Jarruero-ongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Jarruero-ongelma

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Kävin pari viikkoa sitten katsastamassa auton ja hylättiin sen takia että takajarrujen erotus oli liian suuri, muistaakseni 1.7/0.8 kN. Huonomman puolen käsijarru oli myös tehoton.

Noh, ajanpuutteen takia kävin merkkihuollossa korjauttamassa ja 330€ hintaan sain uudet jarrulevyt, jarrupalat, kässärin säädön sekä takeen siitä että olivat testanneet jarrut ja vakuuttivat niiden olevan nyt kunnossa.

Tänään menin sitten jälkitarkastukseen ja erotus oli 1.8/0.9, eli hiukan enemmän oli jarrutustehoa mutta vieläkin oli oikea puoli aivan liian tehoton vasempaan nähden.

Mikä voisi olla syynä, ja kannattaako mun taas viedä (merkki)huoltoon korjattavaksi vai saisiko kotikonstein tarkistettua/korjattua vika?

Auto on '94 900 2.0T.

Kiitos etukäteen!
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Jarruero-ongelma

Viesti Kirjoittaja SS »

Merkkihuoltoon takuukorjaukseen ja jälkitarkastushinnan hyvitys. Näin homma toimii ainakin yksityisillä pajoilla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Fechter
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Huhti 15, 2008 12:07

Re: Jarruero-ongelma

Viesti Kirjoittaja Fechter »

Saattais olla jarrusatula jumissa, siihen ei levyjen ja palojen vaihto auta mitään.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Jarruero-ongelma

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Eikä tommonen ero johdu mistään kuluneesta/ruostuneesta levystä. Satula jumissa, tai paine ei jakaudu oikein.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Jarruero-ongelma

Viesti Kirjoittaja Pola »

Juuri näin. Toinen 300 vielä lisää niin saa uudet satulat. Ihan helppo ja mukava homma vaihtaa itsekin. Oliko muistaakseni kahdella pultilla kiinni. Niitä mäntiä voi koittaa irroitella ja herkistellä vanhoistakin satuloista mutta lopputulos on yleensä huono ainakin pidemmän päälle.
#3272
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Jarruero-ongelma

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Olisko takapaineen rajoittajissa jotain vikaa, eiks joku 1,7 ole aika korkea teho takajarrulle? Voin olla väärässäkin, en jaksa katsoa vanhoja katsastuspapereita...
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Jarruero-ongelma

Viesti Kirjoittaja mursu »

Kyl ne takasatulat yleensä jumissa vaan on... vähintään renkaiden vaihdon yhteydessä kannattaa puristaa männät kasaan ja muutenkin jarrutella välillä niin että ABS:t rutisee kaikilla pyörillä.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jarruero-ongelma

Viesti Kirjoittaja TjK »

Vaijerien säätö? Toinen vaan yksinkertaisesti tiukemmalla?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Jarruero-ongelma

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tossa juttelin katsastaja tuttuni kanssa, ja kovin oli sitä mieltä, että 1,8 takajarrulle on liikaa. Edelliseen saappiini uusittiin jotain takapaineen rajoittajia, kun molemmat puolet oli liian tehokkaat.
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Jarruero-ongelma

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

Kiitos kaikista vastauksista.

Syy siihen ettei vikaa oltu huomattu oli se että huoltomies ei ollut viitsinyt tehdä jarrutestiä levyjen ja palojen vaihdon jälkeen...Jep jep.
Sanoivat ettei painetta tule tarpeeksi oikealla jarrulle ja syyksi pistivät jonkun venttiilin jota heillä ei tietysti ollut varastossa ja hintaakin mukavat 154€.

No huomenna vien kolmannen kerran huoltoon, katsotaan sanooko kolmas kerta toden.

Aika tiukalla äänensävyllä piti antaa palautetta jotta sain venttiilivaihtotyöt ilmaiseksi sekä hyvityksen turhista jälkitarkastuksista.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Saadisti
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 09:51
Paikkakunta: Parainen

Re: Jarruero-ongelma

Viesti Kirjoittaja Saadisti »

KN/Lieto kirjoitti:Tossa juttelin katsastaja tuttuni kanssa, ja kovin oli sitä mieltä, että 1,8 takajarrulle on liikaa. Edelliseen saappiini uusittiin jotain takapaineen rajoittajia, kun molemmat puolet oli liian tehokkaat.
Oli se niin joo. Katsastusmies sitten ihmetteli miksi olivat vaihtaneet tehottomamman puolen rajoittimen kun toinen puoli oli selvästi liian tehokas. Näytti toimivan kuitenkin, nyt oli molemmat puolet 1,0 pinnassa.
'04 9-5 Aero Wagon Biopower
Vastaa Viestiin