Jarruvoimien ero

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja wesku »

Taisi tulla jälkitarkastus lähes pienimmällä mahdollisella heitolla, 1.5/2.2 etujarruissa. Oliko niin että ero lasketaan niin että heikompi saa olla max 30 % vähemmän kuin vahvempi jarru, silloin saataisiin tulokseksi että 1.54 lukemalla eli mittaustarkkuuden johdosta pyöristettynä 1.5 pitäisi mennä läpi.

Olisko linkkejä tarkempiin ohjeisiin tämän suhteen ?
Eeri
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Loka 31, 2007 13:55

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja Eeri »

KATSASTUKSEN ARVOSTELUPERUSTEET (linkki)

Sivu 15, 1.2.1

Tarkastus
Vierintävastuksien ja jarruvoimien mittaus akselikohtaisesti.

Tarkastusmenetelmä
Jarrudynamometrillä tarkastetaan moottorin käydessä vierintävastus ja pyöräkohtaiset jarruvoimat. Tarvittaessa käsin kokeilemalla akseli kevennettynä. Jarruja on painettava hitaasti ja tasaisesti.

Havaittavat viat ja puutteellisuudet
Suuri vierintävastus Jarruv.ero saman akselin pyörillä yli 30 % suurimmasta jarruvoimasta. Jarruvoiman vaihtelu samassa pyörässä yli 30% (lähellä lukkiutumisrajaa). Jarruvoima ei muutu tasaisesti suhteessa polkimen käyttövoimaan tai liikematkaan. Epänormaali viive pyöräjarrun toiminnassa.

Vikojen arvostelu / toimenpide
Hylätty
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa todellakin tarkistaa ne pumaskat mitä katsastuksesta käsiinsä saa, nimittäin siskolikalta olisi veloitettu uusintanäyttö sallituista jarruvoimaeroista joista hylky oli muka tullut, ellen olisi asiaa sattumalta papereista huomannut.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Kolmas vaihtoehto voisi olla laittaa jarrut kuntoon. Parantaa vähän omaa ja meidän muiden turvallisuutta. :roll:
900C -86
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja wesku »

ASTech kirjoitti:Kolmas vaihtoehto voisi olla laittaa jarrut kuntoon. Parantaa vähän omaa ja meidän muiden turvallisuutta. :roll:
Katsastusmääräysten mukaan max 30 % heitoilla jarrut ovat kunnossa. Pitäisikö rajoja tiukentaa vai mitä tarkoitat ?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

wesku kirjoitti:
ASTech kirjoitti:Kolmas vaihtoehto voisi olla laittaa jarrut kuntoon. Parantaa vähän omaa ja meidän muiden turvallisuutta. :roll:
Katsastusmääräysten mukaan max 30 % heitoilla jarrut ovat kunnossa. Pitäisikö rajoja tiukentaa vai mitä tarkoitat ?
30% heitolla oleva käyttöjarru puoltaa jarrutuksessa jo aivan stanasti. Ilman ABSia lähtee mopo äkkijarrutuksessa todella helposti lapasesta jos ei tuota puoltamista osaa odottaa. Siinä mielessä rajaa voisi tosiaankin tiukentaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja wesku »

En ole vielä koeajanut, kokeilen muutaman päivän sisällä miltä tuo ero tuntuu käytännössä. Kyseessä NG900 -94.
V.J.S kirjoitti:Ilman ABSia lähtee mopo äkkijarrutuksessa todella helposti lapasesta jos ei tuota puoltamista osaa odottaa.
Ei kai se ABS puoltamiseen vaikuta ?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja Jope »

Vähentää se liukkaalla sitä puoltamisen aiheuttamaa kampeamis-ilmiötä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja Petter »

Tuossa on eroa eri puolien välillä 32 %, eli yli 30%.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja wesku »

Petter kirjoitti:Tuossa on eroa eri puolien välillä 32 %, eli yli 30%.
Mittaustarkkuudet huomioiden ei taida olla näyttöä siitä että eroa olisi yli 30 % ?

Jos tarkat arvot ovat vaikka 2.188 ja 1.545, prosentti onkin vain 29.4 ? Tässä siis puhutaan vielä pöytäkirjaan merkittyjen desimaalipyöristyksen tarkkuuksista mutta mitenkähän tarkka mittari mahtaa olla yleensäkään ? Onko mittalaitteen heitto prosentin osia vai useita prosentteja ?

Pitääkö katsastusmittausten osoittaa että eroa on mittaustarkkuudet "asiakkaan eduksi" huomioiden enemmän kuin sallitaan, miten mittaustarkkuuksiin suhtaudutaan ?
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja J.N »

wesku kirjoitti:Pitääkö katsastusmittausten osoittaa että eroa on mittaustarkkuudet "asiakkaan eduksi" huomioiden enemmän kuin sallitaan
Kenen etu se on, että liikenteessä liikkuu huonoilla jarruilla varustettuja hengenvaarallisia pommeja?

Miksi pitää yrittää kiertää ongelmaa jollain joutavanpäiväisellä hiustenhalkomisella mittaustarkkuudesta yms. eikä voisi korjata sitä alkuperäistä ongelmaa ja laittaa niitä jarruja kuntoon?
wesku kirjoitti:Pitäisikö rajoja tiukentaa vai mitä tarkoitat ?
Selkeästi pitäisi.
#3418
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja wesku »

J.N kirjoitti:
wesku kirjoitti:Pitääkö katsastusmittausten osoittaa että eroa on mittaustarkkuudet "asiakkaan eduksi" huomioiden enemmän kuin sallitaan
Kenen etu se on, että liikenteessä liikkuu huonoilla jarruilla varustettuja hengenvaarallisia pommeja?

Miksi pitää yrittää kiertää ongelmaa jollain joutavanpäiväisellä hiustenhalkomisella mittaustarkkuudesta yms. eikä voisi korjata sitä alkuperäistä ongelmaa ja laittaa niitä jarruja kuntoon?
wesku kirjoitti:Pitäisikö rajoja tiukentaa vai mitä tarkoitat ?
Selkeästi pitäisi.
No jos raja olisi sitten vaikka 10 %, miten suhtauduttaisiin mittaustuloksiin 1.9 ja 1.7 ?

Edelleenkään ei kyseenalaisteta katsastysyrityksen (rahastus)toimintaa millään tavalla, jotta ei oltaisi hengenvaarallisilla pommeilla ajavia ?

Vai voitaisiinko jo 10% rajoilla alkaa keskustelemaan mittaustarkkuuksista ?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

wesku kirjoitti:En ole vielä koeajanut, kokeilen muutaman päivän sisällä miltä tuo ero tuntuu käytännössä.
Joko kävit testaamassa? Ilmeisesti et, kun vielä jaksat vääntää prosentin kymmenyksistä ja mittaustekniikan epätarkkuuksista.
Katsastusaseman mittalaitteiden toimivuudesta vastaa ihan oma virallinen tahonsa, ei siitä asiakkaan tarvitse murehtia.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja Petter »

Eikös tuo 1,5 toisella puolella ole joka tapauksessa selvästi matala arvo uudehkolle saabille?
Hyväksymisraja on 1. Muistaakseni vanhassa kuupassanikin oli yli tuon 1,5(1,7).
Viimeksi muokannut Petter, Pe Joulu 05, 2008 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Jarruvoimien ero

Viesti Kirjoittaja wesku »

V.J.S kirjoitti: Joko kävit testaamassa? Ilmeisesti et, kun vielä jaksat vääntää prosentin kymmenyksistä ja mittaustekniikan epätarkkuuksista.
Miten se siihen testaamiseen liittyy ?

em. "väännössä" on kyse siitä milloin pitää vaivautua maksulliseen jälkitarkastukseen, itse jarrujen korjaaminen ei tässä ole kynnyskysymys.

V.J.S kirjoitti: Katsastusaseman mittalaitteiden toimivuudesta vastaa ihan oma virallinen tahonsa, ei siitä asiakkaan tarvitse murehtia.
Olisko linkkiä mikä tuo taho on niin voisin vaikka kysellä niiden mielipidettä ?
Vastaa Viestiin