Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Mikkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 10:41

Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja Mikkko »

No niin, nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen. Ensin faktat:
- og 900c (kaasari siis), ajettu 177tkm, tulpat, bensapumppu, bensapumpun käyttötanko ja ilmanputsari vaihdettu n.2tkm sitten. Samalla säädetty kaasari.
Tähän mennessä kaikki mennyt hienosti, mutta tänään ilmeni ongelma. Kiihdytettyäni kohti moottoritietä, auto alkoi yhtäkkiä hyytyä. Kun nostin jalan kaasulta, kaikki palautui normaaliksi. Pintakaasulla ajettaessa tai hiljaa kiihdyttäessä ei ongelmia, sen sijaan hiemankin rivakampi kiihdytys aiheuttaa nykimistä ja tuntuu kuin auto tukehtuisi. Se vaan hyytyy vedätettäessä. Kiusallista.

Mistähän lähtisin vikaa etsimään??? Olen ymmälläni, sillä tuo vika vaikuttaa ihan yhtä lailla bensapuolen kuin virtapuolen vialta. Tyhjäkäynti on nättiä, ja kun paikallaan kaasuttelee, ei pauku eikä kuulosta ihmeelliseltä.
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja hatami »

Itselläni kerran samanlainen ongelma, oli ilmanputsari vääränkokoinen. Joku tarvikemalli oli.
Mikkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 10:41

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja Mikkko »

Ei oikein tuo kyllä...Kiitos kuitenkin. Nimittäin tuo putsari on oikean kokoinen, ja sen vaihdon jälkeen on ajettu jo se 2tkm ilman ongelmia.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onko kaasuttimen kalvo kunnossa?
Venynyt kalvo aiheuttaa joskus ihme vikoja. Kalvossa oleva nuppineulan pään kokoinen reikä samoin.
Vaihda joka tapauksessa kalvo, se ei paljoa maksa ja ainakin yksi perinteinen vikakohde on silloin pois.
Tarkista myös alipaineletkun liitos venttiilikoppaan. Se saattaa joskus falskata tai jopa hypätä pois paikaltaan. Veikkaan kuitenkin kalvoa.
Katso myös jakajan kansi ja pyörijä.
# 419 Vesa Pohjalainen
Mikkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 10:41

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja Mikkko »

Tattis! Ostaisitko Jämsästä osat Tammer-dieselistä vai jostain muualta?
Aikanaan 99-saabissani oli tuo kalvo rikki, mutta oireet olivat hieman erilaiset. Mutta kuten sanoit, eivät paljon maksa nuo osat, kuten eivät nuo virtaosatkaan. Jakajan kansi on ihan ehjä, pyörijään en ole vielä tutustunut. Alipaineletku täytyy kurkistaa huomenaamulla, kun ulkona näkee jotain. Mutta voisiko tuo letku ihan yhtäkkiä päättää olla toimimatta? Tämä vika nimittäin tuli ihan hetkessä, ilman mitään ennakkovaroittelua.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Laita kokeeksi myös tenttua tankkiin jos on vettä karburaattorissa. Oliko ensimmäiset pakkaset kun oireet tuli?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja vfr »

Itelläni oli samanlaisia murheita kiihdyttäessä hyytyili eikä toiminut kuin tyhjä
käynnillä.hetki tienposkessa ja taas matka jatkui,jonkin aikaa.täydellä tankilla
toimi mut kun tankki vajeni ongelmat alkoivat.vika oli tankissa/pensan saannissa.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Mikkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 10:41

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja Mikkko »

Kiitos vastauksista. Bensan saanti ok, ja masinolit tankissa. Pakkasta oli noin 3 astetta. Eivät olleet ensimmäiset pakkaset, ja masinolia käytetty tankkauksen yhteydessä jo marraskuun alusta lähtien juuri tuon vesiasian takia. Bensaa on ollut tankissa koko ajan suht saman verran, eli tankkaan aina, kun mittari näyttää, että on 15 litraa jäljellä. Käytän 98-oktaanista, 95:llä ilmeni jälkikäyntiä. :roll:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24626
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos kerta kiihdyttäessä hyytyy ni tutkisin alipaine letkut ja kaikki nipat koneen päältä jos joku paikka melkein irtipoikki et haukkoo happee kiihdytyksessä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Mikkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 10:41

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja Mikkko »

Jep, sen aattelin aamulla tehdä. Ihmetyttää vaan, että voiko ko. vika tulla ihan yhtäkkiä. Ajoin aamulla 100 km ongelmitta, sen jälkeenkin noin 50 km ilman ongelmia. Sit lähdin kiertoliittymästä moottoritielle, niin ihan yhtäkkiä hukkui menohalut. Ajelin vielä 60 km kotiin pintakaasulla, sen jälkeen 20 kilometriä ihan piruuttani siten, että kiihdyttelin (ikään kuin polttelin karstaa). Yhden ainoan kerran tuntui siltä, että olisi aavistuksen pamahtanut. Pintakaasulla menee ongelmitta, käynnistyy ongelmitta ja käy tyhjäkäyntiä niin kuin ennenkin. Kierroslukumittaria mulla ei ole, mutta villinä veikkauksena heittäisin, että ongelmat alkaa noin 3000 r/min., vaihteella kuin vaihteella. Yhdistävänä tekijänä on suunnilleen tuo kierroslukumäärä, itse asiassa jopa niin, että on sama kiihdyttääkö nätisti pintakaasulla vai talla pohjassa. Ja samat ovat ongelmatkin, eli nykii, nykii hieman enemmän ja vielä hieman enemmän. Kun höllää kaasua, ongelma poistuu.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

En voi tietää auton käytöksestä tai sen muuttumisesta, ja aika epätodennäköinen, mutta kuitenkin mieleentullut mahdollinen ja erään kanssasaabistin vastaavia ongelmia ihmetellessä omin sormin käpistelty ja todettu mahdollisuus voisi olla että kaasarin kalvo, vaikkakin ehjä, on joku tarvikeosa joka ei ole oikeata kumia nähnytkään vaan on jotakin muovimaista ja kovettuvaa ja viimeistään pakkasilla kovettuvaa korvikemateriaalia.

Tällöinhän kalvo/luistikaasuttimen seokset menevät juuri pieleen kun kuormitustilanteen muuttuessa epäkelpo kalvo vastustaa oikean seoksen muodostusta ihan silkkaa jäykkyyttään.

Sitä en osaa sanoa saako näitä kalvoja enää oikeana "SAAB"- varaosana merkkiliikkeen tiskiltäkään..?
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Mikkko kirjoitti:Tattis! Ostaisitko Jämsästä osat Tammer-dieselistä vai jostain muualta?
Tammerin kalvot ovat toimineet, mutta muistelisin, että Motonetin olisivat olleet jotenkin nöyremmän tuntuisia.

Katso kalvon reunoja valoa vasten pikkuisen sitä venyttelemällä, ei tarvitse isoa vikaa, kun jo aiheuttaa ongelmia.
# 419 Vesa Pohjalainen
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Onhan kaasuttimen vaimennussylinterissä oikea määrä öljyä?
Ts. Ölyn pinta 10 mm alimman pykälän alapuolella.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Mikkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Elo 22, 2008 10:41

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja Mikkko »

Tuhannet kiitokset kaikille vastauksista! Aamu valkeni, ja vika löytyi. Uskokaa tai älkää, vika oli siinä, että ykköspytyn tulpan johto oli miltei irti. Tökkäsin sen paikoilleen, ja kävin koeajolla. Toimii kuin junanvessa.

MUTTA nyt ihmetyttää, miten tuo auto kävi eilen niin nätisti, kun ottaa huomioon, että pelissä oli mukana korkeintaan 3,5 pyttyä. JA miten tuo yhden tulpanjohdon tilanne sitten loppuviimein vaikutti; no ilmeisesti jotenkin, kun nyt pystyy kiihdyttämään niin paljon kuin sielu sietää.

Selittäkääs joku viisas nyt vielä se, että olikohan tuo se oikea vika, vaiko vaan jokin kylkiäinen? Ihmetyttää, että voiko se olla noin pienestä kiinni?!
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Hyvät neuvot tarpeen...Hjälp!

Viesti Kirjoittaja stara »

ehkä puolan lataus ei ole riittävä isoilla kierroksilla tuossa tapauksessa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin