TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Pitäiskö tuon kompurapesän lähteä kääntymään helposti kun sen pannan on löysännyt ? Ei liiku ja laitoin yöksi WD40:stä siihen saumaan lillumaan...

Mitä työkaluja suosittelette operaatioon ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Joissain mitsuissa on tappi siellä estämässä pesän kääntämistä..

Ota pesä kokonaan irti ja katso, pitääkö tarttua dremeliin. Varothan siipiä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Omasssa oli pakopuolen pesässä irtonainen tappi joka oli sormin otettavissa pois. Imupuolen kotelossa tappi oli tiukalla sovitteella kotelossa jonka itse tyydyin dremelöimään tasaiseksi oikeaoppisen irroittamisen sijaan.

Oliko kompurapesässä siis panta vai lukkorengaskiinnitys? Jos lukkorengas, niin puristit siis lukkorengaspihdeillä kasaan ja samalla yritit kääntää?

Tosiaan mahdollisen tapin poistamiseksi kompurakotelo pitää irroittaa ja siinä tapauksessa lukkorengasta saa puristaa aika urakalla kasaan.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Avauskohta oli siis pakopesän ja kompurahässäkän laippamainen rajapinta, ja siinä on samankaltainen U-panta tiukkaamassa laippoja kiinni kuin V-bandissa.
Sain sen nyt auki kun saumaan naputteli pikkasen ruuvimeisselillä varoen ja toden totta sieltä löytyi sellainen pikkuinen irtonainen hiirenpapana joka toimi kait ohjurina.

Siinä laakeripesän ja kevytmetallisen kompurakotelon rajassa olevaa isoa C-rengasta en yritäkkään avata. On muuten tarkkaa tuo suuntaus ettei turbiinin siivet kiilaa seinämiin kiinni, pitää pitää kaffipaussi välissä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Eli olet siis kääntämässä pelkkää pakopesää eli turbiinipesää eli sitä valurautaista puolta.

Kunhan vastinpinnat on puhtaat niin kyllä se pesä asettuu kohilleen. Eli karstat pois työstäen. Siivet hipoo kyllä lähellä kun ei siellä juuri saisikaan välystä olla että pakokaasut menee oikeista rakosista ja siipi pyörii.

Kun homma on valmis niin on hyvä tarkastaa vielä ettei pakosiipi ota koteloon kiinni ja hyrrä pyörii esteettä ja kivasti.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllä se sitten menikin nätisti paikalleen viilapenkissä varovasti naputellen ja tarkkaillen sauman tasaleveyttä ja pyöritellen siipiä. Lopuksi panta viimeistelee pakan tarkasti kasaan ja hyrrä pyörii aivan esteettä.

Pahempi vastustus olikin DP:n yksi vanha pinnapultti minkä jengat oli niin sorvaantuneet että piti vaihtaa. Vaan ei lähde kahdella mutterilla kiilaamalla ja hitsattu mutteri katkaisi pinnapultin tietenkin karkaistuneen metallin takia kunnes lopulta lähti kun oli enää nysä jäljellä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

vesa67 kirjoitti: Pahempi vastustus olikin DP:n yksi vanha pinnapultti minkä jengat oli niin sorvaantuneet että piti vaihtaa. Vaan ei lähde kahdella mutterilla kiilaamalla ja hitsattu mutteri katkaisi pinnapultin tietenkin karkaistuneen metallin takia kunnes lopulta lähti kun oli enää nysä jäljellä.

Haha...samassa veneessä ollaan . Mulla alko kenkkuilemaan tonnarissa se dp.n pultti joka on pahimmassa paikassa eli edestä katsottuna lähimpänä lohkoa. sinne ei tahdo oikeen millään päästä käsiksi ja kun pääsi niin mutteri meni vaan pyöreäksi ;-) Sitten tuli flunssakuume päälle ja piti siirtää hyrrän vaihtoprojekti toiseen hetkeen.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Kaide kirjoitti:

Haha...samassa veneessä ollaan . Mulla alko kenkkuilemaan tonnarissa se dp.n pultti joka on pahimmassa paikassa eli edestä katsottuna lähimpänä lohkoa. sinne ei tahdo oikeen millään päästä käsiksi ja kun pääsi niin mutteri meni vaan pyöreäksi ;-) Sitten tuli flunssakuume päälle ja piti siirtää hyrrän vaihtoprojekti toiseen hetkeen.
Semmonen S-mallinen lenkkiavain on tossa kätevä, vaikka nysväämistä se on joka tapauksessa. Orkkis DP kanssa taitaa räikkälenkkikin sopia, JT:n kanssa ei.
Ainakin osa noista muttereista on 1/2", siksi se nuljaantuminen millisillä on mahdollista.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

joo , puolituumaisia noi dp.n mutskut on joo , mutta paikka on kyllä aika ärsyttävä...käsiksi pääsee muttei työskentelemään :lol:
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?

Viesti Kirjoittaja arttu »

Kaide kirjoitti:
vesa67 kirjoitti: Pahempi vastustus olikin DP:n yksi vanha pinnapultti minkä jengat oli niin sorvaantuneet että piti vaihtaa. Vaan ei lähde kahdella mutterilla kiilaamalla ja hitsattu mutteri katkaisi pinnapultin tietenkin karkaistuneen metallin takia kunnes lopulta lähti kun oli enää nysä jäljellä.

Haha...samassa veneessä ollaan . Mulla alko kenkkuilemaan tonnarissa se dp.n pultti joka on pahimmassa paikassa eli edestä katsottuna lähimpänä lohkoa. sinne ei tahdo oikeen millään päästä käsiksi ja kun pääsi niin mutteri meni vaan pyöreäksi ;-) Sitten tuli flunssakuume päälle ja piti siirtää hyrrän vaihtoprojekti toiseen hetkeen.
Ainakin ite huomannut että helpoin konsti on kun tonarin keula ilmaan ja alapuolelta ruuamaan se svittumainen mutteri.
Onnistuu aika kivuttomasti vaikka 3" dp...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Piti se kompurapesäkin sitten kääntää kun huomasin että öljan ulostulo osoittaa pyllyyn jos vain sitä pakopesää kääntää.
Onneksi tuo Mitsu on aikas kiva palapeli, kolme osaa jotka saa toisiinsa nähden ihan haluamaansa asentoon kunhan haitat poistaa. Siellä kompuran puolella oli tosiaan dremelöitävä tappi tiellä
Kuva

Kuva
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Vastaa Viestiin