Apua 900 turbon ostoon
Apua 900 turbon ostoon
Nyt olis tarjolla 900 turbo ja pitäs tietää mitä noista kannattaa kattoo tarkkaan.Siinä on kuulemma pieni vika että vie pensaa V...paljon mikähän vois olla vikana ja paljonko yleensä tollanen 900 turbo vie pensaa.
Turbo-guruja odotellessa
-Ota imuputki irti ja kokeile sormella turbon siipipyörää. Pieni päittäisvälys (liikkuu akselinsa mukaisesti) hyväksyttävissä, pienikään pitkittäisvälys taasen ei. Turbon pyörii kierroksilla parhaimmillaan useita kymmeniä tuhansia kierroksia, joten laakerointi on tarkkaa. Kova ääni voi myös kieliä kuluneesta laakeroinnista, vihellys poljettaessa on normaalia.
-Auto ei saa savuttaa käynnistettäessä (pieni määrä mahd. voi tulla) eikä lämmettyään saa savuttaa kun annetaan kovasti kierroksia. Joutokäynti on kunnossa olevalla koneella tasaista.
-Ajossa pitää painemittarin nousta punaiselle alueelle kun kovasti annetaan kenkää. Jos mittari pysyy valkoisella ja vain vaivoin nousee edes vähän -> ongelmia. Missä, se onkin jännää etsiä mutta moni muukin on näitä ihmetellyt ja Haku-toiminnolla löytyy paljon hyviä viestiketjuja.
-Tarkista öljyt. Turbo-moottoreissa hyvälaatuinen synt. öljy, suht. tiheät vaihdot (suodattimineen) takaavat paljon huolettomuutta. Jos öljy on kulunutta tms, voi alkaa ihmettelemään ääneen, miksi "hyvinpidetyssä" autossa öljyt näyttävät nähneen päivänvalon viimeksi 20 tkm sitten.
-Tarkista pakosarja, lämmönvaihtelut aiheuttavat hyvin usein halkeamia; vain harva on ilman vaativampia valurautahitsauksia tai sitten sitä ei ole korjattu. Säksättävä ääni kertoo tästä, tai pakosarjan tiivisteiden menosta. Lisäksi on hyvä muutenkin tehdä lähempää tarkastelua mahd. pakopuolen vuodoista, koneen käydessä vielä kylmänä tietenkin (ei pala sormi ja lämpölaajeneminen ei ole vielä alkanut).
-Kaikki muu mikä käytettyihin autoihin pätee, pätee myös turbo-Saabeihin. Ruosteet, voimansiirto, sähköt jne..
Edit: Kaikki mikä tankista menee, kuluu; teho tulee aina jostain. Maantieajossa 7.5 litrasta ylöspäin, kaupunkimaisemissa yli 10l/100km ei ole epätavanomaista. Omalla kohdalla (900 T16) taitaa mennä lähemmäksi 10l, sisältää hyvin sekalaista ajoa. Ja kun autolla ajaa itse harvoin, niin kyllähän sitä tulee joskus ripeästikin liikuttua..turbo on kiva keksintö
-Auto ei saa savuttaa käynnistettäessä (pieni määrä mahd. voi tulla) eikä lämmettyään saa savuttaa kun annetaan kovasti kierroksia. Joutokäynti on kunnossa olevalla koneella tasaista.
-Ajossa pitää painemittarin nousta punaiselle alueelle kun kovasti annetaan kenkää. Jos mittari pysyy valkoisella ja vain vaivoin nousee edes vähän -> ongelmia. Missä, se onkin jännää etsiä mutta moni muukin on näitä ihmetellyt ja Haku-toiminnolla löytyy paljon hyviä viestiketjuja.
-Tarkista öljyt. Turbo-moottoreissa hyvälaatuinen synt. öljy, suht. tiheät vaihdot (suodattimineen) takaavat paljon huolettomuutta. Jos öljy on kulunutta tms, voi alkaa ihmettelemään ääneen, miksi "hyvinpidetyssä" autossa öljyt näyttävät nähneen päivänvalon viimeksi 20 tkm sitten.
-Tarkista pakosarja, lämmönvaihtelut aiheuttavat hyvin usein halkeamia; vain harva on ilman vaativampia valurautahitsauksia tai sitten sitä ei ole korjattu. Säksättävä ääni kertoo tästä, tai pakosarjan tiivisteiden menosta. Lisäksi on hyvä muutenkin tehdä lähempää tarkastelua mahd. pakopuolen vuodoista, koneen käydessä vielä kylmänä tietenkin (ei pala sormi ja lämpölaajeneminen ei ole vielä alkanut).
-Kaikki muu mikä käytettyihin autoihin pätee, pätee myös turbo-Saabeihin. Ruosteet, voimansiirto, sähköt jne..
Edit: Kaikki mikä tankista menee, kuluu; teho tulee aina jostain. Maantieajossa 7.5 litrasta ylöspäin, kaupunkimaisemissa yli 10l/100km ei ole epätavanomaista. Omalla kohdalla (900 T16) taitaa mennä lähemmäksi 10l, sisältää hyvin sekalaista ajoa. Ja kun autolla ajaa itse harvoin, niin kyllähän sitä tulee joskus ripeästikin liikuttua..turbo on kiva keksintö

Jos turposaapilla ajaa kokoajan kaasupohjassa, niin se voi olla yksi syy runsaaseen bensan kulutukseen
Muita syitä ovat: ilmansuodatin tukossa, vanhat öljyt, huonot tulpat, yms sytkäosat, huonolaatuinen bensa, vuotava tankki jne.
Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa nuo suodattimet ja tulpat jne. Ehdottomasti oikeat NGK:n tulpat (mieluiten 7EVX-platinat), Bougicordin tulpanjohdot, Boschin vj-kansi ja pyörijä jne. Ei tarvikeosia missään tapauksessa. Sitten vielä täyssynteettiset öljyt ja tuoretta 98-oktaanista bensaa koneeseen. Lopuksi auto kytketään pakokaasutesteriin osaaviin käsiin säädettäväksi. Jos säätäminen onnistuu kunnialla, pitäisi perusasiat alkaa olla kunnossa.
Oma 900T8 vei noin 10-11 litraa satasella seka-ajossa. 900T16Aero hörppäsi ekalla tankillisella noin 14 litraa, mutta enpä mitään taloudellisuusajoa tuolla ole vielä yrittänytkään
Eski

Muita syitä ovat: ilmansuodatin tukossa, vanhat öljyt, huonot tulpat, yms sytkäosat, huonolaatuinen bensa, vuotava tankki jne.
Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa nuo suodattimet ja tulpat jne. Ehdottomasti oikeat NGK:n tulpat (mieluiten 7EVX-platinat), Bougicordin tulpanjohdot, Boschin vj-kansi ja pyörijä jne. Ei tarvikeosia missään tapauksessa. Sitten vielä täyssynteettiset öljyt ja tuoretta 98-oktaanista bensaa koneeseen. Lopuksi auto kytketään pakokaasutesteriin osaaviin käsiin säädettäväksi. Jos säätäminen onnistuu kunnialla, pitäisi perusasiat alkaa olla kunnossa.
Oma 900T8 vei noin 10-11 litraa satasella seka-ajossa. 900T16Aero hörppäsi ekalla tankillisella noin 14 litraa, mutta enpä mitään taloudellisuusajoa tuolla ole vielä yrittänytkään

Eski
yksi aika raaka tapa testata turbon kuntoa on tehdä LÄMPIMÄLLÄ koneella seuraavanlainen testi. Pidä pysäköityä autoa vapaalla noin 3000 rpm. Siitä polkaset kierrokset nopeasti punarajalle (ei kuitenkaan rajoittajalle) ja annat kierrosten palautua heti takas tonne 3000rpm tienoille. Toistat pumppausliikkeet useampaan otteeseen ja jos et saa pakokaasujen mukana sinisiä pöllähdyksiä on turbo kunnossa. Jos laakerit ovat väljiä niin sillon ne laskevat öljyä lävitse ja saat sinistä savua.
Jos joku ammattilainen lukee tän testimetodin niin kuulisin mieluusti kommentteja. Itsellä ei ole vankkaa käsitystä siitä kuinka hyvää kyseinen testi tekee koneelle...
PS. tämähän ei varmaan paljon vaikuta tuohon bensankulutukseen, enemmänkin öljynkulutukseen. On kuitenkin kohtuu hyvä tapa testata turbon kuntoa.
Jos joku ammattilainen lukee tän testimetodin niin kuulisin mieluusti kommentteja. Itsellä ei ole vankkaa käsitystä siitä kuinka hyvää kyseinen testi tekee koneelle...
PS. tämähän ei varmaan paljon vaikuta tuohon bensankulutukseen, enemmänkin öljynkulutukseen. On kuitenkin kohtuu hyvä tapa testata turbon kuntoa.
900 T16 Aero -84
#2673
#2673
Teorian ja käytännön mukaan turbo vähentää polttoaineenkulutusta. Runsas happimolekyylien määrä sylinterien täytöksessä varmistaa kaikkien kallisarvoisten hiili- ja vetymolekyylien palamisen ja hyödyksi saamisen.
Kulutus jää riippumaan siitä paljonko kaasujalka annostelee ainetta.
Itse olen turboilla ajellut 7,5 ja 8,5 litran välillä per 100 km.
Ylläolevasta syystä kaikissa kunnolla suunnitelluissa moottoreissa nykyään on turbot, ei enää Saabi ole ainoa.
Kulutus jää riippumaan siitä paljonko kaasujalka annostelee ainetta.
Itse olen turboilla ajellut 7,5 ja 8,5 litran välillä per 100 km.
Ylläolevasta syystä kaikissa kunnolla suunnitelluissa moottoreissa nykyään on turbot, ei enää Saabi ole ainoa.
joo
Mutta turbot toimii vasta kun on kierroksia konessa riitävästi,turbo moottori on hivenen epätaloudelisempi sillon kun ei ahtoja ole käytössä
johtu pienemmästä puristussuhteesta.
Ja siksi minä ajan vaparilla noin 7l/ sata km.
johtu pienemmästä puristussuhteesta.
Ja siksi minä ajan vaparilla noin 7l/ sata km.
-
- "Aero"
- Viestit: 465
- Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
- Paikkakunta: Turku
Ja toisaalta turbon pyörittämiseen tietysti menee sen verran energiaa mitä akselilaakeri ja massan hitaus vaatii.. Eli eihän teho koskaan tule ilmaiseksi.
Silti esim. omalla suht reilusti viritetyllä T16 satkulla pääsen melkein 7 l kulutukseen maantieajossa, mutta eihän sillä koskaan voi käytännössä
niin maltillisesti ajaa
Silti esim. omalla suht reilusti viritetyllä T16 satkulla pääsen melkein 7 l kulutukseen maantieajossa, mutta eihän sillä koskaan voi käytännössä
niin maltillisesti ajaa

Kulutusskaala on todella suuri turbosaabeissa, itsellä on ääripäät 7.2L/100km - 31L/100km, keskivertona kuitenkin pääosin 2-20km ajoa sisältäen n. 9.5L siten, että risteyksissä ei jäädä jalkoihin ja "polyuretaanilaatikoiden" perässä ei homehduta.
Puhtaassa matka-ajossa pysytään alle 10L kulutuksissa reippaammallakin kaasujalalla jos kaikki on kunnossa, itse ajoin 2930km keskikulutuksella 9.3L vaikka keskinopeus jäi hieman yli 100km/h ja puolet matkasta oli reilusti yli kantavuuden oleva muuttokuorma sekä anoppilaatikko katolla.. niin ja menomatka ajettiin 92 oktaanisella itätuonnilla.
Puhtaassa matka-ajossa pysytään alle 10L kulutuksissa reippaammallakin kaasujalalla jos kaikki on kunnossa, itse ajoin 2930km keskikulutuksella 9.3L vaikka keskinopeus jäi hieman yli 100km/h ja puolet matkasta oli reilusti yli kantavuuden oleva muuttokuorma sekä anoppilaatikko katolla.. niin ja menomatka ajettiin 92 oktaanisella itätuonnilla.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä