, tiivisteet vuotaa tai jousi palasina mahdollisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Ongelmia parin ysisatkun kanssa

Viesti Kirjoittaja mart96 »

niin siitä kytkimen pääsylinterin jousesta muistui mieleen, että se voi tosiaan olla poikki. Ja kun ryhtyt hommiin,niin osta myös jousi valmiiksi. Itse unohdin-ostin vaan ne kumitiivisteet ja jousi hajosi käsiin, kun purkasin sylkyn. Voisi se jousikin olla heti mukana siinä korjaussarjassa, menee ajan mittan niin haperoiseksi kuiteskin. Ostin uuden ihan Saabin tiskilta.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia parin ysisatkun kanssa

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Projektit oli hetken jäissä, mutta nyt on lämppäri saatu kuntoon ja ryhdytty turbo-version ehostamiseen. Tänään vaihdettiin ilmanputsari, korjattiin toinen sähkölasi ja muuta pientä.

Kytkintä varten on uudet tiivisteet ja jousi myös ostettu ja niitä voisi katsella huomenna. Ilmanputsarin vaihdon jälkeen tuli testattua autoa vähän ja eräs vanha "ongelma" muistui mieleen.

Kun kaasua painaa reippaasti matalilla kierroksilla kone miettii melko pitkään ja vastaa sitten vasta kaasuun. Kun kierroksia taas on enemmän, niin ongelmaa ei ole. Tarkoitus on vaihtaa peruskulutusosat vielä lähiaikoina kuten öljyt+suodatin, bensansuodatin, tulpat+johdot jne. Mahtaako nämä auttaa ongelmaan vai mistä voisi kenties johtua?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ongelmia parin ysisatkun kanssa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

T8 kierrosherkkyyteen vaikuttaa luonnollisesti kunnossa olevat sytytyslaitteet. Eli ensimmäisenä tarkastaisin virranjakajan kellon kunnon. Perinteikäs letkun irroitus sieltä kaasuläppäkotelosta ja letkua imeskelemään. Ilma ei saa mennä vapaasti läpi kellosta. Seuraavaksi sytytysennakko kohdilleen. Johdot, pyörijä ja jakajan kansi pitää tietenkin olla kunnossa.

Ahtopaineiden heikko nousu on omien kokemusten mukaan johtunut väsyneestä ahtimen hukkaportinkellosta. Käytännössä APC pystyy pitämään 2x peruspaineet ahtopaineina, vaikka olisi millainen modi tehty boksiin. Jos kellon jousi on väsynyt, ja peruspaineet on vajonneet johonkin 0,25bar tienoille, niin siitä seuraa että apc pystyy pitämään max ahdot 0,5bar tasolla. Piikkinä paineet tosiaan voi käydä korkeallakin, mutta ne eivät vaan pysy halutulla tasolla. Lisäksi ahtopaineiden nousu on laiskaa, koska hukkaportti alkaa aueta jo pelkästään pakosarjaan kehittyvästä paineesta, vaikka apc-boksihan ei vielä anna "käskyä" aueta magneettiventtiilin avulla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia parin ysisatkun kanssa

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

mart96 kirjoitti:niin siitä kytkimen pääsylinterin jousesta muistui mieleen, että se voi tosiaan olla poikki. Ja kun ryhtyt hommiin,niin osta myös jousi valmiiksi. Itse unohdin-ostin vaan ne kumitiivisteet ja jousi hajosi käsiin, kun purkasin sylkyn. Voisi se jousikin olla heti mukana siinä korjaussarjassa, menee ajan mittan niin haperoiseksi kuiteskin. Ostin uuden ihan Saabin tiskilta.
Tänään purin kytkimen pääsylinterin irti ja silmämääräisesti tiivisteet oli melko ok-kunnossa. Jousi oli myös ehjän näköinen. Likaa sylinterissä oli kyllä reilusti, eikä sekään varmaan hyvää tee.

Huomenna olisi tarkoitus kasata takaisin uusilla osilla ja katsoa tuleeko mitään eroa.

En tiedä voisiko tuossa painelaakerissakin olla jotain häikkää kun kuuluu sellaista rahinaa kytkimen ollessa vapaana ja poistuu poljinta painettaessa.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia parin ysisatkun kanssa

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Nyt on kytkimen pääsylinterin sisään vaihdettu uudet tiivisteet ja jousi. Kunnon ilmauksen jälkeen kytkin toimii nyt niinkuin pitääkin ja pelaa taas kivasti.

Kiitokset kaikille auttaneille :)
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia parin ysisatkun kanssa

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Tuon turbo-version kanssa olen nyt paininut vähän aikaa ja toimimattomia sähkölaseja on tullut ihmeteltyä. Aluksi ne toimi, sitten toinen lopetti toiminnan ja lopulta toinenkin. Avasin ovipahvit vaihdoin hapettuneet liittimet tuoreisiin ja moottorit lähtivät toimimaan pienen koputtelun jälkeen.

Moottorit oli aika laiskan oloiset, mutta kun auto oli käynnissä ja akulta tuli 14v, niin ne jaksoi kyllä ikkunat nostaa kohtuullisesti. Tänään kun kokeilin uudestaan viikon seisonnan jälkeen ei kumpikaan moottori toiminut edes auton käydessä. Sulakkeet on ehjät jne.

Onko mitään hajua mistä voisi johtua? Taidan pistää ilmoituksen, että tuollaisia saa tarjota jos jostain löytyisi ehjät.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia parin ysisatkun kanssa

Viesti Kirjoittaja jus »

Olli_ kirjoitti:Onko mitään hajua mistä voisi johtua?
Lasinnostomekanismin nivelet jäykkänä? Moottorit huonona? Karstaa katkaisijassa? Pura mekanismi, irrota moottori, heiluttele vipuja voitelun kera kunnes liikkuvat kevyesti.
http://www.fixmysaab.com/900_repair/win ... &nointro=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Ongelmia parin ysisatkun kanssa

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Olli_ kirjoitti:Tuon turbo-version kanssa olen nyt paininut vähän aikaa ja toimimattomia sähkölaseja on tullut ihmeteltyä. Aluksi ne toimi, sitten toinen lopetti toiminnan ja lopulta toinenkin. Avasin ovipahvit vaihdoin hapettuneet liittimet tuoreisiin ja moottorit lähtivät toimimaan pienen koputtelun jälkeen.

Moottorit oli aika laiskan oloiset, mutta kun auto oli käynnissä ja akulta tuli 14v, niin ne jaksoi kyllä ikkunat nostaa kohtuullisesti. Tänään kun kokeilin uudestaan viikon seisonnan jälkeen ei kumpikaan moottori toiminut edes auton käydessä. Sulakkeet on ehjät jne.

Onko mitään hajua mistä voisi johtua? Taidan pistää ilmoituksen, että tuollaisia saa tarjota jos jostain löytyisi ehjät.
Itsellä oli Turbo-satkussa samoja ongelmia. Vika oli sähkölasien moottoreissa.
Eli ne vaihtelevalla menestykselle toimivat ja sitten lakkaavat tykkänään toimimasta.
Ja itsellä meni nuista etuovien lasista suurinpiirtein samaan aikaan sököksi. Täältä foorumilta voi vielä hyvässä lykyssä löytyä UUSIA BOSCHin lasinmoottoreita.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Vastaa Viestiin