GM:n konkurssi lähellä?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

IamTheStig kirjoitti:
Yllättäen, kun mites sen joku sanoikaan, että Nanoa valmistavaa tehdasta ei ole olemassa eikä edes maaplänttiä, jolle sen rakentais. Että niin lähellä tata nano on tuotantoa :mrgreen: Käy samoin kuin niin monelle saabinkin konseptille.
On todella harmittavaa jossei Nano tulekaan tuotantoon, kysyntää takuulla riittäisi. meitsikin odottaa vaan koska saisi laittaa nimen tilauspapereihin, ja että pääsee ruksimaan lisävarusteluetteloa "kokoa oma Nanosi" -tyyliin Saab oman maun mukaiseksi :D
Tietty Suomessa kun ollaan, niin Tulli + jälleenmyyjä(t) saavat hinattua hinnan johonkin tähtitieteelliseen 7000 euron luokkaan, jolloin kottero ei vastaakaan enää alkuperäistä tarkoitustaan :(
Edit: täytyy sanoa että Nano on ihan pirun tyylikkään näköinen kottero, ainakin näin laskusuhtanteen aikana arvioiden, eikö noita voisi tilata mm. puolustusvoimille, eduskunnalle, jne, ihan vain näyttämään esimerkkiä kansalaisille oikeaoppisesta autoilusta? Kyllähän Nanossakin voi olla erikseen autonkuljettaja, kartturi, ja silmäätekevät sitten sijoitetaan suht mukavalle takapenkille?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

juhokare kirjoitti:Varmasti uusi ostaja, jos sellainen tulee, ohjaa Saabin uuteen suuntaan.
Toivottavasti ei/tuskinpa sentään liikaa, kun Saabilla itsellä nyt tuntuu olevan nuo tulevaisuuden linjukset niin hyvässä mallissa. :)
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

TuuSaR kirjoitti:
-Tata Motors
-BMW
-Renault/Nissan
-Honda
-Fiat
-Hyundai
-joku Kiinalainen

Opel on kai pois laskuista kahdesta syystä: työntekijät vihaavat Saabia ja taloudellisesti hyvin heikoissa kantimissa. Myös Daimler on kiistänyt ostoaikeet.

Osakkeet jakautuvat todennäköisesti yhdelle autofirmalle ja muutamalle riskirahan sijoittajalle. Itse pidän Fiattia varsin potentiaalisena, seuraavana Etelä-Korealainen ja kolmantena Japanilaista.

Iso koko tuo voluumia ja synergiaa, halua yhdistyä on varmasti ja Saab on alemyynnissä. Valinta on varmaan kompromissi ostajan taloudellisen muskelin ja yhteistyönäkymien välillä.

Tata olisi kyllä omalla tavallaan mielenkiintoinen, ainakin jaguarin oston yhteydessä annettujen kommenttien perusteella, mutta toisaalta olisiko saab sitten jaguarin jonkin sortin pikkuveli? Saman firman ei kannata myydä kahta toisiaan vastaan kilpailevaa tuotetta.

BMW olisi lottovoitto, mutten oikein jaksa uskoa saabin istuvan BMW:n mallien rinnalle.

Fiat olisi varmasti hyvä omistaja saabille, nyt kun alfaakin ollaan ainakin puheitten mukaan viemässä lähemmäs maseratia.

Hyi olkoon, parhaat ranskikset saa grilliltä ja riisiä en haluaisi sotkea saabiin. Ranskalaista saabia voisin jopa katsoa varovasti "sillä silmällä", mutta jaappanilaista taikka korealaista en tule koskaan ostamaan, vaikka se olisikin badge-engineerattu saabiksi.

Kiinalaisia en edes kommentoi.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

2.3i-16 kirjoitti:
Hyi olkoon, parhaat ranskikset saa grilliltä ja riisiä en haluaisi sotkea saabiin. Ranskalaista saabia voisin jopa katsoa varovasti "sillä silmällä", mutta jaappanilaista taikka korealaista en tule koskaan ostamaan, vaikka se olisikin badge-engineerattu saabiksi.

Kiinalaisia en edes kommentoi.
Omaperäisiä vitsejä etten sanoisi :lol: :roll:

Onko sillä mitään väliä kuka omistaa jos vain suunnittelu ja tuotanto pysyy edes pääosin ruotsalaisten käsissä?
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tri-Lo kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Varmasti uusi ostaja, jos sellainen tulee, ohjaa Saabin uuteen suuntaan.
Toivottavasti ei/tuskinpa sentään liikaa, kun Saabilla itsellä nyt tuntuu olevan nuo tulevaisuuden linjukset niin hyvässä mallissa. :)
Mutta uusi ostaja/omistaja varmasti vaikuttaa Saabiin jonkin verran. Parasta tietysti olisi, että Saab voi toimia itsenäisesti ja luoda omaa tulevaisuutaan. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eihän tuolle Jaguarillekaan kait mitenkään hullusti ole Taatan käsissä käynyt? Näin ainakin olen olevinani ymmärtänyt.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

2.3i-16 kirjoitti:Ranskalaista saabia voisin jopa katsoa varovasti "sillä silmällä",
Eli minä ajan nyt sitten jokapäiväiset ajot amerikkalaisella saabilla, niinkö? :lol:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

V.J.S kirjoitti:
Pekko_Å kirjoitti: Mutta V.J.S - voisin tarjota vaikka kaljan jos tulen sinne nurkille, sen verran hyvää tekstiä oli!
Tattikset :)
Kaljan tarjoamisen kannalta olennainen tieto, että Lucernaten ainut baari on sitten lauantaisin suljettu, aukioloajat su-pe klo 7:30-20:00 (+/-2tuntia baarinpitäjän fiiliksistä riippuen) :lol:
Onneksi jollain on tuo suomenkielentaito parempi kuin itsellä ja aikaakin, kiitos kyläbaarin aukiolot.. :lol: Way to go!
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

V.J.S kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Ja tehdas pyörii taas normaalisti. Muistaako suomalaisetkin mediat mainita? :roll:
Laittelin vähän palautetta kaffetunnin kunniaksi Iltalehdelle:
Insinööri antaa palautetta kirjoitti:Uutisointinne Saabista on lähes liikuttavan yksipuolista. Eilen hehkutitte "Saabin täydellistä halvaantumista", mutta eipä tunnu tänään kiinnostavan, että tehdas toimii taas normaalisti. Lisäksi kyseinen tuotannon pysähtymiseen johtanut Saabin "finanssikriisi" johtui vain rahoituksen uudelleenjärjestelystä, kun normaalisti luotolla hoidetut toiminnot lopetettiin. GM:n Saabille myöntämän rahallisen tuen myötä kaikki nämä velkojien saatavat tullaan hoitamaan, että toimintaedellytykset säilyy, ainakin yrityssaneraauksen ajan. Sen tietenkin unohditte mainita?

Ihmettelen todella teidän negatiivista suhtautumistanne juuri Saabiin. Sen sijaan Toyotan ensimmäinen tappiollinen vuosi yrityksen historiassa ohitettiin uutisoinnissa suurinpiirtein sivulauseessa, vaikka "törkyä" olisi takuulla löytynyt siitäkin: moniko johtaja sai kenkää? Turvautuivatko nämä ulospotkitut kenties perinteisiin "seppuku"-rituaaleihin kunniansa palauttamiseksi?

Chrysler-Fiat yhteistyöstä en muista nähneeni mitään uutisia, tai Fiatin johtoportaan ennustuksista, että Fiat ei tule itsenäisenä merkkinä selviämään nykyisestä talouskriisistä. Siis Fiat, jonka erikoisosaamista on pienet ja maapallon ekokriisiltä pelastavat automallit!

Volvon pelastumisena pidettyä myymistä kiinalaisille pidetään lähes varmana ja "hyvänä juttuna". Voisitte kenties yrittää hieman tehdä oikeaa journalismia ja kaivaa selville, että ketkä ne mystiset "kiinalaiset" on, jotka Volvon pelastaa? Ja millä rahalla? Heivataanko Göteborgin tehtaat Kantoniin vai mitä ihmettä?

No, kai se on Teistä mukavaa ja hyvää journalismia valita yksi automerkki "sylkykupiksi" ja suodattaa juttuihin pelkästään kaikki negatiiviset uutiset, kun karvalakkikansan suosikkimerkit (jotka kenties syytävät suuret mainosrahat Sanoma Osakeyhtiöllekin??) Toyota, Volvo yms. esitetään aina vain positiivisessa valossa.

Tämä oli miehen työ! :-) Tuliko palautteeseen mitään vastausta?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minuteman kirjoitti:Eihän tuolle Jaguarillekaan kait mitenkään hullusti ole Taatan käsissä käynyt? Näin ainakin olen olevinani ymmärtänyt.
Joo hyvin menee......
http://www.taloussanomat.fi/uutiset/200 ... 0094078/12
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

juhokare kirjoitti:Mutta uusi ostaja/omistaja varmasti vaikuttaa Saabiin jonkin verran. Parasta tietysti olisi, että Saab voi toimia itsenäisesti ja luoda omaa tulevaisuutaan. :)
Nimenomaan, jossei niinkään suunnitteluun, niin osat tulevat varmasti konsernin yhteiseen käyttöön ja ranskanperunoista peräisin olevia osia, ovat ne sitten sähkö- tai mitä tahansa muitakaan komponentteja en haluaisi saabeissa nähdä.
Minuteman kirjoitti:Eihän tuolle Jaguarillekaan kait mitenkään hullusti ole Taatan käsissä käynyt? Näin ainakin olen olevinani ymmärtänyt.
Tata antoi ainakin kaupan yhteydessä lausuntoja viitaten merkin vapaaseen kehitykseen ja laadun ylläpitämiseen. Tässä mielessä Tata olisi mielenkiintoinen ostaja. Saab saisi sen hallussa olla varmasti persoonallinen, mutta uutisoidut rahoitusvaikeudet vähentävät tämän todennäkoisyyttä.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

2.3i-16 kirjoitti: ranskanperunoista peräisin olevia osia, ovat ne sitten sähkö- tai mitä tahansa muitakaan komponentteja en haluaisi saabeissa nähdä.
Oishan se perin ikävää, kun näytöissä pysyis pikselit ilman mitään silitysrautakikkailuja, syttypuolia noissa ranskalaisissa porsii vissiin about samaan tahtiin kuin Saabissa DI-kasetteja jne :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

2.3i-16 kirjoitti:
Nimenomaan, jossei niinkään suunnitteluun, niin osat tulevat varmasti konsernin yhteiseen käyttöön ja ranskanperunoista peräisin olevia osia, ovat ne sitten sähkö- tai mitä tahansa muitakaan komponentteja en haluaisi saabeissa nähdä.
Sattuukos autossasi olemaan esim. Valeon umpiot tai bensapumppu?
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

rälläkkä kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:
Nimenomaan, jossei niinkään suunnitteluun, niin osat tulevat varmasti konsernin yhteiseen käyttöön ja ranskanperunoista peräisin olevia osia, ovat ne sitten sähkö- tai mitä tahansa muitakaan komponentteja en haluaisi saabeissa nähdä.
Sattuukos autossasi olemaan esim. Valeon umpiot tai bensapumppu?

Juu, umpio tuntuisi TTiD:ssa olevan hellan, mutta lasi on saint-gobainilta. Löpöpumpu(i)sta ei ole hajua, korkeapainepuoli on varmaankin boschin.

Ei kaikki ranskalainen välttämättä ole kuraa, mutta suurin osa, mihin olen työssä ja muutoin törmännyt, on ollut huomattavasti huonompaa kuin esim. huonoina pidetyt italiaanotuotteet.
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: GM:n konkurssi lähellä?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos nyt yritettäisiin olla jollain lailla rehellisiä, niin eiköhän nimenomaan Saabeissa ole aika (pirun) paljon sähkövikoja. Meillä oli omistuksessamme vajaan vuoden verran Xsara 1.9TD -99, jossa ei ollut ensimmäistäkään sähkövikaa (ok, tai oli yksi: vasemmanpuoleinen takavalon polttimo piti vaihtaa).
Villen kirjoitus oli täyttä asiaa, pointsit siitä.
Kirjoittajan kannattaisi silti kiinnittää erityistä huomiota dikotomiaan puhutun ja kirjakielen välillä, esitetyssä näytekappaleessa erottelu ei ollut kyllin selvä (oliko kirjoittajakaan? :lol: ).

Tässä nopeasti luettuna huomioni kiinnittyi erityisesti verbien persoonamuotoihin, monikon kolmas on muutamaan otteeseen korvattu puhekielen tapaan yksikön kolmannella;
(en viitsinyt koettaa rekonstruktoida näytteitä todennäköiseen puheasuunsa, vaan laiskana henkilönä tyydyin vain muuttamaan muutaman kirjoitusasun taivutusmuodon, jne. Eli nyt ei tullut täysin selväksi, oliko kirjoittaja päätynyt väärään kirjoitusasuun esim kirjoitusmateriaalin (kivi, vahataulu, papyrus, paperi, tietokoneen näppäimistö) vuoksi, vaikka kieli olisi muuten ollut täysin ymmärrettävää, tai jopa moitteetonta, vai oliko kyseessä silkka kieliopin tuntemattomuus, tai tottumattomuus kirjallisen materiaalin tuottamiseen :D).

säilyy= säilyvät
pelastaa= pelastavat
ketkä ne mystiset "kiinalaiset" on = keitä nuo mystiset "kiinalaiset" ovat
pelastaa= pelastavat

Lisäksi tulisi välttää epätarkkoja, vulgaareja, ja turhan puhekielimäisiä ilmaisuja, kuten: "hehkutitte", " kaivaa selville", jne.
Asiasisällöllisesti kirjoitusnäytteessä ei ollut moitittavaa, paitsi tässä kontekstissa ehkäpä hieman liiaksi yleistävä termi "kiinalainen".
Toivottavasti iltapäivälehdessä oltaisiin noteerattu Villen kirjoitelma.

:lol:
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Helmi 27, 2009 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin