Turbo satkun kesänuha!?!?!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Turbo satkun kesänuha!?!?!

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Noniin.... Kesähelteen mukana on noussut myös ahtopaineet. Seossäätöä, syttysäätöä, peruspaineet ja modattu APC kohdalleen niin jo rupesi painetta löytyyn ja samalla myös pysyyn. 1.2 baaria on tällähetkellä maksimi mitä on uskaltanut koittaa hetkellisesti.

Ilmenee kuitenkin seuraavanlainen ongelma! Kun paineet menee yli 1barin eli jonkin matkaa punaiselle niin veto loppuu kuin seinään ja jatkuu taas samassa silmänpäräyksessä eli kone ikäänkuin "potkaisee". Tämä ilmenee parhaiten kovassa vedossa, eli alle 3500rpm. Yli 5000rpm kaasun kärsii painaa pohjaan ja antaa tuulen tuivertaa putkissa, kun turbo ei jaksa enää lykätä yli yhtä kiloa.

Lambdamittarissa valot hupenevat, mutta en ole varma johtuuko se kaasun nostamisesta vai itse ongelmasta.

Ohitin ylipainekytkimen hyppylangalla, eli apikoilla varustettu johto menee kytkimen navasta toiseen. Eli bensapumppu ei ainakaan lakkaa pyörimästä.

Mitä seuraavaksi, itse epäilen ohjauspaineensäädintä. Pystyykö laitteen testata mitenkään kotona. Saabilla tietty pysty, mutta mitä maksaa?

Onko muilla samoja ongelmia? Ratasaabistit huomio!!! Muistaakseni joku täälä kyseli samanlaisesta rykimisestä ja oli muistaakseni hajottanut laatikkonsa kuoret.


T: Matti ja Saab "Nessu" 900 T8
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Onko mulla tosiaan ainut satku Suomessa, joka ei kestä ahtoja....

Pirun huono tuuri.... :wink:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

onko sulla on platinatulpat sielä satkussa???
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo, lueskelin tuossa myös noita tulppajuttuja.

Autossa on tällähetkellä ihan tavalliset ngk:n bp7es:t. Pitäis varmaan vaihtaa nekin varmuuden vuoksi. Aika hullulta kuulostaisi kuitenkin että kaikki sylinterit lopettaisivat toimintansa samaan aikaan ja samaksi ajaksi.
Hyvä ne kuitenkin olis varmasti vaihtaa jo nousseiden palolämpöjen takia.

Onkohan tyyriit.... Varmaan yli kympin kipale.... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Lueskelin boshin omaa teknistä tietoutta kirjaa ja sen järjestelmäpaineensäädin osaa.

Järjestelmäpaineensäätimessä on bi-metalli toiminnon lisäksi kiihdytys/kuormitus rikastin, joka toimii imusarjan alipaineen ohjaamana. Tyhjäkäynnillä alipainetta on paljon, jolloin jousi ja kalvo hässäkkä nostaa ohjauspainetta. Kun kaasun läväyttää auki niin alipaine pienenee tai lähes katoaa, ohjauspaine putoaa ja seos rikastuu.

Tuli vain mieleen että mites tuo käyttäytyy kun ahtoja nostetaan. Kun jousen tuoma pelivara loppuu niin ahtopaine lykkää kalvoa kiinnippäin ja alkaa taas laihentaa seosta.....


Tuli muuten huomattua, että menee meikäläisellä alipaineletkutkin hiukan vääriin paikkoihin. Järjestelmäpaineen säätimestä pitäisi mennä alipaineletku suoraan imusarjaan eikä kaasuläpän alipaineettomalle puolelle(kun puhutaan tyhjäkäynnistä) niinkuin se nyt menee.


Jatketaan pohdiskelua..... :idea:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Vastaa Viestiin