
Termostaatti -suositus..
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Termostaatti -suositus..
.. onko sellaista. Thanks again 

SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: Termostaatti -suositus..
Merkkituote. Toimii ainakinPeter Finn kirjoitti:.. onko sellaista. Thanks again

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Termostaatti -suositus..
Peter Finn taitaa tarkoittaa termarin celsius asteita, Ja merkkituotteitakin on monella eri asteluvulla.suapas kirjoitti:Merkkituote. Toimii ainakinPeter Finn kirjoitti:.. onko sellaista. Thanks again
Re: Termostaatti -suositus..
Ok, kaikkiin autoihin mihin olen termarin vaihtanut on ollu tarjolla useampaa vaihtoehtoa... Mutta ilmeisesti saab tekee poikkeuksen.
Re: Termostaatti -suositus..
Alkuperäinen 92 asteinen termostaatti. Ja löytyy varaosanumerolla: 4623815Peter Finn kirjoitti:.. onko sellaista. Thanks again

46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
- Paikkakunta: Turku
Re: Termostaatti -suositus..
Kiitos vastauksista!
Motonetissä on
termostaatti kotelolla 29.20
sisäosa vanhaan koteloon 9.00
Ei taida ajaa ihan samaa asiaa
Motonetissä on
termostaatti kotelolla 29.20
sisäosa vanhaan koteloon 9.00
Ei taida ajaa ihan samaa asiaa

SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
Re: Termostaatti -suositus..
Miten tiensäpäähän tullut termari oireilee?
Tänään lähdin töihin. Maantieajoa n.10kilometriä. Lämpömittari vaakatasossa, missä normaalistikkin.
Siinä edessä sitten rekka körötteli ja ohi ajattelin mennä. Kaasu pohjaan ja ohi. Ohituksen jälkeen päästin kaasun ylös ja annoin vauhdin tippua.
Siinä sitten sopivaan nopeuteen lasketellessa huomasin että lämpömittari oli tipahtanut 1/4kohtaan mittarista. Eikä meinannut nousta siitä.
10kilometria vielä töihin matkaa. Kyllä se sieltä hiljalleen nousi, muttei siihen vaakatasoon enään.
Onkohan termari loppu vai miksi se laski kun antoi kunnolla kierroksia?
Tänään lähdin töihin. Maantieajoa n.10kilometriä. Lämpömittari vaakatasossa, missä normaalistikkin.
Siinä edessä sitten rekka körötteli ja ohi ajattelin mennä. Kaasu pohjaan ja ohi. Ohituksen jälkeen päästin kaasun ylös ja annoin vauhdin tippua.
Siinä sitten sopivaan nopeuteen lasketellessa huomasin että lämpömittari oli tipahtanut 1/4kohtaan mittarista. Eikä meinannut nousta siitä.
10kilometria vielä töihin matkaa. Kyllä se sieltä hiljalleen nousi, muttei siihen vaakatasoon enään.
Onkohan termari loppu vai miksi se laski kun antoi kunnolla kierroksia?
9-3ss 1.8t -07
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Termostaatti -suositus..
Polkaisussa nesteen lämpötila nousi --> termari aukesi enemmän "kompensoidakseen"--> nesteen lämpötila laski --> termarin olisi pitänyt sulkeutua, mutta ilmeisesti jumitti hieman "auki" asentoon --> koneen lämmöt ei noussut/nousi hitaasti normaaliin.JL79 kirjoitti:Miten tiensäpäähän tullut termari oireilee?
Tänään lähdin töihin. Maantieajoa n.10kilometriä. Lämpömittari vaakatasossa, missä normaalistikkin.
Siinä edessä sitten rekka körötteli ja ohi ajattelin mennä. Kaasu pohjaan ja ohi. Ohituksen jälkeen päästin kaasun ylös ja annoin vauhdin tippua.
Siinä sitten sopivaan nopeuteen lasketellessa huomasin että lämpömittari oli tipahtanut 1/4kohtaan mittarista. Eikä meinannut nousta siitä.
10kilometria vielä töihin matkaa. Kyllä se sieltä hiljalleen nousi, muttei siihen vaakatasoon enään.
Onkohan termari loppu vai miksi se laski kun antoi kunnolla kierroksia?
Aika lailla vastaavasti on toiminut omalle kohdalle sattuneet jumitukset, eli kylmäkäynnistyksen jälkeen koneen lämmettyä normiksi on termari avautunut --> kone viilenee, mutta ei lämpene enään normaaliksi, koska termari on jumittanut hieman liikaa auki asentoon.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Termostaatti -suositus..
Vaihdoin omaani termarin reilu viikko sitten. Ostin Motonetin tiskiltä ja taas on lämmöt kohdallaan.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Termostaatti -suositus..
niin ajattelinkin. Kiitos vastauksesta. Joutuu kai tässä itsekkin termari kaupoille.
9-3ss 1.8t -07
Re: Termostaatti -suositus..
Näköjään jäi pysyväksi vaivaksi tuo lämpöongelma.
Nyt töistä kotiin ajaessa ihan rauhallisesti n20km lämmöt normaalit, sitten päätin kokeilla ja selvä yhteys kaasun asentoon/kierroksiin.
eli hetkeksi kaasu pohjaan ja miltei heti lämpömittarin viisari putosi.
Täytyy käydä verstaalla kyselemässä aikoja termarin vaihdolle
Nyt töistä kotiin ajaessa ihan rauhallisesti n20km lämmöt normaalit, sitten päätin kokeilla ja selvä yhteys kaasun asentoon/kierroksiin.
eli hetkeksi kaasu pohjaan ja miltei heti lämpömittarin viisari putosi.
Täytyy käydä verstaalla kyselemässä aikoja termarin vaihdolle

9-3ss 1.8t -07
Re: Termostaatti -suositus..
Sikäli totta, että jos ostaa pelkän sisäosan, ei saa uutta koteloa, ei ei aja samaa asiaa, mutta asentamalla uuden sisäosan vanhaan koteloon tulee ihan OK, jos vanha kotelo on OK, ei pahoja syöpymiä kotelon tiivistepinnassa tiivisteen vuodon takia tms.Peter Finn kirjoitti:Motonetissä on termostaatti kotelolla 29.20, sisäosa vanhaan koteloon 9.00. Ei taida ajaa ihan samaa asiaa
Jos tarkoitit että Motonet-termari kotelon kanssa tai ilman ei missään tapauksessa ajaisi samaa asiaa kuin orkkistermari, luulisin että olet väärässä. Tarvikeosakin voi toimia. Soita vaikka Motonettiin ja pyydä katsomaan hyllystä millä aukeamislämpötilalla heidän termostaattinsa on, jos lämpötila epäillyttää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Termostaatti -suositus..
Omassakin taitanee termostaatti mennä vaihtoon,lämpömittari ei nouse matka ajossa kuin vähän alle puolivälin,ei siis D:n yläreunaan.
Missäs tässä mahtavassa V6 (vm -99) koneessa termostaatti sijaitsee ja kuinka se vaihdetaan?
Rautalankaa,rautalankaa...
Missäs tässä mahtavassa V6 (vm -99) koneessa termostaatti sijaitsee ja kuinka se vaihdetaan?
Rautalankaa,rautalankaa...

Joku kipotin.
Re: Termostaatti -suositus..
moilanen88 kirjoitti:Omassakin taitanee termostaatti mennä vaihtoon,lämpömittari ei nouse matka ajossa kuin vähän alle puolivälin,ei siis D:n yläreunaan.
Missäs tässä mahtavassa V6 (vm -99) koneessa termostaatti sijaitsee ja kuinka se vaihdetaan?
Rautalankaa,rautalankaa...
V.J.S kirjoitti: Termostaatin vaihto Saabiinhan on helppoa kuin heinänteko, ajattelin. Sitäpaitsi viime talvena yli 10 asteen pakkasilla tuntui lämpömittarin neula jäävän ainakin pari milliä vajaaksi "vaaka-asennosta" matka-ajossa, eli termarin voisi tosiaan vaikka vaan ihan lämpimikseen vaihtaa.
Helppoa, kuten kuvasta näkyy, siinähän se termari jo onkin irti:
Ja siinä näkyy myös termarikotelolle tuleva putkenpätkä O-renkaineen:
Tuommonen siis tuo V6 termari, tulee kotelon kera:
Eikun uutta suoleen, O-rengas ei pysy ilman liimaa urassaan:
Näin ikkäästi, uus termari paikoillaan, ja eikun kovaa ajoo...vai kuinka?
No ei IHAN vielä, tuo putki O-renkaineen pitää pultata toisesta päästään kiinni kanteen. Samaan holetsuun tulee tietty koneen nostorauta ja öljytikun pidike, eli kolme himmeliä jotka kaikki kanittaa omiin suuntiinsa ja ahtaassa raossa oleva ruuvinkanta:
Tuo kuvassa näkyvä pikkunen letkunpätkä ei tietenkään irronnut ehjänä, joten piti tonkia laarista uutta lerssiä tilalle. Siinä jo ölppätikkukin paikoillaan:
Juu niin, tuli se imusarjakin irroitettua, kun ei termariin muuten pääse käsiksi...aloitetaan kasaaminen kolmiosaisen imusarjan alimmaisesta palikasta, rasvaa (oransseihin) O-renkaisiin, opasti WIS:
Ja sitten vaan ujutellaan paikalleen, eli kansien väliin:
...ja taas liukastetta:
Tuon muovihärdellin päälle sitten olis tarjolla tämmöistä läystäkettä, jossa mm. suuttimet kiinni:
No samperi, sinnehän sekin sujahti:
Tilaahan ei juuri ole kiinnitysruuveja reikiinäs ujutella, joten tosiranettajan kikkapakista nro 8 käyttöön, eli liisteröidään ruuvinkanta hylsyyn vaseliinilla:
...ja ruuvataan paikoilleen:
Sitten riuhdotaan vanha tiiviste irti tässä vaiheessa, kun ei tullut mieleen silloin kun tuo kalikka oli "irti" (eli oli siinä vielä bensalinja yms. letkujen varassa kiinni):
Sitten muistetaan, että takimmaisen kannen venakopan tiiviste on kuitenkin porsinut ja tulpat ui öljymarinaadissa, joten laitetaan uusi tiivari ja kiinnityspulttien O-renkaatkin uudet samaan rähinään:
Juu, mutta jatketaas sitten taas sitä temariprojektia...Eli uusi imusarjan ylimmän osan tiiviste paikoilleen:
Muistetaan laittaa ne suutinten sähköliittimet paikoilleen ja aletaan tunkkaamaan imusarjan ylintä osaa, jossa siis läppäkotelokin vielä kiinni, paikoilleen:
Se oli helppoa, ja muistetaan sieltä läppäkotelon päästä laittaa yksi "ylösalaisin" oleva 10mm kantainen ruuvi tukirautaan kiinni. Siinäkö se jo oli? No ei tietenkään. Heivataanpa vielä ahtimen imuputki kiinni:
Tilaa on ujutella putki alas ahtimelle vaikka huru mycket:
Sinne meni, melkeen heittämällä:
Jaa niin, se by-passin putki, ja huohotusputki kans:
Jepander. Sitten enään tuohon väliin IMM kiinni:
Eikä tartte enään kuin ruuvailla moottorin päälle peitemuovit, niin se on siinä:
Helppoa mutta yksinkertaista siis tämä termostaatin vaihtoTulipa vielä termari otettua PCS:ltä, tuli Speedpartsin paketissa Vernet:n 92-asteinen, toivoa sopii, että olis käypänen termari, ei tota kuitenkaan ihan huvikseen ala vaihtelemaan talven pakkasilla
Paikallaan oli orkkistermari (valm. 08 / 1998), sekin 92 asteinen, ja aivan kivettyneellä tiivisteellä, jonka ansiosta tuonne kansien väliin oli muodostunut jo ihan mukiinmenevät glykolisaostumat
![]()
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16
Re: Termostaatti -suositus..
Voi luoja. Toivottavasti 2,3t on helpompi jos joskus napsahtaa...