Apua 900 turbon ostoon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
HAPE
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 12:39

Apua 900 turbon ostoon

Viesti Kirjoittaja HAPE »

Nyt olis tarjolla 900 turbo ja pitäs tietää mitä noista kannattaa kattoo tarkkaan.Siinä on kuulemma pieni vika että vie pensaa V...paljon mikähän vois olla vikana ja paljonko yleensä tollanen 900 turbo vie pensaa.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Turbo-guruja odotellessa

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

-Ota imuputki irti ja kokeile sormella turbon siipipyörää. Pieni päittäisvälys (liikkuu akselinsa mukaisesti) hyväksyttävissä, pienikään pitkittäisvälys taasen ei. Turbon pyörii kierroksilla parhaimmillaan useita kymmeniä tuhansia kierroksia, joten laakerointi on tarkkaa. Kova ääni voi myös kieliä kuluneesta laakeroinnista, vihellys poljettaessa on normaalia.

-Auto ei saa savuttaa käynnistettäessä (pieni määrä mahd. voi tulla) eikä lämmettyään saa savuttaa kun annetaan kovasti kierroksia. Joutokäynti on kunnossa olevalla koneella tasaista.

-Ajossa pitää painemittarin nousta punaiselle alueelle kun kovasti annetaan kenkää. Jos mittari pysyy valkoisella ja vain vaivoin nousee edes vähän -> ongelmia. Missä, se onkin jännää etsiä mutta moni muukin on näitä ihmetellyt ja Haku-toiminnolla löytyy paljon hyviä viestiketjuja.

-Tarkista öljyt. Turbo-moottoreissa hyvälaatuinen synt. öljy, suht. tiheät vaihdot (suodattimineen) takaavat paljon huolettomuutta. Jos öljy on kulunutta tms, voi alkaa ihmettelemään ääneen, miksi "hyvinpidetyssä" autossa öljyt näyttävät nähneen päivänvalon viimeksi 20 tkm sitten.

-Tarkista pakosarja, lämmönvaihtelut aiheuttavat hyvin usein halkeamia; vain harva on ilman vaativampia valurautahitsauksia tai sitten sitä ei ole korjattu. Säksättävä ääni kertoo tästä, tai pakosarjan tiivisteiden menosta. Lisäksi on hyvä muutenkin tehdä lähempää tarkastelua mahd. pakopuolen vuodoista, koneen käydessä vielä kylmänä tietenkin (ei pala sormi ja lämpölaajeneminen ei ole vielä alkanut).

-Kaikki muu mikä käytettyihin autoihin pätee, pätee myös turbo-Saabeihin. Ruosteet, voimansiirto, sähköt jne..

Edit: Kaikki mikä tankista menee, kuluu; teho tulee aina jostain. Maantieajossa 7.5 litrasta ylöspäin, kaupunkimaisemissa yli 10l/100km ei ole epätavanomaista. Omalla kohdalla (900 T16) taitaa mennä lähemmäksi 10l, sisältää hyvin sekalaista ajoa. Ja kun autolla ajaa itse harvoin, niin kyllähän sitä tulee joskus ripeästikin liikuttua..turbo on kiva keksintö 8)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos turposaapilla ajaa kokoajan kaasupohjassa, niin se voi olla yksi syy runsaaseen bensan kulutukseen :P

Muita syitä ovat: ilmansuodatin tukossa, vanhat öljyt, huonot tulpat, yms sytkäosat, huonolaatuinen bensa, vuotava tankki jne.

Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa nuo suodattimet ja tulpat jne. Ehdottomasti oikeat NGK:n tulpat (mieluiten 7EVX-platinat), Bougicordin tulpanjohdot, Boschin vj-kansi ja pyörijä jne. Ei tarvikeosia missään tapauksessa. Sitten vielä täyssynteettiset öljyt ja tuoretta 98-oktaanista bensaa koneeseen. Lopuksi auto kytketään pakokaasutesteriin osaaviin käsiin säädettäväksi. Jos säätäminen onnistuu kunnialla, pitäisi perusasiat alkaa olla kunnossa.

Oma 900T8 vei noin 10-11 litraa satasella seka-ajossa. 900T16Aero hörppäsi ekalla tankillisella noin 14 litraa, mutta enpä mitään taloudellisuusajoa tuolla ole vielä yrittänytkään :P

Eski
smuurine
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 16:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja smuurine »

yksi aika raaka tapa testata turbon kuntoa on tehdä LÄMPIMÄLLÄ koneella seuraavanlainen testi. Pidä pysäköityä autoa vapaalla noin 3000 rpm. Siitä polkaset kierrokset nopeasti punarajalle (ei kuitenkaan rajoittajalle) ja annat kierrosten palautua heti takas tonne 3000rpm tienoille. Toistat pumppausliikkeet useampaan otteeseen ja jos et saa pakokaasujen mukana sinisiä pöllähdyksiä on turbo kunnossa. Jos laakerit ovat väljiä niin sillon ne laskevat öljyä lävitse ja saat sinistä savua.

Jos joku ammattilainen lukee tän testimetodin niin kuulisin mieluusti kommentteja. Itsellä ei ole vankkaa käsitystä siitä kuinka hyvää kyseinen testi tekee koneelle...

PS. tämähän ei varmaan paljon vaikuta tuohon bensankulutukseen, enemmänkin öljynkulutukseen. On kuitenkin kohtuu hyvä tapa testata turbon kuntoa.
900 T16 Aero -84
#2673
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Teorian ja käytännön mukaan turbo vähentää polttoaineenkulutusta. Runsas happimolekyylien määrä sylinterien täytöksessä varmistaa kaikkien kallisarvoisten hiili- ja vetymolekyylien palamisen ja hyödyksi saamisen.
Kulutus jää riippumaan siitä paljonko kaasujalka annostelee ainetta.
Itse olen turboilla ajellut 7,5 ja 8,5 litran välillä per 100 km.
Ylläolevasta syystä kaikissa kunnolla suunnitelluissa moottoreissa nykyään on turbot, ei enää Saabi ole ainoa.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

joo

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Mutta turbot toimii vasta kun on kierroksia konessa riitävästi,turbo moottori on hivenen epätaloudelisempi sillon kun ei ahtoja ole käytössä
johtu pienemmästä puristussuhteesta.

Ja siksi minä ajan vaparilla noin 7l/ sata km.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Ja toisaalta turbon pyörittämiseen tietysti menee sen verran energiaa mitä akselilaakeri ja massan hitaus vaatii.. Eli eihän teho koskaan tule ilmaiseksi.
Silti esim. omalla suht reilusti viritetyllä T16 satkulla pääsen melkein 7 l kulutukseen maantieajossa, mutta eihän sillä koskaan voi käytännössä
niin maltillisesti ajaa 8)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Lisäksi kannattaa tarkistaa pukkaako lämpimänä kuplia paisuntasäiliön "pikku"-putkesta. Voi olla kansi vino tai tiiviste mennyt jos tulee.

Omassa T16:ssa menee maantiellä reippaassa ajossa 9L/100km ja kaupungissa reilusti yli kympin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Jussi3321
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Kesä 23, 2004 00:12
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja Jussi3321 »

niin, tollaset turbot kyllä aina voimansa tarvii jostain=)

jonkun g80 remmiturbon kun saisi:D
onse
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kulutusskaala on todella suuri turbosaabeissa, itsellä on ääripäät 7.2L/100km - 31L/100km, keskivertona kuitenkin pääosin 2-20km ajoa sisältäen n. 9.5L siten, että risteyksissä ei jäädä jalkoihin ja "polyuretaanilaatikoiden" perässä ei homehduta.

Puhtaassa matka-ajossa pysytään alle 10L kulutuksissa reippaammallakin kaasujalalla jos kaikki on kunnossa, itse ajoin 2930km keskikulutuksella 9.3L vaikka keskinopeus jäi hieman yli 100km/h ja puolet matkasta oli reilusti yli kantavuuden oleva muuttokuorma sekä anoppilaatikko katolla.. niin ja menomatka ajettiin 92 oktaanisella itätuonnilla.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

Omassa aerossa oli 12,5L joku aika sitten mut täytyy taas kohta käyvä tankkaamassa ja kattoo paljon vieny.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Bazz
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2004 07:50
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Bazz »

Itselläni oli vielä jokin aika sitten vanha 8-tappinen lahnaturbo ja kulutus oli luokkaa 10-15 litraa sadalla. Kympin pintaan pääsi sievässä matka-ajossa, mutta kaupungissa meni järkeään 15 litraa, melkeinpä ajotavasta riippumatta.
Vastaa Viestiin