Oli jäänyt nokka-akselin rattaan pultit kiristämättä ja imupuolen jako meni sekaisin (-89 9000T, vaparin nokat).
Ottaako venat mäntiin kiinni imu- vai pakopuolella vai molemmissa jaon mennessä pieleen?
Venttiilien varsien vääntyminen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Venttiilien varsien vääntyminen
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: Venttiilien varsien vääntyminen
Loogisesti ajatellen ne ottaa siltä puolen, jolla ketjupyörä on päässyt pyörähtämään.
Joka tapauksessa joudut kannen irroittamaan venoja vaihtaaksesi, joten kysymys lienee pikemminkin akateeminen. Katso mitkä on vinossa ja vaihda ne.
Joka tapauksessa joudut kannen irroittamaan venoja vaihtaaksesi, joten kysymys lienee pikemminkin akateeminen. Katso mitkä on vinossa ja vaihda ne.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Venttiilien varsien vääntyminen
saabastelija kirjoitti:Oli jäänyt nokka-akselin rattaan pultit kiristämättä ja imupuolen jako meni sekaisin (-89 9000T, vaparin nokat).
Ottaako venat mäntiin kiinni imu- vai pakopuolella vai molemmissa jaon mennessä pieleen?
Kone ja kansi auki ja pyöritä venttiilejä lasilevyn päällä.

Ne jotka kolisevat tai jumputtavat, joutavat roskakoppaan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: Venttiilien varsien vääntyminen
T16 satkussa kävi korjaamon kaverilla sama moka, ainoastaan imu- tai pakoventiilit vääntyivät.
En vain muista kummat.
Saattoi toki johtua siitäkin jos vain toisen akselin ratas pääsi kääntymään, en muista miten homma meni.
Moottorin kun pyörittelee jaon tarkastamista varten niin että 1. mäntä on yläkuolokohdassa, imunokkaa voi pyöritellä vapaasti.
Se joko kuuluu asiaan tai sitten on venat sen verran vääntyneet ettei enää ahista
Moottori on kuitenkin tiukka pyöritellä, ikään kuin puristukset olisivat tallella.
En tuota nyt suoraan lähtis purkamaan, jako kohdalleen ja puristuspainemittaus tai mielummin ohivuotomittaus kertoo paljon.
En vain muista kummat.
Saattoi toki johtua siitäkin jos vain toisen akselin ratas pääsi kääntymään, en muista miten homma meni.
Moottorin kun pyörittelee jaon tarkastamista varten niin että 1. mäntä on yläkuolokohdassa, imunokkaa voi pyöritellä vapaasti.
Se joko kuuluu asiaan tai sitten on venat sen verran vääntyneet ettei enää ahista

Moottori on kuitenkin tiukka pyöritellä, ikään kuin puristukset olisivat tallella.
En tuota nyt suoraan lähtis purkamaan, jako kohdalleen ja puristuspainemittaus tai mielummin ohivuotomittaus kertoo paljon.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: Venttiilien varsien vääntyminen
Kerrohan sitten kuinka kävi!
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Re: Venttiilien varsien vääntyminen
Laitoin jaon kohdalleen ja tällä kertaa myös kiristin pultit nokka-akseleiden päästä.
Auto lähti nätisti käyntiin ja käy myös tyhjäkäyntiä ok.
Mitä nyt venttiilin nostajat raksuttaa
Pitää kuitenkin varmistaa asia vaikka puristuspainemittauksella ennen kuin kasaan auton loppuun saakka.
Ellei joku voi varmistaa että vain pakovenat ylettyy mäntiin saakka ongelmatilanteessa.
Auto lähti nätisti käyntiin ja käy myös tyhjäkäyntiä ok.
Mitä nyt venttiilin nostajat raksuttaa

Pitää kuitenkin varmistaa asia vaikka puristuspainemittauksella ennen kuin kasaan auton loppuun saakka.
Ellei joku voi varmistaa että vain pakovenat ylettyy mäntiin saakka ongelmatilanteessa.
Jope kirjoitti:Kerrohan sitten kuinka kävi!
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen
99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato
900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen

900 F -80 täydellinen raato

Re: Venttiilien varsien vääntyminen
Kyllä ne kaikki ylettää. Eihän sinulla omien kertomustesi mukaan pakopuolen ajoituksessa ole ollut mitään vikaa, joten silloin on venttiilitkin siellä ehjät.saabastelija kirjoitti:Laitoin jaon kohdalleen ja tällä kertaa myös kiristin pultit nokka-akseleiden päästä.
Auto lähti nätisti käyntiin ja käy myös tyhjäkäyntiä ok.
Mitä nyt venttiilin nostajat raksuttaa
Pitää kuitenkin varmistaa asia vaikka puristuspainemittauksella ennen kuin kasaan auton loppuun saakka.
Ellei joku voi varmistaa että vain pakovenat ylettyy mäntiin saakka ongelmatilanteessa.
Jope kirjoitti:Kerrohan sitten kuinka kävi!
Puristuspainemittauksella kyllä selviää, vuotaako joku venttiili.
900C -86