Taas näitä 900i k-jet käyntimurheita (selvinnyt!)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Taas näitä 900i k-jet käyntimurheita (selvinnyt!)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

[edit: Syypää olikin lisäilmaventtiilin liian pieni avautuma!]

Vanhat topikit selattu läpi, mutta ei löydy sopivaa syypäätä..

Eli ongelman kuvausta näin alkuun: Alkoi vähitellen ensin lievällä nykimisellä taajamanopeuksissa, erityisesti hidastaessa tai kiihdyttäessä alhaisilta kierroksilta ja epätasaisella (alaspäin pilkkivällä) tyhjäkäynnillä. Nyt on pahentunut siihen malliin että:
1) käynnistyksessä sahaa välillä aiempaa pidempään ennenkuin käynnistyy, ei kuitenkaan yli kymmentä sekuntia
2) käynnistyttyä kierrokset varsin alhaalla (~500rpm) ja nousevat vähitellen ylemmäs normaaliin (900rpm)
3) hetken käytyään saattaa alkaa taas pilkkimään, kierrokset tipahtaa noin 500 tienoille ja käy selvästi epätasaisesti täristäen, ottaa kuitenkin kierroksia jos antaa kaasua ja toimii kutakuinkin normaalisti maantieajossa kun kierroksia alkaa olla ~3k

Tätä epätasaista käyntiä esiintyy sekä kylmänä että lämpimänä satunnaisesti. Eli saattaa toimia hetken täysin normaalisti ja sitten seuraavissa liikennevaloissa taas pilkkii. Mutta lähes joka reissulla kuitenkin oireilee, samoin kaupunkiajo entistä epämiellyttävämpää. Nopeudenvaihdokset aiheuttaa nykimistä helposti, alakierroksilla vääntö on surkeaa ja sammuu herkästi liikkeellelähdettäessä.

Potilas on siis -87 900i (alunperin kaasari johon ruisku vaihdettu jostain toisesta autosta, en tiedä mistä). Tekniikanvaihdosta on jo yli vuosi ja on toiminut aiemmin paljon paremmin. 8-venttiilinen K-Jetti kuitenkin kyseessä.

Mitä on vaihdettu ilman parannusta asiaan:
- ilmansuodatin
- bensansuodatin
- tulpat (bosch w7dc)

Mitä on kokeiltu:
- virranjakajan alipainekello (ainakaan puhaltamalla ja imemällä ei mennyt ilmaa läpi, eli pitäisi olla ehjä?)
- virranjakajan kansi ja pyörijä näyttävät päällepäin ainakin hyviltä ja aika uusilta, ei mustia jälkiä tms.
- tulpanjohtoja liikuteltu ilman vaikutusta asiaan, bougicordit jotka myöskin päällepäin vaikuttavat ehjiltä
- alipaineletkut (suihkittu starttisprayta eri paikkoihin ilman vaikutusta)
- venttiilikopan huohotinletku kiinnitetty paremmin, ei tuntunut auttavan
- öljyntäyttöputken korkki ei vaikuta vuotavan
- EGR:n alipaineletkut tulpattu täältä yhdestä topikista löytyneen ohjeen mukaisesti, ei vaikutusta joten laitoin takaisin
- lisäilmaventtiilin toiminta tarkistettu, kylmänä pieni reikä näkyvissä ja lämpimänä kiinni

Vielä hiukan lisätietoja:
Bensapumppu surisee aika äänekkäästi, kuuluu auton takana tyhjäkäynnillä vaikka takaluukku olisi kiinni (sedan). Bensapumppu on myös oireillut aiheuttamalla teräviä nykimisiä ja lopulta sammumisen kun bensa on ollut lähes loppu. Tietenkään en ole enää sen jälkeen päästänyt yhtä tyhjäksi tankkia, mutta ihan alussa mainittuja ongelmia on ollut tätäkin tapausta ennen. Pumpun surina myös kuulostaa ihan samanlaiselta koneen käynnistä riippumatta, oli se sitten huonoa tai hyvää.

No niin, toivottavasti joku jaksoi lukea tännekin asti. :P
Olisin kiitollinen kaikista mahdollisista vihjeistä ja diagnooseista, alkaa ideat (ja hermot) loppua tämän kanssa vähitellen..
Viimeksi muokannut jcarlson, Pe Elo 13, 2004 16:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Sähköpuolen ongelmat kannattaa sulkea pois, vaikka kokeilemalla erimerkkisiä tulppia, jakajan kantta + johtoja jostain toisesta saabista. Saattaisi olla piilevä korkeajännitepuolen katkos jossain. Lisäksi kannattaisi kokeilla toista PA-pumppua ja tietysti voi testata eri sytkäohjainta!

Muinoin -86 turbosatkussa oli jatkuvaa nykimistä läpi koko kierroslukualueen. Vaihdoin lähes kaikki vermeet uusiksi ja oire pysyi aina vain. Lopulta tuskastuin ja heitin kokeeksi ikivanhat 99:n johdot + jakajan kannen ja läksin taas koeajolle: Nykimisestä ei tietoakaan ja veti puhtaasti punarajalle asti :D

:arrow: Silikoniset tarvikejohdot lensi roskikseen :!:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, ja puolaa kandee kokeilla toisesta autosta, tai hakea romuttamolta toinen puola jollakin nimellisellä summalla (allekirjoittaneen 900i:n nykimiset loppuivat 7e:n hintaisella käytetyllä puolalla...)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Niin itselläni oli aikoinaan vähän saman tyyppisiä oireita, ja vian keksin vahingossa.
Kojelaudassa olevalta lämmityslaitteen säätimeltä oli irronnut yksi alipaineletku.
Kuului suhinaa kabiinissa, esim jos lämmityslaitteen hana on vaihdettu niin silloin saattaa irrota ko letkuja.
Muuten irroita lämpöaikakytkimen johdot ja kokeile sitten startata.
Jos ko..kytkin on kärähtänyt niin tahtoo kastella tulpat.
Ja tarkasta suuttimet, irroita ne ja laita paperi tai astia alle ja virrat päälle.
Seuraa suuttimia että polttoaine tulee sumuna, käännä virrat pois suuttimista ei saa tippua tämän jälkeen yhtään polttoainetta.
Älä pidä virtaa päällä kuin pienen hetken 2-3s.

Jos suuttimet tiputtelevat polttoainetta niin tämä saattaa aiheuttaa nykimistä.

Toimiiko jarrutehostin kunnolla..?
Onko alipainesäiliössä kaikki letkut kiinni, ja säiliö ehjä..?
Katso että ilmamäärä mittarin lautanen on keskellä.
Ja imu puki ehjä. ( kuminen tötterö )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ei onnistu pelkästään avaimella virrat päälle pumppu ei käy kuin hetken surahtaen kun virrat laittaa päälle .Rele pitää ohittaa että saa pumpun käymää koko ajan.. Sittenkin vielä ilmalevystä pitää nostaa että saa suuttimista tulemaan ainetta.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tulppia on kokeiltu ohjekirjan mukaisia NGK:ta sekä Boscheja, ei eroa siinä. Kojelaudan sisältä ei ole alipaineletkuja irti, koska tuli mittaristoa vaihdettaessa vahingossa irrotettua sellainen ja oireet olivat erilaiset. Ja nyt on varmasti kaikki letkut hyvin kiinni sieltä. Niin, ja näitä nykyisiä oireita on ollut sekä ennen että jälkeen tuon operaation.
Eikö lämpöaikakytkimen pitäisi toimia vain startatessa? Oireilee kyllä ihan pitkäänkin käynnissä oltuaan.

Suuttimet voisi olla ihan hyvä varmaan tarkistaa. Ja kunhan vaan saan testattavaksi vaihto-osia sytytyksen puolelta niin niitäkin, ainakin tulppien sekä puolan johdot, itse puolan, jakajan kannen ja pääteasteen. Sekä sitten sen bensapumpun. Ei ole varaa ostaa pelkästään kokeilua varten mitään noista kuitenkaan jos ei autakaan..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: Taas näitä 900i k-jet käyntimurheita

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Minusta oireet sopisivat kannen halkeamaan tai kansipahviin, nimim. kokemusta löytyy. En kyllä tiedä miten tuon voi todentaa kantta irroittamatta jos selvät oireet puuttuvat:

Käykö auto kolmella käynnistyksen yhteydessä ja muuten, väheneekö jäähdytysneste, nouseeko öljynpinta, tuleeko reippaita kuplia paisuntasäiliöön lämpimänä, mitä puristusmittaus sanoo jne.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kolmella saattaa käydä tai sitten ei, mutta jos näin niin ei pelkästään käynnistyksen yhteydessä. Aiemmassa autossa (ei saab, 2.3l ruiskukone) kolmella käyminen tuntui kyllä erilaiselta, vielä epätasaisemmalta ja tehottomammalta niin en osaa varmaksi sanoa. Jäähdytysnesteen en ole huomannut merkittävästi vähenneen enkä öljynpinnan nousseen. Öljy näyttää myös moottoriöljyltä sikäli kun viimeksi katsoin. Paisuntasäiliö ei kupli lainkaan.
Kiitokset myös k-jetronic linkistä, pitää katsella läpi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Taannoisessa kakkossatkussani (-88 900i) oli hyvin samantapaisia oireita. Syyksi paljastui kohtuullisen säätämisen jälkeen sytytyksen ohjausyksikkö. Olin alkuun siinä uskossa, että sytkäohjain pimenee kerrasta, mutta "seonneita" ohjausyksiköitä oli osunut muidenkin klubilaisten kohdalle. Kirjoittelin aiheesta jokin aika sitten "900i määränjakaja" -topiciin (pitäisi löytyä haulla).
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kyllä minäkin epäilisin "mustaa laatikkoa" itselläni se tosin hajosi "lennossa", ajosta pysäytin ei mitään oireita, kun taas yritin lähteä niin starttasi piiiiiiiiitkääääääään. mutta ei edes luvannut.
No uusi boksi paikalleen ja käyntiin eka rykäsyllä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Alkuperäinen kuvaus että oireilisi sekä lämpimänä että kylmänä taitaa olla potaskaa.. Nyt tarkemmin seurailtuna ei tunnu tekevän tuota ~500rpm tuntumassa pilkkimistä kuin kylmänä. Lämpöjen ollessa normaalisti puolivälissä vihreää ei ole ongelmaa.. Lisäilmaventtiilissä on kuitenkin aukko kylmänä ja sulkeutuu lämpimänä, voiko siinä silti olla häikkää? Mikähän muu olisi lämpötilariippuvainen, ohjauspaineensäädin?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

K-Jet... vai kansi?

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Mites ne perinteiset onko vedessä vaahtoa, kupliiko neste kun antaa kierroksia?

edit:Niih, ja jos se K-Jetikka tuntuu v*ttuilevan niin kaadahan sita 2-T öljyä täyteen tankilliseen että saat 1% seoksen :)
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuota voisi tietysti kokeilla ensi tankkauksen yhteydessä, jos se öljyäminen saisi mekaaniset osat liikkumaan hiukan paremmin. WD-40:tä suihkuttelin lisäilmaventtiiliin, mutta ei se taida jumissa olla kuitenkaan, eikä käsittely vaikuttanutkaan mitään.

Paisuntasäiliössä ei vaahtoa eikä kupli. Alkaa vähitellen tuntua siltä että joku kylmäkäynnin apuväline ei vain toimi kunnolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Lämpöaikakytkin..? ( tosin jos ko..kytkin on mennyt niin käynnistyminen kylmänä on hankalaa, tahtoo kastella tulpat )
Tämä lämpöaikakytkimen sisällä on vastuslanka joka kuumennetaan tämän 8s aikana jolloin kytkimen kärjet aukeaa.
Omassani kauan kauan sitten joku peijjooni oli ilmeisesti vahingossa vetänyt johtimista niin että eristeet oli kuoriutuneet pois ja johtimet oli yhdessä koko ajan, se aiheutti ihmetystä aamuisin kun lähti käyntiin miten sattui, joskus tuntui niin kuin olisi lähtenyt 1 ja 2 ja 3 pytyllä milloin mitenkin, kävi kuin "pommikone" ja lämpösenä sitten ei mitään ongelmia.
Muutaman kerran kun se ei suostunut yhteityöhön ollenkaan, ja konetta tutkiessani löysin tämän johdin vian aivan vahingossa.
Vaihdoin kytkimen varmuuden vuoksi uuteen ja myös pistoke uusittiin.
Tämän jälkeen ei mitään häiriöitä, ja käyntiin lähti todella hienosti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin