Jarruvoimien ero
Jarruvoimien ero
Taisi tulla jälkitarkastus lähes pienimmällä mahdollisella heitolla, 1.5/2.2 etujarruissa. Oliko niin että ero lasketaan niin että heikompi saa olla max 30 % vähemmän kuin vahvempi jarru, silloin saataisiin tulokseksi että 1.54 lukemalla eli mittaustarkkuuden johdosta pyöristettynä 1.5 pitäisi mennä läpi.
Olisko linkkejä tarkempiin ohjeisiin tämän suhteen ?
Olisko linkkejä tarkempiin ohjeisiin tämän suhteen ?
Re: Jarruvoimien ero
KATSASTUKSEN ARVOSTELUPERUSTEET (linkki)
Sivu 15, 1.2.1
Tarkastus
Vierintävastuksien ja jarruvoimien mittaus akselikohtaisesti.
Tarkastusmenetelmä
Jarrudynamometrillä tarkastetaan moottorin käydessä vierintävastus ja pyöräkohtaiset jarruvoimat. Tarvittaessa käsin kokeilemalla akseli kevennettynä. Jarruja on painettava hitaasti ja tasaisesti.
Havaittavat viat ja puutteellisuudet
Suuri vierintävastus Jarruv.ero saman akselin pyörillä yli 30 % suurimmasta jarruvoimasta. Jarruvoiman vaihtelu samassa pyörässä yli 30% (lähellä lukkiutumisrajaa). Jarruvoima ei muutu tasaisesti suhteessa polkimen käyttövoimaan tai liikematkaan. Epänormaali viive pyöräjarrun toiminnassa.
Vikojen arvostelu / toimenpide
Hylätty
Re: Jarruvoimien ero
Kannattaa todellakin tarkistaa ne pumaskat mitä katsastuksesta käsiinsä saa, nimittäin siskolikalta olisi veloitettu uusintanäyttö sallituista jarruvoimaeroista joista hylky oli muka tullut, ellen olisi asiaa sattumalta papereista huomannut.
Re: Jarruvoimien ero
Kolmas vaihtoehto voisi olla laittaa jarrut kuntoon. Parantaa vähän omaa ja meidän muiden turvallisuutta. 

900C -86
Re: Jarruvoimien ero
Katsastusmääräysten mukaan max 30 % heitoilla jarrut ovat kunnossa. Pitäisikö rajoja tiukentaa vai mitä tarkoitat ?ASTech kirjoitti:Kolmas vaihtoehto voisi olla laittaa jarrut kuntoon. Parantaa vähän omaa ja meidän muiden turvallisuutta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Jarruvoimien ero
30% heitolla oleva käyttöjarru puoltaa jarrutuksessa jo aivan stanasti. Ilman ABSia lähtee mopo äkkijarrutuksessa todella helposti lapasesta jos ei tuota puoltamista osaa odottaa. Siinä mielessä rajaa voisi tosiaankin tiukentaa.wesku kirjoitti:Katsastusmääräysten mukaan max 30 % heitoilla jarrut ovat kunnossa. Pitäisikö rajoja tiukentaa vai mitä tarkoitat ?ASTech kirjoitti:Kolmas vaihtoehto voisi olla laittaa jarrut kuntoon. Parantaa vähän omaa ja meidän muiden turvallisuutta.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Jarruvoimien ero
En ole vielä koeajanut, kokeilen muutaman päivän sisällä miltä tuo ero tuntuu käytännössä. Kyseessä NG900 -94.
Ei kai se ABS puoltamiseen vaikuta ?V.J.S kirjoitti:Ilman ABSia lähtee mopo äkkijarrutuksessa todella helposti lapasesta jos ei tuota puoltamista osaa odottaa.
Re: Jarruvoimien ero
Vähentää se liukkaalla sitä puoltamisen aiheuttamaa kampeamis-ilmiötä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Jarruvoimien ero
Tuossa on eroa eri puolien välillä 32 %, eli yli 30%.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: Jarruvoimien ero
Mittaustarkkuudet huomioiden ei taida olla näyttöä siitä että eroa olisi yli 30 % ?Petter kirjoitti:Tuossa on eroa eri puolien välillä 32 %, eli yli 30%.
Jos tarkat arvot ovat vaikka 2.188 ja 1.545, prosentti onkin vain 29.4 ? Tässä siis puhutaan vielä pöytäkirjaan merkittyjen desimaalipyöristyksen tarkkuuksista mutta mitenkähän tarkka mittari mahtaa olla yleensäkään ? Onko mittalaitteen heitto prosentin osia vai useita prosentteja ?
Pitääkö katsastusmittausten osoittaa että eroa on mittaustarkkuudet "asiakkaan eduksi" huomioiden enemmän kuin sallitaan, miten mittaustarkkuuksiin suhtaudutaan ?
Re: Jarruvoimien ero
Kenen etu se on, että liikenteessä liikkuu huonoilla jarruilla varustettuja hengenvaarallisia pommeja?wesku kirjoitti:Pitääkö katsastusmittausten osoittaa että eroa on mittaustarkkuudet "asiakkaan eduksi" huomioiden enemmän kuin sallitaan
Miksi pitää yrittää kiertää ongelmaa jollain joutavanpäiväisellä hiustenhalkomisella mittaustarkkuudesta yms. eikä voisi korjata sitä alkuperäistä ongelmaa ja laittaa niitä jarruja kuntoon?
Selkeästi pitäisi.wesku kirjoitti:Pitäisikö rajoja tiukentaa vai mitä tarkoitat ?
#3418
Re: Jarruvoimien ero
No jos raja olisi sitten vaikka 10 %, miten suhtauduttaisiin mittaustuloksiin 1.9 ja 1.7 ?J.N kirjoitti:Kenen etu se on, että liikenteessä liikkuu huonoilla jarruilla varustettuja hengenvaarallisia pommeja?wesku kirjoitti:Pitääkö katsastusmittausten osoittaa että eroa on mittaustarkkuudet "asiakkaan eduksi" huomioiden enemmän kuin sallitaan
Miksi pitää yrittää kiertää ongelmaa jollain joutavanpäiväisellä hiustenhalkomisella mittaustarkkuudesta yms. eikä voisi korjata sitä alkuperäistä ongelmaa ja laittaa niitä jarruja kuntoon?
Selkeästi pitäisi.wesku kirjoitti:Pitäisikö rajoja tiukentaa vai mitä tarkoitat ?
Edelleenkään ei kyseenalaisteta katsastysyrityksen (rahastus)toimintaa millään tavalla, jotta ei oltaisi hengenvaarallisilla pommeilla ajavia ?
Vai voitaisiinko jo 10% rajoilla alkaa keskustelemaan mittaustarkkuuksista ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Jarruvoimien ero
Joko kävit testaamassa? Ilmeisesti et, kun vielä jaksat vääntää prosentin kymmenyksistä ja mittaustekniikan epätarkkuuksista.wesku kirjoitti:En ole vielä koeajanut, kokeilen muutaman päivän sisällä miltä tuo ero tuntuu käytännössä.
Katsastusaseman mittalaitteiden toimivuudesta vastaa ihan oma virallinen tahonsa, ei siitä asiakkaan tarvitse murehtia.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Jarruvoimien ero
Eikös tuo 1,5 toisella puolella ole joka tapauksessa selvästi matala arvo uudehkolle saabille?
Hyväksymisraja on 1. Muistaakseni vanhassa kuupassanikin oli yli tuon 1,5(1,7).
Hyväksymisraja on 1. Muistaakseni vanhassa kuupassanikin oli yli tuon 1,5(1,7).
Viimeksi muokannut Petter, Pe Joulu 05, 2008 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: Jarruvoimien ero
Miten se siihen testaamiseen liittyy ?V.J.S kirjoitti: Joko kävit testaamassa? Ilmeisesti et, kun vielä jaksat vääntää prosentin kymmenyksistä ja mittaustekniikan epätarkkuuksista.
em. "väännössä" on kyse siitä milloin pitää vaivautua maksulliseen jälkitarkastukseen, itse jarrujen korjaaminen ei tässä ole kynnyskysymys.
Olisko linkkiä mikä tuo taho on niin voisin vaikka kysellä niiden mielipidettä ?V.J.S kirjoitti: Katsastusaseman mittalaitteiden toimivuudesta vastaa ihan oma virallinen tahonsa, ei siitä asiakkaan tarvitse murehtia.