900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
GMies
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 17:17

900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja GMies »

Kesällä lähtee kohtuullisesti käyntiin, mutta pakkasella on ongelmia. Ohjekirjakin neuvoo, että pitää "sahata" jopa 15 sek.

Muut ruiskut hörähtää käyntiin ensimmäisellä pyöräytyksellä, mutta saabia saa sahata pitkään ja monta kertaa.
Oli remontissakin, vaihdettiin pyörijä, jakajan kansi ja tulpat, tuli paremmaksi, että yleensä lähtee käyntiin.
Ei lähde käyntiin ilman lämmitystä -15 asteessa.

Onko se tuo ohjausyksikkö ECM kelvoton, vai mikä siinä mättää?
Onko kipinä huono, vai eikö ruiskut toimi? :evil:

Onko siinä jokin anturi, joka ohjaa lämpötilan mukaan käynnistystä, eli tunteeko se, että moottori on lämmin?

Olisko vinkkejä, mistä etsiä vikaa?
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Lämpötila-anturin vaihtamalla uuteen vois aloittaa, sylinterin kannessa imusarjan puolella keskellä. Pikaliitin kahdelle johdolle.
Ja Bosch:in sininen kannattaa asentaa. Ei ole kallis.

Lisää etsi toiminnolla. Hakusanaksi: lämpötila-anturi, tulee luettavaa.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
GMies
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 17:17

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja GMies »

Kiitos vinkeistä.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja ajn »

Entäs akku...?

Akun jännite starttimoottrin pyöriessä voi tippua niin alas kylmässä, että ohjausyksikkö ei tykkää toimia...

Katso mitä jännite on käynnistäessä kylmästä. Akulla voi napajännite olla suurempi kuin ohjausboksin syötössä... ja maadoitus pitäis kanssa olla kunnossa...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
GMies
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 17:17

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja GMies »

Kaapelit kyllä olen tsekannut, mutta tuota starttijännitettä ei ole tullut mitatuksi. Olen kyllä hieman epäillyt tuota akkua, että sen käynnistysteho saattaa olla huono. Pitää testata, vaikka nyt ei paljon pakkasta ole.
Vian etsiminen on hieman ongelmallista, koska tuo käyntiinlähtö on ollut aina huono, kuten ohjekirjakin toteaa.

Lämpötila-anturi oli kunnossa.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

GMies kirjoitti:Vian etsiminen on hieman ongelmallista, koska tuo käyntiinlähtö on ollut aina huono, kuten ohjekirjakin toteaa.

Lämpötila-anturi oli kunnossa.
Siis uusitko sen?
Tuosta akkujutusta ihan maallikkona, jos pyörii startatessa suht. hyvin ympäri niin voidaan olettaa akussa olevan tarpeeksi virtaa, jos taas pyörii laiskasti, sen kuulee kyllä hyvin, niin voi olla ettei virta enää riitä antamaan kipinää, tai siis elektroniikka hoksaa virran vähyyden. Sellainenkin pikatesti että jos startatessa on valot päällä ja ne ei sammu niin akussa on hyvin virtaa mutta jos sammuu tai himmenee lähes olemattomiin niin akun virta on vähissä. :oops:

Oma 16v 2.1l vaatii akun latauksen (viikonlopun) pari kertaa vuodessa. Mutta kyllä on aina lähtenyt normaalilla lyhyellä startilla silti käymään. Ei mitään 15:sta sekunnin startteja ole ollut neljään vuoteen. Käyttö autolla on niin vähäistä, viiden kilometrin matkalla saattaa olla neljäkin käynnistystä, ei lataudu akku koskaan tarpeeksi ilman apua. Aiemmassa Saab 900 16v/GLE -91 auttoi tuo lämpötila-anturin vaihto, muuttui ratkaisevasti kylmällä käynnistys. Siitä syystä vaan innostuin kertomaan. 16v moottorin starteissa on myös ongelmana paskaisuus ja alennusvaihteen jumittaminen. Heikentää tuntuvasti moottori pyörimisnopeutta.(Sama tietysti kaikissa imusarjan alla olevissa malleissa)

Kampiakselin pyörimisen havaitseva anturi saattaa myös olla osasyy. Sielläkin likaisuus etunenässä. Toisin sanoen jos elektroniikka ei saa tietoa että moottori pyörii niin ei bensapumppu käynnisty. 15:sta sekunnissa voi sitten mennä jo tarpeeksi impulsseja aivoihin. No joo, sellaista mutu-juttua vaan. :mrgreen:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
GMies
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 17:17

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja GMies »

En vaihtanut lämpötila-anturia, ainakaan vielä, koska toimii samalla tavalla kuin uusi.

Akkua on testailtu, mutta tuosta pyörimisnopeudesta osaa oikein sanoa, kun kertovat, että Saabin startti on hidas jo syntyessään. Akun jännite (lepojännite 12,4V) putoaa startatessa 9,6 volttiin, -2 astetta pakkasta . En löytänyt mistään, mitä sen pitäisi olla, mutta taitaa olla kuitenkin melko normaali.
Startin huolto voisi tietysti olla asiaa, mutta ei kai siinä mitään alennusvaihdetta ole, perinteinen startti solenoidilla.
Kampiakselin asentotunnistin on varmaan likainen, tuskin koskaan puhdistettu, mutta kai se tekisi kiusaa myös muulloin, kuin kovalla pakkasella. Pitää keväällä ottaa ja puhdistaa.

Seuraavia pakkasia odotellassa pitää miettiä uusia testejä. Voiko tuon kylmäkäynnistyssuuttimen testata ottamalla sen vain pois imusarjasta erilliseen astiaan ja startata?
Tuossa korjausoppaassa testaus on tehty niin monimutkaisesti.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja ajn »

Tuossa (-2astetta Celciusta) 9.6 V alkaa olla alakantissa, mutta vielä hyväksyttävän puolella.

Startissa on alennusvaihde, ulkokehä vieläpä muovia... :roll:

Semmosen kokastelun kun viittii tehdä pakkasaamuna, jotta akun vie yöksi lämpöseen, siis huoneenlämpötilaan, tietysti hyvin tuuletettuun tilaan, ja sitten kokeilee starttia jännitteen mittauksen kanssa akun ollessa optimiolosuhteessa eli lämmin.
Tällöin akun jännite ei laske yleensä alle 10.2V:n, ja startin pitäisi pyörittää kylmääkin konetta iloisesti.

Lämpötila vaikuttaa pyörimisanturilta saatavaaan pulssiin, joka ei hyvissäkään olosuhteissa ole liian hyvä. Öljyn ja p...n lisäksi siellä hihnapyörän takana on myös kosteutta (vettä) imeytyneenä, joka pakkasessa jäätyy, ja jää laajentuessaan muuttaa osien etäisyyksiä toisiinsa nähden.
Ym....
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

GMies kirjoitti:Akun jännite (lepojännite 12,4V) putoaa startatessa 9,6 volttiin, -2 astetta pakkasta . En löytänyt mistään, mitä sen pitäisi olla, mutta taitaa olla kuitenkin melko normaali.
OSM:ssä lukee "open circuit voltagessa" 12.4V et olis 75% ladattu.

Kannattaa ladata akku ja kokeilla sitten uudestaan. Kuinka vanha akku on? Mitä näyttää yleismittari, kun mittaa auton ollessa käynnissä?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
GMies
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 17:17

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja GMies »

Ensimmäinen omistaja oli asentanut siihen kiinteän laturin, mutta Delta-auton myyjät varastivat sen, enkä ole hankkinut uutta, ovat melko arvokkaita.
Eikä tuo lataus aina onnistuisikaan, jos tuolla reissunpäällä ei ole mahdollisuutta autolämmityspaikkaan.

Nyt akku oli "täynnä", sen mitä Ctekillä saa, mutta nyt en huomannut mitata ominaispainoa, mutta kyllä syksyllä latautui täyteen.
Akku on 2004, mutta sama ongelmahan oli edellisellä akulla ja todennäköisesti edellisellä omistajallakin, koska oli hankkinut tuon kiinteän laturin.

Kyllä tuon ikäisen auton pitäisi käynnistyä ilman jokakertaista latausta?
Tietenkin se käynnistyy paremmin, jos ennen käynnistystä lataa akun täyteen, koska kovalla pakkasellahan akun antama teho laskee merkittävästi.

Virranjakajan kannesta löysin hieman ylimääräistä vastusta, sen vaihdan.
Startti pitää ottaa käsittelyyn myös, jos siellä kerran on alennusvaihde, ei pyöritä "iloisesti".

Kiitos vinkeistä, odotellaan pakkasia ja testataan.
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Ei kyllä tuossa jotain vikaa on. Kyllä täällä on kaikki 16v(B202) laitteet ja kaikki muutkin Saabit lähteneet yli -20C pakkasilla ilman vaikeuksia käyntiin. Esimerkiksi tuo 16v satku lähtee aina 2-6 pyörähdyksen jälkeen käyntiin. Oli ympäristön lämpötila sitten mikä tahansa..
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

GMies kirjoitti: Nyt akku oli "täynnä", sen mitä Ctekillä saa, mutta nyt en huomannut mitata ominaispainoa, mutta kyllä syksyllä latautui täyteen.
Akku on 2004, mutta sama ongelmahan oli edellisellä akulla ja todennäköisesti edellisellä omistajallakin, koska oli hankkinut tuon kiinteän laturin.

Kyllä tuon ikäisen auton pitäisi käynnistyä ilman jokakertaista latausta?
Tietenkin se käynnistyy paremmin, jos ennen käynnistystä lataa akun täyteen, koska kovalla pakkasellahan akun antama teho laskee merkittävästi.

Startti pitää ottaa käsittelyyn myös, jos siellä kerran on alennusvaihde, ei pyöritä "iloisesti".

Kiitos vinkeistä, odotellaan pakkasia ja testataan.
Pitäiskö alkaa tutkimaan mikä kuluttaa virtaa auton seistessä? Ja toiseksi mitata latausjännite siten että kaikki kuorma mitä saa niin päälle. Onko laturille koskaan tehty mitään? Se alennusvaihteen iso kehä voi olla poikkikin, on MOT.
Doomrider kirjoitti:Ei kyllä tuossa jotain vikaa on. Kyllä täällä on kaikki 16v(B202) laitteet ja kaikki muutkin Saabit lähteneet yli -20C pakkasilla ilman vaikeuksia käyntiin. Esimerkiksi tuo 16v satku lähtee aina 2-6 pyörähdyksen jälkeen käyntiin. Oli ympäristön lämpötila sitten mikä tahansa..
Jep.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mitä muistelen ex-käyttistä niin kyllähän se starttasi joka kerta samalla lailla, kovalla pakkasella vähän pidempään mutta aina lähti ensimmäisellä käyntiin.

Latasinpa Youtubeen videon, kun kerta sellainen löytyi kylmäkäynnistyksestä...

http://www.youtube.com/watch?v=_MguHx7P-ww

Sellainen vielä tuosta mun ex-turbosta, että tuo auto oli käyttöautona ja kahtena viimeisenä vuonna mitä minulla oli tuli mittariin 12tkm/a. Ajosta oli 75% (ainakin) kaupunkiajoa eikä akkua tarvinnut kertaakaan ajon takia ladata. Kerran piti ladata, kun remontin jälkeen lapoin tulpanjohdot pykälän pieleen ja sahasin akun tyhjäksi vikaa etsiessä :oops:

p.s. Narahdus startin jälkeen tuolla videolla kuuluu jostain ilmaläpästä lämmitysjärjestelmässä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
GMies
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Marras 03, 2008 17:17

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja GMies »

Joskus aikoja sitten tutkin tuota kulutusta, ja varkaudenesto/-hälytin horii sähköä melkoisesti, eli en käytä sitä enää kuin tilapäisesti, lyhyissä pysäköinneissä. Tuo saattoi olla joskus syynä, miksi auto jäi parkkipaikalle kovalla pakkasella. Nykyisin, (lämpimällä kelillä) akun varaus kyllä tuntuisi säilyvän normaalin ajan. Auto seisoo joskus pari –kolme viikkoa.

Tuon latauksen tutkiminen onkin sitten hieman vaikeampi juttu, kun ei ole hajuakaan, millä kierroksilla lataa kuinka paljon, eli ei ole laturin tehokäyrää.
Olen vain päätellyt, että automaatilla jos ajelee lyhyitä pätkiä, niin vaaditaan lisälatausta, koska ajellaan pienillä kierroksilla ja lyhyen aikaa, istuinlämmittimet ym. sähkövimpaimet päällä.
Sama asia on muillakin automaateillani, mutta varaus kestää selkeästi pidempään, tosin ei bilteman akut.
Seuraava pitkä maantieajo, niin katson onko akku täynnä.

Kyllä tuo dimebakin videoääni on osapuilleen samanlainen, kuin minunkin saabissani, eli raskas, akku puolitehoinen. Tuon mukaan starttaus olisi ehkä kunnossa, tosin -20 niin tuo pyöriminen on oleellisesti vaikeampaa. Olen käyttänyt 5W – synt. öljyä, eli ei pitäisi olla kylmänä liian jäykkää?
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 900i 16v 1990 käynnistyy huonosti.

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

GMies kirjoitti:Joskus aikoja sitten tutkin tuota kulutusta, ja varkaudenesto/-hälytin horii sähköä melkoisesti, eli en käytä sitä enää kuin tilapäisesti, lyhyissä pysäköinneissä. Tuo saattoi olla joskus syynä, miksi auto jäi parkkipaikalle kovalla pakkasella.
Tuos minun Saabissa on myös varashälytin asennettuna, osasyynsä akun lisälataustarpeeseen silläkin. Mutta käyntiin lähtee normaalisti vajaammallakin latauksella.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin