Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009012 ... 3_uu.shtml

No nyt alkaa olla oikea meininki! Pentele kun niitä jalankulkijoita on nykyisin jo kevyenliikenteenväylilläkin haittaamassa kunnon ihmisten autoilua. Ehdotan tälle kaverille "Punaista sulkaa" (vaimikäseoli se -80 luvulla herrasmieskuljettajille jaettu kampanjatarra), esimerkillistä isomman oikeuden käyttöä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009012 ... 5_uu.shtml

Olisikohan tuo keino saada hillittyä raskaankaluston vaaratilanteita?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

dimebak kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009012 ... 5_uu.shtml

Olisikohan tuo keino saada hillittyä raskaankaluston vaaratilanteita?
Omalta kohdaltani voin todeta että yritän välttää kaikin keinoin asiakkaan/kaupan/kuljetusfirman joissa olen kuljetustehtävissä, tavaran rikkoutumista, kolarin, ojaan ajon, tai kastumisen varalta. Kahteen ensimmäiseen voi vaikuttaa ennakoivalla ajolla johonkin pisteeseen saakka ja kuorman käsittelyllä.
Ojaan ajo voi olla jonkun toisen "pelastamiseksi", on myös sitä ennakoivaa ajoa. Renkaat on etupäässä talvella talvirenkaat ja takana sekalaiseen ajoon sopivat ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut.

Mitään sakkopykäliä en kannata, teot puhuvat puolestaan, ja ne ajaa jotka kuljettavat asiallisesti ja ottavat työnsä vakavasti. Tarkoitan autoja joissa on oranssireunaiset rekisterikilvet. Yksityiset on omalukunsa. (Ammattipätevyys koulutus pakollinen sielläkin) Onneksi.
Tämä nykytrendi tahtoo olla sellainen että suurinta mekkalaa pitävät ja vähiten mistään välittävät pilaavat todellisten ja tarkkojen ihmisten työnsaannin ja ovat monien työnantajien mielestä näitä "hyviä tyyppejä".
Sille jopa maksetaan paremmin kuin tunnolliselle ja tarkalle. Hän kun vaan tekee työnsä oikein sen kummemmin olematta esillä.
Ei kanna sakkoja, koneet kestää, polttoainetta kuluu huomattavasti vähemmän, renkaat paremmassa kunnossa, tai laite ei muutenkaan muistuta kaatopaikkaa.
Tunnollinen hoitaa itse mutta "hyvä tyyppi" teettää toisilla. No meni offtopiksi,sri.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Niinpä niin, hyvä tyyppi ei valita kokoajan kuormien koosta, jatkuvasta kiireestä jne. Hän ei myöskään tule huonommalla kelillä niin paljon myöhässä kuin tunnollisemmat kuskit. "eikä sitä kuormaa noinkauaa tartte hieroo, kyllä se noilla pysyy..." Ja ajaa kyllä pitkää päivää, mitäs niistä lepoajoista...
Samalla vastuullisempaa kuskia pidetään nurisijana, eikä hän tee tulosta niin hyvin.
S. Niittumaa

99 T8
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Nisse »

Eiköhän ne raskaan kaluston vaaratilanteet vähene sillä, että henkilöautot poistetaan Suomen maantieltä. Kun katsoo tilastoja, niin 85% onnettomuustapauksista, joissa raskas kalusto törmää henkilöauton kanssa, on kuitenkin loppujen lopuksi sen henkilöauton aiheuttamia.

Jos raskaaseen kalustoon asennetaan rajoittimet vähän päälle 80 km/h, niin ehdotan samaa henkilöautoihin 105 km/h:n kohdalle.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Nisse kirjoitti:Kun katsoo tilastoja, niin 85% onnettomuustapauksista, joissa raskas kalusto törmää henkilöauton kanssa, on kuitenkin loppujen lopuksi sen henkilöauton aiheuttamia.
Mistä tilastosta on kyse ?
Nisse
"Turbo"
Viestit: 235
Liittynyt: Ke Syys 10, 2008 19:24

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Nisse »

wesku kirjoitti:Mistä tilastosta on kyse ?
Olisiko ollut SKAL:in teettämä tutkimus onnettomuuksista, joissa oli mukana raskasta kalustoa. Huomattava osa oli "henkilöauto ajautui tuntemattomasta syystä vastaantulijoiden kaistalle ja törmäsi rekkaan" eli käytännössä henkilöautoilijoiden tekemiä itsemurhia.

Sitten toinen huomattava ryhmä oli näitä, kun se henkilöauto ei muuten vain pysy lapasessa ja törmäys rekan tai kuorma-auton kylkeen, keulaan tai perään.

15-20% taisi olla näitä raskaan kaluston aiheuttamia onnettomuuksia. Mukaanhan ei laskettu rekka-rekka -kolareita tai raskaan kaluston ojaanajoja, yms. Vain ne missä mukana oli sekä henkilö- että kuorma-auto/rekka.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Minä muistelin että ois ollu alle kympin nuo rosentit mitkä on isomman auton aiheuttamia :roll: jossain rahtarit lehessä tuon tutkimuksen tulokset oli, ulkomuististahan tän nyt vedän...
S. Niittumaa

99 T8
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja JKen »

Nisse kirjoitti:15-20% taisi olla näitä raskaan kaluston aiheuttamia onnettomuuksia.
Ööööö ... siiis eikö tuo ole aika paljon? Mainostavat kuitenkin itseään liikenteen ammattilaisina.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Tässä ketjussa "liikenteen ammattilainen" on törttöilevä rekkakuski :D
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Törttöilevä rekkakuski on tiellä ehkä 100tkm vuodessa, keskiverto matolaatikkokuski ehkä 10-20tkm. On siinä suurempi riski ja todennäköisyys joutua erilaisiin tilanteisiin. Mutta kuten sanottu, tämän ketjun tarkoitus on todistaa liikenteen ammattilaiset törpöiksi.
Ja onhan jokainen rekkaonnettomuus lehdessä uutisena. Sekin kertoo siitä miten törppöjä ne on. Ihan niinkun Kimi Räikkösen on pakko olla juoppo jos se liukastuu kaljapölyssä veneensä kannella, koska siitä oli juttu lehdessä. :lol:
9000CS 2,3
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Saappi Kuski kirjoitti:Törttöilevä rekkakuski on tiellä ehkä 100tkm vuodessa, keskiverto matolaatikkokuski ehkä 10-20tkm. On siinä suurempi riski ja todennäköisyys joutua erilaisiin tilanteisiin. Mutta kuten sanottu, tämän ketjun tarkoitus on todistaa liikenteen ammattilaiset törpöiksi.
Ja onhan jokainen rekkaonnettomuus lehdessä uutisena. Sekin kertoo siitä miten törppöjä ne on. Ihan niinkun Kimi Räikkösen on pakko olla juoppo jos se liukastuu kaljapölyssä veneensä kannella, koska siitä oli juttu lehdessä. :lol:
Ei kai se ajamisen määrä tee siitä rekkakuskista törppöä. Ehkä se joidenkin kuljettajien asenne kuten edelläkin on mainittu. Veikkaan, että suurimmalla osalla heistä on parempi tilannetaju liikenteessä kuin muilla, olivat he muka kuinka törppöjä tahansa.

Ja loppujen lopuksi, kun otetaan se fakta, että 10-15% Suomen tavaraliikenteestä liikkuu muulla kuin rekkarahtina, niin kuinka moni on edes piiruakaan kiitollinen siitä edes kaupassa käydessään. Kelissä kuin kelissä, kesät talvet esim. elintarvikkeet tulee kauppoihin rekka- ja kuorma-autoilla. Ja jos tilaat jotain kotiin kuljetettuna, kehtaatko sanoa sitä tavaraa tuovaa kuskia törpöksi. Veikkaan, että lätty lätisee ja sen sun tilaama tavara on poljettu paskaksi oven eteen.

Autonkuljettajan ammatti on varmasti yksi vähiten arvostettuja ammatteja Suomessa mutta ilman heitä ei tavara liiku.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

dimebak kirjoitti: Ei kai se ajamisen määrä tee siitä rekkakuskista törppöä. Ehkä se joidenkin kuljettajien asenne kuten edelläkin on mainittu. Veikkaan, että suurimmalla osalla heistä on parempi tilannetaju liikenteessä kuin muilla, olivat he muka kuinka törppöjä tahansa.

Ja loppujen lopuksi, kun otetaan se fakta, että 10-15% Suomen tavaraliikenteestä liikkuu muulla kuin rekkarahtina, niin kuinka moni on edes piiruakaan kiitollinen siitä edes kaupassa käydessään. Kelissä kuin kelissä, kesät talvet esim. elintarvikkeet tulee kauppoihin rekka- ja kuorma-autoilla. Ja jos tilaat jotain kotiin kuljetettuna, kehtaatko sanoa sitä tavaraa tuovaa kuskia törpöksi. Veikkaan, että lätty lätisee ja sen sun tilaama tavara on poljettu paskaksi oven eteen.

Autonkuljettajan ammatti on varmasti yksi vähiten arvostettuja ammatteja Suomessa mutta ilman heitä ei tavara liiku.
No minähän olen ihan samaa mieltä. Tämä sarkasmi on vaan niin vaikea laji eikä aina osaa käyttää noita hymiöitä :wink: . Autonkuljettajan työ on siitä epäkiitollista että siinä on koko ajan toisten autoilijoiden arvioitavana ja varsinkin kun ajaa isolla autolla niin on suorastaan silmätikkuna. Eihän sitä saisi olla edes hitaampi vaikka on 50 kertaa painavampi kuin toinen.
Mutta se kuuluu työn luonteeseen ja joka hommassa on omat puolensa.
9000CS 2,3
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kuljetusammattilaiset vauhdissa

Viesti Kirjoittaja wesku »

Saappi Kuski kirjoitti:Eihän sitä saisi olla edes hitaampi vaikka on 50 kertaa painavampi kuin toinen.
Liian monella ammattilaisella näyttää asenne menevän valitettavasti niinpäin että kevyemmät eivät saa olla hitaampia. Erityisesti paremmin kiihtyvät autot ja moottoripyörät joilla pääsee toisinaan edelle mutta eivät kuitenkaan kulje rajoitusta nopeammin ovat varsin ärsyttäviä :)
Vastaa Viestiin