Noniin.... Kesähelteen mukana on noussut myös ahtopaineet. Seossäätöä, syttysäätöä, peruspaineet ja modattu APC kohdalleen niin jo rupesi painetta löytyyn ja samalla myös pysyyn. 1.2 baaria on tällähetkellä maksimi mitä on uskaltanut koittaa hetkellisesti.
Ilmenee kuitenkin seuraavanlainen ongelma! Kun paineet menee yli 1barin eli jonkin matkaa punaiselle niin veto loppuu kuin seinään ja jatkuu taas samassa silmänpäräyksessä eli kone ikäänkuin "potkaisee". Tämä ilmenee parhaiten kovassa vedossa, eli alle 3500rpm. Yli 5000rpm kaasun kärsii painaa pohjaan ja antaa tuulen tuivertaa putkissa, kun turbo ei jaksa enää lykätä yli yhtä kiloa.
Lambdamittarissa valot hupenevat, mutta en ole varma johtuuko se kaasun nostamisesta vai itse ongelmasta.
Ohitin ylipainekytkimen hyppylangalla, eli apikoilla varustettu johto menee kytkimen navasta toiseen. Eli bensapumppu ei ainakaan lakkaa pyörimästä.
Mitä seuraavaksi, itse epäilen ohjauspaineensäädintä. Pystyykö laitteen testata mitenkään kotona. Saabilla tietty pysty, mutta mitä maksaa?
Onko muilla samoja ongelmia? Ratasaabistit huomio!!! Muistaakseni joku täälä kyseli samanlaisesta rykimisestä ja oli muistaakseni hajottanut laatikkonsa kuoret.
T: Matti ja Saab "Nessu" 900 T8
Turbo satkun kesänuha!?!?!
Turbo satkun kesänuha!?!?!
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
- Paikkakunta: Alavus
Joo, lueskelin tuossa myös noita tulppajuttuja.
Autossa on tällähetkellä ihan tavalliset ngk:n bp7es:t. Pitäis varmaan vaihtaa nekin varmuuden vuoksi. Aika hullulta kuulostaisi kuitenkin että kaikki sylinterit lopettaisivat toimintansa samaan aikaan ja samaksi ajaksi.
Hyvä ne kuitenkin olis varmasti vaihtaa jo nousseiden palolämpöjen takia.
Onkohan tyyriit.... Varmaan yli kympin kipale....
Autossa on tällähetkellä ihan tavalliset ngk:n bp7es:t. Pitäis varmaan vaihtaa nekin varmuuden vuoksi. Aika hullulta kuulostaisi kuitenkin että kaikki sylinterit lopettaisivat toimintansa samaan aikaan ja samaksi ajaksi.
Hyvä ne kuitenkin olis varmasti vaihtaa jo nousseiden palolämpöjen takia.
Onkohan tyyriit.... Varmaan yli kympin kipale....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Lueskelin boshin omaa teknistä tietoutta kirjaa ja sen järjestelmäpaineensäädin osaa.
Järjestelmäpaineensäätimessä on bi-metalli toiminnon lisäksi kiihdytys/kuormitus rikastin, joka toimii imusarjan alipaineen ohjaamana. Tyhjäkäynnillä alipainetta on paljon, jolloin jousi ja kalvo hässäkkä nostaa ohjauspainetta. Kun kaasun läväyttää auki niin alipaine pienenee tai lähes katoaa, ohjauspaine putoaa ja seos rikastuu.
Tuli vain mieleen että mites tuo käyttäytyy kun ahtoja nostetaan. Kun jousen tuoma pelivara loppuu niin ahtopaine lykkää kalvoa kiinnippäin ja alkaa taas laihentaa seosta.....
Tuli muuten huomattua, että menee meikäläisellä alipaineletkutkin hiukan vääriin paikkoihin. Järjestelmäpaineen säätimestä pitäisi mennä alipaineletku suoraan imusarjaan eikä kaasuläpän alipaineettomalle puolelle(kun puhutaan tyhjäkäynnistä) niinkuin se nyt menee.
Jatketaan pohdiskelua.....
Järjestelmäpaineensäätimessä on bi-metalli toiminnon lisäksi kiihdytys/kuormitus rikastin, joka toimii imusarjan alipaineen ohjaamana. Tyhjäkäynnillä alipainetta on paljon, jolloin jousi ja kalvo hässäkkä nostaa ohjauspainetta. Kun kaasun läväyttää auki niin alipaine pienenee tai lähes katoaa, ohjauspaine putoaa ja seos rikastuu.
Tuli vain mieleen että mites tuo käyttäytyy kun ahtoja nostetaan. Kun jousen tuoma pelivara loppuu niin ahtopaine lykkää kalvoa kiinnippäin ja alkaa taas laihentaa seosta.....
Tuli muuten huomattua, että menee meikäläisellä alipaineletkutkin hiukan vääriin paikkoihin. Järjestelmäpaineen säätimestä pitäisi mennä alipaineletku suoraan imusarjaan eikä kaasuläpän alipaineettomalle puolelle(kun puhutaan tyhjäkäynnistä) niinkuin se nyt menee.
Jatketaan pohdiskelua.....

Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814