Jakoketjun laahaimen vaihto: VALMIS/RATKAISTU

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Kansiremppaa, ketjunkiristin rikki, päästöarvot vituillaan.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Yrittänyttä ei laiteta, eli kokeillaan saadaanko jumpattua uusi laahain koneen ollessa paikallaan.

Onko kenelläkään kuvaa ehjästä laahaimesta? Saisi nähtyä että kuinkas paljon siitä rikkinäisestä oikeasti puuttuu matskua.

Samalla räjäytyskuva jakopäästä ois jees. Läppärin kiintolevyn hajottua niin hävisi EPC:n varmuuskopio :roll:
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Kansiremppaa, ketjunkiristin rikki, päästöarvot vituillaan.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mitenkäs on fiksuinta irroittaa kampuran hihnapyörä...

Tai mistä ja miten on helpointa kotikonstein estää koneen pyöriminen?
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kansiremppaa, ketjunkiristin rikki, päästöarvot vituillaan.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Vauhtipyörästä on helpoin lukita moottori. Startin alla on n.20mm reikä moottorin päätylevyssä ja vauhtipyörässä vastaavasti muutama n.7mm reikä sopivassa kohdassa.

Laiska avaa laittamalla hylsyn hihnapyörän mutteriin, T-väännin hylsyyn ja T-vääntimeen metrin verran jatkoa. Jatko nojamaan repsikan puolen lokasuojaan ja sen jälkeen niin lyhyt pyöräytys startilla kuin mahdollista. Mutteri aukeaa, mutta vaarana on saada joku noista työkauluista päähänsä tai mikä vielä pahempaa, että ne osuvat mahdollisesti lennellessään Saabin peltiin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Kansiremppaa, ketjunkiristin rikki, päästöarvot vituillaan.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

suorsa kirjoitti: Laiska avaa laittamalla hylsyn hihnapyörän mutteriin, T-väännin hylsyyn ja T-vääntimeen metrin verran jatkoa. Jatko nojamaan repsikan puolen lokasuojaan ja sen jälkeen niin lyhyt pyöräytys startilla kuin mahdollista. Mutteri aukeaa, mutta vaarana on saada joku noista työkauluista päähänsä tai mikä vielä pahempaa, että ne osuvat mahdollisesti lennellessään Saabin peltiin.
vaan kun sinne ei mahdu minkään moinen väännin.. itsellä on hylsyä vähän lyhennetty ja siihen hitsattu lattarauta päähän kiinni, pienenee huomattavsti tuo peltienkin kolhiintumis vaara kun ovat kaikki "yhtäpuuta"
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Jakoketjun laahai vaihto , päätylevyn irroittelu kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Miten se koneen pääty on fiksuinta avata?
EPC:n kuvia kun katselee niin näyttää siltä että pitäisi irroittaa öljypumpun kansi, ja sitten vasta koneen päätylevy. Onko näin?
Ja onko siis laahain kiinni itse lohkossa vai päätylevyssä?
Kone siis edelleen kiinni autossa. Kaveri sai kampuran hihnapyörän irti ja on irrotellut jo kourallisen pultteja, mutta pääty ei vain antaudu.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Jakoketjun laahai vaihto , päätylevyn irroittelu kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

DIggItaLLr kirjoitti:Miten se koneen pääty on fiksuinta avata?
EPC:n kuvia kun katselee niin näyttää siltä että pitäisi irroittaa öljypumpun kansi, ja sitten vasta koneen päätylevy. Onko näin?
Ja onko siis laahain kiinni itse lohkossa vai päätylevyssä?
Kone siis edelleen kiinni autossa. Kaveri sai kampuran hihnapyörän irti ja on irrotellut jo kourallisen pultteja, mutta pääty ei vain antaudu.
Öljypumppu pois, kaikki päätykopan pultit pois (myös se joka on hihnapyörän alapuolella vaihdelaatikon suuntaan sekä alhaalta ylöspäin ruuvattu vaihdelaatikon läpi päätykoppaan). Tuo hihnapyörän alapuolella oleva on pinnapultti ja se olisi hyvä saada irti kokonaan. Kasatessa sen voi korvata normaalilla pultilla. Pulttien lisäksi päätykopan ja lohkon välissä on kaksi ohjuritappia. Kannattaa myös huomata, että kaksi vesipumpun pulteista pitää päätykoppaa kiinni.

Laahain on kiinni lohkossa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja Svc »

tomaatti kirjoitti:Ja kyllä niistä muovinpalasista kannattaa hankkiutua eroon.Pahaa jälkeä ne koneeseen tekee,mullekin on käynyt noin kun yhden satkuni edellinen omistaja teki konerempan muttei viitsinyt vaihtaa kiristintä.
Meneepi oljykanavat tukkoon jos sattuu oikean kokoisia murusia olemaan..
Siitä moottorista jäi vain muisto,suoraan pistin kusarille muitten romujen joukkoon..
Eikös pieni määrä muovia jää viimeistään suodattimeen? Pumpulta suodattimelle menevä öljykanava on jotain 10mm luokkaa läpimitaltaan. Imuputken sihti päästää enintään 2-3 mm murut pumpulle asti, joka kyllä jauhaa muovin pieneksi.

Tietysti isompi määrä muovia voi tietysti tukkia suodattimen, jolloin ohivirtausventtiili päästää kaiken läpi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Svc kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Ja kyllä niistä muovinpalasista kannattaa hankkiutua eroon.Pahaa jälkeä ne koneeseen tekee,mullekin on käynyt noin kun yhden satkuni edellinen omistaja teki konerempan muttei viitsinyt vaihtaa kiristintä.
Meneepi oljykanavat tukkoon jos sattuu oikean kokoisia murusia olemaan..
Siitä moottorista jäi vain muisto,suoraan pistin kusarille muitten romujen joukkoon..
Eikös pieni määrä muovia jää viimeistään suodattimeen? Pumpulta suodattimelle menevä öljykanava on jotain 10mm luokkaa läpimitaltaan. Imuputken sihti päästää enintään 2-3 mm murut pumpulle asti, joka kyllä jauhaa muovin pieneksi.
En kyllä haluaisi päästää 2-3mm muovinkappaleitakaan öljypumpun läpi. Pumpun koneistustarkkuus tuntuu olevan jotain väliltä 0.1-0.001m, ts. klappia ei siellä paljon ole. Eikös se öljypumppu ole muutenkin aika tarkka mm. rattaiden keskinäisestä asennosta? Vai mitä varten se yks merkki ulommassa vaiko sisemmässä rattaassa oli?

Mutta en itse haluaisi kokeilla kun 2mm muovikappale menee pumpun hampaista läpi. Vaikka se muovi murskaantuu niin ei se atomeiksi kuitenkaan hajoa. Tosin hmm... ei se öljykään kasaan paljon puristu mutta muuttaa muotoaan ainakin pienemmällä voimalla, mene ja tiedä...

Alkuperäiseen aiheeseen ketjunvaihdosta; onnea ja tarkkuutta kansipahvin kanssa pujotettaessa jakopäänkoppaa takaisin lootan ja kannen väliin (vai oliko kansi tarkoitus irroittaa myös?).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja jus »

f-19 kirjoitti:Vai mitä varten se yks merkki ulommassa vaiko sisemmässä rattaassa oli?
Sitä varten että osaa koota ulkokehän samoin päin kuin oli jos joutuu purkamaan ja kokoamaan samoilla osilla uudestaan?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kanseremppa, päästöt. Vanhat ranetukset ja ongelmat.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

jus kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Vai mitä varten se yks merkki ulommassa vaiko sisemmässä rattaassa oli?
Sitä varten että osaa koota ulkokehän samoin päin kuin oli jos joutuu purkamaan ja kokoamaan samoilla osilla uudestaan?
Melko varmasti noin. Jos merkit laittaa samaan kohtaan ja sen jälkeen pyöräyttää pumppua niin merkit eivät ole enää kohdakkain -> ei mitään merkitystä missä asennossa osat asentaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Jakoketjun laahai vaihto , päätylevyn irroittelu kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Jopas nyt on perkele...

Millä ihmeen taikatemppuvippaskonstilla pinnapultit saa irti :evil: :evil: . Tilaa on niin jumalattoman vähän eli ahasta on koneen ja rintapellin välissä. biliksesta haettu ohennettuja lenkkejä ja ja muita työkaluja. Mutta kun ei vaan oikeen mahu.

Jos aukasis koneen kinnikkeet jättäen etukiinnikkeen kiinni, näinollen tunkkais konetta ylös sen mitä vetarit antaa periksi, saako näin tilaa vai kiilaantuuko kone rintapeltiin...

Vähän vinkkejä ja neuvoja kaivataan.
Kiitos.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Jakoketjun laahai vaihto , päätylevyn irroittelu kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Rikkinäinen laahain ja siittä puuttuva pala joka löytyi kampiakselin ketjupyörän päältä. Vertailukohtana ehjä laahain.

Kuva


Puuttuva biitti lähmpää:
Kuva



Tästä näkyy murros tuossa laahaimessa, iso ketjua pitävä pala on siis poissa.
Kuva


Enemmän projektikuvia ja kuva tehdystä "kampiakselinirroitustyökalusta" :wink: .
Kuva albumi -> KLICK!
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Jakoketjun laahai vaihto; Pääty irroitettu, Projekti KUVIA.

Viesti Kirjoittaja stara »

mulla ne otti -89 /16 V satkun kopan pois merkkiliikkeessä juurikin irroittamalla 1 (tai 2) kpl ?? moottorin kiinnike ja tunkkaamalla mottia ylös ( takapää nousee ja avautuu vinoon ylemmäs). Vetarin irroituksesta en tiedä, mutta sen tarpeen kyllä näkee kun tohon juttuun ryhtyy. Syy remppaan oli paha öljyvuoto ( valutti suoraan pakoputken päälle ja haisi pirusti) siitä kannen/ kopan välisen nurkkapalan tiimoilta. samoilla lämpösillä vaihtui ketju, laahain ja kansipahvi. Saivat homman tiiviiksi ja pitänyt jotain 100 t jo.
Eli sen palikan maisemat kandee putsata hyvin ja käyttää kaikki tietämys tiivistämiseen myös.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jakoketjun laahai vaihto; Pääty irroitettu, Projekti KUVIA.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläinen teki tannoin 99turboon jakopäärempan. Kone oli nostettu pois keulalta. Kantta ei irroitettu eikä vaihteistoa ja lohkoa. Kokoonpanovaiheessa onnistuin sitten jakokoppaa paikalleen laittaessani öljynimuputki ei mennytkään paikalleen, joten koekäytössä moottori ei saanutkaan öljyä! Hommassa hupaisinta oli tietenkin se, että jouduimme nostamaan moottorin uudestaan ylös ja päädyimmekin ottamaan moottorin pois vaihteiston päältä, jotta saan öljyputken varmasti hyvin paikalleen. Käytin uutta tiivistettä öljyputkessa kummallakin kertaa.

Seuraakin vihje: Vastaisuuden varalta siis on hyvä vetää se öljyputki esimerkiksi sopivaa hylsysarjan jatkovartta tms. esinettä käyttäen siihen jakokoppaan. Sieltä kopan läpi näkee imuputken sisälle. Tämä temppu on tietenkin taas astetta haastavampi, kun se moottori onkin siellä konetilassa ja työskentely on kaksinverroin hankalampaa.

Allekirjoittanut nostaisi moisten operaatioiden ajaksi koneen pois auton keulalta, koska se ei ole mikään monimutkainen homma loppujen lopuksi. Topikin tapauksessakin koneesta on jo laskettu vedet pois, imusarjakin on irti, joten ei ole monenkaan klemmarin ja pultin/mutterin irroituksen päässä moottorivaihteisto-paketin nosto ulkoilemaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Jakoketjun laahai vaihto; ongelmia, ÖP:t ei nouse!!

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Saatiin kone lopullesiset kasaan ja ruvettiin ottamaan savuja ulos koneesta.

Pyöriteltiin konetta ilman tulppia startilla (Akku just ladattu joten kone pyöri jouhevasti)

Ei öljynpineita

Öljynaineanturi irti ja niin paljon öljyä reijäsytä sisään kun vaan meni, (Näin vanhemmassa -84 turbossa sai "siemenöljyt" pumpulle)

Ei öljynpaineita

Lisää öljyä anturin reijästä, tälläkertaa kone käyntiin jospa joutusampi pyöriminen auttaisi.

Ei edelleenkään öljynpaineta.


Eikai vaan öljypumpun jalka ole irti / huonosti kiinni. Vai onko jotain muuta hyvää konstia saada "siemenöljyt" pumpulle.
Kokeillaan nyt kaikkea ennekuin nostetaan kone pois keulalta.
Vastaa Viestiin