0W-40 öljyt
0W-40 öljyt
Onko jotain perää, ettei joihinkin autoihin saa laittaa 0w-40 öljyä?
Ja on myös ollut juttua foorumeilla, että 0W-40 rikkoo minkä tahansa auton koneen.. Mm. Mazdoihin ei suositella 0W-40 öljyä.
Ja on myös ollut juttua foorumeilla, että 0W-40 rikkoo minkä tahansa auton koneen.. Mm. Mazdoihin ei suositella 0W-40 öljyä.
93 2.0t
Re: 0W-40 öljyt
Puhdasta höpöhöpöä...
Valmistajat saattavat tietyistä syistä kieltää tietyt öljylaadut, eivät kuitenkaan sen vuoksi että kaikki sen laatuiset öljyt olisivat epäsopivia vaan sen vuoksi että joukossa on paljon epäsopivia öljyjä. Epäsopivuus taas ei välttämättä johdu siitä että öljyn ominaisuudet asiallisella vaihtovälillä olisivat kelvottomat vaan esimerkiksi siitä että kyseisellä öljylaadulla harvoin saavutetaan vaihtoväliä, joka sopisi yhteen valmistajan suosituksen kanssa.
Autonropaamisen ammattilaiset ja tavalliset kuluttajat taas tekevät valmistajan suositusten, omien puutteellisten pohjatietojen ja esson baarin (tai nykyään ST1:n ja ABC:n baarin) huhujen perusteella mitä hassuimpia päätelmiä.
Mutta vaikka onkin höpöhöpöä:
Nykyautojen öljynvaihtovälit ovat niin pitkiä ja moottorit niin pitkälle optimoituja kestävyyden suhteen että kuluttajan ei juuri kannata kuvitella olevansa viisaampi kuin autovalmistaja... eikä sen paremmin sortua kuvittelemaan että jonkin öljynvalmistajan markkinointiosaston luomat mielikuvat saati sitten esson baarin tarinat olisivat painavaa faktaa... voiteluöljyjen kemia ei ole yksinkertainen juttu. Moottoriin on parasta laittaa juuri sitä mitä valmistaja sinne suosittelee laittamaan... ei vain samaa SAE-luokkaa, ei samaa API-luokkaa, vaan juuri sitä nimenomaista öljyä mitä käsketään.
Valmistajat saattavat tietyistä syistä kieltää tietyt öljylaadut, eivät kuitenkaan sen vuoksi että kaikki sen laatuiset öljyt olisivat epäsopivia vaan sen vuoksi että joukossa on paljon epäsopivia öljyjä. Epäsopivuus taas ei välttämättä johdu siitä että öljyn ominaisuudet asiallisella vaihtovälillä olisivat kelvottomat vaan esimerkiksi siitä että kyseisellä öljylaadulla harvoin saavutetaan vaihtoväliä, joka sopisi yhteen valmistajan suosituksen kanssa.
Autonropaamisen ammattilaiset ja tavalliset kuluttajat taas tekevät valmistajan suositusten, omien puutteellisten pohjatietojen ja esson baarin (tai nykyään ST1:n ja ABC:n baarin) huhujen perusteella mitä hassuimpia päätelmiä.
Mutta vaikka onkin höpöhöpöä:
Nykyautojen öljynvaihtovälit ovat niin pitkiä ja moottorit niin pitkälle optimoituja kestävyyden suhteen että kuluttajan ei juuri kannata kuvitella olevansa viisaampi kuin autovalmistaja... eikä sen paremmin sortua kuvittelemaan että jonkin öljynvalmistajan markkinointiosaston luomat mielikuvat saati sitten esson baarin tarinat olisivat painavaa faktaa... voiteluöljyjen kemia ei ole yksinkertainen juttu. Moottoriin on parasta laittaa juuri sitä mitä valmistaja sinne suosittelee laittamaan... ei vain samaa SAE-luokkaa, ei samaa API-luokkaa, vaan juuri sitä nimenomaista öljyä mitä käsketään.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: 0W-40 öljyt
No esim. ensimmäisen lähdön zetec koneeseen ei voi laittaa muuta öljyä kuin 5w-30 jossa on fordin määrittelemät lisäaineet.
Noiden koneiden ongelmathan korjaantuivat juurikin valmistajan uudelleen määrittelemällä öljylaadulla.
Joten jos tuohon koneeseen laitat 0w-40 öljyt niin takuulla hankit vaikeuksia..
Muutenkin tuo 0w luokitus on mun mielestä lähinnä vettä.
Täällä etelä-suomessa tuskin sellasia pakkasia nähdäänkään että siitä olisi enemmän hyötyä kuin haittaa.
Ja luonnollisestikaan en menis mihkään vanhaan pommiin laittamaan tollasia litkuja,tuppaa tulemaan öljyvuotoja sisäisesti kuin ulkoisestikin.
Noiden koneiden ongelmathan korjaantuivat juurikin valmistajan uudelleen määrittelemällä öljylaadulla.
Joten jos tuohon koneeseen laitat 0w-40 öljyt niin takuulla hankit vaikeuksia..
Muutenkin tuo 0w luokitus on mun mielestä lähinnä vettä.
Täällä etelä-suomessa tuskin sellasia pakkasia nähdäänkään että siitä olisi enemmän hyötyä kuin haittaa.
Ja luonnollisestikaan en menis mihkään vanhaan pommiin laittamaan tollasia litkuja,tuppaa tulemaan öljyvuotoja sisäisesti kuin ulkoisestikin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: 0W-40 öljyt
ja nykyisillä öljynvaihtoväleillähän kone on vähän käytöstä riippuen aika usein vanha pommi jo 100tkm tienoilla kun suuriman osan ajasta koneessa kiertää tervamössö.tomaatti kirjoitti: Ja luonnollisestikaan en menis mihkään vanhaan pommiin laittamaan tollasia litkuja,tuppaa tulemaan öljyvuotoja sisäisesti kuin ulkoisestikin.
Jaa että valmistajan suositus. Pahoin pelkään että siellä on se kuuluisa pukki kaalimaan vartijana. Eiköhän nuo suosittele sitä öljyä mikä siitä suosituksesta maksaa. Ei kai tarkoituskaan ole enää tehdä autoja jotka kestää mahdollisimman pitkään. Jos olisi niin kai ne tehtäisiin kunnon osista sitten ja öljynvaihtovälit olisi muuta kuin 20-30tkm.
9000CS 2,3
Re: 0W-40 öljyt
Eiköhän autollekkin lasketa elinkaari, veikkaisin että insinöörit on laskeneet vm.09 Saabinkin olevan paalissa jo vuonna 2025...
#3834
Re: 0W-40 öljyt
Fordilla ja olikohan myös Mastalla taisi olla nimenomaan melkein pakollisena oma 5w-30 mineraalipohjainen öljynsä, ainakin jos meinasi takuun säilyttää. En tarkkaan muista miksi (eikä noiden merkkien ongelmat ole koskaan niin paljoa kiinnostaneet että olisi muistiin jäänyt) mutta taisi liittyä jotenkin hydraulisten nostajiensa "ominaisuuksiin" tai sitten nokkien rullaseuraajiin jotka "liian liukkaalla" täyssynteettisellä lakkaavat pyörimisliikkeensä ja alkavat luistaa nokkia vasten.Saappi Kuski kirjoitti:Jaa että valmistajan suositus. Pahoin pelkään että siellä on se kuuluisa pukki kaalimaan vartijana. Eiköhän nuo suosittele sitä öljyä mikä siitä suosituksesta maksaa.
Re: 0W-40 öljyt
Juurikin zetec moottorit fordilta,kuten aiemmin mainitsin.
Venttiilit rupeaa jumittaa väärällä öljyllä.
Noihin on monta kansiremppaa tehty ainoastaan sen takia että sinne ei ole laitettu oikeanlaista öljyä.
Venttiilit rupeaa jumittaa väärällä öljyllä.
Noihin on monta kansiremppaa tehty ainoastaan sen takia että sinne ei ole laitettu oikeanlaista öljyä.
Re: 0W-40 öljyt
Mulla on 9-3:ssa ainakin juurikin Mobilin 0W-40:stä, sitä ne tohon suosittelee. Enpä tosin voisi kuvitella ajelevani samoilla öljyillä 20-30tkm; maksimissaan kymppitonnin välein vaihtuu kyllä öljyt + suodin.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: 0W-40 öljyt
Eikös ainakin t7 koneeseen suositella 0w-40 M1? Itse vaihdoin kokeeksi tonttuun 5w-50 tilalle juuri nuo, hyvin tuntuu pelaavan. Toista kertaa en kyllä rally formulaa laita, leikkaantuu näemmä jo normikäytössä.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: 0W-40 öljyt
Mulla on tässä juuri Mobil 1 New life purkki kädessä. Takana lukee että Recommended by . Ja sama venäjäks
#3272
Re: 0W-40 öljyt
Eiköhän molemmat sekä 0W että -50 ole niiden joukossa, joita ei suositella.ysikoo kirjoitti:Eikös ainakin t7 koneeseen suositella 0w-40 M1? Itse vaihdoin kokeeksi tonttuun 5w-50 tilalle juuri nuo, hyvin tuntuu pelaavan. Toista kertaa en kyllä rally formulaa laita, leikkaantuu näemmä jo normikäytössä.
Originaali GM-öljy on 5W-30. Korkeamman viskositeetti-indeksin öljyihin oikein kannata luottaa edes 10 000 km vaihtovälillä noissa enempivähempi huohotusvammaisissa.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: 0W-40 öljyt
Samaa GM-ölbbää suositellaan tuohon mun nykyiseen käyttökinneriin ja öljynvaihtoväli 30tkm. Keskustelin asentajan kanssa ja mun ajomäärät kuulleessaan sanoi, että max. 7500km öljynvaihtoväli eli kaksi kertaa vuodessa.Jussi kirjoitti:Eiköhän molemmat sekä 0W että -50 ole niiden joukossa, joita ei suositella.ysikoo kirjoitti:Eikös ainakin t7 koneeseen suositella 0w-40 M1? Itse vaihdoin kokeeksi tonttuun 5w-50 tilalle juuri nuo, hyvin tuntuu pelaavan. Toista kertaa en kyllä rally formulaa laita, leikkaantuu näemmä jo normikäytössä.
Originaali GM-öljy on 5W-30. Korkeamman viskositeetti-indeksin öljyihin oikein kannata luottaa edes 10 000 km vaihtovälillä noissa enempivähempi huohotusvammaisissa.
Ei se ole pelkkä kilometrimäärä öljyille vaan ajo ja aikakin merkitsee.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 0W-40 öljyt
Sori nyt, mutta millä tämä öljyn leikkaantuminen on todettu, silmälläkö?ysikoo kirjoitti:Toista kertaa en kyllä rally formulaa laita, leikkaantuu näemmä jo normikäytössä.
Re: 0W-40 öljyt
Tää olis kans hienoa kuulla? Toisaalta mikäpä näistä halppisöljyistä tuota ei tekisi? 6000-7000km, kun on tonnarilla/kuupalla/satkulla ajettu niin kyllä öljy on sormin tunnustellen jo parhaan päivänsä nähnyt. Mobilaatin eri vaihtoehtoja käytetty.Minuteman kirjoitti:Sori nyt, mutta millä tämä öljyn leikkaantuminen on todettu, silmälläkö?ysikoo kirjoitti:Toista kertaa en kyllä rally formulaa laita, leikkaantuu näemmä jo normikäytössä.
Valvolinen max lifet tuli muuten nopeammin harvasta koneesta läpi, kuin mobil1.
VW transporter 2.5tdi vm.99