Mikä huohotinversio kyseessä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Mikä huohotinversio kyseessä?

Viesti Kirjoittaja suapas »

kimmotaho kirjoitti:Ratkaisin huohotusongelmat laittamalla venttiilikopalta letkun suoraan ulos "vanhanaikaisesti". Siihen loppui savuuttaminen n. 1000 ajo km. jalkeen sen jälkeen olen ajanut n. 10000 km. Öljyntäyttöputki on puhdistunut, kulutus pienentynyt. Saab 2,3 185 hv. -01 aj. 196000km??
Tuo on varmasti toimiva systeemi. Vanhat voortitkin huohotti öljyntäyttäkorkin kautta.Mutta ei ehkä ekologisin vaihtoehto :wink:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Mikä huohotinversio kyseessä?

Viesti Kirjoittaja george »

Hei,

Minulla on vm 2007. Huohotinsysteemi eroaa tästä

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... on+tuulets

siten, että öljyntäyttöputkeen menevä letku C meneekin myös öljyloukkuun.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Mikä huohotinversio kyseessä?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

george kirjoitti:Hei,

Minulla on vm 2007. Huohotinsysteemi eroaa tästä

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... on+tuulets

siten, että öljyntäyttöputkeen menevä letku C meneekin myös öljyloukkuun.

terv,
george
eikös 04 jälkeen huohotin ongelmat on ratkaistu oikein, eli ei enää tarvetta päivityksiin...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Mikä huohotinversio kyseessä?

Viesti Kirjoittaja george »

mienkoiv kirjoitti:
george kirjoitti:Hei,

Minulla on vm 2007. Huohotinsysteemi eroaa tästä

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... on+tuulets

siten, että öljyntäyttöputkeen menevä letku C meneekin myös öljyloukkuun.

terv,
george
eikös 04 jälkeen huohotin ongelmat on ratkaistu oikein, eli ei enää tarvetta päivityksiin...
On ratkaistu. Minua vaan ihmetyttää se, että huohotinpäivitys on erilainen kuin uusissa autoissa oleva systeemi.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mikä huohotinversio kyseessä?

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

george kirjoitti:
On ratkaistu. Minua vaan ihmetyttää se, että huohotinpäivitys on erilainen kuin uusissa autoissa oleva systeemi.

terv,
george
Millainen se sitten on uusissa autoissa (9-5)?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mikä huohotinversio kyseessä?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Selitys löytyy kohdasta model year 2004:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml

The changes required a new engine block, new valve cover, new throttle housing, new oil trap, new check valve and new hoses.

Eski
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Mikä huohotinversio kyseessä?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

george kirjoitti:
On ratkaistu. Minua vaan ihmetyttää se, että huohotinpäivitys on erilainen kuin uusissa autoissa oleva systeemi.

terv,
george
Tuon -04 järjestelmän rakentaminen vanhempaan moottoriin on hankalaa ja tulisi varsin kalliiksi, kuten tuosta Eskin viestistä käy ilmi.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mikä huohotinversio kyseessä?

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Näinhän se toki on, mutta jäin vain ihmettelemään vm.2007 öljyntäyttöputkesta öljyloukkoon ynnä muualle meneviä letkuja...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Mikä huohotinversio kyseessä?

Viesti Kirjoittaja george »

Autoni on siis vm 2007. Sen huohotinjärjestelmä vastaa kuvaa "Model year 2004" sillä erolla, että letkussa C on venttiili DI-kasetin oikean pään kohdalla, kuten Eskin antama sivu kertoo:
"Model year 2005 seems to have the same crankcase ventilation system as model year 2004, except that a check valve with a restriction has been added to hose C."

Ks. Eskin antamaa sivua:

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mikä huohotinversio kyseessä?

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

9-5T kirjoitti: 2004

Kuva

Kuva

Voi kun puhdas konehuone, olispa täälläkin kliinisyys tuota luokkaa..... :oops:
Onko sulla koneen alla joku lisäsuoja vai ainoastaan se normi muovi?
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Mikä huohotinversio kyseessä?

Viesti Kirjoittaja jmarin »

9-5T kirjoitti:04-> systeemi rasittaa imusarjan päällä olevaa huohotinpöntöltä tulevaa takaiskuventtiiliä jonka hajottua voi tiivisteet ruveta hikoilemaan.
Eli tarkoitatko, että 2004-2008-malleissa on _uusi_ huohotinongelma?

Mikäs muuten on se kolmen ruuvin vaihtokampanja? Tekivät sellaisen vuosihuollossa 2007:ään.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Mikä huohotinversio kyseessä?

Viesti Kirjoittaja jmarin »

9-5T kirjoitti:Ei huohotin ongelmaa mutta noita 30e putkia takaiskulla menee n.200000km välein. Ei tule/muistu mieleen 3 ruuvin kampanjaa, sanoivatko tarkempaa?
Jonkin "öljyvuodon ehkäisemiseksi" vaihdettiin kolme ruuvia, aiheeseen liittyi vissiin mutinaa ainakin alipainepumpusta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mikä huohotinversio kyseessä?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Päätylevyn kolmen ruuvin vaihtokampanja 15734 (M2007->). Kertoivat Laakkosella, että ruuveissa on joku materiaalivika ja alkavat löystyä, josta seuraa öljyvuotoa. Omassa M2007:ssa (37K) ruuvit olivat kuitenkin tiukalla, mutta kone on aivan öljystä märkä alta öljypohjan ja vaihdelootan alueelta. Halusivat kuitenkin varmistua vuotopaikasta väriaineella... Itse testasin huohottimen takaiskun ja totesin ehjäksi.

Eski
Vastaa Viestiin