Ensimmäinen saab: 9000 aero

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jakemon
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:45
Paikkakunta: Savonlinna

Ensimmäinen saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja jakemon »

Elikkä sainpas tänään pitkään haluamani 9000 2.3 aeron vm-95, mittarissa kylläkin yli 400tkm, mutta moottori ja laatikko ajettu noin 230tkm ja nykyselle motille tehty hiljattain kansi remppa ja kaikki moottorin tiivisteet uusittu!!! Myyjän mukaan autossa stage1, mut muista virityksistä ei ainakaan varmaa faktaa!!

Milläs tuosta sais varmistettuu et onko paikallaan stage1?
Mistä saan tarkan moottorin tyypin?

Ja kymysyksiä ois vaikka kuinka paljon, mutta eiköhän tuossa huomenna valosan aikaan viisastu huomattavasti!! :lol:

:saab:
Viimeksi muokannut jakemon, La Helmi 07, 2009 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kahta en vaihda: Karhun kolmosta ja vauhista pakkia!
______________________________________________
Saab 9000 Aero 2.3 -95
Kojootti5
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 08:15
Paikkakunta: Halsua/Seinäjoki

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja Kojootti5 »

Moottori tuossa kai pitäisi olla B234R, ja varmaankin ahdoista ainakin huomaa virisoftan jos on ahtomittari (siitä vakiosta kun ei kovin tarkasti näe). Virisoftalla ahdot kun varmaankin nousee nopeammin, pysyy paremmin siellä 1 bar tuntumassa tai voi olla jopa nostettu yli 1 bar.
jakemon
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:45
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja jakemon »

Joo... Nyt liukkaalla kelillä nostaa paineet sinne kilon tuntumaan ja vielä aika ripeesti... Näkyy olevan konehuoneen puolella ruuvikin jos haluaa paineita nostaa vielä kovemmaks, mut eiköhän tälleen talvella tuo kilo riittäne!!
Kahta en vaihda: Karhun kolmosta ja vauhista pakkia!
______________________________________________
Saab 9000 Aero 2.3 -95
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja hasha »

Onnea uudelle autolle!

Sen ruuvin heittäisin kyllä niin piiiitkälle ku pystyy, saattaa olla että se "stage1" on tehty pelkästään tuolla ruuvilla eikä tuo tee ollenkaan hyvää motille.

Tuohon saa helposti ja halvalla oikean softavirityksen.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jakemon kirjoitti:Elikkä sainpas tänään pitkään haluamani 9000 2.3 aeron vm-95, ...
Myyjän mukaan autossa stage1, mut muista virityksistä ei ainakaan varmaa faktaa!!
...
Milläs tuosta sais varmistettuu et onko paikallaan stage1?
jakemon kirjoitti:Näkyy olevan konehuoneen puolella ruuvikin jos haluaa paineita nostaa vielä kovemmaks
Ruuvi ja "kaupallinen" stage1 ei sovi samaan kuvaan. Eli joko kyseessä on Takapihan Ranettamon Stage1 tai sitten ostettu virisofta ei olekaan toiminut odotetulla tavalla ja ahtopaineita säätävä magneettiventtiili on ohitettu bleed-venttiilillä (="ruuvi").
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja V-M »

hasha kirjoitti: Sen ruuvin heittäisin kyllä niin piiiitkälle ku pystyy, saattaa olla että se "stage1" on tehty pelkästään tuolla ruuvilla eikä tuo tee ollenkaan hyvää motille.

Tuohon saa helposti ja halvalla oikean softavirityksen.
Höpö höpö! Puhut vastoin parempaa tietoa ruuvista...Ei se ruuvi mitään riko. Sen käyttäminen "väärin" rikkoo mahdollisesti koneen.

Totta tuo jälkimmäinen lause.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jakemon
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:45
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja jakemon »

Jospa oletan että siinä on stage1 ja magneettiventtiili kakkana!! Mitenkäs jos ottasin ruuvin pois ja kokeilisin saaha toimimaan sen magneettiventtiilin kanssa nuo ahdot, niin minkäslainen max paine tuolla stage1:sellä pitäis olla?? Pitänee varmaan huomenna ruveta tutkimaan tuon :saab: auton sielun elämää... :D
Kahta en vaihda: Karhun kolmosta ja vauhista pakkia!
______________________________________________
Saab 9000 Aero 2.3 -95
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja sheebu »

Kyllä sillä ruuvillakin pärjää, itellä pari vuotta jo ruuvi kiinni ja hyvin rokkaa.
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja Jope »

V-M kirjoitti:Höpö höpö! Puhut vastoin parempaa tietoa ruuvista...Ei se ruuvi mitään riko. Sen käyttäminen "väärin" rikkoo mahdollisesti koneen.
Onko väärinkäyttöä se, että sulla lentää vaikka vedossa bensanpaineensäätimestä alipaineletku irti tai suutin menee tukkoon, mutta trionic ei voi laskea ahtopaineita vähentääkseen nakutusta?

Ei nämä ole noin mustavalkoisia asioita. Bleederillä virittäjät tietäkööt riskit, ei niitä kannata ainakaan vähätellä asioista tietämättömille.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja hasha »

V-M kirjoitti:
hasha kirjoitti: Sen ruuvin heittäisin kyllä niin piiiitkälle ku pystyy, saattaa olla että se "stage1" on tehty pelkästään tuolla ruuvilla eikä tuo tee ollenkaan hyvää motille.

Tuohon saa helposti ja halvalla oikean softavirityksen.
Höpö höpö! Puhut vastoin parempaa tietoa ruuvista...Ei se ruuvi mitään riko. Sen käyttäminen "väärin" rikkoo mahdollisesti koneen.

Totta tuo jälkimmäinen lause.

V-M
Ymmärrän kyllä että ruuvia käytetään muissa kivikautisissa ahtojärjestelmissä mutta mitä virkaa sillä on Trionic-saabissa? Minun mielestä ei ole kovin viisasta ranettaa ahdot kuntoon tuolla tavalla. Tietysti onhan se halpaa ostaa ruuvi verrattuna uuteen T5 mankkuun. Siihenkin löytyy toinenkin halpa ratkaisu kuten T7 mankkumodaus (n. 50€ ja vähän viitseliäisyyttä) ja varmasti pysyy kovemmatkin ahdot turvallisesti.

Jokainen tekee tietysti omat päätöksensä siitä mitä moottorilleen tekee.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
jakemon
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2009 21:45
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja jakemon »

Tänään kattelin sitä mankkuventtiili/bleedi hässäkkää, eli nyt on koko venttiili pois käytöstä ja letkut menee vaan bleediin!! Jos mankkuvena on pois käytöstä niin toimiiko sillon nakutuksen tunnistin??

Voikos sitä venttiilin toimintaa varmistaa miten ennen kun laitan sen käyttöön ja mitenköhän päin ne letkut siihen tulee!!

Kyllä ymmärrän ton ruuvin käytön jossain vanhoissa foorteissa sun muissa mut ei miunkaan mielestä tuo oo oikee ratkasu ko. autossa!!

Mikäs sit on tuo t7 mankkumodaus??
Kahta en vaihda: Karhun kolmosta ja vauhista pakkia!
______________________________________________
Saab 9000 Aero 2.3 -95
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jakemon kirjoitti:Tänään kattelin sitä mankkuventtiili/bleedi hässäkkää, eli nyt on koko venttiili pois käytöstä ja letkut menee vaan bleediin!! Jos mankkuvena on pois käytöstä niin toimiiko sillon nakutuksen tunnistin??
Toki toimii, mutta moottorinohjauselektroniikka ei voi tehdä mitään (=laskea ahtoja) havaitun nakutuksen estämiseksi.
jakemon kirjoitti: Voikos sitä venttiilin toimintaa varmistaa miten ennen kun laitan sen käyttöön ja mitenköhän päin ne letkut siihen tulee!!
Letkulähdöissä mankkuvenalla pitäisi olla kirjaimet C, W ja R ao. linkin kuvan mukaisesti:
http://www.speedparts.se/images/prod/up ... 0,5576.jpg

C=Compressor, eli turbon kompurapuolen nippaan.
W=Wastegate, eli hukkaportin nippaan
R=Recirculation (tjsp), eli siihen imupuolelle letkun nippaan.

Toiminnan voi testata kytkemällä letkut ja jättämällä sähköliittimen vielä irti. Sitten koeajolle, jolloin max. ahtojen pitäisi nousta siihen keltaisen alueen puolivälin tienoille (ns. peruspaineet). Sitten piuha kiinni ja max. ahtojen pitäisi nousta nyt siihen keltaisen ja punaisen rajalle, viripurkeilla jopa hieman punaisen puolelle (tai punaisen ylikin tosimiesten stageissa :wink: ). Noin siis pitäisi toimia jos mankku ja vehkeet muutoinkin kunnossa.

jakemon kirjoitti: Mikäs sit on tuo t7 mankkumodaus??
Yksinkertainen modaus, jolla saadaan Trionic 5 ohjaamaan Trionic 7:n magneettiventtiiliä. Hyöty on siinä, että T7 magneettiventtiili maksaa marmoritiskiltäkin n. 50€ kun taas T5 vena maksaa n. 250-300€. Kaikenlisäksi noi T5 mankkuvenat on aika susia, eli hajoilee huomattavasti useammin kuin T7 venat.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja hasha »

Tämän kun luet läpi niin selviää tuo modaus, vaatii siis myös uuden softan. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 34&start=0

Pro Car Service myy orkkis T7 mankkua 45€ hintaan.

Helpoiten pääset nauttimaan ajosta kun hommaat tilalle toimivan käytetyn T5 mankun tai sitten uuden ja lyöt kiinni.

Kokeile nyt kuitenkin ensin toimiiko tuo vanha.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja V-M »

V.J.S kirjoitti: Toki toimii, mutta moottorinohjauselektroniikka ei voi tehdä mitään (=laskea ahtoja) havaitun nakutuksen estämiseksi.
Sekös ei tee mitään muuta kuin laskee ahtoja jos nakuttaa? Outoa? Minun mielestä se kyllä hoitelee myös ennakkoja... mutta mitäpä mä noista hienoista ja nykyaikasista ymmärtäisin...

Sillä mankkuvenan hinnalla ei ole mitää tekemistä bleedin käyttämisen kanssa... Se on ihan eri asia.

Juu... jos ei ymmärrä mitä tuolla bleedillä tehdään niin kannattaa jättää se sinne kaupan hyllylle.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ensimmäin saab: 9000 aero

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V-M kirjoitti:
V.J.S kirjoitti: Toki toimii, mutta moottorinohjauselektroniikka ei voi tehdä mitään (=laskea ahtoja) havaitun nakutuksen estämiseksi.
Sekös ei tee mitään muuta kuin laskee ahtoja jos nakuttaa? Outoa? Minun mielestä se kyllä hoitelee myös ennakkoja... mutta mitäpä mä noista hienoista ja nykyaikasista ymmärtäisin...V-M
Not et näköjään mitään ( :wink: ), kun et edes sitä tiennyt, että se hieno ja nykyaikainen himmeli osaa myös rikastaa seosta rankalla kädellä nakutusta havaitessaan ennakon säädön lisäksi. Vasta kolmantena vaihtoehtona on ahtojen lasku aina peruspaineille asti, joka siis on ainut "varotoimenpide" mikä ei onnistu bleedillä ohitetulla mankkuvenalla, eli siinä mielessä aiempi kommenttini "ei pysty tekemään mitään" oli suorastaan puhdasta palturia :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin