Nyt pysähtyy kivasti!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Nyt pysähtyy kivasti!

Viesti Kirjoittaja 900S »

Vihdoin ja viimein sain uusittua etujarrut. Entisissä levyissä oli aika hemmetin syvät urat, minkä vuoksi auto täristi niin perhanasti vähänkään kovemmissa jarrutuksissa. Palatkin olivat kuluneet todella epätasaisesti.
Levyiksi laitoin Motonetista ostetut Ate-Powerdiscit (mitä EI enää Motenista saa..) ja palojen tehtävää suorittaa Lucasin palat.
Asennus ei taaskaan ollut täysin ongelmaton.
Ne 8mm kierteellä olevat torxit, mitkä levyjä pitää paikoillaan (1kpl/puoli), eivät olleet kovin yhteistyökykyisiä ja jouduin poraamaan ne pois!
Lisäksi molempien satuloiden männät olivat MELKO piukassa.. kuskin puoli meni täysin sisään sorkkaraudan avulla ja pelkääjän puoli parimetrisellä rautakangella! Olisiko syytä purkaa ja puhdistaa ne satulat..
No, lopulta levyt ja palat olivat paikoillaan ja lähdin heti pikatietä kotiin. Pysähdyin tutkimaan niitä 2 kilometrin ajon jälkeen P-paikalle ja JUMALAUTI että oikealta puolelta tuli savua!!! Mä luulin oikeesti että koko jarrusysteemi syttyy palamaan 8O Haisi ja savusi niin hemmetisti!
Ajattelin että kaipa ne toisiinsa uutena hetkenaikaa hankaakin (levy ja palat) ja ajelin kotiin. Nyt n.100km:n ajon jälkeen, oikeanpuolen levy kuumenee vieläkin, mutta ei sentään savua enää ja auto pysähtyy hemmetin hyvin :D
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Need more speed
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
Paikkakunta: Riihimäki

Mieti sitä

Viesti Kirjoittaja Need more speed »

Olisiko TODELLA pitänyt herkistää ne jarrusatulat ja niiden männät.
Luulitko ihan oikeasti että ne uutuuttaan vain savuavat.
No eihän sieltä varmaankaan mennyt kuin jarru palat pilalle ja mahdollisesti laikka kieroksi mutta nythän ne on helpompi vaihtaa kun ne ovat hiljattain olleet irti.
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Olisi olisi! Mökin pihalla kun tuon tein, niin ei kauheasti viitsinyt siellä mitään kovin kummoisia temppuja ruveta tekemään. En ole ikinä jarruja remontoinut, niin miten niihin mäntiin mahtaa eloa saada?? Täytyykö ehkäpä purkaa koko satulat? Öljy??
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

900S kirjoitti:Olisi olisi! Mökin pihalla kun tuon tein, niin ei kauheasti viitsinyt siellä mitään kovin kummoisia temppuja ruveta tekemään. En ole ikinä jarruja remontoinut, niin miten niihin mäntiin mahtaa eloa saada?? Täytyykö ehkäpä purkaa koko satulat? Öljy??
No ihan ensiapuna voisi tarjota ruosteenirrotinta kumin välistä männän ja satulan väliin.. siitä sitten herkistellä, toinen polkee jarrua ja toinen puristaa männän sisään.. rempaten sen sata kertaa edestakaisin.

Perusteellisempi(lue=toimii vielä kuukaudenkin päästä) tapa on purkaa satula osiin, putsata huolella ja laittaa uudet tiivisteet. Muistathan että vanhat vesittyneet jarrunesteet ruostuttavat satulan sisältäpäin pilalle!
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No niin....satulat puhdistetaan irtoruosteesta esim..teräsharjalla, tapit auki , sylinterin mäntä ulos ( sen voi pestä vaikka jarru nesteellä ) ja nyt voit ottaa sen uuden ostamasi etujarru satulan tiivistesarjan esiin kuin myös "tappi rasvan"...vaihda tiivisteet, rasvaa ne myös...rasvaa myös liukutappeihin, ja ´muista laittaa ne tulpat siihen kumipuslan päähän.
ja ei tee pahaa jos laitat kupari pastaa jarru palojen taakse,
Ja sitten ei kun ilmataan.

Tällä toimenpiteellä jarruongelmat siirtyvät taas aika monen vuoden päähän.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Kuparitahna ei välttämättä ole hyvä, sillä kupari jalompana metallina voi aiheuttaa korroosiota jarruihin. Suosittelisin mieluummin alumiinitahnaa, joka on rautaa epäjalompi.

kupari+rauta+suolavesi=ei hyvä
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Enköhän ne puhdistettua/kunnostettua saa jo näillä eväillä. Kiitoksia kaikille vastanneille!
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Vastaa Viestiin