Jarruero-ongelma
Jarruero-ongelma
Kävin pari viikkoa sitten katsastamassa auton ja hylättiin sen takia että takajarrujen erotus oli liian suuri, muistaakseni 1.7/0.8 kN. Huonomman puolen käsijarru oli myös tehoton.
Noh, ajanpuutteen takia kävin merkkihuollossa korjauttamassa ja 330€ hintaan sain uudet jarrulevyt, jarrupalat, kässärin säädön sekä takeen siitä että olivat testanneet jarrut ja vakuuttivat niiden olevan nyt kunnossa.
Tänään menin sitten jälkitarkastukseen ja erotus oli 1.8/0.9, eli hiukan enemmän oli jarrutustehoa mutta vieläkin oli oikea puoli aivan liian tehoton vasempaan nähden.
Mikä voisi olla syynä, ja kannattaako mun taas viedä (merkki)huoltoon korjattavaksi vai saisiko kotikonstein tarkistettua/korjattua vika?
Auto on '94 900 2.0T.
Kiitos etukäteen!
Noh, ajanpuutteen takia kävin merkkihuollossa korjauttamassa ja 330€ hintaan sain uudet jarrulevyt, jarrupalat, kässärin säädön sekä takeen siitä että olivat testanneet jarrut ja vakuuttivat niiden olevan nyt kunnossa.
Tänään menin sitten jälkitarkastukseen ja erotus oli 1.8/0.9, eli hiukan enemmän oli jarrutustehoa mutta vieläkin oli oikea puoli aivan liian tehoton vasempaan nähden.
Mikä voisi olla syynä, ja kannattaako mun taas viedä (merkki)huoltoon korjattavaksi vai saisiko kotikonstein tarkistettua/korjattua vika?
Auto on '94 900 2.0T.
Kiitos etukäteen!
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: Jarruero-ongelma
Merkkihuoltoon takuukorjaukseen ja jälkitarkastushinnan hyvitys. Näin homma toimii ainakin yksityisillä pajoilla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Jarruero-ongelma
Saattais olla jarrusatula jumissa, siihen ei levyjen ja palojen vaihto auta mitään.
Re: Jarruero-ongelma
Eikä tommonen ero johdu mistään kuluneesta/ruostuneesta levystä. Satula jumissa, tai paine ei jakaudu oikein.
Re: Jarruero-ongelma
Juuri näin. Toinen 300 vielä lisää niin saa uudet satulat. Ihan helppo ja mukava homma vaihtaa itsekin. Oliko muistaakseni kahdella pultilla kiinni. Niitä mäntiä voi koittaa irroitella ja herkistellä vanhoistakin satuloista mutta lopputulos on yleensä huono ainakin pidemmän päälle.
#3272
Re: Jarruero-ongelma
Olisko takapaineen rajoittajissa jotain vikaa, eiks joku 1,7 ole aika korkea teho takajarrulle? Voin olla väärässäkin, en jaksa katsoa vanhoja katsastuspapereita...
Re: Jarruero-ongelma
Kyl ne takasatulat yleensä jumissa vaan on... vähintään renkaiden vaihdon yhteydessä kannattaa puristaa männät kasaan ja muutenkin jarrutella välillä niin että ABS:t rutisee kaikilla pyörillä.
Re: Jarruero-ongelma
Vaijerien säätö? Toinen vaan yksinkertaisesti tiukemmalla?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Re: Jarruero-ongelma
Tossa juttelin katsastaja tuttuni kanssa, ja kovin oli sitä mieltä, että 1,8 takajarrulle on liikaa. Edelliseen saappiini uusittiin jotain takapaineen rajoittajia, kun molemmat puolet oli liian tehokkaat.
Re: Jarruero-ongelma
Kiitos kaikista vastauksista.
Syy siihen ettei vikaa oltu huomattu oli se että huoltomies ei ollut viitsinyt tehdä jarrutestiä levyjen ja palojen vaihdon jälkeen...Jep jep.
Sanoivat ettei painetta tule tarpeeksi oikealla jarrulle ja syyksi pistivät jonkun venttiilin jota heillä ei tietysti ollut varastossa ja hintaakin mukavat 154€.
No huomenna vien kolmannen kerran huoltoon, katsotaan sanooko kolmas kerta toden.
Aika tiukalla äänensävyllä piti antaa palautetta jotta sain venttiilivaihtotyöt ilmaiseksi sekä hyvityksen turhista jälkitarkastuksista.
Syy siihen ettei vikaa oltu huomattu oli se että huoltomies ei ollut viitsinyt tehdä jarrutestiä levyjen ja palojen vaihdon jälkeen...Jep jep.
Sanoivat ettei painetta tule tarpeeksi oikealla jarrulle ja syyksi pistivät jonkun venttiilin jota heillä ei tietysti ollut varastossa ja hintaakin mukavat 154€.
No huomenna vien kolmannen kerran huoltoon, katsotaan sanooko kolmas kerta toden.
Aika tiukalla äänensävyllä piti antaa palautetta jotta sain venttiilivaihtotyöt ilmaiseksi sekä hyvityksen turhista jälkitarkastuksista.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Re: Jarruero-ongelma
Oli se niin joo. Katsastusmies sitten ihmetteli miksi olivat vaihtaneet tehottomamman puolen rajoittimen kun toinen puoli oli selvästi liian tehokas. Näytti toimivan kuitenkin, nyt oli molemmat puolet 1,0 pinnassa.KN/Lieto kirjoitti:Tossa juttelin katsastaja tuttuni kanssa, ja kovin oli sitä mieltä, että 1,8 takajarrulle on liikaa. Edelliseen saappiini uusittiin jotain takapaineen rajoittajia, kun molemmat puolet oli liian tehokkaat.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower