Vanhat topikit selattu läpi, mutta ei löydy sopivaa syypäätä..
Eli ongelman kuvausta näin alkuun: Alkoi vähitellen ensin lievällä nykimisellä taajamanopeuksissa, erityisesti hidastaessa tai kiihdyttäessä alhaisilta kierroksilta ja epätasaisella (alaspäin pilkkivällä) tyhjäkäynnillä. Nyt on pahentunut siihen malliin että:
1) käynnistyksessä sahaa välillä aiempaa pidempään ennenkuin käynnistyy, ei kuitenkaan yli kymmentä sekuntia
2) käynnistyttyä kierrokset varsin alhaalla (~500rpm) ja nousevat vähitellen ylemmäs normaaliin (900rpm)
3) hetken käytyään saattaa alkaa taas pilkkimään, kierrokset tipahtaa noin 500 tienoille ja käy selvästi epätasaisesti täristäen, ottaa kuitenkin kierroksia jos antaa kaasua ja toimii kutakuinkin normaalisti maantieajossa kun kierroksia alkaa olla ~3k
Tätä epätasaista käyntiä esiintyy sekä kylmänä että lämpimänä satunnaisesti. Eli saattaa toimia hetken täysin normaalisti ja sitten seuraavissa liikennevaloissa taas pilkkii. Mutta lähes joka reissulla kuitenkin oireilee, samoin kaupunkiajo entistä epämiellyttävämpää. Nopeudenvaihdokset aiheuttaa nykimistä helposti, alakierroksilla vääntö on surkeaa ja sammuu herkästi liikkeellelähdettäessä.
Potilas on siis -87 900i (alunperin kaasari johon ruisku vaihdettu jostain toisesta autosta, en tiedä mistä). Tekniikanvaihdosta on jo yli vuosi ja on toiminut aiemmin paljon paremmin. 8-venttiilinen K-Jetti kuitenkin kyseessä.
Mitä on vaihdettu ilman parannusta asiaan:
- ilmansuodatin
- bensansuodatin
- tulpat (bosch w7dc)
Mitä on kokeiltu:
- virranjakajan alipainekello (ainakaan puhaltamalla ja imemällä ei mennyt ilmaa läpi, eli pitäisi olla ehjä?)
- virranjakajan kansi ja pyörijä näyttävät päällepäin ainakin hyviltä ja aika uusilta, ei mustia jälkiä tms.
- tulpanjohtoja liikuteltu ilman vaikutusta asiaan, bougicordit jotka myöskin päällepäin vaikuttavat ehjiltä
- alipaineletkut (suihkittu starttisprayta eri paikkoihin ilman vaikutusta)
- venttiilikopan huohotinletku kiinnitetty paremmin, ei tuntunut auttavan
- öljyntäyttöputken korkki ei vaikuta vuotavan
- EGR:n alipaineletkut tulpattu täältä yhdestä topikista löytyneen ohjeen mukaisesti, ei vaikutusta joten laitoin takaisin
- lisäilmaventtiilin toiminta tarkistettu, kylmänä pieni reikä näkyvissä ja lämpimänä kiinni
Vielä hiukan lisätietoja:
Bensapumppu surisee aika äänekkäästi, kuuluu auton takana tyhjäkäynnillä vaikka takaluukku olisi kiinni (sedan). Bensapumppu on myös oireillut aiheuttamalla teräviä nykimisiä ja lopulta sammumisen kun bensa on ollut lähes loppu. Tietenkään en ole enää sen jälkeen päästänyt yhtä tyhjäksi tankkia, mutta ihan alussa mainittuja ongelmia on ollut tätäkin tapausta ennen. Pumpun surina myös kuulostaa ihan samanlaiselta koneen käynnistä riippumatta, oli se sitten huonoa tai hyvää.
No niin, toivottavasti joku jaksoi lukea tännekin asti.

Olisin kiitollinen kaikista mahdollisista vihjeistä ja diagnooseista, alkaa ideat (ja hermot) loppua tämän kanssa vähitellen..