Venttiilien varsien vääntyminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Venttiilien varsien vääntyminen

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Oli jäänyt nokka-akselin rattaan pultit kiristämättä ja imupuolen jako meni sekaisin (-89 9000T, vaparin nokat).
Ottaako venat mäntiin kiinni imu- vai pakopuolella vai molemmissa jaon mennessä pieleen?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Venttiilien varsien vääntyminen

Viesti Kirjoittaja Jope »

Loogisesti ajatellen ne ottaa siltä puolen, jolla ketjupyörä on päässyt pyörähtämään.

Joka tapauksessa joudut kannen irroittamaan venoja vaihtaaksesi, joten kysymys lienee pikemminkin akateeminen. Katso mitkä on vinossa ja vaihda ne.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Venttiilien varsien vääntyminen

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

saabastelija kirjoitti:Oli jäänyt nokka-akselin rattaan pultit kiristämättä ja imupuolen jako meni sekaisin (-89 9000T, vaparin nokat).
Ottaako venat mäntiin kiinni imu- vai pakopuolella vai molemmissa jaon mennessä pieleen?

Kone ja kansi auki ja pyöritä venttiilejä lasilevyn päällä. :idea:
Ne jotka kolisevat tai jumputtavat, joutavat roskakoppaan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: Venttiilien varsien vääntyminen

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

T16 satkussa kävi korjaamon kaverilla sama moka, ainoastaan imu- tai pakoventiilit vääntyivät.
En vain muista kummat.
Saattoi toki johtua siitäkin jos vain toisen akselin ratas pääsi kääntymään, en muista miten homma meni.

Moottorin kun pyörittelee jaon tarkastamista varten niin että 1. mäntä on yläkuolokohdassa, imunokkaa voi pyöritellä vapaasti.
Se joko kuuluu asiaan tai sitten on venat sen verran vääntyneet ettei enää ahista :-)
Moottori on kuitenkin tiukka pyöritellä, ikään kuin puristukset olisivat tallella.
En tuota nyt suoraan lähtis purkamaan, jako kohdalleen ja puristuspainemittaus tai mielummin ohivuotomittaus kertoo paljon.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Venttiilien varsien vääntyminen

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kerrohan sitten kuinka kävi!
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: Venttiilien varsien vääntyminen

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Laitoin jaon kohdalleen ja tällä kertaa myös kiristin pultit nokka-akseleiden päästä.
Auto lähti nätisti käyntiin ja käy myös tyhjäkäyntiä ok.
Mitä nyt venttiilin nostajat raksuttaa :-)

Pitää kuitenkin varmistaa asia vaikka puristuspainemittauksella ennen kuin kasaan auton loppuun saakka.
Ellei joku voi varmistaa että vain pakovenat ylettyy mäntiin saakka ongelmatilanteessa.
Jope kirjoitti:Kerrohan sitten kuinka kävi!
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Venttiilien varsien vääntyminen

Viesti Kirjoittaja ASTech »

saabastelija kirjoitti:Laitoin jaon kohdalleen ja tällä kertaa myös kiristin pultit nokka-akseleiden päästä.
Auto lähti nätisti käyntiin ja käy myös tyhjäkäyntiä ok.
Mitä nyt venttiilin nostajat raksuttaa :-)

Pitää kuitenkin varmistaa asia vaikka puristuspainemittauksella ennen kuin kasaan auton loppuun saakka.
Ellei joku voi varmistaa että vain pakovenat ylettyy mäntiin saakka ongelmatilanteessa.
Jope kirjoitti:Kerrohan sitten kuinka kävi!
Kyllä ne kaikki ylettää. Eihän sinulla omien kertomustesi mukaan pakopuolen ajoituksessa ole ollut mitään vikaa, joten silloin on venttiilitkin siellä ehjät.

Puristuspainemittauksella kyllä selviää, vuotaako joku venttiili.
900C -86
Vastaa Viestiin