TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?
TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?
Pitäiskö tuon kompurapesän lähteä kääntymään helposti kun sen pannan on löysännyt ? Ei liiku ja laitoin yöksi WD40:stä siihen saumaan lillumaan...
Mitä työkaluja suosittelette operaatioon ?
Mitä työkaluja suosittelette operaatioon ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?
Joissain mitsuissa on tappi siellä estämässä pesän kääntämistä..
Ota pesä kokonaan irti ja katso, pitääkö tarttua dremeliin. Varothan siipiä.
Ota pesä kokonaan irti ja katso, pitääkö tarttua dremeliin. Varothan siipiä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?
Omasssa oli pakopuolen pesässä irtonainen tappi joka oli sormin otettavissa pois. Imupuolen kotelossa tappi oli tiukalla sovitteella kotelossa jonka itse tyydyin dremelöimään tasaiseksi oikeaoppisen irroittamisen sijaan.
Oliko kompurapesässä siis panta vai lukkorengaskiinnitys? Jos lukkorengas, niin puristit siis lukkorengaspihdeillä kasaan ja samalla yritit kääntää?
Tosiaan mahdollisen tapin poistamiseksi kompurakotelo pitää irroittaa ja siinä tapauksessa lukkorengasta saa puristaa aika urakalla kasaan.
Oliko kompurapesässä siis panta vai lukkorengaskiinnitys? Jos lukkorengas, niin puristit siis lukkorengaspihdeillä kasaan ja samalla yritit kääntää?
Tosiaan mahdollisen tapin poistamiseksi kompurakotelo pitää irroittaa ja siinä tapauksessa lukkorengasta saa puristaa aika urakalla kasaan.
Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?
Avauskohta oli siis pakopesän ja kompurahässäkän laippamainen rajapinta, ja siinä on samankaltainen U-panta tiukkaamassa laippoja kiinni kuin V-bandissa.
Sain sen nyt auki kun saumaan naputteli pikkasen ruuvimeisselillä varoen ja toden totta sieltä löytyi sellainen pikkuinen irtonainen hiirenpapana joka toimi kait ohjurina.
Siinä laakeripesän ja kevytmetallisen kompurakotelon rajassa olevaa isoa C-rengasta en yritäkkään avata. On muuten tarkkaa tuo suuntaus ettei turbiinin siivet kiilaa seinämiin kiinni, pitää pitää kaffipaussi välissä.
Sain sen nyt auki kun saumaan naputteli pikkasen ruuvimeisselillä varoen ja toden totta sieltä löytyi sellainen pikkuinen irtonainen hiirenpapana joka toimi kait ohjurina.
Siinä laakeripesän ja kevytmetallisen kompurakotelon rajassa olevaa isoa C-rengasta en yritäkkään avata. On muuten tarkkaa tuo suuntaus ettei turbiinin siivet kiilaa seinämiin kiinni, pitää pitää kaffipaussi välissä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?
Eli olet siis kääntämässä pelkkää pakopesää eli turbiinipesää eli sitä valurautaista puolta.
Kunhan vastinpinnat on puhtaat niin kyllä se pesä asettuu kohilleen. Eli karstat pois työstäen. Siivet hipoo kyllä lähellä kun ei siellä juuri saisikaan välystä olla että pakokaasut menee oikeista rakosista ja siipi pyörii.
Kun homma on valmis niin on hyvä tarkastaa vielä ettei pakosiipi ota koteloon kiinni ja hyrrä pyörii esteettä ja kivasti.
Kunhan vastinpinnat on puhtaat niin kyllä se pesä asettuu kohilleen. Eli karstat pois työstäen. Siivet hipoo kyllä lähellä kun ei siellä juuri saisikaan välystä olla että pakokaasut menee oikeista rakosista ja siipi pyörii.
Kun homma on valmis niin on hyvä tarkastaa vielä ettei pakosiipi ota koteloon kiinni ja hyrrä pyörii esteettä ja kivasti.
Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?
Kyllä se sitten menikin nätisti paikalleen viilapenkissä varovasti naputellen ja tarkkaillen sauman tasaleveyttä ja pyöritellen siipiä. Lopuksi panta viimeistelee pakan tarkasti kasaan ja hyrrä pyörii aivan esteettä.
Pahempi vastustus olikin DP:n yksi vanha pinnapultti minkä jengat oli niin sorvaantuneet että piti vaihtaa. Vaan ei lähde kahdella mutterilla kiilaamalla ja hitsattu mutteri katkaisi pinnapultin tietenkin karkaistuneen metallin takia kunnes lopulta lähti kun oli enää nysä jäljellä.
Pahempi vastustus olikin DP:n yksi vanha pinnapultti minkä jengat oli niin sorvaantuneet että piti vaihtaa. Vaan ei lähde kahdella mutterilla kiilaamalla ja hitsattu mutteri katkaisi pinnapultin tietenkin karkaistuneen metallin takia kunnes lopulta lähti kun oli enää nysä jäljellä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?
vesa67 kirjoitti: Pahempi vastustus olikin DP:n yksi vanha pinnapultti minkä jengat oli niin sorvaantuneet että piti vaihtaa. Vaan ei lähde kahdella mutterilla kiilaamalla ja hitsattu mutteri katkaisi pinnapultin tietenkin karkaistuneen metallin takia kunnes lopulta lähti kun oli enää nysä jäljellä.
Haha...samassa veneessä ollaan . Mulla alko kenkkuilemaan tonnarissa se dp.n pultti joka on pahimmassa paikassa eli edestä katsottuna lähimpänä lohkoa. sinne ei tahdo oikeen millään päästä käsiksi ja kun pääsi niin mutteri meni vaan pyöreäksi

Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?
Semmonen S-mallinen lenkkiavain on tossa kätevä, vaikka nysväämistä se on joka tapauksessa. Orkkis DP kanssa taitaa räikkälenkkikin sopia, JT:n kanssa ei.Kaide kirjoitti:
Haha...samassa veneessä ollaan . Mulla alko kenkkuilemaan tonnarissa se dp.n pultti joka on pahimmassa paikassa eli edestä katsottuna lähimpänä lohkoa. sinne ei tahdo oikeen millään päästä käsiksi ja kun pääsi niin mutteri meni vaan pyöreäksiSitten tuli flunssakuume päälle ja piti siirtää hyrrän vaihtoprojekti toiseen hetkeen.
Ainakin osa noista muttereista on 1/2", siksi se nuljaantuminen millisillä on mahdollista.
Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?
joo , puolituumaisia noi dp.n mutskut on joo , mutta paikka on kyllä aika ärsyttävä...käsiksi pääsee muttei työskentelemään 

Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?
Ainakin ite huomannut että helpoin konsti on kun tonarin keula ilmaan ja alapuolelta ruuamaan se svittumainen mutteri.Kaide kirjoitti:vesa67 kirjoitti: Pahempi vastustus olikin DP:n yksi vanha pinnapultti minkä jengat oli niin sorvaantuneet että piti vaihtaa. Vaan ei lähde kahdella mutterilla kiilaamalla ja hitsattu mutteri katkaisi pinnapultin tietenkin karkaistuneen metallin takia kunnes lopulta lähti kun oli enää nysä jäljellä.
Haha...samassa veneessä ollaan . Mulla alko kenkkuilemaan tonnarissa se dp.n pultti joka on pahimmassa paikassa eli edestä katsottuna lähimpänä lohkoa. sinne ei tahdo oikeen millään päästä käsiksi ja kun pääsi niin mutteri meni vaan pyöreäksiSitten tuli flunssakuume päälle ja piti siirtää hyrrän vaihtoprojekti toiseen hetkeen.
Onnistuu aika kivuttomasti vaikka 3" dp...
Re: TD04H-15T#6 kompurapesän kääntäminen ?
Piti se kompurapesäkin sitten kääntää kun huomasin että öljan ulostulo osoittaa pyllyyn jos vain sitä pakopesää kääntää.
Onneksi tuo Mitsu on aikas kiva palapeli, kolme osaa jotka saa toisiinsa nähden ihan haluamaansa asentoon kunhan haitat poistaa. Siellä kompuran puolella oli tosiaan dremelöitävä tappi tiellä


Onneksi tuo Mitsu on aikas kiva palapeli, kolme osaa jotka saa toisiinsa nähden ihan haluamaansa asentoon kunhan haitat poistaa. Siellä kompuran puolella oli tosiaan dremelöitävä tappi tiellä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko