Öljypohjan proppu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mikä kierre on tonnarin öljypohjan propussa.
*tuli väännettyä 13mm hylsyllä kantit nurin... :oops: *
Ja tarkoitus olisi laittaa 6-kolo tulppa tilalle.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonnarin moottoriöljyn tyhjennystulppa on sama tulppa kuin 95/96/99/90/900. Saab 900 vaihteiston korjaamokäsikirjan mukaan moottoriöljytulpan koko on M14*1,5.

Motonetistä:
Öljytulppa Ø14mm 22mm avaimelle tarvike. . . . . . . . . . 27-3407 2.52
Öljytulppa Ø14mm 13mm avaimelle "Saab". . . . . . . . . . . 27-3440 1.68
Öljytulpan Ø14mm nylontiiviste. . . . . . . . . . . . . . . 27-3314 0.50
Öljytulpan Ø14mm kuparitiiviste. . . . . . . . . . . . . . 27-3014 0.50

Mitenkäs kuusiokolotulppa voi tiivistyä tuohon - kierretiivisteelläkö?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jus kirjoitti:Tonnarin moottoriöljyn tyhjennystulppa on sama tulppa kuin 95/96/99/90/900. Saab 900 vaihteiston korjaamokäsikirjan mukaan moottoriöljytulpan koko on M14*1,5.

Motonetistä:
Öljytulppa Ø14mm 22mm avaimelle tarvike. . . . . . . . . . 27-3407 2.52
Öljytulppa Ø14mm 13mm avaimelle "Saab". . . . . . . . . . . 27-3440 1.68
Öljytulpan Ø14mm nylontiiviste. . . . . . . . . . . . . . . 27-3314 0.50
Öljytulpan Ø14mm kuparitiiviste. . . . . . . . . . . . . . 27-3014 0.50

Mitenkäs kuusiokolotulppa voi tiivistyä tuohon - kierretiivisteelläkö?
Nyt olisi tarjolla M14x1.5 tulppa jossa on magneetti sauva ja avainväli
on 17mm. ( oliskohan tämä tulppa kova sana..ainoa joka epäilyttää tässä
on tulpan raaka aine, se on alumiinia )
Toinen versio olisi laipallinen 6-kolo tulppa 6mm avain välillä,
tämä tulppa on sitten terästä.

Kummanko te laittaisitte...?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

proput palaa?

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Morjens!

Itse laittaisin sen alumiinisen jos ei alkuperäistä saisi. Pieni avainkoko säästää öljypohjaa älyttömältä kiristämiseltä, alumiini on sen verran pehmeää ainetta, että taitaa propusta kierteet lähteä ennen öljypohjan kierteitä tai ö-pohjan halkeamista.

elikkäs se 13mm alkuperäinen saattaa olla silti se paras vaihtoehto.

teevee P:n Vee
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: proput palaa?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

P:n Vee kirjoitti:Morjens!

Itse laittaisin sen alumiinisen jos ei alkuperäistä saisi. Pieni avainkoko säästää öljypohjaa älyttömältä kiristämiseltä, alumiini on sen verran pehmeää ainetta, että taitaa propusta kierteet lähteä ennen öljypohjan kierteitä tai ö-pohjan halkeamista.

elikkäs se 13mm alkuperäinen saattaa olla silti se paras vaihtoehto.

teevee P:n Vee
Se ei ole 13mm vaan 1/2" ( 12.7mm ) sen takia näistä tahtoo nämä
kannat pyöristyä niin helposti.
Eli alumiininen magneetti tulppa menee tänään paikalleen.. :roll:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: proput palaa?

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:Se ei ole 13mm vaan 1/2" ( 12.7mm ) sen takia näistä tahtoo nämä kannat pyöristyä niin helposti.
Sitten on korjaamokäsikirjaankin lipsahtanut pyöristys, siinä lukee tulpan
avainkoko 13 mm (0.51 in) kuusiokanta. Vaan väliökos sillä, kunhan saa auki ja kiinni silloin kun tarvitsee.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: proput palaa?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jus kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Se ei ole 13mm vaan 1/2" ( 12.7mm ) sen takia näistä tahtoo nämä kannat pyöristyä niin helposti.
Sitten on korjaamokäsikirjaankin lipsahtanut pyöristys, siinä lukee tulpan
avainkoko 13 mm (0.51 in) kuusiokanta. Vaan väliökos sillä, kunhan saa auki ja kiinni silloin kun tarvitsee.
No sitten joku on ennen minua kohdellut kaltoin tätä tulppaa... :x
33/64" = 0.5156 = 13.097mm.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: proput palaa?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

jus kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Se ei ole 13mm vaan 1/2" ( 12.7mm ) sen takia näistä tahtoo nämä kannat pyöristyä niin helposti.
Sitten on korjaamokäsikirjaankin lipsahtanut pyöristys, siinä lukee tulpan
avainkoko 13 mm (0.51 in) kuusiokanta. Vaan väliökos sillä, kunhan saa auki ja kiinni silloin kun tarvitsee.
Puoli tuumaa se on.

Edellisellä kertaa öljyjä vaihtaessa proppu oli pyöristynyt sen verran, ettei 13 avaimella saanut kunnon otetta. Puolen tuuman lenkki sen sijaan istahti siihen kuusikantaiseen ulokkeeseen niin kuin isä äitin päälle (vai olisikohan se tässä tapauksessa äiti joka meni isän...) höh, enivei eli hyvin.

Muistakaa muuten ennen lopullista kiristämistä tarkistaa oikea momentti. Se on yllättävän pieni, suuruusluokaltaan muistaakseni n. 25 Nm.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: proput palaa?

Viesti Kirjoittaja jus »

Pekka Valtanen kirjoitti:Muistakaa muuten ennen lopullista kiristämistä tarkistaa oikea momentti. Se on yllättävän pieni, suuruusluokaltaan muistaakseni n. 25 Nm.
Edelleen samaan kirjaan viitaten, 29 - 39 Nm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
P:n Vee
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 15, 2003 07:29
Paikkakunta: Ii

palaneet proput

Viesti Kirjoittaja P:n Vee »

Niitä proppuja on sekä tuuma- että milliavainkoolle. Ajattelin vaan, että kerran Motonettia lainataan...
Momentiksi suosittelen sellaista "räikkäpesä kouransilmään ja enintään yhden hampaan kevytirvistys päälle", eli kiinni muttei älytöntä kiskomista.

teevee P:n Vee
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juuri tuon 13mm tulpan kannan pyöreäksi menemisriskin takia tuli hommattua Motonetistä 22mm avaimella oleva tulppa. Tuolla Piilteeman 1/2" räikällä kun vetää semmoisen yhdellä sormella kiristämisen, niin hyvin pysyy roppu kiinni, eikä mene pultista kulmat pyöreäksi kun käyttää laadukasta kuuskulmahylsyä. Joka toinen öljynvaihto uusin myös sen tiivisteen virkaa toimittavan kupariprikan.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

Mites muuten sopiskos tuon kuparisen tiivisteen korvaajaksi alumiininen tilke?
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kellään kokemuksia tuosta nylon-tiivisteestä?

Kuparinen tietty varma, mutta toimiiko tuo Nylon?

Tosi ohuita noi motonetin kupariprikat, eikä jaksa lähteä hakemaan marmorilta niitä kunnollisia.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 608
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Mulla on nylon. Hyvin tuntuu pitävän.
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2653
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Nylon kestää hyvin aikansa, mut nyt oli omassa tontussa katkennut nylon tiiviste, joten tein itse uuden vanhoja peruja olevasta mahdollisesti catepillarin tiivisteestä. En tiedä mitä materiaalia toi on mut kesti edellisessä autossa koko 7 vuotta mitä se minulla oli. Poralla surautin sopivan keskireiän ja fiskarsin saksilla leikkasin ulkopuolen.
Kuva
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003, sekä 9-3 1,9 TID 2008
Vastaa Viestiin