Nopeusmittari sekoilee! (90/99)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Nopeusmittari sekoilee! (90/99)

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Nonni. 8O

Ensinnäkin "tetammi"lle kiitoksia vaijerista! :D

Saatuani vaijerin vaihdettua lähdin koeajolenkille. Ajoin n. 2km matkan tasaista vauhtia 40km/h.

Ensin mittari lähti liikkeelle 20stä. Jämähti sitten 60 kohdalle. Heilui hetken väliä 40-80 ja lopulta jämähti 40 km/h kohdalle

Vika ei ole vaijerissa, se toimii, koska matkamittari pelaa normaalisti. Itse nopeusmittarissa sitävastoin tuntuu olevan jotain häikkää.

Onko kokemuksia?
"SaabAna"
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Aika yleinen vika tuntuu olevan.
Mun entiseen noppaan jouduin vaihtaan mittarin kahteen otteeseen ja nyt velipoika sanoi että tekee saa vieläkin välillä.

Ehkä tuon sais putsaamalla kuntoon, matka ja nopeusosiothan ovat erikseen.

Mulla ei ole mittareita enää myytäväksi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Jep, ajattelin juuri että voisin koittaa putsata. Eikös sen saa ihan erikseen irti sieltä mittaristosta?
"SaabAna"
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jos vika on sellainen että näyttää suurempaa lukemaa kuin mitä ajat, ja palautuu hitaammin kun mitä vauhti hiljenee, niin tuohon pitäs auttaa kun konehuoneen puolelta vähän kiskoo vaijerin kuoresta vaijeria poispäin mittaristosta (kuulostaa hullulta mutta juuri näin, liikaa voimaa ei ehkä kannata käyttää, koittaa kevyesti että tulee esim millin pari ulos ja kokeilee toimiiko paremmin). Ja viikon päästä taas uudestaan, ja taas seuraavalla viikolla, kunnes tokenee :). Ainakin minulla oli näin, ja noilla neuvoilla sain ongelman kuriin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Hmm, mielenkiintoinen teoria. Selittäisi mm. sen, miksi nopeusmittari näytti oikeampaa lukemaa liian lyhyen vm.70 99n vaijerin kanssa. Muistaakseni samanlaisena aikaisemmin ilmennyt vika oli myös sellainen, että pakkasten tultua mittari näytti aivan oikein, eli voisiko johtua lämpölaajenemisesta? (tai siis supistumisesta)
Meneeköhän tuo vaijeri jotenkin liian pitkälle mittariin, ja tökkää johonkin, aiheuttaen noita palautumisvaikeuksia. Matkamittarin kanssa ei kuitenkaan ole ongelmaa..

mystiseksi menee välillä :wink:
"SaabAna"
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Nopeusmittari

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Oliskoham sinne mittarin pohjaan tarttunut öljyä, tai muuta sen laatuista tököttiä esim. CRC:tä. Tuli tossa pentuna kokeiltua väpättävän mittarin pikaremonttia ompelukoneöljyllä. Tulos oli jotain sellaista, että auton liikkuessa kävelyvauhtia, mittari näytti 180. Onneksi matkamittari piti paikkansa, että osasi kotiin.

Putsauksen ja nuppineulan kärjen kanssa tehdyn voitelun jälkeen mittari toimi jälleen.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainaskin satkun mittarissa ongelmaksi osoittautuu laakerin kuluminen sieltä mittarin takaosasta, johon vaijeri tulee. Vaijeri pyörittää pyörää, jossa on magneetti. Magneettikenttä kääntää (pyörrevirta) alumiinista kuppia, joka kääntää viisaria jousta vasten. Kun tuo pyörä alkaa ottamaan alumiinikuppiin mekaanista kontaktia, alkaa viisari elämään omaa elämäänsä. Jotkut ovat laittaneet mittarin takaosan ja etuosan runkojen väliin prikat, joilla välys kasvaa. Ainakin satkun mittarissa tuota magneettipyörää voi laakereineen lyödä ihan vasaralla alemmaksi, mutta en ole tätä kokeillut metodia niin ehjään mittariin, jota olisi voinut ko. toimenpiteen jälkeen kokeilla käytännössä. Siinähän on prinssinen laakeri puristussovituksella alumiinirungossa. Tätä varten joutuu purkamaan mittaria aikatavalla. Toinen vaihtoehto on nostaa alumiinikuppia viisarin kanssa ylemmäksi. Tämä taas tapahtuisi siten, että heti mittaritaulun alla on sellainen pieni messinkinen kappale, jossa viisarin palautusjousi on kiinni. Tuota messinki kappaletta pitäisi saada painettua viisarinakselilla alaspäin, jolloin viisariakseli alumiinikuppeineen nousisi hiukan ylemmäs. Tuo messinkikappale nimittäin toimii käsittääkseni rajoittimena. Tätäkään en ole päässyt kokeilemaan käytännössä, kun se varaosamittarini on niin totaalisen hyvin purettu tällähetkellä. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

suomi24 palstalta bongattu vinkki 99:n mittarin korjaamiseksi
On totta, että vaijeri painaa liian kovaa mittaria ja väliaikaisen helpotuksen voi saada nykimällä vaijeria. Syy on kuitenkin mittarin kuluminen, tarkemmin sen osan kuluminen, jota se vaijeri painaa. Seurauksena se, että mittarin sisällä ne pyörivät osat osuvat toisiinsa - magneetti ja sen vastakappale.

Pysyvä korjaus tuohon on se, että avaat mittarin ja laitat hyvin ohkaset korotuspalat mittarin yläosan ja alaosan väliin. Itsellä auttoi paksuhko paperi/kartonki.

Miten sen puran? Jos yhtään muistan, niin homma meni jotenkin näin:

1. Vapauta viisari 0-tapin ohi, katso mihin asentoon se asettuu.
2. Irrota viisari. Ole varovainen!!! Se saattaa olla TIUKASSA, ja vaurioituu helposti. -Huomaa viisarin vastapaino!
3. Poista mittaritaulu.
4. Avaa ruuvit joilla mittarin yläosa ja alaosa on kiinnitetty. Vedä osat irti toisistaan. Varo ettet vioita magneetin akselia. Laita muutaman kymmenesosamillin korotuspalat noiden ruuvien alle ja kiinnitä puolikkaat yhteen. Varo magneetin akselia.
5. Kiinnitä mittaritaulu.
6. Kiinnitä viisari siihen kohtaan johon se osoitti 0-tapista vapauttamisen jälkeen. - Jos mittari valehtelee tämän jälkeen, virhe tuli tässä viisarin kiinnityksessä.

Jos onnistuit, voit kokeilla nyt pyöräyttämällä siitä vaijerin pyörittämästä osasta ja paina heti sormella lujasti sitä. Jos viisari jää osoittamaan jotain lukemaa, korotuspala oli liian pieni. Jos se taas laskee nollaan, sormella painamisesta huolimatta, homma onnistui.
lähde: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0006237240
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin