Termostaatti -suositus..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

.. onko sellaista. Thanks again :D
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja suapas »

Peter Finn kirjoitti:.. onko sellaista. Thanks again :D
Merkkituote. Toimii ainakin :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

suapas kirjoitti:
Peter Finn kirjoitti:.. onko sellaista. Thanks again :D
Merkkituote. Toimii ainakin :)
Peter Finn taitaa tarkoittaa termarin celsius asteita, Ja merkkituotteitakin on monella eri asteluvulla.
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

Ok, kaikkiin autoihin mihin olen termarin vaihtanut on ollu tarjolla useampaa vaihtoehtoa... Mutta ilmeisesti saab tekee poikkeuksen.
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Peter Finn kirjoitti:.. onko sellaista. Thanks again :D
Alkuperäinen 92 asteinen termostaatti. Ja löytyy varaosanumerolla: 4623815 :D .
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Kiitos vastauksista!

Motonetissä on
termostaatti kotelolla 29.20
sisäosa vanhaan koteloon 9.00
Ei taida ajaa ihan samaa asiaa :?
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja JL79 »

Miten tiensäpäähän tullut termari oireilee?
Tänään lähdin töihin. Maantieajoa n.10kilometriä. Lämpömittari vaakatasossa, missä normaalistikkin.
Siinä edessä sitten rekka körötteli ja ohi ajattelin mennä. Kaasu pohjaan ja ohi. Ohituksen jälkeen päästin kaasun ylös ja annoin vauhdin tippua.
Siinä sitten sopivaan nopeuteen lasketellessa huomasin että lämpömittari oli tipahtanut 1/4kohtaan mittarista. Eikä meinannut nousta siitä.
10kilometria vielä töihin matkaa. Kyllä se sieltä hiljalleen nousi, muttei siihen vaakatasoon enään.
Onkohan termari loppu vai miksi se laski kun antoi kunnolla kierroksia?
9-3ss 1.8t -07
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

JL79 kirjoitti:Miten tiensäpäähän tullut termari oireilee?
Tänään lähdin töihin. Maantieajoa n.10kilometriä. Lämpömittari vaakatasossa, missä normaalistikkin.
Siinä edessä sitten rekka körötteli ja ohi ajattelin mennä. Kaasu pohjaan ja ohi. Ohituksen jälkeen päästin kaasun ylös ja annoin vauhdin tippua.
Siinä sitten sopivaan nopeuteen lasketellessa huomasin että lämpömittari oli tipahtanut 1/4kohtaan mittarista. Eikä meinannut nousta siitä.
10kilometria vielä töihin matkaa. Kyllä se sieltä hiljalleen nousi, muttei siihen vaakatasoon enään.
Onkohan termari loppu vai miksi se laski kun antoi kunnolla kierroksia?
Polkaisussa nesteen lämpötila nousi --> termari aukesi enemmän "kompensoidakseen"--> nesteen lämpötila laski --> termarin olisi pitänyt sulkeutua, mutta ilmeisesti jumitti hieman "auki" asentoon --> koneen lämmöt ei noussut/nousi hitaasti normaaliin.

Aika lailla vastaavasti on toiminut omalle kohdalle sattuneet jumitukset, eli kylmäkäynnistyksen jälkeen koneen lämmettyä normiksi on termari avautunut --> kone viilenee, mutta ei lämpene enään normaaliksi, koska termari on jumittanut hieman liikaa auki asentoon.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Vaihdoin omaani termarin reilu viikko sitten. Ostin Motonetin tiskiltä ja taas on lämmöt kohdallaan.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja JL79 »

niin ajattelinkin. Kiitos vastauksesta. Joutuu kai tässä itsekkin termari kaupoille.
9-3ss 1.8t -07
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja JL79 »

Näköjään jäi pysyväksi vaivaksi tuo lämpöongelma.
Nyt töistä kotiin ajaessa ihan rauhallisesti n20km lämmöt normaalit, sitten päätin kokeilla ja selvä yhteys kaasun asentoon/kierroksiin.
eli hetkeksi kaasu pohjaan ja miltei heti lämpömittarin viisari putosi.
Täytyy käydä verstaalla kyselemässä aikoja termarin vaihdolle :?
9-3ss 1.8t -07
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja jus »

Peter Finn kirjoitti:Motonetissä on termostaatti kotelolla 29.20, sisäosa vanhaan koteloon 9.00. Ei taida ajaa ihan samaa asiaa :?
Sikäli totta, että jos ostaa pelkän sisäosan, ei saa uutta koteloa, ei ei aja samaa asiaa, mutta asentamalla uuden sisäosan vanhaan koteloon tulee ihan OK, jos vanha kotelo on OK, ei pahoja syöpymiä kotelon tiivistepinnassa tiivisteen vuodon takia tms.

Jos tarkoitit että Motonet-termari kotelon kanssa tai ilman ei missään tapauksessa ajaisi samaa asiaa kuin orkkistermari, luulisin että olet väärässä. Tarvikeosakin voi toimia. Soita vaikka Motonettiin ja pyydä katsomaan hyllystä millä aukeamislämpötilalla heidän termostaattinsa on, jos lämpötila epäillyttää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
moilanen88
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
Paikkakunta: Kajaani

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja moilanen88 »

Omassakin taitanee termostaatti mennä vaihtoon,lämpömittari ei nouse matka ajossa kuin vähän alle puolivälin,ei siis D:n yläreunaan.

Missäs tässä mahtavassa V6 (vm -99) koneessa termostaatti sijaitsee ja kuinka se vaihdetaan?

Rautalankaa,rautalankaa... :wink:
Joku kipotin.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja Risto »

moilanen88 kirjoitti:Omassakin taitanee termostaatti mennä vaihtoon,lämpömittari ei nouse matka ajossa kuin vähän alle puolivälin,ei siis D:n yläreunaan.

Missäs tässä mahtavassa V6 (vm -99) koneessa termostaatti sijaitsee ja kuinka se vaihdetaan?

Rautalankaa,rautalankaa... :wink:
V.J.S kirjoitti: Termostaatin vaihto Saabiinhan on helppoa kuin heinänteko, ajattelin. Sitäpaitsi viime talvena yli 10 asteen pakkasilla tuntui lämpömittarin neula jäävän ainakin pari milliä vajaaksi "vaaka-asennosta" matka-ajossa, eli termarin voisi tosiaan vaikka vaan ihan lämpimikseen vaihtaa.

Helppoa, kuten kuvasta näkyy, siinähän se termari jo onkin irti:
Kuva

Ja siinä näkyy myös termarikotelolle tuleva putkenpätkä O-renkaineen:
Kuva

Tuommonen siis tuo V6 termari, tulee kotelon kera:
Kuva

Eikun uutta suoleen, O-rengas ei pysy ilman liimaa urassaan:
Kuva

Näin ikkäästi, uus termari paikoillaan, ja eikun kovaa ajoo...vai kuinka?
Kuva

No ei IHAN vielä, tuo putki O-renkaineen pitää pultata toisesta päästään kiinni kanteen. Samaan holetsuun tulee tietty koneen nostorauta ja öljytikun pidike, eli kolme himmeliä jotka kaikki kanittaa omiin suuntiinsa ja ahtaassa raossa oleva ruuvinkanta:
Kuva

Tuo kuvassa näkyvä pikkunen letkunpätkä ei tietenkään irronnut ehjänä, joten piti tonkia laarista uutta lerssiä tilalle. Siinä jo ölppätikkukin paikoillaan:
Kuva

Juu niin, tuli se imusarjakin irroitettua, kun ei termariin muuten pääse käsiksi...aloitetaan kasaaminen kolmiosaisen imusarjan alimmaisesta palikasta, rasvaa (oransseihin) O-renkaisiin, opasti WIS:
Kuva

Ja sitten vaan ujutellaan paikalleen, eli kansien väliin:
Kuva

Kuva

...ja taas liukastetta:
Kuva

Tuon muovihärdellin päälle sitten olis tarjolla tämmöistä läystäkettä, jossa mm. suuttimet kiinni:
Kuva

No samperi, sinnehän sekin sujahti:
Kuva

Tilaahan ei juuri ole kiinnitysruuveja reikiinäs ujutella, joten tosiranettajan kikkapakista nro 8 käyttöön, eli liisteröidään ruuvinkanta hylsyyn vaseliinilla:
Kuva

...ja ruuvataan paikoilleen:
Kuva

Sitten riuhdotaan vanha tiiviste irti tässä vaiheessa, kun ei tullut mieleen silloin kun tuo kalikka oli "irti" (eli oli siinä vielä bensalinja yms. letkujen varassa kiinni):
Kuva

Sitten muistetaan, että takimmaisen kannen venakopan tiiviste on kuitenkin porsinut ja tulpat ui öljymarinaadissa, joten laitetaan uusi tiivari ja kiinnityspulttien O-renkaatkin uudet samaan rähinään:
Kuva

Juu, mutta jatketaas sitten taas sitä temariprojektia...Eli uusi imusarjan ylimmän osan tiiviste paikoilleen:
Kuva

Muistetaan laittaa ne suutinten sähköliittimet paikoilleen ja aletaan tunkkaamaan imusarjan ylintä osaa, jossa siis läppäkotelokin vielä kiinni, paikoilleen:
Kuva

Se oli helppoa, ja muistetaan sieltä läppäkotelon päästä laittaa yksi "ylösalaisin" oleva 10mm kantainen ruuvi tukirautaan kiinni. Siinäkö se jo oli? No ei tietenkään. Heivataanpa vielä ahtimen imuputki kiinni:
Kuva

Tilaa on ujutella putki alas ahtimelle vaikka huru mycket:
Kuva

Sinne meni, melkeen heittämällä:
Kuva

Jaa niin, se by-passin putki, ja huohotusputki kans:
Kuva

Jepander. Sitten enään tuohon väliin IMM kiinni:
Kuva

Eikä tartte enään kuin ruuvailla moottorin päälle peitemuovit, niin se on siinä:
Kuva

Helppoa mutta yksinkertaista siis tämä termostaatin vaihto :D Tulipa vielä termari otettua PCS:ltä, tuli Speedpartsin paketissa Vernet:n 92-asteinen, toivoa sopii, että olis käypänen termari, ei tota kuitenkaan ihan huvikseen ala vaihtelemaan talven pakkasilla :lol: Paikallaan oli orkkistermari (valm. 08 / 1998), sekin 92 asteinen, ja aivan kivettyneellä tiivisteellä, jonka ansiosta tuonne kansien väliin oli muodostunut jo ihan mukiinmenevät glykolisaostumat :)
KaikkiNimetVarattu
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 18:16

Re: Termostaatti -suositus..

Viesti Kirjoittaja KaikkiNimetVarattu »

Voi luoja. Toivottavasti 2,3t on helpompi jos joskus napsahtaa...
Vastaa Viestiin