Mikä napsahtelee moottoritilassa?
Mikä napsahtelee moottoritilassa?
Hei,
kyseessä on 9000 2.0t -98. Mikähän mahdollisesti napsahtelee n. 30 sekunnin välein moottoritilassa oikealla puolella? Ääni muistuttaa Sitikan hydraulisysteemin napsahtelua.
Vielä yksi kysymys:
Ilmastoinnin sisäkierron läppä tuntuu olevan jatkuvasti kiinni. Mitä arvelette, onko vika askelmoottorissa vai kenties ilmastoinnin valintayksikössä?
Terv. Teemu
kyseessä on 9000 2.0t -98. Mikähän mahdollisesti napsahtelee n. 30 sekunnin välein moottoritilassa oikealla puolella? Ääni muistuttaa Sitikan hydraulisysteemin napsahtelua.
Vielä yksi kysymys:
Ilmastoinnin sisäkierron läppä tuntuu olevan jatkuvasti kiinni. Mitä arvelette, onko vika askelmoottorissa vai kenties ilmastoinnin valintayksikössä?
Terv. Teemu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: Mikä napsahtelee moottoritilassa?
Olisiko ääni aktiivihiilisuodattimelta.Askelmoottorivikaa veikkaan..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Re: Mikä napsahtelee moottoritilassa?
Moottoria ei pysty irroittamaan paikallaan rikkomatta kiinnikkeitä. helpoin tapa on ajaa se suoraan akusta johdoilla auki asentoon ja jättää liitin irti. Ei muistaakseni anna edes vika koodia kalibroitaessa.Kyllönen kirjoitti:Hei,
Vielä yksi kysymys:
Ilmastoinnin sisäkierron läppä tuntuu olevan jatkuvasti kiinni. Mitä arvelette, onko vika askelmoottorissa vai kenties ilmastoinnin valintayksikössä?
Terv. Teemu
Aika harvoin tarvitsee sisäkiertoa laittaa päälle ja silloinkin on yleensä myöhäistä ja kaikki ulkona pidettävä moska on jo sisällä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Mikä napsahtelee moottoritilassa?
Miksei sitä saa irrotettua normaalisti? Kuinka huollossa kyseinen moottori tarvittaessa vaihdetaan? Eikös se olekin kiinni ainoastaan parilla ruuvilla?9000LPT kirjoitti: Moottoria ei pysty irroittamaan paikallaan rikkomatta kiinnikkeitä. helpoin tapa on ajaa se suoraan akusta johdoilla auki asentoon ja jättää liitin irti. Ei muistaakseni anna edes vika koodia kalibroitaessa.
Aika harvoin tarvitsee sisäkiertoa laittaa päälle ja silloinkin on yleensä myöhäistä ja kaikki ulkona pidettävä moska on jo sisällä.
Re: Mikä napsahtelee moottoritilassa?
Joskus sisäkierron läppä saattaa jumiutua aukon kehyksiä vasten kiinni asentoon. Koita kädellä avittaa läppää jos vaikka irtoaisi.
Vm95 eteenpäin joutuu aika paljon purkamaan moottorin vaihtamiseksi mm koko jäähdytyskenno pitää löysätä.. Aikaisemmat oli helpompia irrottaa.
Vm95 eteenpäin joutuu aika paljon purkamaan moottorin vaihtamiseksi mm koko jäähdytyskenno pitää löysätä.. Aikaisemmat oli helpompia irrottaa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Mikä napsahtelee moottoritilassa?
Oletko sijainnista ihan varma. Kaikissa tonnareissani sisäkierron läppä on löytynyt akvaariokotelosta.Mimmi kirjoitti:Sisäkierron askelmoottori on samassa kiinnityslevyssä kiinni kuin lämmönsäädön askelmoottori. Ko. askelmootorit löytyvät kojelaudan sisältä ja helpoin tapa vaihtoon on poistaa kojelaudan kansa ja 2 ilmaputkea.
Irrotettaessa pitää nostaa ilmastoinnin raitisilma/lauhdutin pakettia ja myös puhallin moottorin irroitus voi tulla eteen. Yhdestä sain pois leikkelemällä hieman kotelon muovia, jolloin sisäkierron moottorin sai pois. Ihan vapaaehtoisesti en lähde ilmastoinnin putkia irroittelemaan.Kyllönen kirjoitti:
Miksei sitä saa irrotettua normaalisti? Kuinka huollossa kyseinen moottori tarvittaessa vaihdetaan? Eikös se olekin kiinni ainoastaan parilla ruuvilla?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Mikä napsahtelee moottoritilassa?
Minkä vuosimallisessa? lämmönsäätö menee vaijerilla akvaariokoteloon, mutta sisäkierto on akvaariokotelossa.Mimmi kirjoitti:Läppä on konehuoneen puolella, mutta askelmoottori kabiinin puolella.
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... comloc.htm
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Mikä napsahtelee moottoritilassa?
Sitten on aika paljon eroja eri malleissa. Omissa tonnareissa(automaatti-ilmastoinnilla varustetut) sisäkierron läpän moottori on ollut kaikissa akvaario kotelossa (-90, -91, -94 ja -98). Lisäksi -96 vuosimallissa oli johto valmiina akvaariokotelon puolella.Mimmi kirjoitti:Ainakin my-96:ssa oli näin.
Lämpötilasäädön askelmoottoria vaihtaessani tarkistin samalla samassa kiinnitysraudassa olevan sisäkierron moottorinkin toiminnan.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Mikä napsahtelee moottoritilassa?
Nyt on varmaan mennyt käsitteet väärin:
Sisäkierrollahan tarkoitamme sitä toimintaa jossa on auton symboli+ menevä/palaava nuolisymboli. Tämän moottori on akvaariossa! Eikä ole askelmoottori, vaan DC-moottori
Mimmi puhuu nyt ilman puhalluksen ohjausmoottorista, joka on ko. paikassa ja on askelmoottori.
Sisäkierrollahan tarkoitamme sitä toimintaa jossa on auton symboli+ menevä/palaava nuolisymboli. Tämän moottori on akvaariossa! Eikä ole askelmoottori, vaan DC-moottori
Mimmi puhuu nyt ilman puhalluksen ohjausmoottorista, joka on ko. paikassa ja on askelmoottori.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Mikä napsahtelee moottoritilassa?
Poistin moottorista liittimen ja pakotin sen liikkeelle 12 voltin muuntajalla. Jumppasin sitä hetken edestakaisin, ja kun kokeilin taas virtaliitin kiinni ilmastoinnin paneelista, tuntui tuo pelaavan.
Tuosta mahdollisesta moottorin irrottamisesta vielä:
1. Eikös moottori olekin kiinni ilmastoinnin kotelossa kolmella talttapääruuvilla, kaksi näkösällä ja yksi moottorin alla?
2. Onko siis tuota piilossa olevaa ruuvia mahdoton irrottaa käsikopelolla esim. lyhyellä meisselillä?
Tuosta mahdollisesta moottorin irrottamisesta vielä:
1. Eikös moottori olekin kiinni ilmastoinnin kotelossa kolmella talttapääruuvilla, kaksi näkösällä ja yksi moottorin alla?
2. Onko siis tuota piilossa olevaa ruuvia mahdoton irrottaa käsikopelolla esim. lyhyellä meisselillä?
Re: Mikä napsahtelee moottoritilassa?
Ruuvit onnistuu irroittamaan paikallaan, mutta moottoria pitää vetää suoraan pois, jolloin kotelon rakenteet ovat tiellä. Nostamalla ilmastointi pakettia tila vain pienenee.Kyllönen kirjoitti:Poistin moottorista liittimen ja pakotin sen liikkeelle 12 voltin muuntajalla. Jumppasin sitä hetken edestakaisin, ja kun kokeilin taas virtaliitin kiinni ilmastoinnin paneelista, tuntui tuo pelaavan.
Tuosta mahdollisesta moottorin irrottamisesta vielä:
1. Eikös moottori olekin kiinni ilmastoinnin kotelossa kolmella talttapääruuvilla, kaksi näkösällä ja yksi moottorin alla?
2. Onko siis tuota piilossa olevaa ruuvia mahdoton irrottaa käsikopelolla esim. lyhyellä meisselillä?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx