ABS anturien mittaus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

ABS anturien mittaus

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

TCS:n valo alkoi vilkkua ajettaessa möykkyihin tai kun käännän pyöriä auton ollessa paikallaan. Ilmeisesti ABS anturin johdossa on vikaa. Siltävaralta että vika ei olekkaan johdossa tai vikaantunutta kohtaa on vaikea löytää, niin osaisiko joku kertoa miten ABS anturit saa parhaiten mitattua? Auto on vm -95.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: ABS anturien mittaus

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

a9e0r0o0 kirjoitti:TCS:n valo alkoi vilkkua ajettaessa möykkyihin tai kun käännän pyöriä auton ollessa paikallaan. Ilmeisesti ABS anturin johdossa on vikaa. Siltävaralta että vika ei olekkaan johdossa tai vikaantunutta kohtaa on vaikea löytää, niin osaisiko joku kertoa miten ABS anturit saa parhaiten mitattua? Auto on vm -95.
PCS ja TECH2 vois olla hyvä yhdistelmä.
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Tämä nyt ei ole vastaus kysymykseesi, mutta aivan mielenkiintoinen raportti koskien raskaan kaluston ABS-jarruja.

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploa ... fveyrg.pdf
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Yleensä antureissa on kolme johtoa. Kaksi johdoista on käyttöjännitettä varten, kolmas on signaalipiuha. Signaalipiuha menee yleensä maihin anturin haistaessa metallin, eli viesti muodostuu plussan ja signaalipiuhan väliin.

Tod.näk tonnarinkin anturi on tuollainen, Boschin datalehdistä voisi tarkistaa jos jaksaisi harrastaa dataminingia. Elikkäs sen toiminnan voi todeta yleismittarilla vaikka anturin ollessa paikallaan (ja voi sen yleismittarilla tarkistaa vaikka olisi minkälainen).
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Mittaus

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Nopeiten saat mitattua kaikki anturit on irroittamalla liitin ABS:n keskusyksiköltä, etsiä liittimestä 4 vierekkäin olevaa paksumpaa johtoa ja mitata resistanssit niiden liitinkontakteista maahan nähden.

Pakollinen huomautus: keskusyksikkö on stattiselle sähkölle herkkä, nastoihin ei saa koskea sormin, liittimen irroitus omalla vastuulla, kannattaa odottaa hetki moottorin sammutuksen jälkeen jne.
a9e0r0o0
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Syys 29, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja a9e0r0o0 »

Kiitoksia vinkeistä. Johtohan siellä oli vialla. Johdon kuori oli ihan anturin juuresta kulahtanut puhki. Johdon "metallisukka" ei pikaisesti katsoen kuitenkaan ollut vioittunut. Ilmeisesti se vaani hiukan otti maihin ja aiheutti häiriötä. Tein väliaikaisen erkkarikorjauksen, näytti auttavan. Autoon on tulossa alustan päivitys, joten siinä samalla täytyy tehdä hiukan pitkäikäisempi korjaus johdolle. Kunhan vaan puutuvat alustan osat tulisi..... Alkaa asennuspeukalo kutiamaan siihen malliin ettei meinaa unta saada 8)
Vastaa Viestiin