Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
No niin, nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen. Ensin faktat:
- og 900c (kaasari siis), ajettu 177tkm, tulpat, bensapumppu, bensapumpun käyttötanko ja ilmanputsari vaihdettu n.2tkm sitten. Samalla säädetty kaasari.
Tähän mennessä kaikki mennyt hienosti, mutta tänään ilmeni ongelma. Kiihdytettyäni kohti moottoritietä, auto alkoi yhtäkkiä hyytyä. Kun nostin jalan kaasulta, kaikki palautui normaaliksi. Pintakaasulla ajettaessa tai hiljaa kiihdyttäessä ei ongelmia, sen sijaan hiemankin rivakampi kiihdytys aiheuttaa nykimistä ja tuntuu kuin auto tukehtuisi. Se vaan hyytyy vedätettäessä. Kiusallista.
Mistähän lähtisin vikaa etsimään??? Olen ymmälläni, sillä tuo vika vaikuttaa ihan yhtä lailla bensapuolen kuin virtapuolen vialta. Tyhjäkäynti on nättiä, ja kun paikallaan kaasuttelee, ei pauku eikä kuulosta ihmeelliseltä.
- og 900c (kaasari siis), ajettu 177tkm, tulpat, bensapumppu, bensapumpun käyttötanko ja ilmanputsari vaihdettu n.2tkm sitten. Samalla säädetty kaasari.
Tähän mennessä kaikki mennyt hienosti, mutta tänään ilmeni ongelma. Kiihdytettyäni kohti moottoritietä, auto alkoi yhtäkkiä hyytyä. Kun nostin jalan kaasulta, kaikki palautui normaaliksi. Pintakaasulla ajettaessa tai hiljaa kiihdyttäessä ei ongelmia, sen sijaan hiemankin rivakampi kiihdytys aiheuttaa nykimistä ja tuntuu kuin auto tukehtuisi. Se vaan hyytyy vedätettäessä. Kiusallista.
Mistähän lähtisin vikaa etsimään??? Olen ymmälläni, sillä tuo vika vaikuttaa ihan yhtä lailla bensapuolen kuin virtapuolen vialta. Tyhjäkäynti on nättiä, ja kun paikallaan kaasuttelee, ei pauku eikä kuulosta ihmeelliseltä.
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
Itselläni kerran samanlainen ongelma, oli ilmanputsari vääränkokoinen. Joku tarvikemalli oli.
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
Ei oikein tuo kyllä...Kiitos kuitenkin. Nimittäin tuo putsari on oikean kokoinen, ja sen vaihdon jälkeen on ajettu jo se 2tkm ilman ongelmia.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
Onko kaasuttimen kalvo kunnossa?
Venynyt kalvo aiheuttaa joskus ihme vikoja. Kalvossa oleva nuppineulan pään kokoinen reikä samoin.
Vaihda joka tapauksessa kalvo, se ei paljoa maksa ja ainakin yksi perinteinen vikakohde on silloin pois.
Tarkista myös alipaineletkun liitos venttiilikoppaan. Se saattaa joskus falskata tai jopa hypätä pois paikaltaan. Veikkaan kuitenkin kalvoa.
Katso myös jakajan kansi ja pyörijä.
Venynyt kalvo aiheuttaa joskus ihme vikoja. Kalvossa oleva nuppineulan pään kokoinen reikä samoin.
Vaihda joka tapauksessa kalvo, se ei paljoa maksa ja ainakin yksi perinteinen vikakohde on silloin pois.
Tarkista myös alipaineletkun liitos venttiilikoppaan. Se saattaa joskus falskata tai jopa hypätä pois paikaltaan. Veikkaan kuitenkin kalvoa.
Katso myös jakajan kansi ja pyörijä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
Tattis! Ostaisitko Jämsästä osat Tammer-dieselistä vai jostain muualta?
Aikanaan 99-saabissani oli tuo kalvo rikki, mutta oireet olivat hieman erilaiset. Mutta kuten sanoit, eivät paljon maksa nuo osat, kuten eivät nuo virtaosatkaan. Jakajan kansi on ihan ehjä, pyörijään en ole vielä tutustunut. Alipaineletku täytyy kurkistaa huomenaamulla, kun ulkona näkee jotain. Mutta voisiko tuo letku ihan yhtäkkiä päättää olla toimimatta? Tämä vika nimittäin tuli ihan hetkessä, ilman mitään ennakkovaroittelua.
Aikanaan 99-saabissani oli tuo kalvo rikki, mutta oireet olivat hieman erilaiset. Mutta kuten sanoit, eivät paljon maksa nuo osat, kuten eivät nuo virtaosatkaan. Jakajan kansi on ihan ehjä, pyörijään en ole vielä tutustunut. Alipaineletku täytyy kurkistaa huomenaamulla, kun ulkona näkee jotain. Mutta voisiko tuo letku ihan yhtäkkiä päättää olla toimimatta? Tämä vika nimittäin tuli ihan hetkessä, ilman mitään ennakkovaroittelua.
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
Laita kokeeksi myös tenttua tankkiin jos on vettä karburaattorissa. Oliko ensimmäiset pakkaset kun oireet tuli?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
Itelläni oli samanlaisia murheita kiihdyttäessä hyytyili eikä toiminut kuin tyhjä
käynnillä.hetki tienposkessa ja taas matka jatkui,jonkin aikaa.täydellä tankilla
toimi mut kun tankki vajeni ongelmat alkoivat.vika oli tankissa/pensan saannissa.
käynnillä.hetki tienposkessa ja taas matka jatkui,jonkin aikaa.täydellä tankilla
toimi mut kun tankki vajeni ongelmat alkoivat.vika oli tankissa/pensan saannissa.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
Kiitos vastauksista. Bensan saanti ok, ja masinolit tankissa. Pakkasta oli noin 3 astetta. Eivät olleet ensimmäiset pakkaset, ja masinolia käytetty tankkauksen yhteydessä jo marraskuun alusta lähtien juuri tuon vesiasian takia. Bensaa on ollut tankissa koko ajan suht saman verran, eli tankkaan aina, kun mittari näyttää, että on 15 litraa jäljellä. Käytän 98-oktaanista, 95:llä ilmeni jälkikäyntiä. 

- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24626
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
jos kerta kiihdyttäessä hyytyy ni tutkisin alipaine letkut ja kaikki nipat koneen päältä jos joku paikka melkein irtipoikki et haukkoo happee kiihdytyksessä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
Jep, sen aattelin aamulla tehdä. Ihmetyttää vaan, että voiko ko. vika tulla ihan yhtäkkiä. Ajoin aamulla 100 km ongelmitta, sen jälkeenkin noin 50 km ilman ongelmia. Sit lähdin kiertoliittymästä moottoritielle, niin ihan yhtäkkiä hukkui menohalut. Ajelin vielä 60 km kotiin pintakaasulla, sen jälkeen 20 kilometriä ihan piruuttani siten, että kiihdyttelin (ikään kuin polttelin karstaa). Yhden ainoan kerran tuntui siltä, että olisi aavistuksen pamahtanut. Pintakaasulla menee ongelmitta, käynnistyy ongelmitta ja käy tyhjäkäyntiä niin kuin ennenkin. Kierroslukumittaria mulla ei ole, mutta villinä veikkauksena heittäisin, että ongelmat alkaa noin 3000 r/min., vaihteella kuin vaihteella. Yhdistävänä tekijänä on suunnilleen tuo kierroslukumäärä, itse asiassa jopa niin, että on sama kiihdyttääkö nätisti pintakaasulla vai talla pohjassa. Ja samat ovat ongelmatkin, eli nykii, nykii hieman enemmän ja vielä hieman enemmän. Kun höllää kaasua, ongelma poistuu.
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
En voi tietää auton käytöksestä tai sen muuttumisesta, ja aika epätodennäköinen, mutta kuitenkin mieleentullut mahdollinen ja erään kanssasaabistin vastaavia ongelmia ihmetellessä omin sormin käpistelty ja todettu mahdollisuus voisi olla että kaasarin kalvo, vaikkakin ehjä, on joku tarvikeosa joka ei ole oikeata kumia nähnytkään vaan on jotakin muovimaista ja kovettuvaa ja viimeistään pakkasilla kovettuvaa korvikemateriaalia.
Tällöinhän kalvo/luistikaasuttimen seokset menevät juuri pieleen kun kuormitustilanteen muuttuessa epäkelpo kalvo vastustaa oikean seoksen muodostusta ihan silkkaa jäykkyyttään.
Sitä en osaa sanoa saako näitä kalvoja enää oikeana "SAAB"- varaosana merkkiliikkeen tiskiltäkään..?
Tällöinhän kalvo/luistikaasuttimen seokset menevät juuri pieleen kun kuormitustilanteen muuttuessa epäkelpo kalvo vastustaa oikean seoksen muodostusta ihan silkkaa jäykkyyttään.
Sitä en osaa sanoa saako näitä kalvoja enää oikeana "SAAB"- varaosana merkkiliikkeen tiskiltäkään..?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
Tammerin kalvot ovat toimineet, mutta muistelisin, että Motonetin olisivat olleet jotenkin nöyremmän tuntuisia.Mikkko kirjoitti:Tattis! Ostaisitko Jämsästä osat Tammer-dieselistä vai jostain muualta?
Katso kalvon reunoja valoa vasten pikkuisen sitä venyttelemällä, ei tarvitse isoa vikaa, kun jo aiheuttaa ongelmia.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
Onhan kaasuttimen vaimennussylinterissä oikea määrä öljyä?
Ts. Ölyn pinta 10 mm alimman pykälän alapuolella.
Ts. Ölyn pinta 10 mm alimman pykälän alapuolella.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
Tuhannet kiitokset kaikille vastauksista! Aamu valkeni, ja vika löytyi. Uskokaa tai älkää, vika oli siinä, että ykköspytyn tulpan johto oli miltei irti. Tökkäsin sen paikoilleen, ja kävin koeajolla. Toimii kuin junanvessa.
MUTTA nyt ihmetyttää, miten tuo auto kävi eilen niin nätisti, kun ottaa huomioon, että pelissä oli mukana korkeintaan 3,5 pyttyä. JA miten tuo yhden tulpanjohdon tilanne sitten loppuviimein vaikutti; no ilmeisesti jotenkin, kun nyt pystyy kiihdyttämään niin paljon kuin sielu sietää.
Selittäkääs joku viisas nyt vielä se, että olikohan tuo se oikea vika, vaiko vaan jokin kylkiäinen? Ihmetyttää, että voiko se olla noin pienestä kiinni?!
MUTTA nyt ihmetyttää, miten tuo auto kävi eilen niin nätisti, kun ottaa huomioon, että pelissä oli mukana korkeintaan 3,5 pyttyä. JA miten tuo yhden tulpanjohdon tilanne sitten loppuviimein vaikutti; no ilmeisesti jotenkin, kun nyt pystyy kiihdyttämään niin paljon kuin sielu sietää.
Selittäkääs joku viisas nyt vielä se, että olikohan tuo se oikea vika, vaiko vaan jokin kylkiäinen? Ihmetyttää, että voiko se olla noin pienestä kiinni?!
Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!
ehkä puolan lataus ei ole riittävä isoilla kierroksilla tuossa tapauksessa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00